Audi S6 en S7 krijgen dieselpower!

Auteur: , 89 Reacties

Jep, diesel. Het is volgens Sacha de brandstof van de duivel maar het lijkt er toch echt op dat de nieuwe Audi S6 en S7 voorzien zullen worden van een oliestoker in het vooronder. Reden tot paniek voor de petrolhead?

Gelukkig niet, de S6 en S7 zullen ook gewoon leverbaar worden met pittige benzinemotoren. Echter, in de race om groenere krachtpatsers is het helemaal niet zo’n gekke gedachte van Audi. Net zo goed als dat het van concurrent BMW destijds helemaal niet zo’n gek idee was om met een krachtige diesel te komen in de vorm van bijvoorbeeld de 335d. Het probleem zit hem voor de liefhebber waarschijnlijk vooral in de badge. Net zo goed als dat de BMW fanboys over de plas gingen toen ze hoorden dat de M badge wellicht zal worden besmeurd met dikke stroperige diesel, zitten de Audi fanboys waarschijnlijk niet te wachten op een oliestoker met S-plakkaat. Gelukkig is er bij Audi nog het overtreffende RS-label en daar komen -vooralsnog?- geen dieselmotoren onder de kap. Audi heeft overigens een marketingvoordeel: het heeft met diesel indrukwekkende overwinningen behaald in de autosport, onder meer op het circuit van Le Mans. Dat kan wellicht helpen bij het sportief positioneren van deze nieuwe modellen.

De S6 TDI zal waarschijnlijk moeten gaan concurreren met de BMW 535d en de Mercedes E350 CDI terwijl de S7 TDI af moet rekenen met de krachtige 5GT diesels en de CLS in potente diesel uitvoering. Bij Audi zwijgen ze vooralsnog als het graf maar reken erop dat de Audi diesels met een slordige 300 pk niet lang meer op zich zullen laten wachten. Dat er een S-badge op de kont geplakt wordt is volgens het doorgaans goed geïnformeerde Car and Driver niets minder dan logisch.



89 reacties

TDI-Powerrrrrrrrrr :D
Waarom noemen ze de snelle diesels niet A6D en A7D?

S6D en S7D is ook nog een leuke oplossing al zeg ik het zelf..

D6 en D7 klinkt te veel als volvo’s snellere diesels.

Ach, het is maar een gedachte.
@RippiN: dus dan zouden de berzine uitvoeringen B6 eb B7 ofzo moeten heten?
@Daveee:

Kan niet aangezien Alpina die type benamingen al gebruikt ;)
@RippiN: De benaming “RS” staat voor “Renn Sport” en de “S” voor “Sport”, dus wat jij zegt slaat nergens op..
@bassie: RS staat bij Ford voor Rally Sport en bij Renault voor Renault Sport. Het zijn dus gewoon 2 letter uit het alfabet. Misschien iets voor Fiat een een 500RS te maken, als een relaxed stadswagentje.
@RippiN: SD6 gewoon. En met supergrote diesel RSD6…
Wat is een ‘S’ badge nog waard als je meerdere varianten gaat aanbieden? Het is al enigzins discutabel dat een S6 zich met een ‘normale’ 5 serie of E klasse moet gaan meten, maar om er dan gelijk meerdere versies van te produceren. Audi doet er verstandig aan om alleen nog maar met ‘RS’ badges te gaan werken, dan is het meteen duidelijk dat het om het topmodel gaat die het tegen M en AMG op mag nemen.
@Breinstein:

De S-badge is in mijn ogen al te grabbel gegooid toen het bleek dat je standaard stoelen kreeg en meerprijs moet betalen voor sportstoelen en ook nog’s extra voor kuipstoelen.

Ronduit belachelijk als je je modellen als sportief wilt verkopen.
@jack_abarth: Waar gaat dit nou om? Als er vraag is naar mensen die een S-uiterlijk willen met wat vergroomde spiegels maar toch Diesel willen rijden, dan komt dat er toch gewoon? Als je zelf een nieuwe S6 (B of D) kan kopen / leasen en je je vervolgens minder voelt omdat er nu ook een S6D komt, ach, dan ben je volgens mij ook maar een zielig mannetje! En S is geen AMG of M, dat is de RS. De S is de ‘gewone’ sportieve topuitvoering.
@gregorius:

Dan klopt het toch wat ik zeg, je zegt het namelijk zelf al:

“De S is de ‘gewone’ sportieve topuitvoering.”

Een sportieve topuitvoering waar niet eens standaard sportstoelen in zitten. Wat betekent dan de hele Sportuitvoering nog, juist niks meer. Het is alleen nog maar marketings icoon.
@gregorius: “De S is de ‘gewone’ sportieve topuitvoering.” Say what?!? Wat is de RS dan? De S is niks anders dan een opgewaardeerde standaardauto wat ze dmv een andere naam/badge proberen te verkopen als sportief en topmodel. En daarmee sla je de plank mis. De RS modellen zijn sportief en top, de S modellen zijn ‘Showoff’ modellen. Verklaard gelijk waarom ze voor de letter S gekozen hebben.
@Breinstein: “De S is de ‘gewone’ sportieve topuitvoering. Say what?!? Wat is de RS dan?”

Lees als: de S is de sportieve uitvoering van het standaardmodel, dat bovenaan staat in de rangorde van het gewone model, terwijl de RS het echt sportieve model is, dat naast het standaardmodel staat…
@Breinstein: het is gewoon een uitvoeringsniveau nu aan 1 motor gekoppeld, straks aan 2. Spannend. De tijd dat de de S modellen van Audi nog echt bijzonder waren ligt al even achter ons (eigenlijk hield het na de S2 al op).
De 4.2 V8 TDI uit de A8 erin? Dat is een leuk idee… Tenminste, tenzij het toch de 3.0 wordt…
@Sorcerer: nog ultieme zou een 6.0 l. W12 tdi zijn….
@bigcar: Nee man, dat blok is veelste zwaar, dat komt de sportiviteit en drive-ability echt niet ten goede!
Een wijs man zei ooit:

“They put the engine from a canalboot in it” :D
In Audi’s nieuwe le mans racer zit toch een compacte 6-cilinder diesel? Pleur die er maar in xD
@vali1992nl: Yep, 3.7 liter v6, 120 graden, enkele Garrett VTG Turbo 540 bhp / 403 KW :D
Ik snap eigenlijk al niet waarom je vrijwillig pontificaal met 4 nullen op de gril wil rijden.
1 of 4 nullen het blijft 0.
@Merry: Niet helemaal waar. Middelbare school wiskunde: hoe meer nullen hoe groter de precisie: 0.000 is preciezer dan 0.00 ;)
NIIIIIIIIIICE, wie weet toch ooit een S3 TDI :)? Ik ben 100% fan. Trouwens, Audifanaten die reaguren zoals BMW-fans? Nee hoor, dan moet Audi dezelfde stommiteiten maken als BMW (= efficient dynamics – & start stop meuk krampachtig proberen te combineren met een sportief en “up market” imago, 3 cylindertjes ontwikkelen met PSA enzo, na het jarenlang zwartmaken van FWD en turbomotoren ze zelf beginnen aanbieden, hun design compleet verklooien, de jarenlange ervaring van hun nieuwe naaste concurrent afzeiken met een doorgestoken X-drive schanstest, weet je wel, dat soort laagbijdegrondse dingen) Doen ze in Ingolstadt nooit, het enige wat je hen kan aanwrijven is gelijklopend design en LED-jes. Nou moe, mocht het dan nog lelijk zijn! Dergelijke BMW-stommiteiten doen ze bij Audi niet zo snel! TDI is gewoon retecool, kijk gewoon naar wat erin Le Mans gebeurt! Hier en daar laten ze eerst een ballonnetje op (clubsport quattro, R8 V8/V12 TDI), het geleidelijk introduceren van de Q7 met een V12 TDI. Daar is over nagedacht en zit een hele strategie achter. Het is niet meer dan een logische stap dat er potente S TDI’tjes aankomen. Vorsprung durch Technik he, en het is al een tijdje (te) stil geweest! En ja hallo, het imago van rokende, luidruchtige en tamme diesels mag stilaan opgeborgen worden hoor. 1000 Nm koppel vanaf 1750 tem 3250 rpm, iemand? Een 2.0 komt anders ook al aardig van zen plek hoor. Het geluid ja, dat is nog een minpuntje, maar goed, daar vinden ze nog wel iets op in Ingolstadt, 100% vertrouwen in dat groepje daar. Maar idd, huil nog wat over vergande M-glorie, ondertussen evolueert de rest verder. Deal with it en dan ga je het misschien ooit wel eens apprecieren ook. My 2 cents. En hupsakee: let the Audi-bashing below begin…
@nomar: Het blijven VWtjes…
En ja het bashen is begonnen.

En Le Mans laat me niet lachen man.
Ze zijn een race cup ingegaan waar de budgetten om te janken waren en waar het niveau van de teams ongeveer het zelfde is als de F3 series.
En dan een fabrieksteam beginnen met 3 keer het budget van de rest en dan roepen dat je het zo goed doet.
En dan ook nog eens de motorregels naar je hand laten omzetten en weten dat de rest niet eens het geld heeft om iets met die regels te kunnen.
En dat komt er een klein teampje van het PSA wat jij noemt en die het vuur toch aardig aan de schenen legt van die prutsers van Audi.
En VW heeft extract de zelfde tactiek als Audi gehanteerd in de Dakar.
Vorsprung durch Technik…sure.

Weet je trouwens dat die quatro helemaal niet zo succesvol is geweest in de rally, thans niet zo succesvol als Audi zelf beweert.
Lancia was veel succesvoller in die tijd.
@Merry: *Grabs popcorn and watches the show*:

We kunnen niet ontkennen dat Audi indrukwekkende dieselmotoren ontwikkeld heeft toch? Of zijn die van Peugeot beter?

Het enige jammere aan diesel’s is dat als Audi geen fatsoenlijke audi-engineer heeft, ze klinken als stofzuigers/wasmachines, maar ik heb dr vertrouwen in!
@Sciurida: Diesels zijn heel leuk voor onze gewone auto’s om van a naar b te rijden.
Niks meer niks minder.
En voor vrachtwagens en busjes/combo’s natuurlijk.

Maar voor sportiefrijden?ik betwijfel het.
En voor racen?nee en nog eens nee tevens is het flauw dat diesels in de Le Mans turbo’s mogen hebben en de benzine auto’s niet.
Dat is al on eerlijk want zet een benzine 2.0 turbo tegen een 2.0 turbo diesel blok en die benzine auto wint, ook endurance races.
Al is de motor maar 25% van de snelheid van een auto maar dat is een ander verhaal.
Kijk maar wat er nu in de WTCC gebeurt dit jaar.
in 2010 waren de 2.0T diesel blokken op veel circuits niet te verslaan met de 2.0 benzine motoren.
Maar dit jaar mag de nieuwe benzine 1.6 turbo motor gebruikt worden en de 2.0 turbo diesels hebben niks meer te vertellen.

Dus is de motor van Audi beter dan van Peugout?geen idee er is wel meer belangrijk met endurance races zoals betrouwbaarheid en het aeropakket en hoe gaat de auto om met banden?en hoe snel is je pitcrew.
En met het enorme budget dat Audi heeft is het niet gek dat ze winnen want dan kunnen ze dat soort dingen beter voor elkaar hebben dat de rest.

En als het op straat auto’s aankomt vind ik de normale Audi/VW diesel blokken niet bijzonder.
Ze zijn zeker niet de sterkste en ze zijn zeker niet de schoonste en zuinigste.
Zoals hier op AB al te lezen was bij de test met de A4 1.6TDI voor 20% bijtelling, de 3-serie en c-class hebben gewoon meer vermogen en zijn net zo zuinig en schoon als de A4 is.
En neem bv de Polo slowmotion/Skoda Fabia die hebben 78 kp ofzo uit die 1.2TDI?een DS3 die ook in de 14% bijtelling valt heeft meet dan 100 pk uit een 1.6 TDI motor en is net zi zuinig en schoon als de 1.2 TDI motor uit de Vag stal.
Dus zeg het maar.
@Merry: **Grabs popcorn and watches the show to**
Grote budgetten zijn doorgaans geen garantie op succes in de racerij. Zie Toyota in de F1. Die hadden, op Ferrari na, het grootste budget te besteden. Is nooit wat geworden.
En die ‘kleine’ constructeur PSA was ook niet zo ‘klein’ als jij wil doen lijken. Audi (of VAG) heeft een hele mooie prestatie in de Le Mans behaald, punt. Pug (of PSA) zeker ook. En de regelmenten veranderd ? Tsa… de FIA is echt te beïnvloeden. En dat zeker in een Nationale Franse aangelegenheid ten voordele van een Duits merk……
(Only in the Efteling…. only..)
@TSI-tje: beetje jammer dat de FIA geen ene malle moer te vertellen heeft over de regels van de Le Mans racers.
Dat doet de ACO dat is een andere groep joh.
@Merry: En die zijn zeker wel te beïnvloeden voor een Duist merk JOH…. RIGHT !
@TSI-tje: Iedereen is te beinvloeden door geld. En of het dan Duitse of Franse euro’s zijn maakt niet uit.

En als je denkt dat dat niet zo is is de Efteling misschien inderdaad een goede optie.
@smokin: Dan ben jij zeker nog nooit in Frankrijk geweest ?
Duitse Euro’s voor een campingplaats zijn geen donder waard, Hollandse, Belgische, Deense, Spaanse Euro’s daarentegen….. Die Fransen hebben een grotere bloedhekel aan Duitsers dan wie dan ook. Dat verhaal is destijds door Peugeot/PSA aan geslingerd over het omkopen om de regels aan te passen, onderzocht en volledig onderuit gehaald. Nu gebruikt Merry het zelfde gerucht weer. Weet hij meer als de onderzoekscommissie? Is hij slimmer als de Franse staatsbestuurders… zeg jij het maar.
@TSI-tje:

Nou het is op zijn zachts gezegd natuurlijk bijzonder te noemen dat Le Mans, wat in de jaren 90 volledig op zijn gat lag, ineens na een flinke kapitaal injectie van Audi (want dat ze grootsponsor zijn is wel duidelijk), ineens de regels dusdanig aanpast dat je met V12 Turbodiesels mag rondcrossen tegen geknepen atmosferische V8’jes.

Natuurlijk gaat niemand dat toegeven, maar hoe naïef kun je zijn hè.

En dat men op de camping liever geen Duitsers heeft prima, maar als daar de keuze “Duitse euro’s of geen euro’s” is, is ook de Fransoos gauw om.
@smokin: Ben jij ‘spindoctor’ van beroep of zo? Maar je mag gelijk hebben hoor. JFK is trouwens door de CIA vermoord. Er schijnen nog meer complot theoriën te zijn voor mensen die achterdochtig zijn, zoek het internet even af. De grote fabrikanten hebben in de F1 ook invloed op de FIA (word beweerd door die zelfde boze tongen) En toen kwam ‘ineens’ een jonge Duitser in een auto met klant-motor van Renault (welke inferieur zou moeten zijn aan motorisering van de Fabrikant z’n eigen renstal ) é preto, hij werd wereld kampioen. Racen is racen. Wie z’n zooi het beste op orde heeft wint, ongeacht het budget. Zo is het altijd geweest, en ik ben bang dat het altijd zo blijft. In elke klasse.
@TSI-tje: Wie betaalt bepaald. Da’s in de racerij niet anders.
@smokin: ja hoor !! Red Bull Racing was echt een topteam met een Ferrari/Toyota achtig budget voordat Sebas won…
Dat staat vast….. NOT. Maar goed, jij schijnt een andere mening toebedeeld te zijn. So be it.
@TSI-tje: Ik zeg de betaler bepaalt. Niet de betaler wint. Lezen aub.
@smokin: Ik heb geen zin om een heel jongens boek hier te schrijven zoals jij wel doet om je punt te maken.
Ik dacht dat je een “kort door de bocht reactie” wel zou begrijpen, helaas… Ik krijg sterk de indruk dat jouw antipathie tegen audi je blind maakt voor enig realisme.
Mocht het zo zijn dat de betaler bepaald, zouden er alleen maar Ferarri’s en Mc.Laren’s voorop rijden want dan zou de rest met een krat bier of hun echtgenote achterop rond rijden. Die betalen, dus die zouden met hun bakfiets winnen volgens jou. Niets is minder waar. BMW sponsort het WTCC ook redelijk, wat doen die Seat’s en Chevy’s dan in de kop van het veld ? Citroën doet een redelijke duit in het zakje bij WRC… hela, Skoda’s, Ford’s WTF ?
Jouw stelling gaat slechts gedeeltelijk op. Maar jij bent zo overtuigd van je eigen wijsheid dat je gelijk mag hebben hoor. Succes d’r mee.
@TSI-tje: Ik heb geen probleem met Audi, ik zeg alleen dat ze het noodlijdend Le Mans hebben gebruikt om hun dieselmotoren aan de man te brengen.

Commercieel een geweldig succes, sportief gezien moet je het echter in perspectief zien.
@nomar: Audi is oke, maar jou schrijfstijl is als diarree door een vergiet…
@Sciuruda Popcorn? I’m in.. let the game begin xD

@flutterby: Door een zeefje :lol:

@nomar
Audi is oké wat mij betreft maar mijn passie ligt meer bij BMW. Maar ik zal niet zo kinderachtig doen door te gaan bitchen net als sommige hier doen. (Je niet aangesproken voelen hoor)
Het zal mij benieuwen wat Porsche dan met de Audi TDI’s gaat doen. Het lijkt mij onmogelijk dat er straks een 300pk 3.0TDI in de S6 wordt gestopt terwijl Porsche er maximaal 250pk uithaalt voor de Panamera.
@RutgerK: haha, goeie, dan sta je daar met je panamera tdi bluemotion. wordt je voorbij geraced door een a6 tdi. lullig.
@ nomar

Wel eens Audi Q7 V12 TDI gehoord? Dat klinkt BETER dan de nieuwe M5.:D. (is mijn mening en denk dat de meeste er ook wel zo over denken)

Sowieso vind ik dikke diesels( meestal 6 cilinders of meer) lekker klinken!!
@zakar36: correctie: Q7 V12 TDI (die best wat RS kenmerken heeft) klinkt beter en is leuker om te rijden dan X6M en X5M. :) Oordeel over de M5 beter nog uitstellen totdat die er echt is, hoewel ik mijn hart vast houd.
@wouter: De geluiden uit de spyvideo’s die hier en daar opdoken stemmen in ieder geval niet positief…
@zakar36: Een Q7 V12 TDI vergelijken met de nieuwe M5 is ook niet echt een optie. Zo klinkt een F16 weer beter als de V12 TDI en klinkt de M5 weer beter als een Fiat Panda. Buiten dat, daarbij komt nog kijken dat je het verschil hebt tussen een diesel- en benzinemotor waarbij de diesel in dit geval nog 4 extra cilinders heeft. Maar oké het klinkt inderdaad niet verkeerd.
Blegh. That is all.
Als het maar vooruit gaat.. al lijkt de combinatie zoals de imperial in belgie die nu voorstelt me dan toch leuker.. een kleine motor op benzine en een electrische ondersteuning..
Ik denk dat je dit niet moet zien als iets wat in de weg staat van de sportieve benzinerijders, maar juist als een positieve toevoeging voor de wat meer eisende dieselaar of leasebakcoureur.. Denk dat het helemaal niet zo’n gek idee is om een sportieve diesel aan te bieden, ik ken best een aantal mensen die daarin best wel eens uitermate geïnteresseerd zouden kunnen zijn, waaronder mijn vader die een nu alweer oude(en overigens niet zo heel erg sportieve) C30 AMG als dagelijks vervoer..
De diesels van Audi zijn tegenwoordig (vaak) sneller dan de vergelijkbare concurrentie diesels, maar alsnog denk ik niet dat de een S badge erop zullen plakken, die 300pk 3.0 diesels komen er sowieso, maar denk toch niet als S badge, daarnaast zijn er al talloze berichten verschenen over moegelijke motoriseringen en aantal pk’s in de nieuwe S6 en S7
Hmmm, heeft Audi niet al eens – of meerdere malen – de 24 uur van Le Mans gewonnen met oliegestookte raceauto’s?
@Emerald_Green_Jag: Yep, met een 700 pk sterke 5.5 liter V12 twin-turbo. Nog niet de helft van wat Porsche met de 917 ruim 35 jaar daarvoor uit een gelijkaardig benzine blok haalde.

Appels/peren, benzine/diesel. Reclamestunt, maar dat mag ook wel voor dergelijke sponsorbedragen.
@smokin: Haalde Porsceh 1400pk uit een benzineblok? En zo ja, wat ben je ermee. Meer pk wil niet zeggen dat je sneller bent…
@Esprit_de_Flandre: Bijna 1600 zelfs. En ik zeg ook niet dat je dan sneller bent, maar het is niet echt om over naar huis te schrijven dat het Audi 35 jaar later lukt om de helft daarvan te produceren.

Het enige wat daaraan interessant is het feit dat het om een diesel ging, reclamestunt dus. En zelfs dat ging niet van een leien dakje, want de regels moesten een aantal keren aangepast worden om de auto zelfs dan nog competitief te krijgen. Maar aangezien Audi zo veel geld in Le Mans pompte was dat niet zo’n probleem.

Maar kom niet met het verhaal dat het zo’n geweldige prestatie van Audi was, en al helemaal niet dat diesel een alternatief is voor benzine in de autosport.
@smokin: Volgens mij hadden ze er wel meer kunnen uithalen, maar meer kan tegen je werken, dus hebben ze het bij 700 gehouden.

En ik vind dat het wel moet kunnen in de race-wereld. Als je elektrische races en zonnewagen-races doet, waarom dan niet met diesel?
@Esprit_de_Flandre: Oh, maar dat ben ik ook helemaal met je eens. Ik ben absoluut voor races in dergelijke diverse klassen, zolang het maar vergelijkbaar is. Maar met Le Mans heb ik wat dat betreft wat meer moeite.

Ten eerste rijden er al 4 klassen tegelijkertijd, LMP1, LMP2, GT1 en GT2 (en ik begrijp dat dit jaar die laatste category gesplitst gaat worden in een amateur en professional tak). En de ACO is het hele jaar bezig om ervoor te zorgen dat LMP2 langzamer is dan LMP1, en GT2 nog wat langzamer etc, door het invoeren van allerlei rare restricties.

Maar dan zelfs nog wordt de LMP1 klasse weer zwaar verdeeld, diesel mag met turbo tot 3.7 liter , benzine ongeblazen tot 3.2 liter, met turbo zelf maar 2 liter.

En dan vraag ik me toch af met wat voor race je dan bezig bent.

Beetje hetzelfde als wanneer de leiding van de Tour de France zou zeggen:
– Als je met een racefiets mee doet moet je voorband leeg en je vrouw achterop
– Als je met een mountainbike met doet moet je klompen aantrekken en een krat bier achterop

En als je zo doorgaat kun je inderdaad met je bakfiets de Tour de France winnen.

En zo wint, in my humble opinion, Audi Le Mans.
@smokin: In die bakfiets moet dan wel een vat natuurlijk, om de competitie een beetje eerlijk te houden ;)

Tja, het zit moeilijk ineen blijkbaar, ik volg motorsports niet echt dus ken ik de regels ook niet. Maar misschien kunnen ze de races echt splitsen, ipv vier (en meer) verschillende klasses tegelijk laten rijden? En dan zou je bvb ook een specifieke dieselrace kunnen doen. Ik denk dat dat wel de wens is, maar dat het teveel kost om vier à zes races te houden, tov één race met alle verschillende wagens samen…
@Esprit_de_Flandre:

Bijna 1600 zelfs. En ik zeg ook niet dat je dan sneller bent, maar het is niet echt om over naar huis te schrijven dat het Audi 35 jaar later lukt om nog niet de helft daarvan te produceren.

Het enige wat daaraan interessant is het feit dat het om een diesel ging, reclamestunt dus. En zelfs dat ging niet van een leien dakje, want de regels moesten een aantal keren aangepast worden om de auto zelfs dan nog competitief te krijgen. Maar aangezien Audi zo veel geld in Le Mans pompte was dat niet zo’n probleem.

Maar kom niet met het verhaal dat het zo’n geweldige prestatie van Audi was, en al helemaal niet dat diesel een alternatief is voor benzine in de autosport.
Klinkt an sich niet slecht, de huidige [snelste] diesel heeft 245PK/500NM [6,1s/250km/h]. Dus ik ben zeer benieuwd wat er komen gaat als men er een S-badge aan vast wil plakken. De huidige S6 heeft 435PK/540NM [5,2s/250km/h], lijkt me in theorie niet eens onmogelijk dat de diesel S6 het een stuk beter zal doen – en een totaal andere ervaring van rijden natuurlijk.
@anuspraeternaturalis: Eeh mijn 4.2 tdi heeft toch echt 377pk en een dikke 700nm trekkracht na chipkietelen, top zo’n 285km/pu , en toch gemiddeld 1 op 10.8 rijden hoezo diesel heerst
De benzine uitvoeringen hebben volgens de heren van Top Gear al te kampen met dramatisch ondersteur, kun je nagaan wat er gebeurd als je er een nog zwaarder blok in legt.

De cijfers klinken leuk, totdat je door bv een Corsa OPC het snot voor de ogen gereden wordt.
@smokin:
Met mijn voormalig auto, A4 avant 1.9tdi quattro (bj 2003/1545kg), reed ik iedere GTI volledig zoek op bochtige wegen en bij rotondes. Dus wat er gebeurd wanneer dezelfde auto (A4 quattro) is uitgerust met een 2,5-3,0 tdi, weet ik niet, maar waarschijnlijk krijgt de bestuurder van de GTI/GSI/OPC een aardig minderwaardigheidscomplex.

OT
Diesel rijdt over het algemeen een stuk relaxter dan een benzine (je weet wel…. hoog koppel!), indien nodig trekt een diesel ook heel gemakkelijk in een keer door naar de topsnelheid, benzine kruipt het laatste stuk naar topsnelheid (eigen ervaring). Indien Audi besluit om de S-versie ook uit te rusten met een snelle diesel, kan ik dit volledig begrijpen.
@Kyanite: uhu, quattro is uberzalig, zeker als er wat water op de baan ligt :D
@Kyanite:

Tuurlijk:

Audi A4 TDI 2003: 130 pk / 1545 kg
VW Golf GTI 2003: 230 pk / 1332 kg

Op wat voor soort verjaardagsfeestjes kom je daar mee weg?
@smokin:
Cijfers zeggen helemaal niets. Meer vermogen is geen garantie dat een auto sneller is over bochtige wegen. De wegligging (quattro), de ervaring van de bestuurder, koppelverloop, etc etc etc die bepalen of een auto sneller is over een bepaald soort weg. Maar goed dit weet je zelf ook wel als ik zo naar je geboortejaar kijk :)
Oh en de Golf GTI vanaf de MK3 is geen GTI meer, alleen nog een type aanduiding.
@Kyanite: Cijfers zeg niet alles, wel wat natuurlijk.
En als je motortje van 130 pk, dik anderhalve ton mee moet slepen kan er van sportief rijden geen sprake zijn.
@smokin, een corsa OPC is toch echt geen concurrentie voor een duitse middenklasser met een 3 liter diesel hoor. Ik rijd zelf een 335d en er zijn zeker snellere auto’s, maar alles waar OPC of GTI op staat is tcoh echt geen partij.
@B100: Zolang je rechtdoor op een autobaan rijdt niet nee.
slecht idee!! neeeee
Goed nieuws, zuinig nieuws, Audi nieuws, als er ook bezinestokers als S6/7 komen, wat is dan het probleen?
V12 TDI POWERRRRRRR
De gedachten is al een lange tijd aan de gang Er werd eerder gesproken over de Audi DS4 maar dat mag niet van Citroën
@moersleutel: SD4 dan maar…
@Esprit_de_Flandre: Mag niet van Land Rover. ;)
@Citrofiel: ?? Waarom? Is SD4 een naam van LandRover?
@Esprit_de_Flandre: De 190pk diesel uit de Freelander heet SD4. :)
@Esprit_de_Flandre:

Note to self: Google before you ask, idiot…

http://lmgtfy.com/?q=LandRover+SD4
Sommige reageren hier alsof een S6/S7 een of ander circuitbeest is. In de praktijk is het een snelle, comfortabele autobahn auto die ook een bochtje kan pakken. Diesel past perfect daarbij, IMHO
Als ik een V12 Tdi kon betalen dan nam ik hem wel in een benzine uitvoering. De Q7 V12 Tdi vind ik echt een nutteloze auto.
Hij zal best hard gaan en een ton aan koppel hebben maar heb dan liever een benzine.
En terecht van Citroën dat ze de benaming DS4 ofzo niet mogen gebruiken…
Ik ben alleen benieuwd naar de nieuwe RS6 avant, ik noem hem de blauwe monster!
Audi RS6 V12 TDI 24h LeMans Domination Edition S-line Business Pack?
Dik!!
poll via Android app
En waarom ook niet he.
Wie koopt er in Europa nog nog een lange afstandsauto als een A6 of A7 op benzine? Benzine is particulieren die 8000 km per jaar rijden.
Wat ik dus gelijk al dacht:

Update: Since we first published this article, we’ve learned that these cars will be sold as the top-level A6 and A7 models. They will not wear S badging as previously reported, with S still being reserved for hotter gasoline models. This version of the story incorporates the corrections.


Een zescilinder diesel dezelfde waardering geven als een hagelnieuwe V8 turbo kan ook niet. Audi heeft bij de introductie van de V12 TDI gezegt dat diesel S en RS onwaardig is. Plus dat ze de benzineversie dan niet meer zouden verkopen, beetje zonde van de ontwikkelingskosten.
Regelrechte onzin
De s6 en s7 moeten juist Concureren met de cls 500 en de 550i en dat zijn juist de sportieve goedkopere sportieve versies van de m en de amg maar de sportieve versie moet tenminste geluid hebben.
En dat hebben diesels niet
@automalloot: ach, altijd maar dat geluid, klinkt toch helemaal niet slecht met een propere uitlaat. Nee ze zullen nooit klinken als een benzine met sportuitlaat, maar beweren dat dit geen geluid heeft: http://youtu.be/THlqwMldhsM

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).