Saab naar de Chinezen, hier zijn de details!

Auteur: , 53 Reacties

Gisteren wisten we jullie al te melden dat er een deal op handen was, zojuist bereikt ons het persbericht met alle informatie over het handjeklap tussen Saab en Hawtai dat de financiering voor de middenlange termijn moet veiligstellen.

Er wordt door Hawtai 150 miljoen euro in Saab gepompt. Dit bedrag is in twee stukken verdeeld. Om te beginnen koopt Hawtai 24,6 miljoen aandelen waarmee ze 29,9 procent van Spyker in handen krijgen. Dat onderdeel van de deal kost Hawtai 120 miljoen euro. Daarnaast leent Hawtai 30 miljoen aan Saab tegen een rente van 7%. De lening is voor 6 maanden en kan daarna worden afbetaald in keiharde cash of door nog meer aandelen uit te geven voor een prijs van 4,88 euro per stuk. Er vanuit gaande dat het laatste gaat gebeuren heeft Hawtai dus over een halfjaar een kleine 40 procent van de aandelen Spyker in handen en Spyker krijgt een extra aandelenpakketje. Bonus! Overigens betaalt Hawtei deels ook voor de techniek van Saab, wat de hoge prijs voor het aandeel in Spyker verklaart.

Men moet nog even wachten op definitieve goedkeuring door de EIB (European Investment Bank), het Zweedse NDO (National Debt Office) en enkele Chinese overheidsinstanties, maar daarna is Saab dus officieel voor bijna een derde in Chinese handen.

Victor Muller meldt erg blij te zijn met de deal, Saab kan immers weer auto’s bouwen en legt naar eigen zeggen een basis voor een instroom op de Chinese markt. Ook is hij in zijn nopjes met de productiecapaciteit en schone dieseltechnologie van Hawtai. Richard-Zhang, vice-president van Hawtai, laat weten dat het een grote dag is voor het 10 jaar jonge Hawtai. Dankzij deze deal krijgen ze toegang tot een netwerk en innovatieve techniek waar ze anders nog decennia op hadden moeten wachten. Ook zegt hij dat hun investering in Saab aantoont dat men vastberaden is om Saab Automobile als premium Europees merk weer een toekomst te geven.



53 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
We zullen zien wanneer jet eerste bericht met problemen komt
Ik hbe er geen goed gevoel bij, de Chinezen kopen dan wel alles wat los en vast zit maar 150 Miljoen aan Saab besteden. Saab’s productie is nou niet winstgevend.
@The360box: We zullen zien. Bij Volvo lijkt het tenslotte ook goed te gaan :)
@timmy: sorry, maar je kan de deal tussen Volvo en Geely op geen enkele manier vergelijken met de deal tussen Saab en Hawtai.

Geely steekt bijvoorbeeld de komende 5 jaar maar liefst $11 miljard in de ontwikkeling van Volvo.

Hawtai koopt voor wat wisselgeld techniek van Saab en als goedmakertje krijgen ze dan een belang van 30%.
@robbie: Volvo = Veiligheid. In de hoofden van de mensen tenminste, maar in de praktijk doen ze het natuurlijk ook niet slecht, dus de vergelijking is wel op feiten gebaseerd. Vandaar dat Geely ook zoveel geld in Volvo pompt. Het heeft een goeie naam op gebied van veiligheid, en als Chinese fabrikant wil je je daar maar al te graag aan linken.

Daarnaast is het ook een wereldwijde naam. Geely hoeft nu geen eigen luxe-divisie meer op te starten, zoals de Japanse merken doen. Ze hebben in 1 klap een wereldnaam, die ze dan ook goed onderhouden.

Dat ze Saab voor Peanuts kopen, tja, slim hé. Saab is geen grote wereldnaam op gebied van luxe, veiligheid, sportiviteit… Jammer om te zeggen, maar behalve een funky styling die ze vroeger hadden, heeft het merk weinig te bieden.
Ideeen stelen en kapot laten gaan. Jammer dat herr Victor dat dan weer niet in het persbericht zet.
Dit was engie weken geleden op AB te lezen, de jaarcijfers :

Gelijktijdig met deze mededeling heeft Spyker zijn jaarcijfers gepubliceerd. In 2010 is een stevig verlies geleden. In totaal werden 31.696 auto’s verkocht, en kwam het nettoverlies bij een omzet van 819,2 miljoen euro uit op ruim 218 miljoen euro, fors meer dan de 23 miljoen euro die in 2009 met rode inkt werden geschreven.

Dus nu 150 miljoen, over enige maanden weer een noodkreet en dan hebben de Chinezen heel SAAB in handen en verdwijnt SAAB van het toneel met stille trom.

Een andere benadering : Misschien doet de EIB niet moeilijk over Antonov maar over een zekere Nederlander die bij SAAB werkt?
@desjonnies: Hawtai heeft zelf maar een productie van 350.000 auto’s, dus ik kan mij voorstellen dat Hawtai 150 miljoen meer dan genoeg vindt. Hawtai was overigens zelf dringend op zoek naar een modellenlijn voor productie sinds Hyundai niet meer met hun samenwerkt. Saab heeft de technologie, Hawtai de productie. Past juist vrij goed.
@captainslow: ze hebben een capaciteit van 350.000 auto’s, maar zoveel bouwen/verkopen ze er bij lange na niet!

In 2010, Hawtai sold 81,439 units of the two SUV models, according to J.D. Power.


Saab heeft ook een capaciteit van 190.000 auto’s, maar die bouwen er 30.000 per jaar. De capaciteit van je fabriek zegt geen fuck.
@robbie: Op het eerste gezicht is het ook onbegrijpelijk hoe Hawtai wel 150 miljoen kan losmaken bij investeerders en Saab niet. Maar ja, een hoop Chinezen zitten met een luxe-probleem: waar laten ze al dat geld wat ze verdienen met iPods etc? Hawtai (en dus Saab) heeft de mazzel dat Chineze banken in een goede bui zijn.

Dan moet je niet zeuren, maar aanpakken.
@robbie: Ze bouwen geen 350.000 stuks, maar met een merk erbij om de Chinese luxemarkt te bespelen komen ze wel weer wat dichter bij optimale bezetting. Zal niet makkelijk zijn, maar allez, tis een poging waard…
Het is niet zo dat Hawtai Saab overneemt. Zal denk ik wel betekenen dat er Chinese auto’s in de Saab showrooms kunnen staan. Maar ja, verkoopt Volkswagen ook geen Oost Europese auto’s in of naast hun showrooms?
@rahpor: 30% of 40% is anders een heel groot aandeel in autoland hoor. Kijk naar Subaru: Toyota heeft nog geen 20% van Subaru’s moederbedrijf in handen maar een flink aandeel van de Subaru modellen zijn eigenlijk Toyotas.
Je kunt er gif op innemen dat er straks Saabs staan in de Chinese Hawtai showrooms. Of dat andersom ook gebeurt is nog maar de vraag, maar Hawtai zal zeker gebruik gaan maken van Saabs distributiekanaal als ze hun Chinese auto’s in de toekomst naar Europa en andere werelddelen willen exporteren.
@potver7:

Hetgeen wat jij opnoemt is gewoon joint-venture.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden als Subaru de basis uit de schappen mag halen bij Toyota tegen betaling.
Het mes snijdt aan 2 kanten.
Subaru komt goedkoop aan de basis, en toyota verkoopt onderdelen.
Win-win…
@jack_abarth: Is geen JV, is OEM. In Japan zeer gewoon, ook tussen merken die niet met elkaar gelinkt zijn. Zo rijden er Suzuki’s met Nissan-badges rond, Nissan’s als Mazda’s, etc…

OEM is natuurlijk makkelijker als je wat aandelen in de ander hebt, maar is geen JV, want de productie gebeurt door één partij, en niet door een gezamenlijke fabriek in handen van beide partijen.
Leuk of niet, dat doet er eigenlijk niet zo toe: Saab gaat het in z’n eentje niet redden en het is zo langzamerhand wel duidelijk dat alleen Chinese bedrijven bereid zijn er geld in te investeren.

Of het goed is voor Saab als merk zal de toekomst uitwijzen. Europese premium-merken zijn big business in China dus zou je zeggen dat ze er heel zuinig op zijn.
Maar het kan net zo goed zijn dat het ze vooral om de technieken en kennis van de Saab-techneuten te doen is, en dat het merk zelf ze geen bal interesseert… De tijd zal het leren.
@potver7: tja, de vraag is natuurlijk wat ‘in zijn eentje’ is. Saab was natuurlijk van Spyker, Tenaci, deel GM, deel Zweedse overheid en ga zo maar door. Met Hawtai komt er gewoon een nieuwe financier bij. Zo zie ik het voorlopig. Natuurlijk is het een strategic partnerschap dus zal wat technologie tegenover staan. En wellicht zijn de Saab diesels binnenkort ‘made in China’. Maarja, dat is de Ipad ook, en dat is ook een succes.

Muller was ook al bezig met de entree in de Chinese markt, dat is ook getackeld op dit moment dus kwestie van 2 vliegen in 1 klap. En dat is dan wel weer knap van Muller!
@Svenska_Aeroplan_AB:

Klopt, sommigen denken dat je simpelweg dealerships opent in China maar dat werkt dus niet. Om de Chineze markt te mogen betreden dient Saab joint ventures of andere samenwerking met bestaande Chineze bedrijven aan te gaan. En met deze deal opent zich dus een wereld van mogelijkheden voor Saab. Die mogelijkheden zijn op termijn misschien nog wel meer waard dan 150 miljoen. Zowel voor Saab als voor Hawtai.
@Svenska_Aeroplan_AB: die diesel heeft Hawtai niet zelf ontwikkeld. Ze hebben gewoon een licentie (gekocht?) bij het Italiaanse VM Motori (dat eigendom is van GM & Fiat).

Overigens is Hawtai maar een hele kleine speler in China <100.000 auto's op jaarbasis en ik vraag me dan ook heel erg af hoe groot hun dealernetwerk is. En vooral in welke delen van China ze actief zijn. Als ze alleen maar op het platteland zitten dan heb je daar nog steeds niks aan.
@robbie: toch wel GM motoren? Geen dieselmotolen van de volkslepubliek zelf?
@robbie: true…true…maar jij weet toch als geen ander, dat ‘het betreden’ van de Volksrepubliek China ENORM moeilijk is ? Eerdat je daar zaken mág doen, moet je een jaartje de poepjes eten van Zijne Keizerlijke Hoogheid…

Kijk, dán maar een dealertje op het platteland. Een glazen pandje heb je (nu) zo gekocht in hartje Beijing.
@robbie: Ontwikkeld door VM, niettemin ‘made in China’ zoals @@Svenska_Aeroplan_AB zegt. Niet dat dat heel erg is, maar ik vraag me af wat de huidige motorenbouwers van Saab daar van gaan vinden (hoewel die waarschijnlijk door GM worden geleverd nu?).

En een paar dagen geleden kwam hier een bericht langs dat er wel veel geld achter de Hawtai-groep zit. Niet zozeer uit auto’s, maar uit mijnbouw. Dat geeft ze, ondanks kleinschaligheid, toch een grote mate van stabiliteit. Mogelijke verschuiving die ik wel nog zie gebeuren is dat de auto-divisie wordt verkocht aan een andere, grotere speler. Wat op zich ook niet per sé slecht is…
@Svenska_Aeroplan_AB:

Ja alleen is de iPad uitgedacht door Apple in Californië, niet door de Chinezen. Apple heeft alleen de productie daar. Reken maar dat de kwaliteit daalt bij Saab,aangezien er door Chinezen getekende motoren in de saabs gaan. Nu de 93 ( als die er ooit komt) ook in China gebouwd zal worden is er van het merk Saab helemaal niks meer over. Lege huls om kwalitatief slechte auto’s
@Benjamin1: die motoren zijn niet door Chinezen getekend/ontworpen. Die dieselmotoren zijn voor een (gerenomeerd) Italiaans bedrijf ontwikkeld.
@Benjamin1: Wat Robbie al zegt: het gaat puur om productie. Motoren zijn door VM Motori ontwikkeld. En daar gaat het ook niet om. Als Saab de R&D maar blijft doen, zal de productie op den duur echt wel naar China gaan. EN DAT GELDT VOOR ELK AUTOMERK!!

Kijk hier maar eens naar: http://www.nuzakelijk.nl/e-business/2505662/anti-zelfmoordcontract-arbeider-foxconn.html

Die I-petjes worden in elkaar geschroeft door arbeiders die gemiddeld 110 uur per maand werken voor 140 dollar(!!!!!!!!!!!). Oh ja, en ze moeten nu een anti-zelfmoordcontract tekenen, want het ging een beetje hard met de zelfmoorden, en straks komt de levering van I-pads en I-phones nog in gevaar!! Moeten we niet hebben natuurlijk…
@Svenska_Aeroplan_AB: Zucht: 110 uur per maand is PER WEEK natuurlijk… Zou anders wel erg lui zijn!
@Svenska_Aeroplan_AB:
Weet je Svenska, wat ik me afvraag is wat ze nou doen als iemand dat anti-zelfmoord contract verbreekt en dus zelfmoord pleegt.
Doodschieten of zo?
@desjonnies: hahaha, ja. Nee, dan krijgt de familie geen schadevergoeding.
Op FD staat dat Muller bekend heeft gemaakt dat de nieuwe 9-3 in 2012 in china wordt gebouwd. Of dat betekend dat het model NIET (ook) in Zweden geboud gaat worden wordt mij niet duidelijk uit de tekst…
@w0o0dy: dat las ik ook idd. Het lijkt me heel dom van Saab als ze de nieuwe 9-3 alleen in China gaan bouwen. Dat pikken westerse consumenten nog niet echt lijkt mij. Ook zal de Zweedse overheid niet staan te springen.
@robbie: Sinds ik mij kan herinneren schrijf jij dat VM met Saab domme dingen doet. Echter, ondanks jouw telkens terugkerende rijtjes feitjes bestaat saab, dankzij Muller, nog steeds. Wellicht wordt het tijd om toe te geven dat hij het zo slecht niet doet!
@turbo16s: zolang alle details van de deal nog niet bekend zijn (en iedereen toestemming heeft gegeven) wacht ik rustig af.

Had niet verwacht dat Saab nu al zou omvallen, dat was te makkelijk. Op het moment dat ze de nieuwe 9-3 in productie nemen wil ik je graag gelijk geven en zegge dat Saab “gered” is. De miljoenen die ze nu (waarschijnlijk) ontvangen zijn een grote druppel op een gloeiende plaat.

De recente productiestop van een maand zal ook niet bijdragen aan een positief sentiment onder kopers. En de “aversie” tegenover Chinese bedrijven zal ook niet helpen. Ik wacht rustig af en kijk hoe dit verhaal zich verder zal ontvouwen…
@robbie: Haha, Robbie antwoord diplomatisch… ;)
@robbie: Op fd wordt gemeld dat Hawtai recent de productie van voertuigen voor Hyundai kwijt is geraakt.. dat betekent waarschijnlijk dat ze maar al te graag een nieuwe deal voor de fabrieken binnenslepen. Stilstaand mchinepark en werknemers zonder werk? Kost veel dus mogelijk een hele scherpe deal voor Saab voor die “chinese 9-3”?
sorry voor alle taalfouten
Voor straf 100 keer opdrukken met je handen op je rug gebonden. :mrgreen:
@GOD: hae….maar dat kán helemaal niet ! ;-)
@Megakix: spreek ff voor jezelf ja?
Mooi geregeld, alleen zit Saab nu wel helemaal vast-en-tussen geldverstrekkers…het is boekhoudkundig een zooitje. Awel, daar hebben we de stoffige Audi-sjakies van de administratie voor…

OT: Saab heeft compleet-niks aan goodwill-opbrengsten binnengehaald in China ??? Komop, 130 miljoen, daarvan doet mijn vrouw elke ochtend boodschapjes ! Maarja, een ondernemer met de ballen tussen de bankschroef kan hierover niet echt mopperen.
Btw waar was de rijtest gisteren? Moest Wouter weer op vakantie ofzo!?
@Benjamin1: Jij wil een rijtest van wouter? wordt hem niet ben ik bang, tenzij jij graag een rijtest wil zien van een Volvo 131? haha

OT: Zonde dat het zo moet, maar zo behouden ze toch een cashflow. En kunnen ze de productie weer starten. Iets wat toch heel erg veel geld (heeft ge)kost. Ik ben benieuwd wanneer Saab weer zwarte cijfers onder aan de streep kan noteren
Wat gaat dat toch rap, he. Echt alle kwakkelende merken komen in China terecht. Rover, MG, Volvo, Saab. Ik zeg Alfa Romeo, Lancia, Mitsubishi…
@mout: Ik zeg Seat. Eerder dan de rest…
@Esprit_de_Flandre: Seat is al van een merk dat alleen maar kopietjes maakt. Daar hoeft het niet meer Chinees voor te worden ;)
Maar ik zou ook niet weten wat Seat aan VAG toevoegt, dus je kan best eens gelijk hebben.
Ze hebben trouwens wel bestaansrecht laten weglekken: Skoda is niet meer budget – terwijl allerlei fabrikanten die markt opgaan.
Seat heeft nooit veel imago gehad dat je kon gebruiken. Maar de pogingen om het Zuid-Europese flair mee te geven zijn wel érg slecht geweest. Misschien hadden Leon en Ibiza net ff minder Teutoonse hoekjes dan Golf en Polo. Maar voor flair moest je toch bij Fiat / Lancia / Alfa terecht. Of Renault. Ze hebben ook nooit een imago-bouwer mogen maken als de TT. Een licht sipdertje als de Barchetta leek me wel geschikt voor ze.
@mout: Ik vind het nog altijd spijtig dat ze niets met de Formula hebben gedaan. Zou een imago-boost geweest zijn.

http://www.wallpaperslot.com/data/media/442/Seat%20Formula%20Concept.jpg
@Esprit_de_Flandre: Precies (ik ziet’m trouwens voor het eerst). Ik snap best dat je je geld moet verdienen met leaseblik. Dat moeten Alfa en BMW ook. Maar die grauwe leasepapa’s begonnen pas serieus Audi’s te kiezen toen er een TT was. Slecht sturend (remember komst vleugeltje), technisch een zwakke afgeleide van de Golf, maar alles wat nodig was om het imago van een kale donkergrijze A4 1.6 op te krikken.
Zal toch wel wat anders liggen mag ik hopen. Ik bedoel als je verlies ongeveer een kwart van je omzet bedraagt normaal gesproken trek je dan de stekker er toch uit?
Hoe spreek je Hawtai eigenlijk uit?
Houwtaai, iemand?
@jack_abarth: Houwjetaai… Zou wel toepasselijk zijn he!!

:D
Het is net als met eten: als je echt niet meer weet ga je naar de Chinees. Saab is even gered, maar vraag is wat er straks van het oorspronkelijke karakter overblijft. En binnenkort een boeiende combi-showroom: Saab (5-sterren bij de botsproef) aan de ene kant en die Houjetaai (1 sterretje?) aan de andere kant. Hoeveel jaar nog voordat alle auto industrie in handen is van China…?
Saab kan de Chinezen leren hoe je veilige auto’s bouwt. Of niet soms?
Sambal bij???
Toch lijkt het een slimme zet als je naar de enorme groei kijkt die de Chinese automarkt doormaakt!
(en zal blijven maken, evenals India enz.)
Yupla! Zoals te verwachten en te voorzien.

Goeie zaak trouwens. Sommige Zweden zullen dit minder leuk vinden natuurlijk, na Volvo nu ook Saab naar de Chinezen, maar er zit niets anders op hé. Hawtai kan de continuïteit van Saab – tenminste voor de komende 10 jaar – garanderen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).