Zo groot is de neus van de nieuwe Mercedes A-klasse

Auteur: , 116 Reacties

Mercedes wil met de nieuwe A-klasse meer auto bieden. Een jonger publiek aanspreken en duidelijker concurreren met de Audi A3 en BMW 1-serie. Of dit het juiste antwoord is?

Deze ongecamoufleerde foto’s van de Mercedes A-klasse zijn uitgelekt bij de patentaanvraag. De gelijkenissen met de A-concept zijn aardig maar echt lekker komen ze hier niet uit de verf. Op een aantal cruciale punten heeft Mercedes ‘aparte’ wijzigingen aangebracht. Met name de bolle, ronde achterlichten vallen wat uit de toon.

Het is tenminste geen vrachtwagentje/busje meer, zoals de huidige A-klasse. De stap van koddig vrouwen/bejaarden autootje naar ‘geneusde’ hatchback is flink. Dat Mercedes hier een flink jonger publiek mee wil en kan lokken lijkt vanzelfsprekend.

Gebleven is de voorwielaandrijving. Verwacht een scala aan kleine en zuinige motoren met helemaal aan de top een turbo-geblazen 2.0 AMG-variant. De AMG krijgt waarschijnlijk aandrijving op 4 wielen. (bron: automobile-magazine.fr, via autofans.be)



116 reacties

Doet me denken aan een Renault.
Of Mazda, die richting.
Anyway, dit is 3x niks.
Lange motorkappen zijn goed.
@Pallas: Als het in verhouding is wel ja…
@454ssV8: Het is allemaal optisch, bij een FWD’er zijn ze nu eenmaal genoodzaakt een grote overhang aan de voorzijde te ontwerpen. Kijk bijvoorbeeld bij deze Opel As(h)tra(y)’s schematische afbeelding, ook hier is een extreme overhang te zien die in de werkelijkheid door weinigen worden opgemerkt.
http://www.opel.nl/images/configurator/dimensions/Astra_68.gif
Desondanks heb ik ook de neiging om bij deze A-klasse de voorwielen wat verder naar voren te positioneren. ;)
@AutomotiveDesigner: niet alleen bij FWD. Voetgangers moeten meer beschermd worden bij een aanrijding. Een voorbumper moet ook flexibeler zijn dus dan zit er meer ruimte tussen bumper en het staal wat er achter zit
@Atenza: Dat klopt, daarom is de neus bij deze uitgelekte afbeelding hoger dan bij de concept. Hoe meer vrije ruimte tussen (verzachte) motorkap en motorblok des te hoger de “ratingin stars” bij een botsing met een voetganger. Ze hadden ook voor een duurdere optie kunnen kiezen als een pop-up motorkap, maar ja het is immers A-klasse en daarmee geen E-klasse. ;)
die neus lijkt zo ver uit te steken omdat hij nogal rare verhoudingen heeft tenopzichte van de rest van de auto (naar mijn idee)
So! Die lijkt helemaal niet op de Lexus CT200h…
@JvT: nee klopt. lijkt ie totaal niet op
@JvT:Ik hou niet van vergelijken maar ik dacht eerst een lexus te zien :)
@norge: toen ik naar de neus keek vanaf de zijkant, zag ik een willekeurige Volvo van de laatste generaties. En toen ik de achterkant zag dacht ik een nieuwe Focus te zien :?
keek in het begin alleen naar de achterkant en dacht dat het een astra was!
Helaas, denk dat dit hem niet gaat worden. Ik zie nog wel gebeuren dat deze zelfs minder gaat verkopen dan de huidige A. In zijaanzicht vooral de neus niet om aan te zien, en hetzelfde ”verbraven” van een stoere concept, net als dat het ging met de Vision GST R-Klasse.
Sjonge jonge, Mercedes is he-le-maal de weg kwijt op designgebied… dit is écht lelijk zeg!
kruising tussen lexus ct200H en een 1 serie als je het mij zou vragen. Maakt niet uit, ziet er niet slechter uit als de huidige.
@Laue: beste quote ! Dat is wat ik ‘zocht in mijn gedachten’.
@Megakix: knap hoor. ik zie namelijk niet eens overeenkomst met de Lexus. Raampartij is bv al compleet anders

http://media.autoweek.nl/m/m1cykgvbjx1k_800.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Mercedes_A_2012_patent_03_450.jpg
@Atenza: yep, some have it…you don’t !? :lol:
In de opdracht omschrijving stond: het moet een Mercedes Golf worden, die een beetje op een 1 serie moet lijken want dat is de grootste concurrent. En natuurlijk moeten die 1 miljoen Citroen DS3 achterlichten die per ongeluk bij ons bezorgd zijn worden gebruikt.

Maar ondanks dat: ik wil er wel 1.
Dit is toch gewoon een bijna 1 op 1 gelijkenis met de 1-serie…..
Kia Cee’d
Ach, nu moeten we tenminste geen 34.272 teasers meer te slikken. Ziet er wel niet erg speciaal uit. Achterkant vind ik wat op een Kia C’eed lijken, voorkant. Pff ja, een mini mercedes R-klasse. Not my piece of cake :/
@trigger565: Dat is het! Een korte R. En de R valt ook al lekker in de smaak in NL.
(al finnik um zelluf wel wat. Kan wel een LWB versie gebruiken van de R)
@mout: Een LWB van de R-klasse? Is meer iets voor de uitvaartsector. Die lijken zien toch niet waar ze in liggen.
De portieren zijn op 1 of andere manier bijzonder. De CLS boog in het venster van het achterportier is erg mooi.
Mmmmm, uberhaupt niet mijn ding die A-klasse een benz start vanaf een C-klasse naar mijn mening maar gezien de getoonde conceptcar kun je dit gewoon een heel zware tegenvaller noemen hopelijk/wellicht valt hij mee in het wild
Heerlijk die lange, tamelijk rechte motorkap! zie je nog maar zelden tegenwoordig.
Oei, reacties zijn plots veel negatiever dan tevoren. Maar dat is te begrijpen.

Is er al IEMAND die door heeft dat we hier naar een vijfdeurs aan het kijken zijn? Terwijl de concept een driedeurs was. Er is dus (misschien) nog hoop voor de driedeurs.

Deze vijfdeurs heet misschien zelfs B-klasse, en de driedeurs A-klasse. Indien niet, dan vraag ik me af wat de B-klasse wordt. Compacte MPV misschien…?
@Esprit_de_Flandre: ja gewoon zoals nu. Spy shots zijn er genoeg
@Atenza: Ik heb er nog geen gezien hoor. Nu ja, ’t is ook niet dat ik er naar zoek…
@Esprit_de_Flandre: ik zoek er ook niet naar. ik volg gewoon diverse websites..

http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/mercedes-b-klasse-20886979-mbqf-17692710/2,h=343.bild.jpg

http://bilder.bild.de/fotos-skaliert/mercedes-b-klasse-20886974-mbqf-17692748/2,h=343.bild.jpg

En er waren al 2 concepts voor: http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2009-bluezero_concept/ en http://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2009-bluezero_e-cell_plus_concept/
@Atenza: dat is de nieuwe B-klasse (waarvan al “rijindrukken” te vinden zijn op bijv. Autobild) De A-klasse krijgt misschien ook een 3 en 5-deurs versie?
@huge: tja de concept was een driedeurs dus zou kunnen. Maar 3-deurs zijn eigenlijk niet heel erg in trek. De Focus, 308, Guiletta, C4, Auris en Bravo zijn er ook niet meer in 3-deurs terwijl die er wel waren of wel bij hun voorgangers
@Atenza: In het premium segment is het ontbreken van een 3-deurs variant verkeerde zuinigheid. Vooral met concurrenten als Audi A3 (waarbij de toekomstige A3 zelfs een sedan uitvoering erbij krijgt) en BMW 1-serie.
@AutomotiveDesigner: tja en hoevaak tel je een 3-deurs A3 of 1-serie in vergelijking met de 5-deurs..? Ik zie bijna altijd de SportBack
@Atenza: Die modellen hebben geen driedeurs meer omdat ze groter worden, en de modellen eronder ook. Een grote driedeurs koopt niemand…

Of toch? Natuurlijk wel. BMW-, Mercedes- en Audi-klanten laten zich graag voor veel geld een onhandige auto aansmeren. Driedeurs zal er dus wel komen…
@Esprit_de_Flandre: Zal wel ergens in de hoek van Qashqai en ASX opereren. Dus een löllige hatch met rollator-instap, vermomd als stoer.
Hm de neus doet me juist erg denken aan de C30. Maar goed, jammer van die neus. Typisch nu door die voetgangersregels; hoge motorkap, laag geplaatste koplampen en grille en motorkap eindigt weer eens te kort. Auto’s worden steeds lelijker. Verder zeker niet verkeerd, achterkant doet me vooralsnog niets
@Atenza:
hoge motorkappen van tegenwoordig zijn voornamelijk vanwege de grote radiatoren die de turbomotoren nodig hebben. De knikken in de flanken en de “bangle butt” zijn in feite ontwerpoplossingen daarvoor.
@super: volgens mij is het dat radiatoren steeds lager geplaatst zijn en er een bepaalde ruimte moet zitten tussen radiator en bumper. Lijnen aan de zijkant en een typische kont heeft natuurlijk niets met de radiator te maken..
@super: hoge motorkappen is sowieso omdat er voldoende ruimte moet zijn tussen motor en motorkap. Dat is puur voor de voetgangersveiligheid. Dat is een feit
@Atenza:
je kan prima een spitse neus bouwen en dan genoeg ruimte tussen motor en voorkant laten. In die regelementen staat niets over de hoogte van de motorkap, eigenlijk alleen dat de bumper laag moet zitten en de motorkap mee moet buigen.

Dat de Bangle butt in het leven is geroepen vanwege de grotere radiator en niet vanwege de voetgangers kun je oa hier lezen: http://wheels.blogs.nytimes.com/2009/11/24/chris-bangle-recalls-controversial-bmw-7-series-design/
@super: spitse neus is ook niet echt geslaagd voor de voetgangers. De daadwerkelijke regels zullen de fabrikanten wel weten, op internet is het lastig vinden. Nog altijd zie ik geen binding tussen de bangle butt en hoge motorkap hoor.. de kont is slechts om het op een lijn te brengen met de hoge motorkap
@Atenza: dus voor het design, niet de regels. De regel is dus dat er genoeg ruimte moet zitten tussen motor en motorkap zodat bij een ongeluk de voetganger niet direct contact maakt met het motorblok. Is algemeen bekend. Enige wat ik moeilijk terug kan vinden is waarom de grille steeds lager zit. Maar dat heeft er denk ik ook allemaal mee te maken. De voorbumper steeds nog ff flink uit tegenover de motorkap (valt erg op bij de nieuwe SLk, XJ en 5-serie) waardoor het nog wat veiliger moet worden voor de voetgangers
Ik doe meestal niet mee met de vergelijkingsmongolen hier, maar dat neusje (en dan vooral de koplampen) doen me wel érg denken aan een Volvo. En een Focus van achter, om het compleet te maken.
the-budel-guy via Android app
de a klasse wordt nog cool
ik zie BMW 1, Mazda 3, maar dan in een Mercedes jasje
C5-achtig profiel (grote neus: de nieuwe ‘neus-cedes’ A-klasse), Impreza-achtige achterkant… Zo denk ik erover. Gewoonlijk zijn Mercedessen toch duurder dan vergelijkbare Audi’s, BMW’s en ander zogenaamd premium-spul. Zal deze zich dan niet uit de markt prijzen?
@F1Tim: Ja nou… Net als de C5 gestrekt, laag, vloeiende lijnen. Toch?
En wat wordt hier het USP van?
@Gideon: het is de enige Golf achtige met een Mercedes logo op de markt.
LOL merken proberen altijd jongeren aan te trekken.
Maar de enige die er in rijden zijn ouderen.
Omdat alleen die het kunnen betalen.
Ziet eruit als een auto die gemaakt wordt om jong publiek aan te spreken dat puur voor functie en niet voor vorm gaat..
Ik geloof hier niks van.
Volgens mij gefotoshopt. Erg lelijk en totaal geen gelijkenis met de concept. Wel met de vorige Rio!
@jaap007: vorige Rio?? Ben je scheel of heb je gewoon drugs op? En geen overeenkomsten met de concept? Wel dus..

http://media.autoweek.nl/m/m1gy2ijbta1r_480.jpg

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Mercedes_A_2012_patent_03_450.jpg
@Atenza: Het verschil tussen de concept is 180 graden…

De concept gaat naar links en die productieversie gaat naar rechts…
@Atenza: Na, ik vind de overeenkomsten maar zwak. Je zou kunnen beweren dat ze er zijn, maar je zou het waarschijnlijk ook aan andere concepten van andere merken kunnen linken. De overzetting van concept naar productie is mislukt. Dat gebeurt vaak, zegt men, maar zo erg heb ik het toch nog niet veel gezien…

Maar zoals ik al eerder zei, misschien dat de driedeurs een pak beter is.
@Esprit_de_Flandre: ja en zulke patentfoto’s maakt een auto sowieso nogal ‘vlak’. Is wel vaker zo gebleken dat een model dan toch wel leek mee te vallen
Zouden ze bij Mercedes een eerlijk of een vleiend antwoord willen over het uiterlijk??
Recht van voren lijkt t op een c30, zijkant lijkt t achterste deel op een kia, en recht van achteren lijkt ie op een ford ka/nieuwe focus
@wouterjeuring: welke Kia? Ja de Rio maar de raamlijn is anders typisch MB hoor. Kijk maar eens naar de C, E, CLS en S. Leuk die vergelijkingen maar kijk ook eens naar de geschiedenis van een merk. De Ka vergelijking zie ik ook echt totaal niet
kan iemand een rendering maken van een 3 deurs?
@supasweet: tot zover mijn photoshopkunsten
http://beautify.it/public_images/1305142621_8414.jpg
@WinkeB: bagger dus
@Atenza: inderdaad. Khad mijn tijd beter kunnen besteden
De zijkant heeft een Mazda lijn en de achterlichten hebben wel erg veel weg van de DS3. Maar de voorkant is wel heel Mercedes, ik zou hem wel willen in tegenstelling tot de huidige À klasse dus ergens doen ze toch iets goed.
@kraakensmaak: Mazda heeft andere lijnen

http://www.mazda-madness.nl/nieuws/2011/Gminagi3.jpg
@Atenza: Andere lijnen??? Ik kom er pas na een poosje achter dat het plaatje dat je geeft niet deze Merc is. Welke Mazda is dit eigenlijk? Lijkt me hoger en korter dan wat ik op straat zie.
@mout: zegt meer over jou dan over de Mercedes. Bij Mazda begint een lijn bij de achterlampen en die loopt dan naar beneden. Bij de A-klasse vooraan naar beneden toe. En op deze Minagi concept (voorbode CX-5) heb je op de portieren nog een lijn maar die begint ook heel ergens anders dan op de A-klasse. Geen lijn komt overeen..
Willekeurige hatchback met een SLS/CLS/SLK neus zou ik zeggen.
Lang niet zo mooi als het concept, laat maar..
Als het zo moet…..Doe mij dan maar een 1 serie of A3
naja ook al zie ik er een miljoen andere auto’s in. vind het wel een geslaagt model. wanneer komt ie?
In ieder geval beter dan die doorgezakte banaan van bmw.Maar dit wordt hem niet.Heb liever een echte mercedes.
Eerlijk gezegd: LELIJK!!! Hoe komen ze erop!!!
Ik moet hem eerst in het echt zien, gelijk bij de 458.
Hallo, ik ben de Mercedes A en ik doe een BMW 1-Serie na: Miep Miep! Vrooooooooom
@sacha: LOL Sacha in een jolige stemming. :D Ik ben vooral teleurgesteld in de (voorheen talentvolle) Britse automotive ontwerper. :?
@AutomotiveDesigner: de A-klasse is door een Nederlander ontworpen; Concept A door een Engelsman…
Mercedes DS3
Doe mij die maar!
Ds3 achterkant
Het was voor de ontwerpers van Concept A een makkelijkere klus van voor de (Nederlandse) ontwerper van de A-klasse. Voor de showcar boeit het niemand of de crash-eisen gehaald worden, hoe laag het dak achteren is, hoeveel zicht er rondom is, etc. Je neemt de carrosserie en maakt hem gewoon mooier, lager, breder, etc…de nieuwe A-klasse (+familie) zal zijn kopers vinden en natuurlijk is Concept A een topper maar misschien wel iets te “wild” voor de gemiddelde koper?
woow ik d8 even dit is een volvo
precies een volvo c30 neus vooraan en achteraan een kia ceed way to go mercedes!!
Ik zeg een Opel Corsa zijkant met een Seat Ibiza kont.
Enkel de neus is Benzie waardig…
Zo valt ‘ie me inderdaad wel wat tegen echter, het is een 5-deurs en er mist een context. Een saaie grijze achtergrond doet ’t geheel geen goed.
zijkant 1 serie achter kant kia ceed
Wel schril contrast met het concept. Misschien dan toch iets voor oudjes die jonger willen voorkomen of saaie pieten met veel geld. Neen, denk niet dat het een A3, M1 of zelfs Scirocco killer gaat worden. Ofwel heeft het design moeten inboeten voor het functionele (4 deurs en 4 of 5 plaatsen). Het kan ook omgekeerd even nadelige zijn zoals de opel Astra. Wel 30 cm langer dan de Golf bv maar met krappere zit en hoofdruimte achteraan. Wel nog geen foto’s gezien van het interieur. Hopelijk niet zoals bij de nieuwe Ford Escort. Echt bombastisch en om claustofobie van te krijgen. Men kan voor of tegen de Golf of A3 zijn maar daar is tenminste alles in evenwicht.
Hyundai I30
’t is net een neushoorn!
Damn ik ben MB fanboy, maar dit vind ik echt niks…der neue Mercedes-Benz Golf
Die niet-functionele vouwen in de zijkant vind ik storend. Volgens mij is Seat daarmee begonnen. Misschien dachten de MB- ontwerpers daarmee de aandacht wat van het zouteloze ontwerp af te leiden?
@SummerSky: Mee eens. Is dit de eerste keer dat Seat een trend zet?
@SummerSky: Dat zou zo maar eens kunnen, hoe leuken we een saai iets op.. een lijntje hier.. een vouwtje daar.. ;)

Kont is gewoon een DS3. Ach ja beter goed gejat als slecht verzonnen.
@SummerSky: wat zijn wel functionele vouwen dan? En zijn die designlijnen van bv de Alfa 156 wel functioneel…?
@Atenza: Functionele vouwen zijn alle vrouwen die je niet met een strijkijzer zou willen gladstrijken. Moeilijk om daar een definitie van te geven.

Stel je voor dat op je witte overhemd over de rug een van boven naar beneden een zigzag zou lopen. Productiefoutje? Nee, ontwerpfeature meneer. Dat is dus niet-functioneel.

Nog een voorbeeld: die rara Dame Edna-koplampen van de vorige 5-serie (E60). Waarom zit daar zo’n raar bochtje an de zijkant?

De Alfa 156 was m.i. zeker na de facelift een voorbeeld van hoe een spannend ontwerp toch elegant kan zijn zonder terug te vallen op goedkope designtierelantijntjes.
@SummerSky: dat moet je dit zeker wel helemaal gestoord vinden :)
http://www.carmagazine.co.uk/upload/22123/images/1allnewMazda5MPVpictures.jpg
@Flamingo: haha ja vreselijk. Nissan komt in Japan met hun eigen versie en die heeft die lijnen niet. Veel beter
@Flamingo: Ik heb behoefte om daar een strijkijzer tegen de zijkant te houden ;)
Ik zie de voorkant van een C30 en de achterkant van een DS3, of ben ik daar nou de enige in?
@GTR: haha, mercedes lokt het vergelijken inderdaad wel heel erg uit met dit ontwerp, DS3 kont, C30 neus, CT200h silhouet… Vooral het hoekige front en de ronde kont vind ik een rare combi.
ehhh waar gaat t heen met mercedes in de toekomst, voorkant is Volvo S60 Like ( wat een compliment is voor volvo ), zijkant volledig vorig model Kia Rio ( geen compliment en acherzijde is Toyota Auris ( gamatigd compliment )

al met al dit lijkt nergens op, waar t concept al teveel Lexus CT200 is ( compliment voor Lexus ) maar een mix van teveel en eigenlijk best UGLY!!!
Eerste indruk: mwah. Had met name van opzij een willekeurig ander merk kunnen zijn. Bij nadere bestudering vind ik ‘m echter wel geslaagd. Niet zo spannend, maar zeker een nette auto. Bedenk dat het nogal ‘platte’ renderings zijn. Geen enkele auto ziet er daarin formidabel uit.
Dit is toch gewoon kopieer werk Mercedes?!
Let op:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Mercedes_2012_A-klasse_patent/slides/Mercedes_A_2012_patent_03.jpg

Voorkant van laatste gen. Volvo C30:
http://www.motorward.com/wp-content/images/2011/03/vvolvo-c30.jpg

Achterkant van laatste gen. Ford Focus:
http://www.ford2012-upcoming.info/images/2011-ford-focus-hatchback-1.jpg

Toch vind ik hem best leuk, maar wanneer komt Seat nou eens weer met een nieuwe Leon? Die lijkt me aantrekkelijker…
jammer van de achterkant.. te braaf..
Tot nu toe kun je stellen dat Mercedes niet goed is met compact en mini-MPV’s bouwen. De auto’s waren altijd minder dan de concurrentie voor een hogere prijs.

Wellicht dat deze Mercedes ons wel kan verrassen maar ik denk dat Mercedes zich weer vergist in hoe goed de concurrentie in dit segment is…
Een redelijk conservatief uiterlijk, maar zeker niet slecht. De hoge motorkap is inderdaad niet erg aantrekkelijk. Hopelijk snel betere beelden.
ik zie koplampen van een volvo s60, raamlijn van een CLS, & velgen van Porsche Turbo modellen
Het concept oogde veel uitdagender dan het productiemodel. Maar wie weet is het productiemodel straks een geslaagd model, de impressies zeggen ook niet alles.
Ligt het aan mij of neigt die neus nou echt naar een Volvo?
Neus lijkt zo langs de zijkant op die van een volvo s60…
daar gaat mijn interesse in de nieuwe a-klasse…
Krijg nou wat, ik zie daar een flinke lijn in n merc. Nog nooit eerder vertoont
Ik vond de ouwe mooier, weet niet waarom. Misschien omdat hij nu wel heel veel op de B-serie gaat lijken??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).