
*Conditions apply, want alleen op bepaalde stukken en op gezette tijden. Onze minst lelijke minister kon haar plannen namelijk niet zomaar door de kamer drukken.
Vanaf dinsdag 17 mei is er 77 km extra asfalt waar harder gereden mag worden. Op het traject Almere Buiten Oost – knooppunt Joure is de maximumsnelheid tussen 19:00 en 6:00 uur ’s ochtends 130 km/h. Er zijn wel twee stukjes waar de huidige maximumsnelheid van 100 km/u behouden blijft. Dit is op de Ketelbrug (foto) tussen Flevoland en Emmeloord, en op de verbindingsboog Emmeloord.
Op zich wel opvallend dat er hier alleen ’s nachts harder gereden mag worden. Bij onze Oosterburen zijn er veel stukken Autobahn waar juist alleen overdag harder gereden mag worden. Daar kunnen mensen gewoon goed autorijden en wordt de nachtrust van omwonenden boven het milieu gesteld. Daarnaast belemmert de verkeersdrukte hogere snelheden.
Milieu en veiligheid zijn in Nederland de twee hoofdredenen om de verhoogde maximumsnelheid alleen ’s nachts in te voeren. Op de Afsluitdijk (A7) mag er wél dag en nacht 130 km/h gereden worden. We zijn in ieder geval weer een stapje in de goede richting. De cruisecontrol kan voorlopig op 140!
Alleen dan maar, en alleen op die weg?
pff wat een snotneuzen
ik ben na diepgaand onderzoek tot de conclusie gekomen dat het ook op de A50 veilig is tussen heteren en Eindhoven minimaal 130km/u te rijden. Zeker buiten de spits, duss… snel een beetje, hoef ik ook niet meer naar camera’s te speuren achter het stuur…
Nu zit je idd met 140 veilig, nu wachten op volgende stijging…. ach voordat de snelheid echt leuk wordt, vliegen we allemaal.
YES! Eindelijk vlammen op de A6…
Ik zag op dat stuk van de A58 met drie banen nieuwe snelheidsborden (met nu nog zwarte tape/plastic erover) met ik neem aan 130 erop (en stukje daarvoor een bord van variable snelheden bla bla). Ben benieuwd hoe ze het daar gaan doen dan.
A16 staat ook in de startblokken, borden staan er al (afgeplakt). Niet dat ik me er iets van aantrek ([email protected])
Juich niet te vroeg, vanaf 1 mei mocht je ook 130 km/h op de A16. Ik zie nog steeds niks anders dan afgeplakte borden.
@tha_rizzo:
Klopt helemaal, morgen een nieuwe kans!
Zo merkte mijn vader laatst op de afsluitdijk voor het eerst op dat z’n A7 een spoiler heeft. Deze kwam vanaf zo’n 130 spontaan omhoog, lachen!
@alcantara: slome vent dan die pa van jou
Whahaha variabele snelheid… ja tussen de 130 en 140 ja :lol: Als er een bordje 130 staat gaat ongeacht het tijdstip bij mij de naald daar ook naartoe hoor!
waarom hebben we nou geen duitsland snelheden hier:( echte softe land zijn wij:S
mocht dat niet dan
Het zal misschien verbazen, maar ’s nachts rij ik meestal trager dan overdag. Ik geniet van de rust en kalmte van een vrijwel lege baan.
Geen stress, geen haast, gewoon op ’t gemakske, zacht muziekske, sigaretje…
En dan zou ik dus wel eens aan 100, 110 durven rijden, waar ik overdag meestal tegen de 140 aanleun (vaak aan de verkeerde kant van die 140).
Bij deze dus: de snelheid moet ’s nachts omlaag. 110 max… Who’s with me?!
@Esprit_de_Flandre: ik niet, s nachts rijden er geen irritante mensen met 115 op de linkerbaan
@mrbones: Idd, ik zit lekker irritant te wezen aan de rechterkant… ;)
@Esprit_de_Flandre: En dan gaan seinen zeker als er iemand aan >250km/h langs vliegt, omdat je je te pletter schrikt?
@anuspraeternaturalis: Volgens mij is 250 geen legale snelheid…
En nee, seinen doe ik niet. Schrikken ook niet trouwens…
@Esprit_de_Flandre: das mooi, want mijn auto haalt t lang niet!
@Esprit_de_Flandre: Alsof het er toe doet of het een legale snelheid is? Rijden doen mensen het toch wel.
@anuspraeternaturalis: Stout hoor!
@Esprit_de_Flandre:
Mwah, kan me er wel iets bij voorstellen, zomernacht, raampjes beetje open.
Ik ga met E de F mee. De A32 (Meppel-Leeuwarden) is nog rustiger. Midden in de nacht, tegen de vroege ochtend aan, kun je dat hele stuk rijden met slechts 1 of 2 tegenliggers. Groot licht erop, cd erin, cruise control op 110, heerlijk … maar tegenwoordig zonder sjaffie
@D-Drive: te lui om zijn volledige naam te schrijven :p
OT: in België is het gewoon gevaarlijk om 130 te rijden door de conditie van de snelwegen! wanneer gaat onze regering (die we niet hebben) daar eens iets aan doen?
@D-Drive: Yeah A32 FTW :D
is altijd een verademing als je van die drukke A28 afkomt en even het gas in kan trappen
@GWBoes: daarom staan ze daar ook geregeld de staatskas te spekken
Ach, het is een kleine stap vooruit. Beetje bij beetje komen we er wel!
Doet Wouter live verslag langs de A6 zometeen?
En ik maar denken dat op de a6 de minimumsnelheid nu al 170 was.. Zit ik weer verkeerd
@thomaz: nee hoor klopt, is nu 180 =Vmax+50
cruisecontrol (lees: baksteen) op 135, jeej, 4 min vroeger op het werk…
Nog meer conditions apply: bij 130 km/h-wegen is de flitsmarge kleiner: ‘echte’ snelheid van 135 (zou eigenlijk 139 zijn met huidige percentages).
Komt erop neer dat je op een 130-weg maar 7 km/h harder mag dan op een 120-weg (128 vs 135).
Tel uit je winst!
Maargoed, zoals Jan Mulder eerder al lachend zei in DWDD: daar blaas je toch gewoon met 170 km/h overheen? ;)
(wel even m.flitsservice.nl in je mobiel bookmarken)
@Sorcerer: ja, dat was ook mijn eerste gedachte toen 130 werd ingevoerd!
dus op je gps mag je dan 135kmu rijden en dan wordt je niet geflitst, dus op je snelheidsmeter mag er dus 145 staan?
Het artikel bevat een fout: Op de Ketelbrug tussen Flevoland en Emmeloord is in oostelijke richting (naar Emmeloord) de Vmax 100 km/h, in westelijke richting is het 120 km/h. Dit vanwege de oprit in oostelijke richting.
Ik vind de vergelijking met Duitsland niet echt juist; het verschil in nachtrust lijkt me niet echt noemerenswaardig als auto’s 130 ipv 120 rijden. In Duitsland is de Lärmschutz in het leven geroepen, omdat je niet wilt dat er ’s nachts een bolide met 300 langs je huis knalt.
En juist die verbindingsboog Emmeloord is zo leuk om met 130 te nemen.
By the way, op de Ketelbrug mag je de ene kant op 100, en de andere kant op 120. Wat daar nou weer de logica achter is….
Misschien dat het verschil tussen D en NL in Vmax snachts ook ligt aan het feit dat de meeste snelwegen in NL zo goed verlicht zijn, in tegenstelling tot de meeste D snelwegen.