Lang leve de Renault 4, ze is 50!

Auteur: , 41 Reacties

Franse autocultuur, daar hebben we het liever niet over. Hoewel, meer dan regelmatig komen er juweeltjes bovendrijven. Soms revolutionair, soms heel gewoon. Wel met een dusdanig grote impact dat de autowereld nooit meer de oude zal zijn. Zoals de inmiddels 50 jaar oude Renault 4.

Geboren vlak na de crisis, vederlicht, niet duur en groot. Begin jaren ’60 ging Frankrijk weer auto’s kopen en Renault moest iets bedenken zodat niet iedereen naar concurrent Citroën haar showroom liep. Beter dan met de Renault 4 hadden ze het niet kunnen doen. Binnen no-time, 4 jaar om precies te zijn, reden er al een miljoen rond. Uiteindelijk zijn er in 31 jaar (tot 1992 dus) zelfs 8.135.424 geproduceerd!

Voor de Renault geen klein boxermotortje. Ze hadden gekeken naar de 2CV, haar zwaktes onderkent en een veel sterkere auto geconstrueerd. Groter, praktischer en sterker. De eerste hatchback volgens velen. Voorin lag een watergekoelde viercilinder. Bij de introductie was dat een 747cc, later aangevuld met een 845cc, 1108cc en 956cc te koop. Nooit met meer dan 35pk. Voldoende bij een maximaal gewicht van 720kg maar harder dan 120km/u ging het niet. Er gaat 1 gemodificeerde R4 door het leven als “World’s Fastest” met een 100+ pk 1,4 liter. Goed voor een topsnelheid van 207km/u.

Een snelheidswonder is het niet maar wat maakt dat uit. Je kan er mee terreinrijden, eieren vervoeren, picknicken en zelfs racen. Je repareert hem met een hamer en hij rijdt prima tot op grote hoogtes. #alleskunner



41 reacties

Fantastisch stukje minimalistische engineering, maar jammer dat ze van zulk slecht staal werden gemaakt.

En de 1.4 is denk ik niet de snelste ter wereld, getuige dit exemplaar met turbo. Deze zou rond de 220 pk moeten hebben.

http://img86.echo.cx/img86/9609/untitled44rj.png
http://img86.echo.cx/img86/4018/untitled8uz.png
@dondeboer: Ik las ergens dat Renault Sport bezig is met een exemplaar voor de Gumball 3000. Die zal wel nog sneller zijn.
een auto is toch mannelijk…
@Jantje_555: je moeder ook zeker.
van de Van Dale website:
au·to [–Ùtoo, ÃÃtoo]
de auto (mannelijk), de auto’s, het autootje

motorrijtuig met carrosserie op drie of meer wielen
@Jantje_555: pretbederver. Mijn auto noem ik ook ze.
Zij heeft zelfs een koosnaam ;) dat is normaal
@Jantje_555: er staat toch ook niet “auto” in de titel?! Er staat “Renault 4”, zoek dat maar eens op in de vandale… Renault 4 is gewoon een oma’tje.
De R4 was inderdaad de verbeterde versie van de 2cv, toch had de 2cv een aantal belangrijke voordelen: De luchtgekoelde motor is minder storingsgevoelig en de auto is technisch nog eenvoudiger.
allesbehalve een pretbederver

iets dat zo degelijk is zoals een auto, een PC of een mobieltje, kan nooit vrouwelijk zijn!
@Jantje_555: ook niet mannelijk, het is geslachtsloos.
@rotarypowah: bam!! Jantje geownd ;) een auto heeft een ziel. En het is meestal een vrouwelijke ziel. Bv lambo is een macho, ferrari is een metrosexueel. Mini is een homo. Alfa is een prachtige vrouw…
@mortsel2640: geownd omdat hij, terecht, op een taalkundig foutje wijst? Wanner iets tastbaar is, is het praktisch altijd mannelijk. Voorwerpen ze/zij komt gebeurd meestal omdat mensen het sjieker vinden, maar dat maakt het nog niet correct.
Net als dat gedweep met de ‘ziel’ van een auto. Doe toch normaal…
@joep: nee srry maar ik praat altijd tegen mijn schatje
Vind het nog steeds een heel gaaf ding! In de categorie ‘mag wel voor m’n deur staan’.
jup, mijn vader heeft er een stuk of 5 gehad, afgebeeld: de R4 GTL, de meest luxe versie…
1 x met zijn 8en erin naar Maastricht: 2 volwassenen voorin, 4 volwassenen achterin+2 kids, 2 kids staand in de kofferruimte, eind jaren ’70 kon het nog allemaal
@Alwood: Goed om te zien dat je blijft tikken over de pareltjes uit de oudheid. En wat een prachtgallery zit er bij man! Kunnen één voor één als prentje aan de muur…
@Vincent_van_B: jup! immers zijn zonder uitzondering de beste auto’s van ieder merk vroeger gemaakt ;) Benzen… daar moet ik eens op in gaan lezen. Leuke auto’s maar tot nu toe nooit mijn ding.
De auto die samen met de MINI de FWD revolutie voor kleine auto’s heeft teweeg gebracht.
Ze is juist Sexloos enklasseloos de ‘quatre-elle’
De eerste keer dat het vijfdeurs concept succesvol werd toegepast.
Concurrent Citroen was eerder met een Tracion Avant met een vijfde deur en de Amerikaanse fabrikant Kaiser Frazer ook
De eerste auto zonder doorsmeerpunten
De eerste auto met een echt gesloten koelsysteem
Een auto die zo onopvallend zijn werk heeft gedaan en ook op ander continenten een enorm succes is geweest
De meest geproduceerde Franse Auto ooit.
Ze heeft het gewonnen van de 2CV omdat de R4 juist iets meer vermogen had, waardoor je 110/120 kon cruisen, ze was vloeistofgekoeld waardoor ze verwarming had
En door die vijfde deur won ze het ook qua functionaliteit van de 2CV

http://www.klassiekerrally.nl/iconen-renault-4/
@desjonnies: De versnellingsbak voor het differentieel en de motor. Geniale gewichtsverdeling en simpel net als de Traction Avant. Daar was de keuze ook met de versnellingsbak vooruit.
P.s. Eerste zin slaat natuurlijk ook op de smakelijke voortzetting van “Youngtimer in beeld”. Alleen eeh… Wo bleiben die Benzen?!?
In heel veel opzichten natuurlijk schaamteloos gekopieerd van Citroën, maar dan hadden die zelf maar met wat beters moeten komen.

Mijn favoriete spin-off is de Renault 6, een wat matige poging om van een utilitair voertuig een luxe variant te maken, analoog aan de Citroën Dyane. Maar daarom vind ik hem zo leuk!
Blijf het een geweldige auto vinden!
Verschrikkelijk goed bekeken van Renault natuurlijk. Neem een succesnummer, kijk de kat uit de boom om zijn zwakke punten te ontdekken en kom op de markt met een betere versie. Die hebben zo heel veel verkopen ingepikt…
Denk niet dat zijn spirituele opvolger (de kangoo) ooit zo gememoreerd wordt.
@norge: zijn opvolger heet Twingo (nu Twingo 1), en ja ook die zullen we ons nog heel lang gaan heugen.
@desjonnies: Twingo is een ander soort auto ,maar die zal wel ooit gememoreerd worden ja :)
mijn allereerste auto, niet stuk te krijgen. zelden pech gehad.
En als iemand nog zin heeft om de rook van z’n potloden te laten komen, schroom dan niet om mee te doen met de Renault 4 Design competitie van Designboom.com. O.a. Laurens van den Acker zit in het jurypanel en de hoofdprijs is een authentieke R4 rally auto waar Michel Leclère mee aan de Rally Monte Carlo 2011 heeft deelgenomen!
Meer over deze veelzijdige en eigenwijze auto: http://www.r4club.nl/

http://e-boutique.r4club.nl/images/r4logo.gif
Blijft een leuk ding. Een basic auto, zoals ze moeten zijn…
Leuk om weten: Alfa heeft ze nog gebouwd. Sexy bakske dus…

“In Italy the 4 was produced by Alfa Romeo factory in Milan under license in 1962 until 1964, 41809 R4’s were built.”

Speciale versies die nog ontbreken in de gallery:

De Jogging. Ziet er ook uit als een sportschoen…

http://a35.idata.over-blog.com/500x374/3/04/14/13/N6024.jpg

Sinpar 4×4. Ruig rallybakske.

http://www.clubsunroller.com/foro/files/posted_images/2583/renault4sinpar.jpg

Plein-air. Mediterraan deurloos ding. Staat wel in de gallery, maar met een slechte foto. Kwam ook uit de Sinpar-fabrieken.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4d/Renault_4_Plein-Air_001.JPG/800px-Renault_4_Plein-Air_001.JPG

Pickup, vooral voor Latijns-Amerika.

http://farm2.static.flickr.com/1321/539467725_9f54cbbd09.jpg

Ook de verschillende Renault Rodeo’s waren allemaal gebaseerd op het R4 chassis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Rodeo
Ook weinig gekend: de Renault 3. Een goedkopere versie van de 4, die maar twee jaar heeft meegedraaid…
Die 1108cc motor was de Cleon motor die Daf gebruikte voor de 55 en 66 en zelfs nog in de eerste Clio zat en misschien de latere Twingo. Niet kapot te krijgen motor.
Zaaalig bakske!

Mijn moeder had er een, en da’s een auto die ze nooit zal vergeten.
Ben er als kleine bengel meermaals mee naar de spoed gereden… (de R4 van onze school)

Samen met de 2CV en de DS een van mijn favoriete auto’s
Ik hoop dat zulk minimalisme vandaag terug op de markt komt. Ik ben helemaal voorstander van auto’s die maar 700 a 800kg wegen…
Renault was haar tijd ver vooruit. 8.135.424 auto’s produceren die bijna allemaal zeer biologisch afbreekbaar bleken te zijn
wat doet die mehari foto daar?
Hoezo “ze is 50”;
ze is allang dood!
Hoe lang word het ding al niet meer gemaakt?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).