Belg Dirk van Braeckel is nieuwe designer van Bugatti

Auteur: , 36 Reacties

Het is bekend geworden dat de Belgische Bentley designer Dirk van Braeckel de nieuwe design director wordt bij Bugatti. Dat is natuurlijk leuk nieuws voor onze zuiderburen, maar is ook gelijk een bevestiging dat er in de toekomst definitief nieuwe modellen van Bugatti op de markt komen. Want waarom zou je anders een nieuwe designer aantrekken...

Sinds 2000 werkt Dirk bij Bentley en daar was hij verantwoordelijk voor onder andere het design van de Continental GT reeks en de gloednieuwe Mulsanne. Daarvoor was hij bij Škoda verantwoordelijk voor de eerste Octavia en Fabia. De huidige Veyron is ontworpen door Jozef Kaban (die nu bij Škoda zit) en er is dus een grote kans dat een nieuwe designer ook zal zorgen voor een nieuwe look bij Bugatti.

Dan blijft nog wel de vraag bestaan wat Dirk allemaal voor Bugatti moet gaan ontwerpen. Wordt dat alleen een opvolger voor de Veyron? Of ook nog een productieversie van de 16C Galibier en misschien nog een kleiner model? We zullen er de komende tijd ongetwijfeld achter komen. Of Dirk ook nog bij Bentley blijft werken weten we (nog) niet, maar die kans lijkt mij wel aanwezig. Zijn baas (Wolfgang Dürheimer) is namelijk de baas bij zowel Bentley als Bugatti. (bron: Belgian Car Designers)

Met dank aan Pieter voor de tip!



36 reacties

Ben eens benieuwd wat hiervan gaat komen ^^
@koekepan: Zoals het er naar uitziet, Bentley’s omgebouwd tot Bugatti’s…
@Esprit_de_Flandre: Als het zo werkt koop ik in het vervolg een Skoda!
@C220AMG: HAHA alsof je aanvankelijk van plan was om een Bugatti te kopen :p

OT: Voor mijn part kan een platform gerust voor meerdere modellen gebruikt worden, maar dan moeten ze ook het prijsverschil kunnen verantwoorden.
@C220AMG: Haha ja de trickle down gaat langzaam, maar als je goed oplet zul je zien dat de ventieldopjes op een Skoda hetzelfde zijn als die van de Bugatti!
@floryn: De vraag is dan: Wordt een Skoda duurder omdat hij een Bugatti-ventieldopje heeft, of wordt een Bugatti goedkoper omdat er een Skoda-ventieldopje op zit…
“De huidige Veyron is ontworpen door Jozef Kaba? (die nu bij Škoda zit)”

Dus binnenkort Skoda’s met Bugatti-looks? Hmmm…

Leuk voor Dirk. Proficiat jongen…
@Esprit_de_Flandre: Dirk is afkomstig van Skoda (oorspronkelijk) en zijn voorganger bij Bugatti zit daar nu. Wie heeft nou promotie gemaakt ;)
@robbie: Jozef, want die kan z’n product op dagelijkse basis rijden, en Dirk kan dat niet. Tenzij ze een zeer goedkoop bugatti’tje gaan maken…
@robbie: Jullie berichten zijn tegenstrijdig Robbie. Hier wordt gezegd dat de Veyron is ontworpen door Jozef Kaban. Als je klikt op de link “een nieuwe look voor Bugatti” kom je in een artikel waarin staat dat de Veyron is ontworpen door Hartmut Warkuss. Dus wie is het nu? ;)

OT: Ik ben wel een fan van Dirk van Braeckel. De Continental en Mulsanne zijn in mijn ogen prachtige ontwerpen. Laten we hopen dat hij het goede gevoel bij Bugatti verder laat opbloeien.
@Freewarefreak: Kaban stond onder leiding van Warkuss, maar was Warkuss volgens mij de “hoofdontwerper” van de Veyron. Durf het echter niet met 100% zekerheid te zeggen ;) Ook omdat er vaak meerdere personen bij betrokken zijn en het ontwerpen van de Veyron heeeel lang in beslag heeft genomen.
@Freewarefreak: Simpel. 37 man ontwerpt een auto, hun chef gaat met de eer lopen…
Als hij dan echt mooie auto’s kan ontwerpen zoals de EB110 wordt het nog wat.
Ik blijf de Veyron te braaf ogen.
Een logische stap! Bugatti’s anno nu lijken immers op extreme Bentleys.
mooie sokken.
Wat een kleding. Auto ontwerpers toch.
@e550: Mooie witte knoopjes. Maar heb je de NYPD gezien: http://www.cbc.ca/gfx/images/news/photos/2011/05/16/li-dsk-arrest-114205234-620.jpg
@Guan: Haha, niet te geloven! Zijn zij in de 90′ blijven hangen!?
@e550: De Breitling maakt dan weer veel goed
@e550: Foto van pakweg tien jaar geleden denk ik. Verklaart een boel. ;)
@Alpinaa: Volg je ’t nieuws..? :)
Ik hoop dat hij er wat van kan maken, de Galibier is mij toch iets té. Ik ben benieuwd waarmee hij gaat komt.

Mooi boek trouwens, dat belgian car designers. Ik denk dat ik het me ga kopen.
Ik zat net te denken aan de nieuwe Veyron. De huidige is razendsnel en het is de snelste productieauto. Als ze ook nog eens er mooi uitzagen dat was die gewoon compleet!
Ben zeeer benieuwd .. Hoop dat hij niet zo’n space shuttle gaat maken zoals zijn Italiaanse voorganger :-S !
Als bugatti maar niet z’n naam gaat vergooien met een klein betaalbaar model… :|
@Jokkebrok:
De naam Bugatti is reeds te grabbel gegooid met het uitbrengen van de Veyron. Dat ding is echt lelijk, de originele Bugatti’s zijn vele malen mooier dan de Veyron.
@Kyanite: Echt niet mee eens. Bugatti is een merk wat in zijn hoogtijdagen onder leiding van Ettore bekend stond om zijn klasse, hightech engineering, prestaties, etc. Wat deze “heritage” betreft heeft VAG een excellente job gedaan. Over klasse, hightech engineering en prestaties gesproken. Op dat gebied is de Veyron de eindbaas der eindbazen. En ja er zijn andere auto’s die ook 1000 PK hebben, maar GEEN ENKELE andere auto op aarde gebruikt dit op zo’n waanzinnige bruikbare “alltags fahige” manier als de Veyron. Alleen dat is al Bugatti waardig. Iedereen die het merk Bugatti als een opgepompte VW ziet heeft het niet begrepen.

En wat de looks betreft.. da’s gewoon smaak. Ik vind hem wel megavet. Vergeet niet dat VAG hier fucntie boven vorm heeft laten gaan. De veyron ziet er zo uit omdat alles er in moest passen en foutloos moest werken. Hulde dus! Bovendien, had Bugatti nog bestaan van vroeger uit, dus stel dat het bedrijf ook 100 jaar gefloreerd had, zouden ze dan zoveel mooier zijn geweest? Dan was het ook gewoon een wereldspeler geweest en had daar ook gewoon een Dirk van Braekel gewerkt of een Luc Donckerwolke of wie dan ook. En ook dan moet het zich houden aan inrichtings-, emissie- en veiligheidseisen, etc. Ook dit dicteert de vorm. Nee hoor, nogmaals VAG, hulde. Good job!
@Kyanite: Schoonheid is relatief. Het is een Bugatti in de zin dat het extreem is. En vroeger waren ze mooier? Tja, probeer maar eens een auto te ontwerpen vertrekkende vanuit een voorganger die nog een gigantisch loodrecht radiatorrooster heeft. Kan je nooit evenaren…
wat een grijzesokkenfiguur!
Ik heb reproductie van origineel ontwerp, getekend Josef Kaban. Hij toverde de auto uitwendig tevoorschijn. Men is er nog nauwelijks willen van afwijken. Men (Piëch) wilde er 1001 pk in, de zelfde topsnelheid als een Porsche ooit had gehaald in Le Mans (407,5) en je moest er mee naar de opera kunnen. Die partituur voor dat instrument heeft de ingenieurs heel lang gekost. Pas na doortocht van Bschr (die zelf een Mac F1 had) en de inspanningen van Dr. W. Schreiber is het hun gelukt. Maar het bleef altijd basicly het ontwerp van Kaban waarvan de proto in Parijs stond in 2000 (mondiale de l’automobile). De variabele aerodynamica (zie ook speedkey) was het ei van Columbus dat de auto finaal de stabiliteit gaf op zeer hoge snelheid. Waar men niet bij stilstaat zijn de extreme risico’s waaraan men zich heeft gewaagd door zo snel te gaan op die straatbanden die het na een kwartier zouden begeven en volgens Bonnevillenormen (gemakshalve gebruik ik die term) niet eens zouden toegestaan worden voor dergelijk record neer te zetten. Dat men in Kabans ontwerp dat gerealiseerd heeft is een echt titanenstukje en verheft het design op zich naar een hoger level van appreciatie, er zijn toch enkele special editions die echt heel heel mooi zijn.
@albatross: Amen. U snapt het.
Eindelijk, de Veyron is gewoon echt geen mooie auto (vooral die Audi koplampen verpesten de looks). Misschien dat er nu wel iets leuks uitkomt.
Mis de schetsen van onze autoblogger @AutomotiveDesigner ten aanzien van de Bugatti !
@Megakix: Niet getreurd Megakix, hij komt Zaterdag online op Autojunk. Hint: de coachbuild is geïnspireerd op de klassieke Bugatti’s. En niet op Škoda Superb. ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).