Veel autobouwers vermijden “hybride” aanduiding

Auteur: , 53 Reacties

Als autobouwer kun je het tegenwoordig bijna niet meer maken om niet tenminste één hybride model aan te bieden. En hoewel veel autofabrikanten de techniek hebben geadopteerd, zijn ze er nog niet dol op om een hybride badge op hun modellen te plakken. Ze vermijden het H-woord liever.

De auto van de toekomst is volledig elektrisch of tenminste hybride, maar wanneer je vraagt om aan een hybride auto te denken, dan wordt nu nog te vaak direct aan Toyota (of soms Honda) gedacht. Inmiddels wellicht onterecht, maar het was wel Toyota die het begrip hybride auto groot heeft gemaakt.

Autofabrikanten gebruiken daarom liever andere benamingen dan het H-woord om hun hybrides en lijn groene modellen aan te duiden. Denk aan eAssist technology van General Motors, Efficient Dynamics van BMW, Blue Efficiency van Mercedes, Ecocharge van Suzuki, ecoFlex van Opel, etc. Toch zijn er ook autobouwers die minder moeite hebben met de hybride aanduiding, zoals bijvoorbeeld Porsche en Volvo. (via: hybridcars)

UPDATE: Bij nader inzien gaat het bij de genoemde aanduidingen vaak eerder om brandstofbesparende technieken als het bewust mijden van het H-woord.



53 reacties

Dus jullie kijken stiekem op dat soort H-rated-websites. Bah, wat smerig.
Dit artikel slaat nergens op!
Op zo goed als elke echte hybride(geen start stop shit!) plakt een “hybride” badge.
De auto’s die namen als Blue Efficiency etc. mee krijgen zijn gewoon extra schone/zuinige modellen, dat heeft niks te maken met hybride!
Het zou ook niet best zijn geweest als Mercedes hun zuinigheidsgeneuzel ‘Hybride’ ipv ‘Blue Efficiency’ genoemd zouden hebben. Er is immers niets hybride aan.
Wat is een ‘autbouwer” ?
Wat is Hybride danwel, V8 baby!
Toyota is niet het merk dat hybride heeft grootgemaakt, dat was Honda in 1999 al met de Insight
@gerard1710: er is wel een verschil tussen ‘groot maken’ en ‘als een van de eersten op de markt brengen’.
@gerard1710: maar daarmee werden ze niet groot… Toyota wel met de Prius II
@gerard1710: trouwens de Prius I was er al in 1997… eerst feiten checken voor je wat blaat
@Atenza: Ware het niet dat de Prius I amper bekend is. Pas vanaf Prius II begon het echt te lopen.
@RoT___: dat zei ik zelf ook al. Maar hij zegt dat de Insight het groot had gemaakt en dat klopte ook niet. Die was er alleen vroeg bij net als de Prius I
@Atenza: De Insight was de eerste die in grotere getalen werd verkocht, te weten: ca. 17000
@gerard1710: Bovendien begon de verkoop van de Prius I pas in december 1999, zeven maanden later dan de Insight.
@gerard1710: de verkoop van de Prius begon (in Japan) als in 1997. Oftewel ruim voor de Insight.
@gerard1710: iemand wijzen op feiten checken en je het zelf niet doet is echt te irritant voor woorden. Vind het al erg genoeg dat de ‘redacteuren’ grove fouten maken.. de Prius kwam in dec. 1997 op de Japanse markt
@Atenza: probeer eens te lachen en te kijken wat anderen goed doen.
@gerard1710: volgens mij zijn er van de 1e generatie Prius veeeeeel meer verkocht.
@robbie: Dan nog was de Insight eerder. Dat is toch waar het om gaat?
@gerard1710: hoe kom je erbij dat de Insight er eerder was? Doe kwam in 1999 op de markt en de Prius al in 1997.
@robbie: De Prius werd geintroduceerd in 1997, maar was pas beschikbaar in 1999.
@gerard1710: wat ben jij f#cking eigenwijs zeg!

In 1995, Toyota debuted a hybrid concept car at the Tokyo Motor Show, with testing following a year later. The first Prius, model NHW10, went on sale on December 10, 1997.

http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius#First_generation_.28XW10.3B_1997.E2.80.932003.29

Wel duurde het tot 2009 voordat de Prius in Amerika op de markt kwam. En daar was de Insight wel enkele maanden eerder. Maar de eerste hybride die op de markt kwam was dus de Prius in 1997. De Insight kwam pas in 1999.
@robbie: Op diezelfde link staat ook ‘The vehicle was the second mass-produced hybrid on the American market, after the two-seat Honda Insight.” The vehicle is de Prius I
@gerard1710: Ik zie nu wat jij bedoelt: jij bedoelt in Japan. Ik had het over Japan en Europa.
@gerard1710: Japan moet de VS zijn.
@Atenza: Check jij je feiten maar eens beter, voordat je geleerd probeert te doen.
@gerard1710: gebruik translate google maar: Prius: http://ja.wikipedia.org/wiki/???????? Insight: http://ja.wikipedia.org/wiki/?????????
@Atenza: oh dat pakt ie niet. Nou ja Prius I kwam iig in ’97 op de markt en de Insight dus in ’99 zoals meerdere malen is gezegd. Feiten zijn lastig te ontkennen maar je kan het nog eens proberen…
@Atenza: Ik zal het bij jou nog maar eens proberen: de Prius werd geintroduceerd in 1997, maar was pas beschikbaar in 1999. Dit kun je ook lezen op jouw link, maar die is in het Engels dus ik weet niet of je dat begrijpt.
@gerard1710: mijn link is Japans maar toch leuk geprobeerd. En daar staat in dat ie in ’97 op de markt kwam. Dec ’97 was officiele lancering. In nov. ’98 was er zelfs al een Special Edition. Toch knap voor een auto die volgens jou een later pas op de markt kwam…
@Atenza: Dat is idd in Japan wel zo geweest, ik heb niet eens gelet op Japan, alleen op de VS en Europa.
@gerard1710: oke dat kan. maar het werd al paar keer geroepen dat het in Japan zo was ;) Maar goed, we zijn er uit ;)
en audi met e-tron??
@love4sportcars:
De E-tron is een puur elektrisch sportwagen, het artikel gaat over de naamgeving hybride.
Ik zie de link niet meteen?
@vale46: e-tron kan ook een plugin hybrid zijn ;)
@robbie: Ken jij de definitie van een hybride wagen wel? -_-
zoniet: een hybride wagen is een wagen met 2 verschillende aandrijvingen, meestal de combinatie elektrisch/fosiele brandstof.
De E-tron heeft voor zo ver ik het mij kan herinneren enkel een batterij met 4 elektromotoren.
Dus niks hybride, het is gewoon een elektrische wagen die je in het stopcontact steekt.
Of beschouw je jouw gsm ook als een plugin-hybride?
@vale46: misschien moet je je iets beter in de materie verdiepen. Er bestaan meerdere e-tron concept cars. Zo is er een hybride e-tron A5 en een plugin A1 met wankelmotor.
@robbie: Ik wist niet dat Audi nog andere projecten had buiten de R8/e-tron.
Mijn excuses!
@robbie: Je bent mij net voor, die A1 wou ik ook noemen inderdaad met het wankelmotortje onder de vloer van de kofferbak. Komt daar eigenlijk nog een vervolg van? Dan heeft Audi toch maar mooi een “range-extender” E-model.
waarom is eco voor duitse merken blauw ipv groen?
@super: daar hebben alle merken last van hoor ;) Ook Japanse en Franse merken gebruikten liever blauw dan groen.
@super: Iets met marketing.
Groen/green is ondertussen al zo afgezaagd dat het een saai & sloom imago heeft in de autowereld. Blauw/Blue word door mensen onrechtstreeks geassocieerd met proper. (blauwe lucht??)
@vale46: Blauw –> elektrischiteit. Dat dacht ik tenminste altijd..
@wimmm: Elektriciteit heeft geen kleur. Je beeld je misschien in dat elektriciteit blauw is ;)
@vale46: maar groene stroom is toch gewoon groen? ;)
@mashell: Haha! :)
Dat doen ze ons bijna geloven, het ergste is dat onze kinderen denken dat die stroom écht groen is!
@vale46: En ‘blauw’ water…
Artikel gaat nergens over en staat vol met fouten. Tuurlijk noemen ze iets geen Hybride als er geen electrische onderdelen bij komen kijken. Komop zeg.. :S. Daarbij vermijdt men het helemaal niet:
.
Cadillac Escalade Hybrid
Mercedes S400 Hybrid
VW Touareg Hybrid
Porsche Cayenne S Hybrid
Peugeot 3008 Hybrid4
Honda Insight Hybrid
Honda Civic Hybrid
Honda Accord Hybrid
Chevrolet Malibu Hybrid
Ford Escape Hybrid
Ford Fusion Hybrid
Mazda Tribute Hybrid
Chevrolet Silverado Hybrid
Infiniti M35 Hybrid
Kia Optima Hybrid
Toyota Auris Hybrid
Hyundai Sonata Hybrid
Honda Fit/Jazz Hybrid
BMW ActiveHybrid 7
BMW X6 ActiveHybrid
.
En dan heb ik ze nog niet eens allemaal gehad. Je ziet; elk concern gebruikt het. Dennis, verklaar je dus aub nader of geen gewoon toe dat je niet hebt nagedacht
@Atenza: Volledig met je eens! Zoals je hierboven ook kunt lezen :p
@Atenza: Eens!
Hey Dennis, ik heb je alvast op de bestellijst gezet:
http://www.clicksafe.be/leerkrachten/uploads/sid2010/coverNL.JPG
Ik vind het ook maar een embleem wat je auto verpest op een prius maakt het niks uit die is tog al lelijk
ik vraag altijd men auto zonder kentekens van type en motor, en anders halen we de haardroger boven!
@Jantje_555: Waarom? Toch niets mis mee met een paar lettertjes?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).