Officieel: Porsche Panamera met dieselmotor

Auteur: , 81 Reacties

Er komt een tweede Porsche op de markt die op beëlzebubs brandstof rijdt. Niet langer is de Cayenne de enige diesleaar uit Zuffenhausen, ook de Panamera gaat over op het goedje. Oh wacht, dat wisten we al lang.

Wie graag voor kilometervreter speelt kan bij Porsche binnenkort terecht voor een Panamera met een turbogeblazen 3.0 V6 diesel (foto) aan boord. Goed voor een vermogen van 250 pk en een koppel van 550 Nm dat tussen de 1.750 en 2.750 rpm beschikbaar is. Deze zespitter wordt gekoppeld aan een achttraps automaatbak (Tiptronic S) en hiermee zet je de GT in 6,8 tellen op de honderd km/u.

De begrenzers hoefde Porsche bij deze auto niet uit de schappen te rekken, want sneller dan 242 km/h zal ‘ie niet gaan. Ook een 4WD-systeem is niet beschikbaar in deze Panamera, je zult het met achterwielaandrijving moeten stellen. Het zuipgedrag van de dieselaar is met 6.5 liter per 100 km/u niet heel fors, het moet daarom -op papier- mogelijk zijn om 1.200 km af te leggen op een volle tank (van Berlijn tot Bologna). En kies je voor banden met een lage rolweerstand, dan komt het verbruik uit op 6.3 liter/100 km.

Deze Porsche met de helft van het vermogen van de Panamera Turbo komt in augustus bij ’s lands dealers te staan. De prijzen beginnen bij € 102.800,- euro (inclusief BPM en BTW).



81 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ik weet niet wat ik hier van moet zeggen
@The360box: Een echte Autobahnstormer?
Je kon er op wachten. De verkopen van de Panamera zullen nu wel flink oplopen.
Nice! Alle mensen die zeuren,dít is nou vooruitgang! Overigens, Porsche doet sowieso niet aan begrenzen, dus al haalde het ding (theoretisch) 250 ,was een begrenzer nog niet aan de orde geweest!
fraai, maar waarom niet de 4.2V8TDI erin met 350pk?
een actieradius van 1200km is altijd mooi natuurlijk, wordt je niet zo vaak aangegaapt als je staat te tanken.
@TDI-goeroe:
Omdat je wegenbelasting in sommige landen (zoals België) wordt bepaald op de cilinderinhoud en daardoor het voordeel van een (spaarzame) diesel helemaal weg zou zijn. Bovendien, indien je pk’s wenst koop je een benzine. Zie ook de downgrade bij Mercedes waar de 250 CDI in de S-klasse de V6 vervangt en de V6 op zijn beurt de rol van de V8 moet innemen. Het zou dus onlogisch zijn om, als je maar een diesel aanbiedt, te gaan voor een V8 diesel…
@StijnB:
Volkswagen levert die wel in de touareg, audi in de A8…. dus had het niet gek gevonden als Porsche hem ook in de Panamera gestopt had.
@RudyV:
Ja, maar dan moesten ze al meteen twee diesels aanbieden, een zescilinder en achtcilinder. Bovendien vermoed ik dat Porsche de gelijkenissen met de Touareg net wilt beperken. Als bijna het gehele motorpalet gelijkwaardig is zou dit kopers wel eens kunnen afschrikken…
Porsche rijden krijgt toch een andere betekenis, als menig gti-tje je voorbij rijdt. Jammer dat er niet er niet is gekozen voor een zwaardere diesel
@BartZ: Moet een flinke GTI zijn dan, is het niet?
Een GTI heeft geen 250 pk en zeker geen 550 Nm.
@Merry: Menig GTI weegt ook geen 1730kg (normale benzine, diesel zal eerder tegen de 1800kg liggen..)

Dit lag, na de cayenne diesel, zo erg voor de hand dat hier weinig negatief commentaar meer op zal worden gegeven..

Nu is het wachten op de 911 diesel!
@BartZ: Menig gti’tje? Een Golf 6 GTI doet 0-100 in 6,9Sec dus het valt allemaal reuze mee. Daarbij is de Golf gewoon een golfje en de Panamera een hele andere klasse.

Neem je een diesel Panamera en vink je de hele optie lijst aan dan heb je nog steeds een prachtige bak.
Slimme zet van Porsche. Op deze manier Wordt het gemiddelde verbruik van de gehele modellenreeks toch weer wat gecompenseerd. En tja, in deze tijden zul je toch wat aan het verbruik moeten doen. Het is dan niet wat je verwacht van een dergelijk merk, maar kijk bijvoorbeeld ook naar Aston Martin met hun omgebouwde toyota IQ
Goede zaak, we kunnen lullen over het millieu wat we willen, elke liter peut die niet verbrand wordt kunnen mijn kleinkinderen opmaken.
Panamera is een prachtige auto. Maar met deze diesel vind ik het een beetje jammer.
de panamera is er iig groot genoeg voor om met een oliestoker te worden uitgerust.

En voor die statistieken hoef je je ook niet te schamen op ’s heeren wegen. Het uiterlijk daarentegen dan weer wel, maar daar valt dan weer niet over te twisten…
Nu is het de vraag wanneer de eerste Panamera taxi gespot gaat worden…
lage rolweerstand banden …. op een porsche ! :s de wereld draait omgekeerd
@bpc:
Dat dacht ik dus ook meteen…
Dat ze die V8 TDI er niet in stoppen begrijp ik ook niet idd.
@hippopotami: mee eens, was tenminste porsche waardig geweest.

OT: volgens mij is dit met de cayenne diesel de sloomste porsche in tijden…
@hippopotami: tegenwoordig haal je bijna hetzelfde aantal vermogen uit een 6 cylinder diesel zoals de 40d blok van BMW
@maxlist: Klopt, maar die 40d wordt alsnog even weinig verkocht als de V8 TDI. Dat VAG je (marketingtechnisch?) liever in een ‘zuinige doch snelle’ V6 TDI wilt hebben begrijp ik wel (is ook een melkkoetje denk ik zo), maar ik had voor Porsche wel een uitzondering verwacht.
Ik snap uberhaupt niet waarom Porsche van die aftandse diesel motoren van VAG gaat gebruiken. Hoe haal je een exclusief merk naar beneden?

Straks krijg je nog het nieuws: Aston Martin krijgt Polo Slowmotion motor
En je hebt zomaar 5 pk meer dan een Cayenne diesel! Als je daar geen indruk mee maakt aan de bar…
@robbie: hoog sportauspuff-gevoel ;-)
Er komt tog ook een 3.0 bi-tdi met rond de 300pk? waar blijft die motor dan?
@jeanclaude: Volgens de planning in het najaar voor de A6 en A7. Hij heet geen bi-tdi of dergelijke trouwens. :lol:
@Tommy2: dan toch even wachten op de biturbo in de Panamera. Past wel in zo een goed sturende comfortauto. En in de praktijk vast sneller over een 600km rit dan een Turbo die minstens een keer moet tanken dan…
tja… blijkbaar is geld tegenwoordig belangrijker dan de status van een merk. gelukkig hebben de italianen dat nog niet helemaal door. en hopen dat ze het ook niet door krijgen.
Brandstoftype en merkverdunning terzijde, dat zijn best mooie prestaties voor die prijs.
zeg ricardo niet zo negatief over de diesel. mijn 4.2 TDi zet menig benzinestoker voor lul. zeker auf die autobahn cruisend met 220km/pu en 1 op 10 rijdend. of even zonder de begrenzer 275km/pu aantikken zonder de draaiboek in de tank die je bij de benzineslurpers ziet
@Soulmaster: Juist’m; doe mij deze 3.0TDI maar eerst in een Golfje met 4Motion (Golfje R TDI ?); dat wordt lachuh :P
Ach je kunt moeilijk doen dat het een diesel is, maar de V6 benzine is ook een VAG-blok en is imho nog meer Porsche-onwaardig. Daarmee mis je niet alleen vermogen maar ook koppel, dat heeft deze iig wel.
@toospee: ik heb anders ergens gelezen dat de Porsche V6 benzine een V8 met twee cilinders minder is, maar makkelijk te verwarren met de VAG V6 die identiek dezelfde inhoud heeft.
@toospee:
de v6 benzine uit de panamera is zelf ontwikkeld door porsche doordat hij niet zo hoog mocht zijn. De v6 uit de cayenne is volgens mij dezelfde als bij VAG in de passat CC en skoda superb ligt ;-)
Nu is het diesel en over een kleine vijf jaar is het waterstof, dan zit er ook weer een beter geluid in! even afzien dus nog ;)
Commercieel gezien een slimme zet, maar wel slecht voor het straatbeeld.. krijgen we nog meer van die lelijke wagens op de weg. Bah
Vooral zorgen dat Niemand je ooit met een koude motor betrapt en altijd rustig rijden in de bebouwde kom… hoeft niemand te horen dat je een bak knikkers onder de kap hebt. BMW en Jaguar (psa) diesels lopen mooier en pssen beter in een auto in dit segment.
Ha! Die kan ik hebben met mijn E30 325i 24V. Net (en bij het minste of geringste foutje; niet), maar ik hoop dat ik nog eens de kans krijg om met mijn kwart eeuw oude BMW een splinternieuwe Porsche te vlug af te zijn!
@jelmer: vergeet dat maar
Stoplichtsprintje met 6,8 tellen is rap.
En die massa aan newtons is ook prachtig :)
Dat gezanik of er wel of geen V8 Diesel in moet. Als ik geld had om een V8 Diesel te kopen dan rij ik liever benzine! Dit is gewoon een slimme zet van Porsche om de klanten te bereiken die een leaseauto willen en niet altijd maar bij BMW/Mercedes uitkomen. Zo kun je de prijs redelijk laag houden, voor de lease een redelijke zuinige auto op de markt zetten en een kilometervreter van maken.
Zo’n V8 Diesel verbruikt echt geen 1:16 of zo. En ondanks alles vind ik het een snelle auto en met een GTI-tje moet je van goeie huize komen om dit voor te blijven.
@rufctr01: ik rij met mijn A8 TDi v8 simpele 1 op 14.5 TOT 1 op 15 bij relaxed rijden, bij doorstampen max. 1 op 8 , doe dat eens met een benzinegestookte V8
@ Jelmer: ik ga de uitdaging met je aan! Als jouw 325i met 170 pk een 250 pk met 550nm Porsche eruit kan trekken wil ik meemaken.
Tenzij je die 325i getuned hebt ga je dat niet winnen!
@rufctr01:
24V had ik er niet voor niets bijgezet. Mijn auto heeft 190pk, er zit de motor uit de E36 325i in. Misschien had ik “geknutselde kwart eeuw oude..” moet opschrijven, dat was wat duidelijker.
Uit de eerste metingen die ik met mijn auto gedaan heb kom ik rond de 7 seconden uit als 0 – 100 tijd. De topsnelheid is wel lager dan 240, mijn eindoverbrenging is te kort.
Hoe gaan we de uitdaging trouwens vorm geven? :)
Ik heb het even opgezocht:
325I 170 pk/226nm koppel
0-100 8.3 sec topsnelheid 217 km/u

Porsche 250 pk/ 550nm koppel
0-100 6.8 sec topsnelheid 242 km/u.

En een oude motor verliest altijd vermogen…dus lijkt mij dat je het eea tekort komt!
@rufctr01:
Wat je misschien ook nog even moet toevoegen is het gewicht. Mijn auto is gewogen door de RDW. Zonder bestuurder, maar verder zoals ik er in rondrij, weegt ‘ie 1080kg. Met alleen achterwielaandrijving maar een diesel (meestal iets zwaarder dan gelijkwaardige benzine) gok ik dat de Panamera Diesel iets meer dan 1750kg zal wegen. Ongeveer 700 kg meer, dus, en dat heeft flink effect.
Om eerlijk te zijn denk ik dat de Panamera Diesel me te snel af is, hoor. Maar ik denk dat het wel eens verdomd spannend kan worden!
@jelmer: Die sprint win je wel hoor ;)
@rufctr01: Als je goed leest heeft hij het over een 325 24V motor zal een E36 blok zijn met 192 pk daar heb ik zo off the top of my head geen Nm cijfers van maar dat loopt hard in een E30 de E30 2,5 is een 12V motor
@rufctr01: BTW mijne haalt et met twee vingers in de grille
Hehe. Eindelijk! Dit is een reisauto en reisauto’s in Europa rijden diesel. Maakt minder geluid op tempo, je hoeft minder vaak te tanken en het is nog goedkoper ook. Benzine is voor Amerikanen die van tanken houden want dat is een excuus om nog een big mac naar binnen te schuiven.
Véél voordelen voor de rijder, maar ethisch gezien vind ik het bijna niet kunnen!
Dat ze het met de cayenne doen tot daaraan toe, die kan dat koppel best wel gebruiken, maar een panamera is een luxe4-deurs!
Dat is hetzelfde als een Quattroporte met een diesel! Bah!

Diesel stinkt, stoot meer fijn stof uit, stoot veel meer nox uit Maar, oh oh, het belangrijkste stoot ietsje minder CO2 uit dan benzine. & daar doen we het toch voor, niet?

Shame on you Porsche!
@vale46: “Dat is hetzelfde als een Quattroporte met een diesel! Bah!”

Die komt er ook nog hoor. Zeker weten…
@Esprit_de_Flandre: In your dreams!
Een model waar je kan kiezen tussen een diesel of een Ferrari-motor, daar gaan we nog lang op mogen wachten :D
@vale46: In your nightmares eerder! Komt eraan. Commercie voor alles. Ferrari is nog terughoudend, maar voor Maserati ligt dat anders. Als het nieuwe, kleine model er komt, krijgen we één jaar later een diesel…
@Esprit_de_Flandre: “Nieuwe kleine model”?
Ik heb het over de Quattroporte!!
Als ze hun klein model uitbrengen & daar dan ook een diesel in steken, dan zou ik het ergens nog kunnen geloven, maar niet in een auto als de Quattroporte.

& voor als je het nog niet zou weten: diesel is hopeloos veel ongezonder dan benzine. Europa begint dit eindelijk in te zien en zal de diesel stilletjes even duur laten worden als benzine. In Belgie zijn er er al mee bezig.
@vale46: & ter verduidelijking: als ze een diesel in dat kleine model steken, gaan ze er geen Ferrari V8 in steken.
@vale46: Ja, diesel in het kleine model, één jaar na introductie, en dan nog een jaar later in de Quattroporte. Ze kunnen gewoon niet anders. Europa is dan wel aan het wegtrekken van de diesel, in de VS gaan ze er gewoon naar toe. ‘Groen’, noemen ze dat.

En in het kleintje zullen ze ook wel een V8 leggen. Misschien geen Ferrari, aangezien ze nu ook alle Chrysler-motoren kunnen gebruiken, maar dan nog. Diesel komt, ook bij Maserati. En hybride ook…
dit is het begin van het einde, dit vind ik veel meer uitmelken dan gewoon enkele beter uitziende varianten van de 911 produceren…
@bram89:
Wat is hier nou uitmelken aan? Kan je een Mercedes niet met 8 verschillende motoren krijgen? Zelfde bij BMW etc.
De panamera zit nu op 5 als ik het goed heb.
-Diesel
-Hybrid met 3.0tfsi
-V6
-V8
-V8 turbo
@RudyV: Omdat het zo een massaproduct wordt, en daar ben ik nu eenmaal niet voor, een 911 is nog steeds geen massaproduct, maar deze zal het wel worden, net als de Cayenne (Diesel). Volkswagen probeert gewoon zo veel mogelijk winst uit dit model te halen = uitmelking
@bram89:
Autofabrikanten zijn bedrijven, geen filantropische instellingen! Weet je wat het ontwikkelen van een auto kost? Bij kleine volumes kunnen ze gewoon niet overleven. Porsche zal nu wat meer panamera’s verkopen, dit zal ten koste gaan aan s-klasse, CLS, 7 serie, A8, A7?
Wie zal het zeggen. Andere auto’s worden weer “exclusiever” als de panamera meer verkocht wordt ;-).
Het straatbeeld wordt gevarieerder.
Vind het niet eens erg…Is niet eens een echte Porsche, dus er hoeft ook geen echte motor in.

Deze en de Cayenne zorgen ervoor dat er geld in het laatje blijft komen bij porsche, zodat ze de echte Porsches kunnen blijven doorontwikkelen.

Ik kan dit alleen maar toejuichen!
deze moet is gewoon hetzelfde als wat er in de a6 ligt. heeft bijna de zelfde eigenschappen. (245 pk en 500 nm koppel)

ik zou toch liever een panamera hebben als er een 6.0 l. v12 Diesel in zit!! dubbele wat ze nu dus leveren: dat komt neer op 500 pk en 1100 nm koppel.
Hét alternatief voor het vliegtuig? Althans, binnen Europa?
@E45M5Touring: Als jij een M5 hebt redt je het zeker!
Een 325I (E36) 192 PS @5900 rpm 245 Nm 0-100 8.6sec
229 km/h.
Geloof me ik ben absoluut BMW gek! Maar ik denk dat je van goeie huize moet komen om deze Diesel voor te blijven. De koppel is erg veel en daar leg je het op af…
@ JElmer: de uitdaging vorm geven? Haha, dat wordt naar Pon om een testrit met een Panamera te regelen.
Steeds meer een VoPo.
heb liever een A7 SB 3.0TDI , veel goedkoper (klasse lager? , maar even ruim)
Hmm niet echt veel performance, een goedkopere 335d trekt je er zo uit en dan sta je mooi voor lul met je porsche van een ton
@mrbones: een tweede hands opgefokte Impreza van zeg €15.000 trekt ook bijna alles eruit. Beetje rare vergelijking he…
@Ferdinand1: Behalve dat die 335d niet opgefokt is. Je kan alles opfokken natuurlijk, zelfs een Fiat Panda, en er dragraces mee gaan doen. Ik snap z’n punt wel. Je kan het geen sportwagenmerk meer noemen, Porsche…
@Esprit_de_Flandre: ik heb het eigenlijk gewoon over de vergelijking die niet klopt. Áls je een BMW met de Panamera gaat vergelijken dan moet je dat met de 7-serie doen.
@Ferdinand1: Akkoord, maar blijft een feit dat ‘sportwagen’ geen synoniem meer is met Porsche…
onwijs gaye bak
Ze hadden er een hybride diesel van kunnen maken met sterke elektromotoren op de achterwielen. Of je kan er mee naar de chipboer voor een upgrade-pakket! Een BMW 535d rijd je wel verloren.
Big deal. Wist iedereen al jaren.

Nooit geloven wat Porsche zegt, zeker niet als ze iets ontkennen…
Zonde, beter blijft het een exclusief merk voor mensen die ook veel aan brandstof kunnen betalen.

Zo heeft Jaguar ook z’n allure verloren met omgebouwde mondeo’s met 2 liter dieseltjes…
Tja, waarom ook niet he. En degenen die het hardst zeuren kunnen ‘m toch nooit betalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).