Nissan mag New Yorkse taxi’s gaan leveren

Auteur: , 67 Reacties

Er lijkt een einde te komen aan het welbekende NYC-straatbeeld waarin de straten geelgekleurd zijn van de yellow cabs op basis van Ford's Crown Victoria. Nissan heeft namelijk het felbegeerde contract (waarde: 1 miljard dollar) in de wacht gesleept om vanaf 2013 de nieuwe taxi's te mogen leveren. En ja, het is de people mover die hierboven is afgebeeld, gebaseerd op de Nissan NV200.

De gemeente New York was op zoek naar een ‘Taxi of Tomorrow’, zoals we in 2008 al schreven. Drie kandidaten waren in de race. Ford, Karzan Otomotive (Turkse firma) en Nissan maakten allemaal kans om de grootste taxivloot van Amerika te mogen leveren. Gisteren werd een definitieve beslissing genomen en werd bekend dat het de Japanners is gegund om over twee jaar te beginnen met het vullen van de straten met deze taxi.

Even wat noemenswaardige specs over deze Nissan-taxi: onder de kap ligt een 2.0 viercilinder (koffiemolentje voor Amerikaanse begrippen), er is plaats voor vier passagiers en bagage, de taxi’s hebben een panorama-doorkijkdak, schuifdeuren en 12V- en USB-aansluitingen om mobiele apparaten op te laden. En de mooiste: er is gekozen voor een mietjes-claxon met een zachte toon om geluidsoverlast te beperken. Ook gaan er lichten branden op de taxi wanneer de claxon wordt gebruikt. Ha, dat zal ze leren, die opgeschoten taxichauffeurs.

Het zou in totaal om 13.000 busjes gaan die dagelijks om en nabij 660.000 mensen vervoeren in New York. De Nissan zal in Mexico worden gebouwd en $29.000 gaan kosten. In de comments is er voor Americanofielen gelegenheid om alvast afscheid te nemen van de Crown Victoria-taxi en zijn luie, benzineslurpende maar stiekem best wel lekkere V8.

R.I.P.



67 reacties

Dit zal ongetwijfels niet op teveel enthousiasme moeten rekenen.
Jammer dat de Crown weggaat vaak zat dronken achterin zo’n ding gelegen (zwevend door NY)
@E34M5Touring: grote jongen!
New York is New York niet meer zonder gele Crown Vic’s!
zo dat Aziatisch design van die Nissan lijkt veel meer op de een of de andere Japanse of Chinese taxi…

Dat ze dan iets nemen als de Ford Taurus:
http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2009/01/00_2010taurus_opt.jpg
@Apache: Busje is praktischer. En zuiniger, zowel op gebied van fuel als wegdek…
Die Turkse bolide was ook wel praktisch http://blogs.motortrend.com/files/2011/05/lede1-623x386.jpg
the-budel-guy via Android app
jammer had graag een volgende gen vic’s zien rijden. maar als deze weg gaan is een 2de hans dus zeer aantrekelijk. beetje opknappen en je hebt een geweldig ding.
@the-budel-guy:

Jij zou een auto kopen die ooit taxi geweest is? :?
the-budel-guy
@Hupke: die fordt wel helemaal opknappen en dan verhuuren voor feesten
@the-budel-guy:

Lijkt me veel simpeler en cheaper om een gewone (2e hands eventueel) crown victoria om te bouwen dan om een ex-taxi te kopen en op te maken.
Lelijke dingen die Nissans maar de CrownVic zijn natuurlijk ook niet meer van deze tijd. De Ford Taurus is een mooie auto maar voldet niet aan de eisen die New York gesteld had voor de nieuwe generatie taxis. Vandaar dat de 3 finalisten allemaal busjes waren.

En voor iedereen die gaat roepen dat ze een Amerikaans model hadden moeten kiezen. De Crown Vic wordt in Canada gemaakt en behalve de crown Vics rijden er nu ook al Toyota Camry´s, Toyota Priusen, Toyota Siena´s, Toyota Highlander Hybrid´s en Lexus RX400 Hybrid´s. De andere 2 finalisten zouden overigens ook niet in America gemaakt worden. De Ford Connect wordt in Turkije gemaakt, de andere Turkse zou wel in America geassembleerd worden maar wel in Turkije geproduceerd.
Jammer jammer. Het was toch op automotive gebied hét icoon van NY. Ben blij dat ik er wat ritten mee heb kunnen maken.. Dit is het toch net niet eigenlijk, zo’n busje..
2e hands taxi? Moet er niet aan denken. Totaal uitgewoond interieur, motor die alleen in stadsverkeer heeft gedraaid dus vol zit met rotzooi, bedrijfsauto dus een chauffeur die niet maalt om een deukje meer.
Spijtig de Ford Crown Victoria was en is een cool voertuig, typisch Amerikaans en typisch voor New York. Alles wat de Nissan niet is.

Opvallend de laatste drie kandidaten waren alledrie niet Amerikaans: een in Mexico gebouwde Nissan; een Turks merk; en de uit Europa afkomstige Ford Transit Compact.
@mercedesfan: Als ik dan zo eens op mijn gemak bekijk is de Nissan wel veruit de mooiste van die 3. Zo’n Ford Transit Compact is ook helemaal niks..

http://hallmarkford.files.wordpress.com/2010/05/2010-transit-connect-2.jpg
Betekend dit dat de ‘Law Enforcers’ ook over gaan van de Crown Vics naar Nissan People movers ? Tzal wat worden :P
@TSI-tje: de Interceptor modellen zijn(worden) opgevolgd door Chargers etc
@E34M5Touring: kijk dat zijn politieauto’s! Komen wij aan met onze *** volkswagen dieseltjes….
@E34M5Touring: Ik denk niet dat alle sherrif’s een Charger of een Taurus Interceptor onder hun kont krijgen. Waarschijnlijk houden ze de Vic’s nog of krijgen ze een ‘gewone’ politieversie van de Taurus.
@Roelio: Volgens mij kreeg elke county er zowiezo een paar maar please correct me if i’m wrong
@E34M5Touring: Zou ook helemaal ruk staan in de film.
Zie je de achtervolgingscenes al? De ‘bad guy’ in een dikke Stang,Vette of Charger en dan een file van Nissan busjes er achteraan ? :D :D.
Zo’n busje met hoge zit is veel praktischer, ook qua bagage, dan zo’n waterbed waarin je onderuit ligt als de huidige taxi. Ik vond het heel gek zitten.
Vooruitgang jongens, zie Londense taxi en dubbeldekker!
@dafmaf: Ben het met je eens. Dat interieur van de Nissan taxi ziet er helemaal niet slecht uit.

http://www.automobilesreview.com/uploads/2011/05/Nissan-NV200-Taxi-03.jpg
Langzaam nemen de Aziaten alles over!!
Tam tam tammmmmmm.
Het is te hopen voor ze dat die schuifdeuren automatisch open en dicht kunnen anders gaan ze nog veel problemen krijgen met de gemiddelde klant. Daarbij komt ook nog dat men ondanks al die crown vics altijd een goed zicht op het straatbeeld had. Als er net zoveel Nissan busjes als Crown Vics komen zie je niks meer op straatniveau.
13000 busjes met een prijs van 29000 dollar – dan heb je het dus over 377 miljoen dollar. Waar komt die 1 miljard vandaan?

Of gaat Nissan zulke baggerkwaliteit leveren dat het onderhoud op die busjes ruim anderhalf keer de aanschafprijs wordt?
@potver7: Volgens AutoVisie zegt Nissan dat ze gedurende de hele looptijd van het contract meer als 26000 taxi’s gaan leveren. Dan zitten we al aan 750 miljoen. Denk dat ze ook nog 250 miljoen calculeren in het leveren van service-onderdelen aan de desbetreffende taxibedrijven.
Altijd al een ritje willen maken in een wegenwachtbus.
zoooo, in die taxi van nu ligt een v8?! nooit geweten….

mooie deal voor Nissan vooral in deze tijd
Daar gaat een gedeelte van de nostalgie van New York…..
Toch een rare situatie dat een land/stad waar de overheid zich bij voorkeur helemaal nergens mee bemoeid, bepaald welke taxi’s de ongetwijfeld particuliere taxi bedrijven en bedrijfjes moeten gaan gebruiken.
Ik had nog gesnapt dat ze in de VS, naar voorbeeld van de Duitse taxi markt, de kleur van een taxi bij wet zouden vastleggen. Maar dat ze het type wagen ook bepalen is wel bijzonder…
@ramshoek: Dat is om fakers te vermijden. Als de keuze van automodel vrij was, zou het onmogelijk zijn om de valse (niet gelicensieerde) taxi’s eruit te halen. Dan moeten telkens nummerplaten gecontroleerd worden en zo…
@Esprit_de_Flandre:


aan de andere kant lijkt me een crown vic wel te krijgen voor een particulier.
en geel is nog gewoon een verkrijgbare kleur
@Esprit_de_Flandre: Dat is toch onzin, dan kun je als stad toch geen licensie afgeven als er veel klachten zijn? Net als in Amsterdam, alleen TCA is te vertrouwen en toch zijn er anderen met een vergunning. Als er veel klachten komen worden die ingetrokken. Simpel.
@raphael: Ik heb het niet over klachten, maar over gasten die gewoon een taxi-ding op hun dak zouden zetten en geld vragen om je een ritje te geven. Lekker zwart geld, geen vergunning moeten betalen, klant merkt het nauwelijks (een toerist al zeker niet), …

Dat is makkelijker te vermijden als alle taxi’s hetzelfde zijn.
Onvermijdelijk, maar jammer van zo’n icoon. Heb helaas geen taxiritje gemaakt toen ik in NY was, de noodzaak was er niet. Om onbegrijpelijke redenen dacht ik toen dat ‘noodzaak’ er überhaupt iets toe deed.
Evenzogoed waren die taxi’s dankbare foto-objecten; hierbij mijn hommage aan de Crown Victoria.
Here’s looking at you, Vic ;)
http://img64.imageshack.us/i/byeph.jpg/
@august: de vervanging was onvermijdelijk, maar dat ze dan voor zo’n Nissan busje kiezen is onbegrijpelijk.
Of niet natuurlijk, daarover kan getwist worden.
En terecht. Wat een idee om zo’n gigantisch Crown Victoria’s als taxi te gaan gebruiken. Zal wel comfortabel zijn, maar het is lang en neemt dus veel plaats in op de weg, het is een gewone auto, dus in- en uitstappen – wat toch tientallen keren per dag gebeurd – is minder praktisch dan een MPV, hoog verbruik door een grote motor, terwijl het toch niet snel vooruit gaat…

De perfecte keuze, zo’n Nissan.
@Esprit_de_Flandre: ze gebruiken de crown Victoria allang als taxi
@sirmustang: Dus ze zijn allang niet al te slim…

Nu ja, het gaat erop vooruit.
Och jongens toch,
Laan we nie gaan huile balken immers heb ik de naam Checker nergens in jullie comments voorbij zien komen en dat waren ECHT als Taxi ontworpen limousines.
Daarvoor reden er merken als De Soto en Plymouth rond en de overgrootmoeder van de huidige Crown Vicky.
Zelfs Peugeot 504’s hebben er rondgereden.
Maar dat het lekkere grote ‘bakken’ horen te zijn, dat begrijp ik dan weer wel.
@Esprit_de_Flandre:

aan de andere kant lijkt me een crown vic wel te krijgen voor een particulier.

en geel is nog gewoon een verkrijgbare kleur
Heeft wellicht ook met de luchtkwaliteit in de stad te maken. Zo’n V8 verbruikt ongetwijfeld meer dan Nissan’s vierpittertje, en dat zie je dan weer terug in de uitlaatgassen. Nissan gaat overigens ook een electrische versie maken.

Op zich schrikken dat de Big Apple straks wordt overspoeld door Japanse busjes (in Mexico gemaakt trouwens), maar zelfs het aanbod van Ford had weinig Amerikaanse roots: de in Turkije gebouwde Transit Connect, ongetwijfeld een beetje aangepast aan de wensen van ‘de klant’
@potver7: Ik vroeg me al af wat Ford had aangeboden, en ik dacht ook onmiddellijk aan de mini-Transit. Aangezien de twee andere busjes waren, kon het niet anders dat ze hetzelfde zouden doen. Jammer voor Ford, een Gigantisch reclamebord gaat nu naar de concurrentie…
raar dat ze dat niet in eigen land hebben uitbesteed.

nu geven ze een berg geld naar het buitenland. het zou toch veel beter zijn als ze het zouden uitbesteden aan bijvoorbeeld ford usa of GM. geeft werkgelegenheid waar ze het nodig hebben (in eigen land) en levert een berg extra inkomsten op voor de staat (belasting enzo)
@timberleek: Zo werkt de economie niet. Zo werkt overdreven protectionisme wel.
@raphael:

het zal ze denk ik wel meer opleveren als dat ze het uit handen geven aan het buitenland.
@timberleek: Daarnaast zijn die mexicanen die werken in die Nissan fabriek ook niet op weg naar de VS. Scheelt ook weer.
@raphael: Zo werkt het wel, ervan uitgaande dat Ford een product kon leveren dat vergelijkbaar zou zijn met de Nissan.
@piebepost: … en deze Nissan bewijst dus dat het Ford-aanbod minderwaardig was.
Investeer in amerikaanse taxi’s, goed voor de economie! Het ging er niet al te goed met de auto industrie had ik gehoord… dan maar kapitaal injecties doen, want dat is heel effectief (not)
In NY rijden yellow cabs van verschillende merken rond. De V8 fords zijn inmiddels allang in de minderheid.
Wat een vrij land hé dat Amerika? Je mag geen joint opsteken, niet trouwen als homo en niet eens je eigen taxi kiezen?
Gelukkig nog een ritje in een Vic gemaakt. Zat best comfy, maar een v8 in zo een stads verkeer…wtf?
@SyriX:
lage toeren, geen onderhoud, haalde met gemak 500.000km kan 24u/dag rijden, oververhit nooit, start altijd in de winter,… als je niet naar het verbruik kijkt wint een V8 altijd tegen gelijk welke andere motor op bijna alle vlakken
@six-trey: Als je niet naar het verbruik kijkt. Daar zeg je zo iets. NY voelt ook wel aan dat de prijs van benzine alleen nog maar omhoog zal gaan, en dan heb je waarschijnlijk meer aan een zuiniger auto die wat meer onderhoud vereist, en die maar 300.000 km meegaat. Auto’s zijn in de US vrij goedkoop, dus bij stijgende brandstofprijzen kan die verhouding makkelijk verschuiven…
Hiermee zullen de amerikaanse patriotten blij zijn…
Nou vraag ik me het volgende af:
Hybrides zijn echt niet mijn ding, maar voor alleen maar rondrijden in een wereldstad als New York lijkt een hybride ideaal..! Staat helaas niks over in het artikel, ook niet of het een 4-cilinder benzine of diesel betreft..
Zou al heel wat schelen als die 13.000 voertuigen die zowat 24/7 door de stad rijden 1:12 in plaats van 1:6 zouden gaan lopen :)!
Kost maar $29.000. Waarom zit je in Amsterdam eigenlijk veel te vaak in een Mercedes S-Klasse en betaal je voor een ritje van nog geen 3 kilometer zomaar even €15,00?
Kunnen ze die dingen niet ook in Amsterdam gaan inzetten?
karakteristiek! :)
Achja, klonk wel leuk die V8 maar in een stad als New York natuurlijk gewoon onzin. Wel een keer een chauffeur zo gek gekregen om zo snel mogelijk naar Grand Central te knallen met zo’n ding. Op een gegeven moment gewoon over de stoep :D Dit busje ziet er overigens niet uit maar qua logica (meer ruimte, 4 cilinders minder) klopt het wel. Toch had ik stiekem liever weer een sedan gezien. Overigens vind ik de Chevy caprice classic ook een fraaie NY cab klassieker!
http://resources0.news.com.au/images/2010/11/22/1225958/310404-new-york-taxi.jpg
Als je ze zo onder elkaar ziet, zou ik gaan voor die turkse :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).