Mensen die wel eens in bijvoorbeeld Duitsland komen kennen het principe: een verkeerslicht dat van rood naar oranje springt alvorens groen te worden. Het helpt de bestuurder te anticiperen op het groene licht en verbetert de doorstroming. Dat idee gaat nu in Nederland ook doorgevoerd worden als het aan Charlie Aptroot van de VVD ligt.
Het gaat om een eenvoudige aanpassing volgens een fabrikant en Aptroot is daarom van mening dat de verkeerslichten dit jaar al aangepast kunnen worden. Daarnaast hoeft het volgens Aptroot niet veel te kosten. Eerst een oranje licht zou volgens Aptroot 1 á 2 auto’s extra laten doorstromen bij een groen stoplicht. Hij gaat het geheel voorleggen aan mede VVD’er Melanie Schultz van Haegen. Hij hoopt dat de belangrijkste routes meteen kunnen worden aangepast en dat later bij eventueel groot onderhoud de minder belangrijke kruispunten kunnen worden voorzien van de aanpassing.
Zeker met de trend van de steeds meer voorkomende start-stop systemen in het achterhoofd kon het wel eens zo zijn dat Aptroot hier een prima idee introduceert. Mensen hebben op die manier de tijd om hun auto rustig weer te starten en wellicht neemt het zelfs wat stress weg bij de bestuurders. Wat zijn jullie bevindingen over dit plan van Aptroot?
109 reacties
Een petrolhead met start-stop systeem???
Het moet niet gekker worden.
OT :
Een sensor onder de interieurspiegel die het stoplicht in de gaten houdt. En als hij oranje NA rood signaleert dan automatisch de auto weer start.
Een aftelklok zou beter werken imho.
Daarnaast zijn stoplicht sprints beter uit te voeren nu er een soort gelijdelijke aftelling is tot de start :-)
ah en een plc is een Programmable logic controller
Een moderne VRI (VerkeersRegelInstallatie) is op afstand vanaf achter je bureau te programmeren, dus waarom een PLC vervangen?
Wat betreft VRI´s, de meeste zijn qua techniek zwaar verouderd omdat de meeste nooit vernieuwing nodig hadden aangezien de meeste kruispunten heel simpel zijn en nooit uitgebreid worden. Heb ook VRI’s gezien die extreem complex waren met de nieuwste technologie met touchscreen en alles er op en er aan. Ken ook de matrix kasten van binnen en buiten en zelfs serverhuizen en noem het maar op.
Leuk werk met een hoogwerker rond tuffen beetje storingen oplossen. Meestal heel simpel maar als er iets qua hardware niet goed is en er moet gemeten worden en dingen vervangen worden ben ik weg hahaha :lol: Ben totaal geen held met elektro.
Kan wel eens een filmpje maken van die VRI kasten als iemand daar benieuwd naar is. Kun je op een beeldscherm het kruispunt zien met alle lussen en lichten en hoe die zijn werk doet. En het leukste dat als je zelf de boel regelt haha heerlijk dat gevoel van macht :mrgeen:
Iff ….(waar normaal groen komt) Then …. (oranje aan)… 2 sec.
En dan rest van regels laten volgen.
OT: Charlie is op vakantie geweest en heeft geconstateerd (zelf! jaja), dat HEEL EUROPA dit systeem al heeft ?
Tis dat ik niet zoveel met Duitsers heb maar vraag me soms af wat we nog in dit auto-vijandig land doen!
Alles behalve een paradijs voor je portemonnee.
Veel dingen zijn veel duurder en ook veel dingen zijn heel krom of dom geregeld.
Goed bier idd. maar ik heb de gave van God gekregen dat ik elk bier lus ;) Verzorgd voetbal uhmm geen commentaar. Duitse autobahn is idd. geweldig.
Zo en nu hoe ik op met typen mijn toetsenbord begint te roken en ik heb tevens honger als een paard.
Grusen aus Deutchland!! jaja ben toevallig bij moeders op bezoek ;) En nee geen bradwursten vandaag maar Spagetti haha.
Zal je ook eens een voorbeeld geven van domme/kromme regels.
Stel je hebt een koopwoning in een winkelstraat.
De gemeente wil de stoep in de winkelstraat verbreden en een nieuw stukkie asfalt neerleggen.
Raad eens wie mee moet betalen? En dan kijken ze niet naar die paar meter van je woning die de stoep raakt. Ze kijken naar m2 oppervlakte van je complete perceel. Mijn moeder kon ff 30.000 euro gaan lappen omdat ze zon grote achtertuin heeft.
Nog zo iets leuks is dat je betaald voor regenwater wat op jouw dak valt. Oppervlakte dak x neerslag op jaarbasis.
Zelfde verhaal als wat de Italianen vroeger in de middeleeuwen deden. Toen moest je belasting betalen voor zonlicht. Daarom zie je bij veel oude huizen maar een paar kleine ramen.
Keukens zijn gemiddeld 25% duurder in Duitsland.
Ook zijn verhuurders van woningen niet verplicht een keuken te plaatsen en moet je vaak zelf nog kopen.
Sommige Duitse bieren als Warsteiner zijn zelfs goedkoper in Nederland als Duitsland zelf.
Ziektekosten liggen hoger in Duitsland.
Moet ik door gaan?
Hypotheek kosten zijn veel meer in de maand en je hebt ook geen hypotheek aftrek als in NL.
Aantal dingen mag je niet zelf doen in een huis.
Je moet bv. een Meister Scheursteinveger :lol: laten komen om bv een ketel op te hangen of je huis niet verzekerd.
Een kachel mag je zelf niet plaatsen en de buis mag alleen van een bepaalde fabrikant uit Duitsland zijn en die kosten iets van 150 de meter ofzo. anders is e huis wederom niet meer verzekerd.
Weet niet hoe het looptijd goedkoper of duurder is maar een groot deel verbleekt wel.
Zelfde als bij een auto, aanschaf stukken goedkoper maar maandelijks kosten stukken hoger.
Vraag je een kenteken aan ben je 150 euro kwijt ipv en paar tientjes in NL.
Ziektekosten lijken stukken goedkoper maar met alle kleine bijdragen die je in Duitsland betaald ben je uiteindelijk iets duurder uit.
Maar alles bij elkaar opgeteld ben je wel goedkoper uit in Duitsland dat sowieso maar minder dan het lijkt.
Als je de weg een beetje weet dan kan je vaak van andere stoplichten al afleiden dat jou stoplicht op groen gaat springen, bijvoorbeeld voetgangers stoplichten van mensen die voor je oversteken enzo…
Aftelklokken is ook fijn maar de dingen die ze hier in Roemenie hebben zijn niet zo heel erg goed, na een poosje begeven de leds het, en ziet zo’n ding er niet meer uit.
OT: Goed idee, lama komen! Zou het erg op prijs stellen aangezien ik veel gebruik maak van mn start-stop
Word het gelijk een wekker voor al die slapende automobilisten :P die we in Nederland kennen.
Wat heeft dit nou voor toegevoegde waarde? Ik geef toe dat het voor de start-stopsystemen wel makkelijk is, maar ik vraag me af hoeveel mensen die dit hebben er daadwerkelijk gebruik van maken. Bovendien is dit niet iets voor tijden van bezuinigingen. Eerlijk is eerlijk, dat geld kan nuttiger besteed worden.
“dat alles hier net zo moet gaan en er netzo uit moet zien als in Duitsland?”
Zeker!! Als het ergens goed geregeld is, is het daar wel!!
Zo, hoe lang heb jij niet in Duitsland gereden, de snelwegen daar zijn ronduit beroerd…
Lekker met 250 + aan knallen even binnen 100 meter een 90 graden bochten moeten nemen.
Altijd spannend in Duitsland rijden!
Voor hetzelfde geld rij je door omdat je niet heb gezien dat hij eerst op groen stond en nu naar rood springt. Rij je door rood en krijg je een aanrijding. Want je dacht dat het andersom was.
Oh oke, weet ik dat ook weer. Thanks.
Ik snap nog steeds niet waarom we geen kenteken-op-maat kunnen krijgen in Nederland. Daar kan de overheid bakken met geld aan verdienen!
Speciaal kenteken met 2 tekens: 10.000.000 euro
Speciaal kenteken met 3 tekens: 1.000.000 euro
Speciaal kenteken met 4 tekens: 100.000 euro
Speciaal kenteken met 5 tekens: 50.000 euro
Speciaal kenteken met 6 tekens: 10.000 euro
Speciaal kenteken met 7 tekens: 5.000 euro
Speciaal kenteken met 8 tekens: 1.000 euro
Gewoon gekoppeld aan het voertuig, niet aan de persoon, dan is het snel in te voeren. Bestaande, geplande en beschermde (KP,CD,BN,AA) reeksen kunnen worden uitgesloten (regexp!).
Verder mogen stoplichten ook eens beter worden afgesteld. Lijkt wel of men hierop bezuinigt vaak.
Licht gaat op oranje voordat het op groen springt
Groen knippert een aantal keer voordat het op oranje springt
En last but not least, de stoplichten staan aan de overkant!!! Nooit last van je nek door uit je voorruit naar boven te staren!!!
Waarom niet in NL??? :S
Overigens: het start-stop systeem bevalt me heel goed, maakt het stilstaan wat minder vervelend (je gemiddelde verbuik keldert minder hard!). Het is even wennen, maar uiteindelijk is het heel handig en brandstofbesparend, als elke auto dit systeem zou hebben dan zou dat heel wat brandstof en vervuiling besparen.
Zijn we eindelijk af van alle mensen die constant een paar cm naar voren gaan omdat ze groen verwachten, en ook nog is de tijd om te schakelen/uit Parking mode te gaan.
Ik zie geen nadelen!
Nee, dat wordt heus wel dichtgetimmerd in de verkeersregels hoor.
De oranje tijd zal (deels) uit de groentijd moeten komen en zodoende gaan er niet meer auto’s door groen.
Als de automobilisten nu zelf eens niet op 30cm van de bumper van hun voorligger gaan staan zodat ze moeten wachten tot die opgetrokken is maar er 5 meter achter blijven dan kunnen ze vroeger weg en is de dichtheid van de verkeersstroom groter en kunnen er wel wel meer door groen.
De tijd kan vrijwel compleet van de rood tijd worden gehaald TENZIJ de ontruimingstijd nu al een probleem is (over ht algemeen vooral op grote kruispunten waar iedereen tot IN de roodfase nog op/doorrijdt en de ontruimingsfase in het verleden al is bekort.
http://www.youtube.com/watch?v=P38okTySLMc
Hier zijn toch t.o.v de voordelen geen tegenargumenten voor te bedenken?
-ook graag zoals in de US alle kruispunten gelijkwaardig maken: wie het eerst aankomt mag eerst door.
-daarnaast inderdaad de stoplichten niet boven de witte streep hangen maar midden op of aan de overkant van het kruispunt.. ik stop altijd maar een metertje of 5 voor de streep om niet als een quasimodo over mijn stuur te moeten hangen (wel eens in een jeep patriot, chrysler 300C of mini gezeten?? allemaal dramatisch)
Je kijk gewoon naar het verkeerslicht van de voetgangers, als dat rood word dan word het voor jou groen.
Ik ben voor dit idee! zoals in het artikel staat kan je het verkeer veel vlotter doen verlopen:)
*gaat meteen een mail sturen naar minister E. Schouppe om dat in vlaanderen ook te doen*
Dan zul je dus ook overal roodlichtcamera’s moeten plaatsen, ik durf te wedden dat half Nederland gaat rijden zodra ze dat oranje licht zien. Als er dan van de andere kant iemand nog effe rood meepakt, kan de Brandweer weer een paar mensen uit hun auto knippen.
ps Charlie, Mark Rutte is van plan een 2e JSF te kopen, daar kun je miljarden besparen!