VVD’er Aptroot wil verkeerslichten eerst op oranje

Auteur: , 109 Reacties

Mensen die wel eens in bijvoorbeeld Duitsland komen kennen het principe: een verkeerslicht dat van rood naar oranje springt alvorens groen te worden. Het helpt de bestuurder te anticiperen op het groene licht en verbetert de doorstroming. Dat idee gaat nu in Nederland ook doorgevoerd worden als het aan Charlie Aptroot van de VVD ligt.

Het gaat om een eenvoudige aanpassing volgens een fabrikant en Aptroot is daarom van mening dat de verkeerslichten dit jaar al aangepast kunnen worden. Daarnaast hoeft het volgens Aptroot niet veel te kosten. Eerst een oranje licht zou volgens Aptroot 1 á 2 auto’s extra laten doorstromen bij een groen stoplicht. Hij gaat het geheel voorleggen aan mede VVD’er Melanie Schultz van Haegen. Hij hoopt dat de belangrijkste routes meteen kunnen worden aangepast en dat later bij eventueel groot onderhoud de minder belangrijke kruispunten kunnen worden voorzien van de aanpassing.

Zeker met de trend van de steeds meer voorkomende start-stop systemen in het achterhoofd kon het wel eens zo zijn dat Aptroot hier een prima idee introduceert. Mensen hebben op die manier de tijd om hun auto rustig weer te starten en wellicht neemt het zelfs wat stress weg bij de bestuurders. Wat zijn jullie bevindingen over dit plan van Aptroot?



109 reacties

Ondanks dat Charlie de grootste opportunist van Nederland is en ongetwijfeld connecties heeft met de verkeersindustrie…. Heeft ie t wat mij betreft een heel goed idee te pakken.
@dondeboer: ik heb niet naar de wiki pagina gezocht, maar ik kan me van 19 jaar terug in Legoland herinneren dat ze het in Denemarken (ook buiten het park :P) al hadden!!!
Zeker voor auto`s met startstop techniek is dit geniaal, dit hadden ze al jaren eerder moeten doen!
@AudiQuatro: Inderdaad, ik heb ook gemerkt dat je toch wel even nodig hebt voor de motor aanslaat en dat is voor een petrolhead als ik een seconde als een hel.
@floryn:

Een petrolhead met start-stop systeem???
Het moet niet gekker worden.

OT :
Een sensor onder de interieurspiegel die het stoplicht in de gaten houdt. En als hij oranje NA rood signaleert dan automatisch de auto weer start.
@Hubert: Helemaal mee eens. Zowel het off- als ontopic stuk :lol:
@floryn: precies! Sta je weer achter zo`n polo en dan duurt t weer een eeuw! Als ze die slechtere doorstroming met dank aan de start/stop doorberekenen is die alleen maar slechter voor het milieu!
Helemaal geen gek idee!
Ja maar wat is het verschil. Er zijn hier zoveel Tokkies die gewoon knalhard door rood rijden dat ik verwacht dat ze massaal bij oranje weg beginnen te rijden.
Een aftelklok zou beter werken imho.
@911GT2: Een atelklok zou zeker beter werken maar is niet zo eenvoudig in te voeren als het oranje licht dat er toch al zit. Ik stel voor eerst dit in te voeren dan geleidelijk de aftel klok te introduceren
blox via Android app
@mobilitydesign: krijg je niet juist met een aftelklok dat mensen eerder aan rijden dan gewenst? ‘ach wat zijn nou 3 seconden op een rood verkeerslicht…’
Lijkt me ook een goed idee. Je ziet veel bestuurders die een reactietijd van 5 seconden hebben voordat ze eindelijk zien dat het groen is. Eer dat zij van hun plek zijn springt het stoplicht alweer op oranje en heb je een rij vloekende bestuurders. Nu hebben ze alvast de tijd om wakker te worden.

Daarnaast zijn stoplicht sprints beter uit te voeren nu er een soort gelijdelijke aftelling is tot de start :-)
@Supra1981: Moet je wel zorgen dat beide pas bij groen beginnen te trekken, en niet al stiekem bij oranje ;)
Ik hoop hier al jaren op, ik vind het een erg prettig systeem.
Enige wat je denk ik moet doen is de PLC in die kasten vervangen. PLC is een programmeerbare relay voor de gene die denken waar heeft die het over.
@GOD: Als hij programmeerbaar is hoef je hem niet te vervangen hè… dan kun je hem ook herprogrammeren, wijsneus!
@911GT2: Dus jij wou hem er uit halen en dan gaan programmeren? En ondertussen werken de verkeerslichten niet meer ;) Ze plaatsen gewoon een voorgeprogrammeerde. wijsneus!
@@911GT2: sorry bericht was eigenlijk aan GOD gericht

ah en een plc is een Programmable logic controller
@911GT2: wijsneus als het effectief een plc is, kan je deze gewoon terplaatsen herprogrammeren, programma kan je offline klaarmaken en dan terplaatsen erin plaatsen, zonder dat de lichten stoppen met werken!!
@dimitri: Natuurlijk kan dit en natuurlijk ben ik de wijsneus. Ik zat ff heel erg moeilijk te denken. Was ook nog redelijk vroeg voor mijn doen ;)
@GOD:
Een moderne VRI (VerkeersRegelInstallatie) is op afstand vanaf achter je bureau te programmeren, dus waarom een PLC vervangen?
@Kyanite: Ik weet wat een VRI is en weet ook dat je die achter je bureau kan programmeren met Siemens Logo of iets in die trend. Kameraad van me werkt bij Heijmans en doet dat werk. Ben vaak met hem mee geweest naar storingen als hij storingsdienst had. Vandaar dat ik er ook een (beetje) verstand van heb. Ik kan elke storing zelf oplossen mits er geen hardware hoeft te worden vervangen (best wel trots lol)

Wat betreft VRI´s, de meeste zijn qua techniek zwaar verouderd omdat de meeste nooit vernieuwing nodig hadden aangezien de meeste kruispunten heel simpel zijn en nooit uitgebreid worden. Heb ook VRI’s gezien die extreem complex waren met de nieuwste technologie met touchscreen en alles er op en er aan. Ken ook de matrix kasten van binnen en buiten en zelfs serverhuizen en noem het maar op.

Leuk werk met een hoogwerker rond tuffen beetje storingen oplossen. Meestal heel simpel maar als er iets qua hardware niet goed is en er moet gemeten worden en dingen vervangen worden ben ik weg hahaha :lol: Ben totaal geen held met elektro.

Kan wel eens een filmpje maken van die VRI kasten als iemand daar benieuwd naar is. Kun je op een beeldscherm het kruispunt zien met alle lussen en lichten en hoe die zijn werk doet. En het leukste dat als je zelf de boel regelt haha heerlijk dat gevoel van macht :mrgeen:
@GOD: vervangen is nogal een dure hobby. Even een extra regel code erin zetten is genoeg.
Iff ….(waar normaal groen komt) Then …. (oranje aan)… 2 sec.

En dan rest van regels laten volgen.
Ik heb liever een verkeerslicht met ZDEV herkenning. De enige goede Golf is een groene.
@zdev: Het een sluit het ander niet uit natuurlijk
eindelik, in sommige europese landen hebben ze dit ook. werkt perfect. heb me altijd al afgevraagd waarom wij dit in NL niet hebben.
Ha, nóg eerder toeteren omdat die mongolen voor me vergeten weg te rijden ! :lol:

OT: Charlie is op vakantie geweest en heeft geconstateerd (zelf! jaja), dat HEEL EUROPA dit systeem al heeft ?
Ik ben voor. Ook erg leuk voor de stoplicht sprintjes ;)
Een van de weinige keren dat de politiek een goed idee over heeft voor de Nederlandse infrastructuur. Dit rijdt heerlijk! :)
Supersysteem! Werkt prima in Duitsland… Als ze nou nog meer zaken uit Duitsland zouden overnemen zoals onbeperkte snelheid op bepaalde stukken, geen BPM, boetes 50% lager dan in NL.

Tis dat ik niet zoveel met Duitsers heb maar vraag me soms af wat we nog in dit auto-vijandig land doen!
@audir8v10: Ja als je alleen maar de leuke dingen er uit vist. Mijn moeder woont vlak over de grens in Duitsland.
Alles behalve een paradijs voor je portemonnee.
Veel dingen zijn veel duurder en ook veel dingen zijn heel krom of dom geregeld.
@GOD: niks mis met de Aldi toch ? ;-) Goedkope vuurwerkpakketten, heerlijke kerstmarkten, goed bier, verzorgd voetbal, onbeperkte snelheid…
@Megakix: Niks mis mee kwa prijzen behalve altijd zon kille koude sfeer in Duitse winkels. Vuurwek doe ik niet meer aan vind ik geld verspilling. Pak het liever af van een paar kleine kinderen :mrgreen: grapje natuurlijk.
Goed bier idd. maar ik heb de gave van God gekregen dat ik elk bier lus ;) Verzorgd voetbal uhmm geen commentaar. Duitse autobahn is idd. geweldig.
Zo en nu hoe ik op met typen mijn toetsenbord begint te roken en ik heb tevens honger als een paard.
Grusen aus Deutchland!! jaja ben toevallig bij moeders op bezoek ;) En nee geen bradwursten vandaag maar Spagetti haha.
@GOD: :lol: !
@GOD: Geen idee in welk GODvergeten stuk ze van Duitsland woont dan, maar ik ben verderop in Duitsland nog nooit iets tegen gekomen dat duurder is dan hier…
@454ssV8: Nog nooit? Jij drinkt zeker weten geen koffie haha.
Zal je ook eens een voorbeeld geven van domme/kromme regels.
Stel je hebt een koopwoning in een winkelstraat.
De gemeente wil de stoep in de winkelstraat verbreden en een nieuw stukkie asfalt neerleggen.
Raad eens wie mee moet betalen? En dan kijken ze niet naar die paar meter van je woning die de stoep raakt. Ze kijken naar m2 oppervlakte van je complete perceel. Mijn moeder kon ff 30.000 euro gaan lappen omdat ze zon grote achtertuin heeft.

Nog zo iets leuks is dat je betaald voor regenwater wat op jouw dak valt. Oppervlakte dak x neerslag op jaarbasis.
Zelfde verhaal als wat de Italianen vroeger in de middeleeuwen deden. Toen moest je belasting betalen voor zonlicht. Daarom zie je bij veel oude huizen maar een paar kleine ramen.

Keukens zijn gemiddeld 25% duurder in Duitsland.
Ook zijn verhuurders van woningen niet verplicht een keuken te plaatsen en moet je vaak zelf nog kopen.
Sommige Duitse bieren als Warsteiner zijn zelfs goedkoper in Nederland als Duitsland zelf.
Ziektekosten liggen hoger in Duitsland.
Moet ik door gaan?
@GOD: mijn vriendin heeft ook familie in Duitsland maar huizen, auto’s en bier zijn daar goedkoper. Dat zijn nou net mijn grootste kostenposten…
@audir8v10: Een huis is in aanschaf stukken goedkoper in Duitsland dat klopt. Maar onderhoud is stukken duurder.
Hypotheek kosten zijn veel meer in de maand en je hebt ook geen hypotheek aftrek als in NL.
Aantal dingen mag je niet zelf doen in een huis.
Je moet bv. een Meister Scheursteinveger :lol: laten komen om bv een ketel op te hangen of je huis niet verzekerd.
Een kachel mag je zelf niet plaatsen en de buis mag alleen van een bepaalde fabrikant uit Duitsland zijn en die kosten iets van 150 de meter ofzo. anders is e huis wederom niet meer verzekerd.
Weet niet hoe het looptijd goedkoper of duurder is maar een groot deel verbleekt wel.
Zelfde als bij een auto, aanschaf stukken goedkoper maar maandelijks kosten stukken hoger.
Vraag je een kenteken aan ben je 150 euro kwijt ipv en paar tientjes in NL.
Ziektekosten lijken stukken goedkoper maar met alle kleine bijdragen die je in Duitsland betaald ben je uiteindelijk iets duurder uit.
Maar alles bij elkaar opgeteld ben je wel goedkoper uit in Duitsland dat sowieso maar minder dan het lijkt.
@GOD: en het blijft een k*ttaal, je hebt gelijk: ik blijf in NL en ga gewoon op zondag naar Nordschleife.. Thanks.
@audir8v10: yep…dromen…kan soms zo lekker zijn ! :lol:
Doen!
het idee is goed, echter het zou verwarrend kunnen werken. Oranje betekend: bijna rood, u mag nog net door en bijna groen u mag nog niet door. Liever een aftelklok
@monk: het is, hoop ik dan, de bedoeling dat het van rood naar rood geel, en dan naar groen gaat. Dat voorkomt de verwarring-> zie Duitsland. Frankrijk heeft dat systeem naar mijn weten niet, die springen ook gelijk op groen.
Ik ben 101% voor!! fantastisch idee! ik woon zelf in ‘s-Hertogenbosch en daar tellen sommige stoplichten af, de laatste 3 seconden voordat het groen wordt. Hier is de doorstroming van het verkeer ook aanzienlijk verbeterd. En inderdaad met die stop/start systemen mis je eigenlijk al enkele seconden voordat je kunt rijden nadat het licht op groen staat! ik ben voor! op wie kan ik stemmen…
Ook in Hongarije hebben ze dit, en af en toe zie ik het wel eens in Roemenie, maar het werkt echt goed, want zoals jullie al aangeven je kan je auto vast in de eerste versnelling zetten enzo, en dat scheelt gauw een auto extra wat er door kan dan…

Als je de weg een beetje weet dan kan je vaak van andere stoplichten al afleiden dat jou stoplicht op groen gaat springen, bijvoorbeeld voetgangers stoplichten van mensen die voor je oversteken enzo…

Aftelklokken is ook fijn maar de dingen die ze hier in Roemenie hebben zijn niet zo heel erg goed, na een poosje begeven de leds het, en ziet zo’n ding er niet meer uit.
@Domientje: Je staat toch altijd in zijn 1 voor het stoplicht, voet op de koppeling en op laten komen zodra het groen is. Voorbereidend rijden heet dat.
@911GT2: ik wel, genoeg mensen niet ( oa m’n moeder). Duurt altijd wel een seconde of 2 voordat ze wegrijdt….
@911GT2: Ja deed ik vroeger ook, maar ben er tegenwoordig te lui voor. Bovendien slecht voor de axiale speling op de krukas (heb ik gemerkt met mijn kit car, dus dat blok kan nu in de revisie).
@midasracer: Wat heeft dat ingetrapt houden te maken met de krukas dan?
@Peej: Als je de koppeling intrapt, drukt de drukgroep met tegengestelde kracht tegen de krukas. De krukas drukt vervolgens tegen het motorblok, meestal zit er een slijtplaatje tussen. IGV mijn blok (Engelse troep natuurlijk) is het slijtplaatje dusdanig weggesleten dat er zichtbare axiale speling op de krukas zit. Als ik de koppeling intrap, krijgt de startmotor de motor niet meer lopend. Alleen in zijn vrij lukt het. Als ik de koppeling intrap bij lopende motor, daalt het toerental. Dat is een slecht teken. Het blok gaat er nu uit. Doorrijden zou betekenen dat het slijtplaatje in stukken valt en er overal brokken metaal tussen komen.
Ik merk trouwens dat mensen of niet opletten of dat mensen geen geduld meer hebben. Iig hier in A’dam is er bijna altijd wel iemand die claxonneert als het op groen gaat.. :S vet irritant
@Atenza: Amsterdam…..
OT: Goed idee, lama komen! Zou het erg op prijs stellen aangezien ik veel gebruik maak van mn start-stop
Ik vind dit een goed idee! In Duitsland bevalt het met ook altijd prima.
Word het gelijk een wekker voor al die slapende automobilisten :P die we in Nederland kennen.
Prima idee, zal zeker wat irritaties in het verkeer opheffen.
held! voor… rijdt een stuk meer ontspannen, had 10j geleden al moeten gebeuren…
@Alwood: noemen we zo’n iemand tegenwoordig al een held?
@Atenza: tussen al die anti-helden die in ons kabinet zitten…is een ‘held’ zó geboren ! ;-)
Fraai idee, ik zeg doen!
Laten ze dan nog een idee uit het buitenland overnemen: de verkeerslichten aan de overkant van de kruising neerzetten! Hoef je niet als een Quasimodo achter t stuur te zitten om te kijken of het licht al op groen gaat
Helemaal voor! Doen! Dat is echt fijn. Bij ons hebben ze een aantal kruispunten nieuw gemaakt en daar zit een led teller in het oranje die van 3 naar 0 gaat. Da’s ook heel fijn.
Na Duitse route borden langs de snelweg het volgende wat we van de Duisers over moeten nemen, zijn we toevallig een provincie van Duitsland geworden, dat alles hier net zo moet gaan en er netzo uit moet zien als in Duitsland?
Wat heeft dit nou voor toegevoegde waarde? Ik geef toe dat het voor de start-stopsystemen wel makkelijk is, maar ik vraag me af hoeveel mensen die dit hebben er daadwerkelijk gebruik van maken. Bovendien is dit niet iets voor tijden van bezuinigingen. Eerlijk is eerlijk, dat geld kan nuttiger besteed worden.
@stationcar:
“dat alles hier net zo moet gaan en er netzo uit moet zien als in Duitsland?”
Zeker!! Als het ergens goed geregeld is, is het daar wel!!
@454ssV8:
Zo, hoe lang heb jij niet in Duitsland gereden, de snelwegen daar zijn ronduit beroerd…
Dit hebben ze ook in Denemarken! Ik vind dat het hier ook moet komen!
Kunnen we ook niet gelijk de ausfahrt namaken?
Lekker met 250 + aan knallen even binnen 100 meter een 90 graden bochten moeten nemen.
Altijd spannend in Duitsland rijden!
@Merry: daarom staan er borden die de afstand aankondigen. Duitsers gaan al 2km van te voren rechts rijden en “nehmen das Tempo raus”.
Lijkt me wel lastig als je net een bocht om komt en het stoplicht staat op oranje. Meestal stop je dan als het nog kan. Maar dit keer is het omdat het dan op groen kan staan? Zorgt dat niet voor heel veel verwarring?

Voor hetzelfde geld rij je door omdat je niet heb gezien dat hij eerst op groen stond en nu naar rood springt. Rij je door rood en krijg je een aanrijding. Want je dacht dat het andersom was.
@JamesBond007: Nee, want als het groen wordt, dan is het rood en oranje tegelijk. Gaat hij juist naar rood, dan is het alleen oranje. Wen je heel snel aan hoor!
@Sorcerer:
Oh oke, weet ik dat ook weer. Thanks.
@JamesBond007: Dat werkt in Duitsland als volgt: oranje is oranje; en wanneer ie op groen gaat is het rood én oranje; geen verwarring ;)
Mijn idee! Ik ben nu 7 maanden in Duitsland en het bevalt me geweldig. Toen ik weer terug in NL was ergerde ik me stuk dat er weer iemand 2 seconden stil stond voor het groene licht.
Is al zo vaak geopperd. Maar men wou er nooit aan omdat dit ten koste ging van de ‘groen-tijd’. Ik ben benieuwd of dit voorstel het haalt. Al hoop ik van wel.
De VVD, is dat niet die partij die wel meer goede plannetjes had maar ze allemaal niet doorvoerde?

Ik snap nog steeds niet waarom we geen kenteken-op-maat kunnen krijgen in Nederland. Daar kan de overheid bakken met geld aan verdienen!

Speciaal kenteken met 2 tekens: 10.000.000 euro
Speciaal kenteken met 3 tekens: 1.000.000 euro
Speciaal kenteken met 4 tekens: 100.000 euro
Speciaal kenteken met 5 tekens: 50.000 euro
Speciaal kenteken met 6 tekens: 10.000 euro
Speciaal kenteken met 7 tekens: 5.000 euro
Speciaal kenteken met 8 tekens: 1.000 euro

Gewoon gekoppeld aan het voertuig, niet aan de persoon, dan is het snel in te voeren. Bestaande, geplande en beschermde (KP,CD,BN,AA) reeksen kunnen worden uitgesloten (regexp!).

Verder mogen stoplichten ook eens beter worden afgesteld. Lijkt wel of men hierop bezuinigt vaak.
Als mensen dan op drukke kruispunten de auto uitzetten als ie op rood springt dan is het goed voor het milieu en krijgt je geen kramp van het onnodig ingdrukt houden van de koppeling, nadelen zijn er niet/nauwelijks alleen was van Woerkom van de Altijd Nadelen Willen Belichten niet voor, maar die bejaarden moeten er maar aan wennen. Z.s.m. doorvoeren die aanpassing.
@w0o0dy: Zijn nog wel mensen die hem in de vrij zetten dit werd 50 jaar geleden zo geleerd. Licht op groen kijken ze ze eerst in de spiegel vervolgens wordt de versnelling weer geselecteerd en nogmaals in de spiegel met een blik van “ik ga nu echt wegrijden”.
@bobb: dat wordt je nu weer zo geleerd hoor, anders werkt je start/stop namelijk niet…
@potver7: Ik sprak laatst iemand met zo’n auto en informeerde wat ie van start/stop vond. Die wist niet eens dat het erop zat.
Ik woon zelf in Israel en hier hebben ze het volgende;

Licht gaat op oranje voordat het op groen springt

Groen knippert een aantal keer voordat het op oranje springt

En last but not least, de stoplichten staan aan de overkant!!! Nooit last van je nek door uit je voorruit naar boven te staren!!!

Waarom niet in NL??? :S
@Mercbenz: ik vond dat in Canada maar lastig die verkeerslichten aan de andere kant. Inderdaad goed zichtbaar die lichten maar waar je nou precies moet stilstaan is lastig in te schatten.
Goed idee! Werkt idd ook prima in zwitserland. Heb zelf ook start-stop en dan is het met name als je vooraan staat heel handig. De volgende stap (zoals ook door anderen gezegd) zou een klok moeten zijn die aftelt tot groen net als bij fietsstoplichten dat zou de doorstroming nog efficienter maken.

Overigens: het start-stop systeem bevalt me heel goed, maakt het stilstaan wat minder vervelend (je gemiddelde verbuik keldert minder hard!). Het is even wennen, maar uiteindelijk is het heel handig en brandstofbesparend, als elke auto dit systeem zou hebben dan zou dat heel wat brandstof en vervuiling besparen.
Eindelijk,
Zijn we eindelijk af van alle mensen die constant een paar cm naar voren gaan omdat ze groen verwachten, en ook nog is de tijd om te schakelen/uit Parking mode te gaan.
Ik zie geen nadelen!
Is het niet Rood, Rood+Oranje, Groen? Om verwarring met oranje voor rood te voorkomen?
Waarom geen knipperend rood licht, anders zou je door oranje mogen rijden.
@Lucb: ja als je het zo bekijkt heb je dus ook een fractie van een seconde géén rood licht en mag je dan doorrijden :)

Nee, dat wordt heus wel dichtgetimmerd in de verkeersregels hoor.
Heeft geen effect. Ja voor Henk en Ingrid die geen benul hebben van ontruimingstijden.

De oranje tijd zal (deels) uit de groentijd moeten komen en zodoende gaan er niet meer auto’s door groen.
Als de automobilisten nu zelf eens niet op 30cm van de bumper van hun voorligger gaan staan zodat ze moeten wachten tot die opgetrokken is maar er 5 meter achter blijven dan kunnen ze vroeger weg en is de dichtheid van de verkeersstroom groter en kunnen er wel wel meer door groen.
@geelhoed: juist! hulde
@geelhoed: voor de meeste mensen voor het stoplicht geldt dat ze te laat groen zien en dan pas gaan reageren… dat heeft dus niet met ontruimingstijd maar met reactietijd/handelingssnelheid te maken.
De tijd kan vrijwel compleet van de rood tijd worden gehaald TENZIJ de ontruimingstijd nu al een probleem is (over ht algemeen vooral op grote kruispunten waar iedereen tot IN de roodfase nog op/doorrijdt en de ontruimingsfase in het verleden al is bekort.
@w0o0dy: Het punt is dat wanneer je dit invoert je als wegbeheerder de ontruimingstijd zal moeten aanpassen. Voor het gevoel ben je in Duitsland sneller weg, maar in feite sta je langer voor rood te wachten. Het grootste probleem is niet de reactietijd van de voorste auto maar de cumulatieve reactietijd van de rij. Kijk maar eens hoe lang het duurt voordat je eindelijk kan optrekken nadat het groen is geworden als er een paar auto’s voor je staan.
http://www.youtube.com/watch?v=P38okTySLMc
@geelhoed: Hoewel ik betwijfel of je gelijk hebt (oranje zou ook al aan kunnen gaan in de ‘rood-tijd’), maar al zou je gelijk hebben dan heb je nog steeds te maken met mensen. Niet met robots. Dus wanneer het voor 99% van de mensen gevoelsmatig beter is; doen!
@Guan: Wat Geelhoed bedoelt is dat de huidige ontruimingstijd rekening houdt met de reactietijd van de automobilist – zelfs al draait je motor, heb je je versnelling in 1 en is je blik op het stoplicht gericht, dan duurt het nog 1 a 2 seconden voordat je auto ook echt in beweging komt. Als je eerst geel (of rood/geel) ziet wordt die tijd bekort en zul je dus meer ontruimingstijd moeten incalculeren. Vooral ook omdat er altijd mensen zijn die van de andere kant af nog net even rood meepikken…
zeker een goed plan. Kunnen ze direct alle stoplichten in rotterdam en omgeving goed afstellen.
@mrB: Inderdaad!! Want als het ergens één groot drama is… (voorbeeld: de nieuwe instellingen, na de renovatie, op het Drooglever Fortuynplein, PPFFF)
Gelijk doorvoeren die hap.
Hier zijn toch t.o.v de voordelen geen tegenargumenten voor te bedenken?
@AMV8Bart: Nou, wat dacht je dat het gaat kosten om al die verkeersregelinstallaties opnieuw in te stellen? Da’s hele dure symboolpolitiek hoor!
meteen doen,
-ook graag zoals in de US alle kruispunten gelijkwaardig maken: wie het eerst aankomt mag eerst door.
-daarnaast inderdaad de stoplichten niet boven de witte streep hangen maar midden op of aan de overkant van het kruispunt.. ik stop altijd maar een metertje of 5 voor de streep om niet als een quasimodo over mijn stuur te moeten hangen (wel eens in een jeep patriot, chrysler 300C of mini gezeten?? allemaal dramatisch)
the-budel-guy via Android app
top plan als je er zo over denkt. in duitsland is het inderdaad een fijn systeem.
Op de meeste kruispunten kun je dat toch al toepassen?
Je kijk gewoon naar het verkeerslicht van de voetgangers, als dat rood word dan word het voor jou groen.

Ik ben voor dit idee! zoals in het artikel staat kan je het verkeer veel vlotter doen verlopen:)

*gaat meteen een mail sturen naar minister E. Schouppe om dat in vlaanderen ook te doen*
@vale46: zal moeilijk worden ontslagnemde regering enzo
Let the dragcare begin :))
hier in den bosch tellen de stoplichten af voordat ze opgroen springen.. ideaal voor het gebruikelijke stoplichtsprintje. en voor mensen met langzaam reagerende start/stop dingen nog een uitkomst ook
ik kan al een x aantal stoplichten opnoemen die slecht staan afgesteld staan. als ze dit al verbeteren ben ik al heel blij. als het plan met rood oranje groen doorvoeren word ik nog blijer maar het zal wel weer niet.
Met de Nederlandse verkeersmentaliteit in gedachten:
Dan zul je dus ook overal roodlichtcamera’s moeten plaatsen, ik durf te wedden dat half Nederland gaat rijden zodra ze dat oranje licht zien. Als er dan van de andere kant iemand nog effe rood meepakt, kan de Brandweer weer een paar mensen uit hun auto knippen.
Topidee! Je ziet in verschillende landen dat het een goede uitwerking heeft op de doorstroming van het verkeer!
wat een onzin, kan je net zo goed het groene licht iets eerder aan doen :?
Goed bezig, hier in duitsland heb je dat ook, kun je zien wanneer groen komt! Is veel makkelijker, en ik geloof ook best dat je dan meer auto’s erdoor krijgt omdat iedereen kan zien hij hij staat op oranje we kunnen zo weer verder!
Kunnen we die Aptroot niet eens burgemeester maken van een kleine gemeente in Friesland ofzo? We moeten bezuinigen, dan is er dus geen geld voor overbodig gesleutel aan verkeerslichten. Mijn ervaringen in Duitsland zijn dat het alleen handig is voor de voorste in de rij, als die tenminste op zit te letten, maar voor degenen verderop in de rij het effect 0 is want die moeten toch wachten tot de voorganger weg is en een veiligheidsmarge heeft opgebouwd. De winst is dus maximaal 1 maal de duur van het orjanje licht en die winst wordt meestal niet genomen. Miljoenen uitgeven voor gemiddeld 749ms langere door rij tijden lijkt me onzin.
ps Charlie, Mark Rutte is van plan een 2e JSF te kopen, daar kun je miljarden besparen!
Helemaal mee eens, gelijk invoeren!!
kunnen politici zich niet eens met de hoofdlijnen gaan bezighouden? Vergrijzing, klimaatverandering, staatsschuld, immigratie, financiele crisis, verruwing van de samenleving om maar eens een paar dingen te noemen. Maar nee, men debatteert over 10km/h extra op de snelheidslimiet en de ov chipkaart.
Als dat oranje aan gaat in de rood-tijd ben ik sowieso voor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).