PSA en Fiat zullen joint venture niet voortzetten

Auteur: , 26 Reacties

Aan de ingredienten hoeft het niet te liggen, maar een goede Italiaanse pasta geserveerd op een versgebakken Frans stokbrood, is geen geslaagde combinatie. Wat ook geen geweldige combinatie is, is de bestelbusjes producerende joint venture tussen PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat.

De Franse en Italiaanse autobouwers hebben besloten om de joint venture in het Franse Hordain niet te verlengen. De overeenkomst over de productiefaciliteit loopt in 2017 af. In de fabriek worden de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en Fiat Scudo ontwikkeld, maar beide partijen zijn van mening dat de productstrategieën teveel uiteen lopen en een goede samenwerking in de weg staan. In Italië hebben de twee ook nog een joint venture voor de modellen Peugeot Boxer, Citroën Jumper en Fiat Ducato. Deze wordt in ieder geval tot 2019 voortgezet.

PSA heeft duidelijke plannen en zal verspreid over de komende jaren 220 miljoen euro investeren in de productielijn in Valenciennes en 135 miljoen euro in Douvrin. In Valenciennes moet dit jaarlijks 400.000 dual-clutch tranmissies opleveren, goed voor totaal 400 nieuwe banen. Zo moet o.a. het aantal technici in het R&D centrum groeien van de huidige 50 naar 110 in 2013. In Douvrin zullen nieuwe 3-cilinder turbo-benzinemotoren worden geproduceerd waarvan er jaarlijks 320 duizend per jaar van de band zullen rollen. (via: automotive)



26 reacties

Heh wat jammer nou, rijdt regelmatig voor mijn bijbaantje bij de post in dit soort krotwagens, dus kan er niet om rouwen. Hoewel die Fiat Doblotjes langer meegaan dan je verwacht, we hebben er eentje met 70k op de teller!
@Sciurida: de Doblo is dan ook niet samen met PSA (Peugeot/Citroen) ontwikkeld en heeft dus ook niks met deze joint venture te maken.
@Sciurida: Vind jij 70k veel voor een bedrijfsauto….? Ik ken voorbeelden van bedrijfsauto’s die dat na 6 maanden al op de teller hebben…
@harie: Heb jij ooit onder onder de motorkap van een Doblo gekeken? :P
@Sciurida: 1-0 voor jou :D
@Sciurida: wij hebben een klant met +900k op de teller!! Doblo van 2003
jammer zeg
Busjes zoals in bovenstaande afbeelding worden helaas nogal vaak gebruikt met een fotocamera achter het achterruitje…
En hoe zit het dan met de samenwerking omtrent de Peugeot Bipper, Fiat Fiorino en Citroën Nemo ??
Die wagentjes zijn volgens mij superpopulair, of gaat dan dan ook stoppen?
@ screamer,
De kleine bestelauto’s worden in de turkse Tofas fabriek gemaakt die grotendeels van fiat is en zullen, net als de grote bestelauto’s, waarschijnlijk nog wel een paar jaar doorgaan.
Opmerkelijk, omdat men met de grote bestelwagens al decennia lang samenwerkt.
@bobb:
Dacht ik dus ook, die samenwerking werpt al jaren zijn vruchten af.
Denk dat het middenklasse bestellert segment niet zo groot is, wij kiezen of partners of gelijk iets ‘groots’
Bij FIAT kunnen ze prima terugvallen op bijvoorbeeld Dodge dat in Noord Amerika ook het een en ander doet met bedrijfswagens.
PSA redt zich ongetwijfeld ook wel…
@ramshoek: Terugvallen zou ik nu ook niet zeggen. De US-vans zijn niet echt geschikt als Euro-camionetteke. En omgekeerd krijg je aan een Amerikaan niet uitgelegd dat het zuiniger, compacter, lager en vooral minder-robuust-uitziend kan.

Maar wie weet, de volgende generatie Fiat-bestelkar wordt misschien een kruising tussen de Euro- en US-varianten…
K zeg je, er is niks Frans aan die busjes, de hut is van Fiat, en het onderstel ook, want die is kut en niet Citroën. Daarom flikkeren die Nemo’s ook om.
@The360box:
In de test vielen de Fiatjes juist niet om, de PSA varianten juist wel…
@deedrieen: Dat kwam puur doordat die Fiat wél met ESP was uitgerust. Kwestie van uitrusting dus, niet van onderstel.
@The360box:
Aan die Scudo (de blauwe op de foto)zit niets, maar dan ook helemaal niets fiat aan, sterker nog het is juist de minste die Fiat in het bedrijfswagengamma heeft.
@Peppertje: Sure…
Ik vond de Jumpy altijd wel heel fijn rijden. Ja, ik hoef er geen circuit me over te racen en voor normaal gebruik voldoen ze erg goed. De stoelen zitten gewoon fantastisch. Ik heb vorig jaar 4 weken met een Transporter gereden van 6 maand oud en ik kan jullie zeggen dat ik dat niet beter vond rijden. Sloom, plastic interieur en bovenal slechte stoelen. De zitting was voor mij, ik ben 1m87, veel te kort!
Ik heb veel busjes gereden en ze zijn allemaal niet bijster geweldig. Ook de Vito’s niet.
“Wat ook geen geweldige combinatie is, is de bestelbusjes producerende joint venture tussen PSA (Peugeot/Citroën) en Fiat.”

Beetje objectief blijven hé. Ze hebben gewoon andere plannen. Waarschijnlijk wil Fiat zelfstandiger gaan werken. Die JV’s komen er alleen maar om kosten te sparen, wegens een kleine afzetmarkt. Aangezien de US nu binnen handbereik is, kunnen ze volledig hun eigen ding doen…
Het mag wel gezegd, ik vind het zowat de mooiste bestelwagens die er op de markt zijn momenteel…
@ The360box
Peppertje heeft wel gelijk. PSA heeft bij de ontwikkeling van de Scudo/Jumpy/Boxer de leiding gehad (vandaar dat ze bijvoorbeeld ook in Frankrijk worden gebouwd…) en dat kun je ook zien. Van binnen zie je dat vooral aan o.a. de airco-unit, radio (en de bediening ervan achter het stuur) en instrumentarium (komen rechtstreeks uit de 207). Ook de motoren (en sleutels bv.) komen van PSA. Bij de Ducato en Fiorino/Qubo is dat juist omgekeerd, en dat kan je ook aan dezelfde dingen zien.
Wel jammer trouwens, dat ze ermee stoppen. Juist de Ducato en consorten zijn dacht ik zo een groot succes (bij de Scudo misschien weer wat minder doordat iedereen een T5 lijkt te willen hebben…).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).