Nog twee keer een speciale Mercedes G-klasse

Auteur: , 28 Reacties

De Mercedes G-klasse gaat in de uitverkoop. Een kleine driedeurs "BA3 Final Edition" en een grote "Special Edition Select". Beiden voorzien van het offroad equivalent van een AMG pakket maar wel praktisch hoog op de wielen.

Mercedes G350 CDI “BA3 Final Edition”
Is dit de laatste driedeurs G-klasse? Het zou zomaar kunnen. Ik heb zo’n vermoeden dat de verkopen van de kleine “G” het ook niet halen bij die van de vijfdeurs stalgenoot. Deze versie levert Mercedes in 2 smaken: als 350 CDI en G500. Een V6 diesel met 211pk, 540Nm en een gigantische Bluetec capaciteit om het ‘groen’ te houden of een 5.5 liter V8 met 388pk die niet zo’n last heeft van emissie eisen. De motor hangt aan een tussenbak (hoge/lage gearring) en 7-versnellings automaat. Extra zijn brede AMG spatborden, 5-spaaks 18 inch lichtmetaal. Voor de offroad enthousiastelingen heeft Mercedes de auto vol gehangen met sperdifferentielen, een speciaal tractie-systeem (4ETS), bandenspannings controle systeem en diverse rotsvangers en stootranden.

Mercedes G500 “Edition Select”
De kleine is om mee te spelen, de grote voor ‘serieuze’ mensen. Door de lengte minder praktisch in het terrein en daarom meer nadruk op cosmetica. Enkel verkrijgbaar met de 388pk/530Nm 5.5 V8 en voorzien van een unieke two-tone lak. Andere kleuren dan grijs zijn mogelijk maar wat zwart is blijft zwart. Binnenin een 12-speaker Harman Kardon Logic7 audiosysteem. Van buiten een chromen bumpertje en sidepipes. Niet te veel modder-poespas.

Kosda? Zonder BPM/CO2tax (met BTW) vraagt Mercedes €90.511,40 voor de “BA3” diesel en €100.685,90 voor de V8. Met Nederlandse zuig-belasting betaal je ongeveer 100-miljoenmiljard. Het “Edition Select” pakket kost €6735,40.



28 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Is een G-klasse nu zoveel luxer dan een Defender, omdat die prijs zo hoog is?
the-budel-guy
@Lucb: zeker nooit in gezeten ?
@Lucb:
Ja een G klasse is zoveel luxer dan een Defender. De Defender is nog steeds redelijk basic en simpel.De G klasse is van binnen heel modern en van alle gemakken voorzien en stuurt ook een pak beter dan de Defender.
In een Defender is een ritje zuid Frankrijk best vermoeiend. In een G stap je zo fris als een hoentje uit de verwarmde of gekoelde massage stoel.
Niets ten nadelen van de Defender, want ik heb die veel liever dan de Mercedes maar er is absoluut een groot verschil
Een van mijn favoriete auto’s
@maxlist: een van mijn favoriete SUV’s/Mercedessen. en dat zegt wat!
@lambo4all: Zeker, de G is een hele potente auto, kan je overal mee aankomen.
Mercedes G500 “Edition Select”
De kleine is om meet te spelen,

-edit: check, bedankt-
en nu ontopic, zou echt spijtig zijn dat de G klasse weggaat, de Defender mag weg maar de G klasse toch niet…dat wordt nog een somber moment
@Jantje_555: Defender weg? Die heeft ook z’n plaatsje verdient in de autogeschiedenis, Gijsen VerDuivelden HeiligSchenner! :P
@Jantje_555 @Esprit_de_Flandre: er zijn 3 varianten van de G-Klasse:
– cabrio (korte wielbasis)
– station kort
– station lang

En alleen de station kort versie heeft nu het label “Final Edition” gekregen. De lange station (en cabrio) blijven dus gewoon leverbaar.
@robbie: Ja.. want wat moet ons leger anders? Op de fiets? ;)
Final Edition? Waarom geen elektrische versie? Kan ie nog twintig jaar mee…
Allerlelijkste van alle SUV’s, echt een hondehok op wielen. En toch heb ik er een zwak voor. Overigens niet de meestbetrouwbare Mercedes, een kennis die bij een Mercedes garage werkte noemde hem de “Ellende” ipv “Gelände” Mercedes.
@midasracer: Dit is géén SUV ! ;)
Wat een geniale bak, dan natuurlijk wel de benzine bak! Gelukkig niet een bedrijf wat ecoflex, bluemotion of hybride bakken bouwd
@mightymike: geen enkel bedrijf bouwd blumotion of hybride bakken.
@E320cdi: Geef het op, want dit is een eindeloos probleem. Bij veel artikelen zijn er reacties van een vergelijkbaar niveau. Jalopnik heeft hier een oplossing voor. Als je wilt reageren moet je account eerst worden goedgekeurd door de god van het blog. Dat filtert een hoop.
@floryn: iedere nitwit kan bij Jalopnik een reactie plaatsen hoor ;) Is gewoon gekoppeld aan je Facebook of Twitter.
@robbie: Aha ok. Misschien is dat nieuw. Het is met niet opgevallen toen ik me daar aanmeldde. Dat was voor ze het hele ontwerp omgooiden en alle gebruikers hun wachtwoord moesten wijzigen.
Wat ik nou niet snap, de G gaat toch niet weg? Of komt de nieuwe er ‘gewoon’ aan… Dat ze een Final Edition maken.
@E320cdi: er zijn 3 varianten van de G-Klasse:
– cabrio (korte wielbasis)
– station kort
– station lang

En alleen de station kort versie heeft nu het label “Final Edition” gekregen. De lange station (en cabrio) blijven dus gewoon leverbaar.
Jammer voor de offroaders, maar gelukkig zijn er al een hoop gemaakt en is er ook veel verkrijgbaar bij liefhebbers en specialisten. Het is eigenlijk al bijzonder dat deze titaan nog bestaat.

De praalversie is wel erg smakeloos trouwens. Als je daar mee komt voorrijden is er wel meer dan 6000 euro weg.
Waar is de tijd dat de Federale Politie hier in België met deze wagens reed in gepanserde uitvoering, waren prachtig in politie-uitvoering…
Die van mij gaat nooit meer weg!
The G-Wagon… I like! :) Ziet er wel hardcore uit zo…
Alleen al voor zo’n auto zou ik emigreren. Niet om belasting te ontduiken maar om die auto écht tot z’n recht te laten komen. Mooi, bergachtige plaatsje waar je als het ware vanuit je achtertuin kan off-roaden.

*dromen doet*
Oh jee, nu snel naar de dealer op een laatste 3 deurs G 350 CDi te bemachtingen…. :shock:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).