Top 5 waardeloze troepauto’s volgens ex-Stig Ben Collins

Auteur: , 62 Reacties

De voormalige tame racing driver van Top Gear heeft in zijn carrière een mooie verzameling aan blik over menig weggetje gestuurd. En van zo'n iemand horen we dan ook graag welke auto's ontzettend zuigen qua alles.

Alfa Romeo 8C Competizione
Alfa Romeo 8C op hoge poten

Voor zijn uiterlijk hoeft deze bella zich beslist niet te schamen, maar het rijgedrag was nou niet bepaald optimaal toen ome Ben ermee aan de haal ging op een Zwitserse bergpas. De stugge vering in combinatie met het aparte stuurgedrag zorgde nog wel eens voor vreemde gewichtsverplaatsingen wanneer het rempedaal werd aangetikt. Met de 450 pk tellende smul-V8 in de 8C was overigens helemaal niets mis, maar dat wisten we al.

Fiat Multipla

Over deze peoplemover kan Ben kort zijn: “Next is a car that looked like it was born during a nuclear winter; a cross between a deformed newt and a cement mixer.” Over het rijgedrag van de Italiaanse 3+3 is hij dan weer iets positiever.

Cadillac Escalade
Paris Hilton in Hybride Escalade

De kijk-mij-ik-heb-geen-smaak-bolide van het afgelopen decennium valt ook bij Top Gear’s ex-medewerker buitendienst bijzonder slecht in de smaak. Onzuinig, niet praktisch, stelt geen reet voor buiten de gebaande paden ondanks dat het een 4X4 is en de kwaliteit is, heel allesomvattend, drie keer ruk. En je komt ze zelden tegen zonder foute blingvelgen, natuurlijk.

Dodge Charger
Dodge Charger

Wederom een Amerikanenbak die een veeg uit de pan krijgt. Te zwaar, te weinig vermogen, trage automaatbaken en haalt het dus niet bij de originele Charger uit de sixties, aldus Ben. Bij ons scoort deze auto gewoon erg hoog op de awesomeness-schaal, zeker in politie uitvoering.

TVR Sagaris
TVR Sagaris

Veel knotsgekker dan een TVR wordt het niet, en dan met name de Sagaris. 400 Pk in een excentriek jasje en zaken als ABS of traction control zijn ver te zoeken in de bolide. Dit is wat Ben erover kwijt wil, en deelt daarbij nog even een sneer uit richting Jeremy Clarkson: “The Sagaris told porkies to your instincts. In bends, the weight of the engine over the front wheels made it pitch insanely and I spun off countless times with no idea why. If this was the result with a so-called pro at the wheel, I pitied the man who polished it all week before going for a Sunday drive. Worse still, Jeremy Clarkson loved it. I rest my case.” (bron: drive.com)



62 reacties

-edit: check, is aangepast!-
-edit: check, is aangepast!-
Ja, verkeerde fotootje…

Beetje suf lijstje. Had liever willen weten wat hij vond van sommige van de supercars. Dat een Multipla lelijk is en een Escalade een hok weet iedereen.
Jeremy Clarkson houd gewoon val alle auto’s die insane zijn. Komt helemaal niet omdat die auto fantastisch moet zijn. En TVR was brits dus…
@mrB: inderdaad, nu zie je het verschil in mening tussen een racecoureur en een tv presentator. bij jeremy is het rijgedrag veel minder belangrijk en komen uiterlijk en geluid veel hoger op het lijstje.
iemand was me voor :P
Toch nog even Jeremy natrappen :P
Achja… Jeremy schoot hem dan ook met een m16/m4 in het torso :p
Ik ben het niet met de beste man eens. Maarja, ik kan alleen over uiterlijk beoordelen en niet hoe de auto’s rijden. Over de multipla ben ik het eens
-edit: check, is aangepast!-
Dat over die 8C is wel leuk om te vernemen. Bevestigt weer dat Alfa nog steeds en helaas zuigt.Die man snapt het niet en ís een chauvinistisch zwijn dat denkt dat Engeland (níet VK!) nog steeds een wereldleidende natie is (of hoort te zijn).

Zoals ze in de VS zeggen; loudmouth en dumb ass.
@FIAT127: Ik heb het idee dat Alfa met z’n 8C niet mocht concurreren met Ferrari door het Fiat S.p.A. management. Of ieder geval iets in die lijnen.
@imba: Vandaar de teleurstellende handling misschien? Ik gok maar wat.
@imba:
Hmm, zou best wel eens kunnen inderdaad. Plus, met die looks verkoopt dat ding toch wel. Minstens de helft van de mensen die voor zo’n auto in de markt is doet dat toch voor de looks/uitstraling/status en niet om elke dag over het circuit te knallen. Maar blijft jammer dat die wegligging niet zo top is (had dat overigens al meer gelezen).
@imba: Hmm, weet niet. Was sowieso maar een beperkte serie, dus echt zware concurrentie kun je daar mee niet doen. Ik vrees dat het gewoon niet zo goed gelukt is…
En het is aangepast :)
/me <–

Sagaris lijkt me toch een erg gave bak om een keer te rijden :)
@stefan82: Ja lijkt mij ook bruut! Boeiend dat hij een rondje ring niet zo snel doet als een Ferrari, dat is helemaal niet de bedoeling van TVR. Gewoon gummen en roken en knallen door tunnels en allemaal gekke dingen doen met dit ding lijkt me fantastisch. Ik ben geen coureur dus aan een auto die een prof nodig heeft heb ik niks aan…
De Multipla hoort er niet in thuis. Ja hij is zo lelijk dat je er alleen ’s nachts mee over straat wilt. Maar nee, hij rijdt niet slecht. Sterker nog, ik heb nog nooit zo veel lol gehad in een midi MPV. Met een groepje Jappanners op touw die helemaal uit hun dak gingen van deze auto. Verder viel er van alles af (was vrijwel nieuw) maar een heerlijke gooi en smijt auto. Ik was echt stomverbaasd.
@midasracer: Ja, dit heb ik ook vaak gehoord/gelezen. Dat een zo lelijke auto toch een zo goede wegligging heeft. Dat is het geheim van de Multipla. Ik kan mij herinneren dat Michael Schumacher bij de introductie van deze auto in een spotje er van mee-speelde. Heeft hij stiekem niet een vinger in de pap gehad bij de onderstel afstemming? Hij was toen immers werkzaam bij Ferrari (lees: Fiat concern).
@Freewarefreak: Hij schijnt ook reuze praktisch te zijn… Jammer dat dat ding er zo uitziet. Een soort lelijk eendje met heel veel talent.. :P
@midasracer: Ik heb er jaren 1 gehad. 1.9JTD. Hij rijdt inderdaad superstrak. Wat mij betreft zelfs een beetje te strak. Veel vering zat er niet in – en dat is voor een gezinswagen toch wel vreemd.
Wat praktisch betreft: met gezin van 6 personen incl. vakantiebagage mee weg geweest. Niet eens een topkoffer nodig gehad! Geen derde zitrij betekent niet in je bagageruimte zitten.
Verder wordt zelden genoemd dat het van alle midi-mpv’s de storingsvrijste was. Alleen de Corolla Verso kwam er in sommige onderzoeken beter af.
@mout: Dat is vreemd. Ik heb met de benzineuitvoering gereden, volgens mij een 2.0. Die had geen overmatig harde vering, wel een tikje stevig. Maar dus ook geen onderstuur in de bochten en niet overhangen. Wellicht heeft de diesel andere veren ivm meer gewicht op de vooras. VWB betrouwbaarheid, ik kon elke dag het deurrubber op zijn plaats drukken. En het robotgezicht op het dashboard was ook erg fragiel.
@midasracer: Ik heb er meer horen zeggen dat de benzine toegeeflijker veerde – zelf was ik misschien lichtjes beïnvloed door de XM die ik ervoor reed ;-)
Dat deurrubber had ik ook. Een echt zwak punt, net als de antenne die ergens interne weerstand krijgt. Maar misschien niet het type onbetrouwbaarheid waarvoor ik een auto zou laten staan. ‘Robotgezicht’ is een leuke naam voor dat hardplastic eiland. Maar bij mij zat het rotsvast in elkaar. Jammer wel, dat er allerlei verschillende plastics gebruikt werden in de hele auto, met een dun laagje kleur, en soms lompe gietnaden en bramen. Och, de stoffen bekleding van het dash was wel weer leuk.
Ik vind de Sagaris wel erg mooi! Een auto zonder computers, of andere elctronische hulpmiddelen. Hoe de Sagaris rijdt? Geen idee, misschien is het wel ruk maar het lijkt me wel een echte rijders auto.
Misschien moet je eens nakijken wat een 3+3 zou zijn.
@fortuna: Een zeszitter zeker, zoals de Multipla…
Is dat wat hij beschrijft van de Alfa niet juist positief?
Een beetje temperament zal ik maar zeggen. Er zullen genoeg testkilometers gemaakt zijn met die auto lijkt me.
Of probeer ik ’t nu alleen maar goed te praten? Maar dat hoort er bij Alfa ook bij ;)
@rotarypowah:
Als een Alfa een waardeloze wegligging heb, of er andere mankementen is het temprament of emotie.
Altijd lachen die alfisten, proberen wat krom is recht te lullen.
@Arnold-JR: dat is wat ik zeg, in andere bewoording.
Wel een verrassend lijstje.

“..Bij ons scoort deze auto gewoon erg hoog op de awesomeness-schaal, zeker in politie uitvoering..”

Hier heb in nou helemaal niks mee. Ik vind deze Charger nou werkelijk de allerlelijkste van de grote musclecar iconen. Ik vind de nieuwe Camaro en Challenger veel mooier.

Wat betreft de bouw kwaliteit van de Escalade.. ik geloof het onmiddelijk. Ik heb de nieuwe Challenger 2010 vorig jaar uitgebreid bekeken op een show. Deze stond daar in het wit/zwart als demo-auto van CarHifi fabrikant Pioneer. Alle deuren en kleppen stonden open (logisch.. hij stond daar db’s de hal in te stampen).. en heb hem eens van super dichtbij besnuffeld. Jonge jonge, wat is dat ding slecht afgewerkt. De geperste randen van de carrosserie delen daar waar je ze niet ziet.. bagger. Bijvoorbeeld onder de achteruit waar de klep overheen valt als hij dicht is.. en zo overal. Vergelijk dat eens met de Duitse 3 (en ja dat doe ik.. die besnuffel ik ook overal). Ik was van de kwaliteitsindruk niet gecharmeerd. Het zijn alleen de looks. Wat is ie mooi.
@Freewarefreak: ik kan me daar levendig iets bij voorstellen. Bij de Autorai in de Chevy Volt gezeten. Die startkop alleen al, die zat zo los als wat, je kon hem zo heen en weer wiebelen (in de ‘kopie’ Opel Ampera hetzelfde verhaal). Op tv loopt de serie The Good Wife. Je ziet in de trailer steeds zo’n close-up shot van een Amerikaanse auto: de naden staan helemaal scheef, alsof de deur er scheef in hangt. Die Amerikanen lijken het ook nooit te leren.
De Sagaris is en blijft een gave auto Ben Collins shame on you !
De druiven richting Jezza zijn een beetje zuur voor Ben, maar dan had hij maar niet uit de kast moeten komen. De Alfa 8C is volgens TG gewoon ’14 feet of art’, prima dat daar bij het rijden wat ruwe randjes aan zitten. Die eerste Multivla wordt nog eens een klassieker, let op. En die Sagaris was helemaal TVR: gestoord maar wel heftig om te rijden. Dag Ben, je was beter te pruimen met je helm op en je mond dicht.
tssss…… en nu roepen dat JIJ de STIG was??? Ga fijn genieten van de royalties op je boek.
Die Multipla is inderdaad een waardeloze auto! Z’n uiterlijk zegt genoeg!
Alle baby’tjes die hier lopen te zaniken over de Multipla weten duidelijk niet waar ze het over hebben. De pre-facelift Multipla is een love or hate auto natuurlijk (ik vind ‘m erg gaaf om te zien) maar hij stak een stuk slimmer in elkaar dan vele hedendaagse concurrenten.
@Jochempie: Sterker, er zíjn helemaal geen hedendaagse concurrenten. Zes afzonderlijke zitplaatsen, minder dan 4 meter auto. Niets te koop.
En dan in de bonuspunten de eerste JTD motor – wat is die geroemd, hij wordt vrijwel ongewijzigd nog gemaakt! – en de enige MPV die absoluut niet deint of onderstuurt.
Ik vind die Ben Collins een ongelooflijke lul met vingers. Niet alleen zit hij er met dit lijstje geheel naast, is zijn chagrijnige verschijning in Fifth Gear nutteloos (en verliest menig duel) en rijden de gasten bij Top Gear olv de nieuwe Stig allemaal record tijden. Blijkbaar leerde Ben Collins de sterren niet de juiste lijnen. Als Stig was hij magisch, nu is het een middelmatige coureur met een slecht tv hoofd.
die ben collins is niet goed! de charger een ruk auto? vieze hater dat het is
@spykerboy: Rij jij Charger… ?
@Esprit_de_Flandre: had er bijna 1 gekregen van pa, totdat we net iets telaat voor de actie waren en er weer in ene 15000 euro bij op kwam hebben we hem maar laten schieten
@spykerboy: Er staat een Charger bij iemand om de hoek. Zo speciaal vind ik het toch niet. Niet mis, daar niet van, maar zelf zou ik het niet willen.
@Esprit_de_Flandre: vind het op een mitsubishi evolution de mooiste 4 deur auto die ooit geproduceert is! zegt een boel ;)
@spykerboy: Dan heb ik liever een Evo. Ziet er beter uit, en je weet gewoon dat ie het allemaal kan…

http://static.pagenstecher.de/uploads/5/5c/5c8/5c8b/mitsubishi_lancer_evolution_viii_2003_01.jpg
@Esprit_de_Flandre: voor sportief rijden wel ja, voor gewoon woon werk verkeer en cruisen de charger zo veel pk en koppel heerlijk rijdt dat gewoon
En ik vind de Multipla geweldig.
Bewust een lelijk ding neergezet en die twee hoge mistlampen op de series 1, ja dat waren de enige mistlampen op een standaardauto waar je iets aan had.
Wat iedereen vergeet is dat dit model voor hetzelfde geld een mega hit had kunnen worden b.v. a la Twingo 1 .
Verder ben ik niet geinteresseerd in zijn mening over het uiterlijk van voertuigen, ik ben zelf in staat om die te vormen.
Wel heb ik zijn oordeel over de rij-eigenschappen hoog in het vaandel staan.
@desjonnies: Goede vergelijking, met de Twingo. Ook een form-follows-function, waarbij het uiterlijk nogal opzien baarde. Om er een hit van te maken had de prijs wel lager gemogen…
Je noemt die mistlampen. Klopt, typerend voor de Multipla: details die het domweg beter doen. Zo ook in het interieur. Je legt je arm niet in de deur, maar er op. De beklede deurrand is je armsteun. Hop, links en rechts handvol cm’s gepakt. Zo maak je die derde zitplaats mogelijk. En die staat vervolgens 10 cm naar achter – zodat bewegende armen elkaar niet raken. Zit daar ff niemand? Neergeklapt is die stoel een goede armsteun, met een flink vliegtuigtafeltje.
Toch ook nog wat praktisch de zaniken: Grote spoorbreedte en lage sportieve vering. Dat rijdt als een kart (veel grip, geen overhellen), maar maakt de carterpan wel kwetsbaar. Ik heb er twee lek gereden tegen een simpel verkeersdrempeltje. Waarbij ik niet eens tot aan de aanslag inveerde.
En een deurknop op de kofferklep zou ook welkom zijn geweest.
@mout: Idd zeer praktisch spul. Maar het uiterlijk was redelijk uit verhouding. Ik denk dat het gebrek aan succes daar ook veel mee te maken heeft. Een niet-conventioneel uiterlijk kan een succes worden, mits de verhoudingen snor zitten, zoals bij de Twingo bvb, of de Mégane II, die ondanks z’n kont toch een vrij groot succes was…
@Esprit_de_Flandre: Da’s waar. Al kan er een break-even point komen. Zo’n Twingo was ook schrikken, tot er een paar op straat waren. Dan went ‘t. Ben je in Rome, dan went ook het uiterlijk van de Multipla – gewoon omdat het daar de standaard taxi is.
@mout: Het went, maar die verhoudingen komen nooit goed. Vandaar dat het altijd een vreemde eend in de bijt zal blijven.

Dat gezegd zijnde, als ik een 2ehands Multipla vind voor een goeie prijs, ik zeg geen nee. Alles voor de kids…
stik
oh , de man wilt nog eens in de kijker lopen ,se. Elk zijn zin niet. Trouwens de gustibus et coloribus non disputandum est
8C troepauto? pfff… en de ford KA hoort niet bij deze top 5? maar de 8C wel?
die man is scheel.
@leapingjag: Met de Ford Ka is niet veel mis hoor. Van de 8C weet ik het niet, ik heb nog niet de eer gehad… ;)
een auto hoeft niet echt goed te zijn om er van te houden
Die TVR Sagaris is natuurlijk wel een looker
Wel… ik volgt die vent 100%, zeker die Escalade met dat blonde grietje in.
Ben mag dan een beetje haatdragend zijn, hij heeft zijn sporen in de racerij écht wel verdiend. Misschien geen top, maar ook een subtopper, rijdt met één oog dicht en een hand op z’n rug nog steeds rondjes om ons -gewone automobilisten- heen. Iedereen op dit forum die denkt dat’ie Ben aankan lijdt aan hoogmoedswaanzin. Als hij zegt dat de Alfa niet goed stuurt, dan mag je dat gerust aannemen. Ook als een Alfa liefhebber dat niet kan verkroppen en blért dat Ben Jones geen verstand van auto’s heeft. Of misschien JUIST daarom ;-)
Smaken verschillen en ik vind de Multipla bij de top 1 van lelijke auto’s horen. Maar wat ik écht niet begrijp is waarom mistlampen op 2 meter boven de grond (Multipla) beter zouden werken dan die op 35 cm boven de grond. Ik heb altijd begrepen dat ze zo laag zitten om onder de mist door te schijnen, zodat je verblinding door reflectie voorkomt?
@penthane: Het voordeel van die hoogte is simpel. De beste plek voor een lichtbron, is bij je oog. Zet je ‘m laag, dan krijg je strijklicht: bobbels op de weg en obstakels krijgen vreemde, overdreven vormen. Alsof je zo’n grote opzet-flitser gebruikt om een close-up foto te maken.
Je moet het eigenlijk een keer ervaren. Simpele test: hou een echt krachtige zaklamp op kniehoogte, en manoeuvreer daar eens wat mee door een donkere tuin. En doe het daarna nog eens, met dezelfde lamp vlak boven / naast je hoofd.
Aanvulling op de mistlampen:
Tenzij je ze alleen voor de show aanhebt natuurlijk of te dom bent om het uit-knopje te vinden/niet weet waarom dat lampje op je dashboard blijft branden.
Goh, wat een nieuws zeg! Als die gast eens een keer houdt en in een hoekje gaat zitten janken. Want ik hem zijn slechte actie nog altijd niet vergeven!
Het is inderdaad een schande dat een multipla met zo’n uiterlijk verkocht mag worden. Maar mensen die er een hebben zeggen dat hiij echt wel strak rijdt en snel gaat. Maar als je zo’n auto hebt zal je vorige auto wel een brommobiel zijn geweest ofzo:-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).