Hoe bruut! Citroen AX Turbo met 500 pk

Auteur: , 47 Reacties

Getunede kleine boodschappenauto's zijn niet zo heel erg bijzonder, maar deze getunede AX gaat toch echt een stapje verder. Een paar gekke Grieken voorzagen zo'n lichtgewicht koekblik van een tot 500 pk opgevoerde viercilinder en laten ook nog even zien hoe snel dat is.

Onder de motorkap ligt het bekende Peugeot/Citroen XU motorblok, dat in dit geval 1.8 liter groot is en voorzien van een turbo en 16 kleppen. Zo’n configuratie zien we ook bij de 205 Turbo16, maar die perst er slechts 200 pk uit. Deze AX maakt daar gewoon 500 pk van. Hoe bruut dat allemaal is kan je zien in de gelinkte video’s.

Citroen AX Turbo - Video 1

Citroen AX Turbo - Video 2



47 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
gek, gewoon gek!
Waren ook de gekke Grieken die een paars/blauwe s3 bouwde met 800pk? Wat een bak die Audi, maar waarom geld uitgeven aan een franse auto?
@mightymike: Waarom niet? Franse auto’s hebben tenminste emotie…
@RRenault: Van dat geld kan je het wel vertellen..
Ze betalen geen belasting! Alleen van die franse auto kan ik niet verklaren
@RRenault: ja jij als fransoos vind franse auto’s natuurlijk fantastisch. maar als je realistisch ben en kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding. een megane rs of een golf/ sirocco R of gti. was op de RAI en stond een megane rs voor iets meer dan 40 ruggen dacht ik. stoffe bekleding en niet erg speciaal ofzo. verder een prima bak hoor maar een sorrt gelijke sirocco of golf gti/ R is in dit soort opzichten veel meer waard voor z’n geld. cognac lederen bekleding en alles er op en er aan voor om en na de zelfde 40 ruggen. niet dat ik de VAG groep een hart onder de riem wil steken maar franse auto’s blijven een beetje belapperd als je ze vergelijkt met een tegenhanger
@mightymike: ik weet niet onder welke steen jij vandaan komt? Maar toen de fransen al abs, electrische ramen en lederen bekleding hadden, moesten ze bij Audi nog de rembekrachtiger en raamslingers uitvinden.

Volgens mij als je een Megane Rs neemt, draait alles om gewicht. Neem een DS3R, 35 mille..Full Option, daar heb je net aan een kale a3 1.4 voor.

OT: die 1.8 motoren van PSA zijn onverwoestbaar, deze werd ook in de Xsara WRC gebruikt!
@mightymike: Gewoon; omdat het kán ! ;)
@TSI-tje: Inderdaad! Dé drijfveer van vooruitgang.
Inderdaad bruut, maar heb je weinig aan als je niet zonder wielspin de 200 kan halen :P
Zal qua cijfers ook wel niet heel spectaculair zijn XD
@Citrofiel: Waar zit je?! :P
@RickB: Pff, snelheid is overrated. ;) Doe mij maar een langzame hydraupneumatische sloep. Zo’n AX, heb ik niets mee.
Wat een lelijk hok.
@alcantara:

Who gives a fuck?
In griekenland kom je wel vaker van zulke projecten tegen. Mensen daar zijn niet snel tevreden qua vermogen volgens mij hehe.
Respect! Heb een flinke tijd in een AX gereden nadat ik mn rijbewijs had gehaald. Hij staat er nog steeds. Heeft me nooit in de steek gelaten ondanks de leeftijd.
@Repsac2712: Serieus? Hoe zit dat met onderhoud? En ik bedoel daarmee, heb je vaak last van kleine mankementjes?
Ik snap dit soort mensen nooit. Waarom zo’n bak geld aan zo’n lelijk hok uitgeven als je voor hetzelfde geld een veel mooiere (jongere) auto kan kopen die ongetwijfeld even snel kan zijn…
Want het maakt een hoop lawaai, maar het is continu wielspin en wielspin != snelheid.
@OverSoft: ik gok dat ze niet veel meer dan 5000 euro of zo hebben uitgegeven. Beetje handig rondneuzen op internet naar gebruikte spullen en dan zelf je handigheid op de auto los laten met monteren ;-)
Zelfs al moet je die auto nog kopen, wat kost (zelfs in Griekenland) nu een AX? En al zouden ze het dubbele hebben uitgegeven: voor 10.000 euro heb jij geen auto met 500 pk laat staan voor 5000 euro.
De AX, een meesterlijk wagentje… echt waar.
Ik heb erg genoten van mijn GTI met 100pk op 780kg.
Het rijdt als een kart en geeft meer plezier dan auto’s die geroemd worden om hun weglegging. Weight is just a waste of fun word er ook wel gezegd.
Wat een misselijk lelijk Frans gedrocht !!
Man, dat ding is echt HONDSlelijk :-D
Met zulke camera angles lijkt mijn 140pk ook snel..
Repsect.
Ik heb een AX en het is écht een leuk autotje om te rijden. Wordt wel doodsbenauwd als ik die 500pk hun werk zie doen, dat geluid ook. Ben benieuwd naar de overbrenging en ophanging. Ax is trouwens ook een leuk autotje om te zijn. Met een jong exemplaar met donkere metallic lak is helemaal niks mis. Keurig en vriendelijk ogend autootje dat ik zou verkiezen boven menig nieuw koekblik
om te ZIEN, niet zijn.
@mezelf
schaam me voor dat tijdstip.
@zondagsrijder: dat zou ik ook doen als ik jou was…
Ik vond destijds de AX-GTi een leuk wagentje om te zien. Het zag er iig stukken beter uit dan de Polo of de Corsa uit die periode.
Ze reden ook nog erg goed en waren best snel. Ik ben ook een Citroën liefhebber maar ik vind dit niet echt mooi. Het is wel bruut om 500 pk uit zo’n motor te persen maar het doet me niks.
ik dacht ff dat ze d’r een turbine hadden ingepleurd :)

Op het eerste filmpje is wel te zien dat de turbo niet goed aangesloten is op de luchttoevoer…
Heb zo ook meer dan een jaar rondgereden, leuk turbo geluidje maar niet bevorderlijk voor de staat van je turbo.

AX met 120 pk lijkt me al fun genoeg eigenlijk. :)
Zonder stoer muziekjes had NIEMAND er iets aan gevonden…hahaha, die radiator voorop, geweldig kinderlijk (en noodzakelijk)…maar wat een rofl hier zeg !
Waarom? Omdat het kan! Het is eigenlijk waanzin, maar wel leuk!
AX met 120pk? Lepel er een 1.6 16v in van een Saxo/C2 VTS.
Dat is serieus snel als je nagaat dat de Saxo VTS al een dikke 150kg meer weegt dan een AX.
De wegen in Griekenland zijn wel echt bizar glad door de olijfbomen. Dat maakt de auto natuurlijk nog meer wheelspin maken. Desalnietemin echt bizar.
@ThomasBol: De olijvenoogst vindt in het late najaar plaats. Eerst wordt een kleed onder de boom gelegd, waarna de boom wordt geschud. Met een soort harkje worden de olijven van de takken losgemaakt. Het kleed wordt daarna samengevouwen en de olijven worden in een mand of krat geschud.
@T16: Dank u wel voor deze info.

Echt, ik meen het. Weer iets bijgeleerd vandaag dat niet met auto’s te maken heeft (mag ook wel eens) …
Het is geen XU maar een Tu5j4 met een stroker kit

Ik heb zelf een iets minder extreme versie
http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1010850.JPG

http://www.wijfjes.demon.nl/first/DSC02019.JPG

Maar met 140 pk nog steeds snel genoeg :P (0-100 6.4 sec)
@drake: Fixed.. ;)

http://www.wijfjes.demon.nl/first/P1010850.JPG

http://www.wijfjes.demon.nl/first/DSC02019.JPG

OT: Wat een bruut ding zeg. Wel jammer dat het niet “stealth” paste.. dat was nog cooler geweest. Maarre.. wat is dat met die tape all over de koplampen?
@Freewarefreak:
Thanx!

2e reply is dubbel overigens ;)
@drake: Hoe oud is dat bakske van jou? En ben je er tevreden van? Ik ben nogal een liefhebber van Underdog-Bakskes…
Er ligt geen XU in maar een TU5J4 met een stroker kit.
Lijkt wel alsof die in elke versnelling vol in de toerenbegrenzer knalt?

Is dit nog steeds voorwielaandrijving dan? Zoja, totaal belachelijk.
hehe,1 keer verkeerd schakelen en ze kunnen overal stukjes aandrijflijn oprapen… het schakelen lijkt me niet echt vlot en snel te gaan :p Hadden ze beter een sequentiële bak in gestoken :)
hou niet van het woord, maar…awesome
Tapetuning!!!
De single frame grille staat hem wel…o nee :-)

Ot: een ax is standaard al een grappig en vlot karretje maar is 500 pk niet een beetje teveel van het goede?
0-100? Deze auto gaat 4m mee en dan boem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).