Balboni kiest de allerbeste Lamborghini Countach

Auteur: , 17 Reacties

Uitmelken wil ik het niet noemen maar er bestaan toch aardig wat verschillende uitvoeringen van de Lamborghini Countach. Vier echt belangrijke en ook verschillende modellen. Gemiddeld iedere 4 jaar een nieuwe. De inmiddels gepensioneerde Valentino Balboni is aan het werk gezet de beste uit te kiezen.

Ja, de Lamborghini Countach is 16 jaar in productie geweest. Van 1974 tot 1990. Voor de Countach was er de Miura, na de Countach kwam de Diablo. Geen van die twee heeft het zo lang volgehouden.

Misschien wel een van de mooiste autotests te bedenken. Aanwezig zijn een originele Lamborghini Countach LP400, het origineel met zo min mogelijk fratsen en ongeveer 375pk. Het tweede belangrijke model is de LP500S, nu met spoilers en spatbordverbreders in stijlvol jaren ’80 wit. Als antwoord op de Ferrari Testarossa maakte Lamborghini in 1987 een veel snellere 5000 Quattrovalvole, nu met 450pk. Vervolgens is er nog het ‘uitloopmodel’. De Countach terwijl de Diablo al klaar stond; de 1990 Anniversary Edition.

De Anniversary Edition blijkt verreweg de meest luxe versie. Comfortabeler en beter in elkaar gezet dan de rest. De LP400 is de auto die Lamborghini’s naam maakte. Bij de ontwikkeling was echter niet alles geoorloofd en vooral de motor valt qua performance tegen. Het oude beestje laat zich wel lekker zijwaarts over de wegen glijden.

Welke auto Valentino Balboni als de ultieme Countach bestempeld? Het origineel geeft niet de beste ervaring, daar wint de QV met afstand. Toch zou hij het liefst met de LP400 wegrijden. Lees het hele verhaal op insideline.com.



17 reacties

Fantastische machines. Samen met de F40 mijn jeugdiconen.
Heeft hij ook nog wat te doen op zijn oude dag…
Mijn Droomauto!! De 5000 quattrovavolve met de taartschep van de 500!
De trendsetter die de Miura was, heeft deze ondanks zijn respectable productie jaren nooit kunnen evenaren.
Miura’s zijn cool, Countach’s schreeuwerig.
@desjonnies: Countach is imo een grotere trendsetter als de Miura. Kijk alleen al naar het uiterlijk. Radicaal voor die tijd toen het bodywork net zo glad was als Italianen zelf. Tot vandaag de dag nog zitten Lambo’s vol met stylings kenmerken die als eerste op de Countach zaten.
En ook nu weer komt het hoekige design langzamerhand terug.
Te zien op de Reventon en de nieuwe Aventador.
De Miura was de knappere stier, maar zeg eens eerlijk hoe vernieuwend was de Miura nou werkelijk?
@GOD: de Muira was wel de eerste mid-engine straatauto. Dat is wel enorm vernieuwend. De miura is ook veel mooier, maar je ziet er idd niet veel meer van terug in lamborghini
@desjonnies: Helemaal eens
De auto die wit het best kleed ,mij maakt het niet uit welke
Dit blijft toch de mooiste reportage over de Countach op internet.
http://www.youtube.com/watch?v=Ezvyb9rzX6Q

http://www.youtube.com/watch?v=uZyTdPK92V8
@walter: Dat die Balboni zich nooit te pletter heeft gereden is voor mij een raadsel.
@tvrspeedsix: Misschien omdat die ECHT GOED kan autorijden? Inclusief alle factoren die daar bij horen. Dus ook de weg en situaties razendsnel lezen en verwerken, weersomstandigheden incalculeren, je auto aanvoelen (banden staat, technische staat, wegligging, grip) en al deze parameters samenvoegen tot een verantwoord rijgedrag dat bij deze factoren past. En daarbij altijd tot de limiet gaan en niet er over.

Daarom is deze man inmiddels een levende legende. Een genenpakket met de juiste aanleg, gecombineerd met de jarenlange ervaring.
De allereerste. Die is nog het puurste, strakste, heeft de hoogste miura-factor en is dus ook het mooiste.
De zilveren helemaal achteraan vind ik er “compleet” uitzien
Ze zijn allemaal fantastisch! Echt een icoon in de supercar history.

Maar mijn keuze zou de Lamborghini Countach LP400 zijn ;)
Als je toch ook een Countach koopt, dan moet het de LP500S zijn. Die maakte van de auto een icoon.
Dat is de versie die boven iedereens bed hing.
@carmasterr: En daar ben ik het mee eens. Dat is voor mij de enige echte Countach. Dat Balboni voor een andere kiest qua rijden, oke, ik geloof hem meteen, hij is de eindbaas der rijtechniek. Maar qua legende kies ik ook voor die. En ja.. hij hing inderdaad boven mijn bed. Die poster heeft jarenlang mijn perceptie van “supercar” gedefinieerd. ;)
De S en de Q zijn dé superauto’s, qua visuele impact nog steeds sterker dan menig hedendaags model. Alleen zo praktisch als stalen schoenveters, beroerde afwerking en qua wegligging enzo was het ook bepaald niet alles. Zie Jeremy’s oordeel

http://www.youtube.com/watch?v=AtQPjgzV1kA

De Anniversary is echt zoooo lelijk, al die uiterlijke wijzigingen doen het model geen goed.

Ik meen dat Hammond ook een filmpje heeft in een Countach maar die kan ik zo snel niet vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).