De nieuwe Audi A6 Avant, incl 313 pk diesel [updated]

Auteur: , 123 Reacties

Wat een verrassing he! Niet echt natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat deze nieuwe pakezel van Audi wel zeer belangrijk is voor het Duitse merk. Het grootste deel van deze A6 is uiteraard gelijk aan de sedan die wel al een tijdje kennen, maar toch zijn er wat verschillen.

Je kan in deze A6 namelijk met gemak een hele roedel honden meenemen! De nieuwe A6 Avant is 4,93 meter lang en zal naast de benzine en dieselmotoren die we al kennen van de A6 sedan ook leverbaar worden met een nieuwe dikke diesel! Audi heeft voor de A6 namelijk een 313 pk sterke 3.0 V6 TDI bedacht die ideaal is voor het gek maken van de BMW 535d.

Ook is Audi heel trots op het feit dat de nieuwe A6 Avant maar liefst 70 kilo lichter is dan zijn voorganger. En uiteraard is er ook genoeg bagageruimte, met de achterbank omhoog is het 565 liter en met de bank plat is het 1.680 liter.

De nieuwe Audi A6 Avant wordt in september van dit jaar op de Nederlandse markt verwacht. De vanafprijzen zijn:

Audi A6 Avant 2.0 TDI (130 kW/177 pk) 6-bak: € 49.980
Audi A6 Avant 2.8 FSI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 51.800
Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro (220 kW/300 pk) S-tronic: € 68.200
Audi A6 Avant 3.0 TDI (150 kW/204 pk) 6-bak: € 57.800
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (180 kW/245 pk) S-tronic: € 67.800



123 reacties

strak!
A4 van voren, Laguna van achteren. Audi weet het ook niet meer.
@Turbo: Alle Audi’s lijken op elkaar.

Zo, nu heb ik samen met @Turbo lekker iets vastgesteld wat nog nooit eerder door iemand is gezegd en/of opgemerkt.
@Mich: Idd, super-origineel en zo… ;)
@Turbo: Laguna??
@Turbo: Een Laguna herken ik er echt niet in. Als ik er echt een Renault in moet herkennen komt de Mégane Estate er nog het meest bij in de buurt. Maar die vind in eigenlijk nog mooier ook.
@RRenault: Renaults zijn veel mooier en beschaafder dus ik hoop niet dat je weekeinde nu verpest is door iemand die vondt dat hij een laguna zag in de nieuwe Aldi pauperbak
Ja, gewoon erg dik. Persoonlijk zou ik gewoon een sedan nemen. Maar als je buggy’s e.d. moet verkassen dan heb je hier een mooie pakezel aan.
NNNNNN… … nee wordt ‘m niet. Helaas, vorige Avant was toch aangenamer.
@girls_VS_cars: Ik zou het niet meer met je eens kunnen zijn. Ik, zelf als a6 rijder, vond het vorige model echt een stuk mooier en vind deze a6, laat het audi maar eens goed horen, een schandalige vertoning voor de huidige markt. De motoren zijn uiteraard prachtig en hij zal ook ontzettend goed rijden, maar het uiterlijk had velen malen beter gemogen. De sedan vind ik echter wel mooi.

Erg jammer dit.
@cpw: Ik sluit me compleet bij jou aan. De vorige vond ik er eleganter uitzien, mooie ronde kont waarbij deze achterkant lijkt alsof het een scheve aandoening heeft. De uitpuilende achterlichten doen het ‘m denk ik. De voorkant daar ben ik zeer kort in, agressief maar niet mooi. De motoren daar zal ik niet over klagen, verder is het weinig verrassend.
@cpw: Helemaal gelijk, en ergens ben ik wel blij. Ik hoef me nu niet te schamen in mijn nu ‘vorige’ generatie A6-avant. Daarnaast ben ik niet erg onder de indruk van deze rits motoren. Er zit zelfs geen V8 bij! Die achterkant is er gewoon niet mooier op geworden. Binnen-in is het er op vooruit gegaan met het schermpje en de B&O optie is prachtig (en way way overpriced). Daarnaast is er daar ook niet veel veranderd!
saai! twijfel er echter niet aan of ie gaat verkopen, want dat doet ie toch wel.
Ik vind de sedan ronduit verschrikkelijk, maar in de avant vorm vind ik hem nog wel aardig om te zien.
Hij valt mee, al kan ik de voorkant nog steeds niet mooi vinden. De achterkant is wel strak.
Ik vond de oude a6 avant maar een beetje saai, maar in de S en RS uitvoering zag hij er stiekem wel bruut uit, als dat bij deze ook zo wordt ben ik blij :)
the-budel-guy via Android app
ziet er strak uit en nog voor 2012 bij ons op de oprit wel in het zwart natuurlijk.
Vorige mooier.. Net zoals bij de A8.. met name de S8
* Alleen de voorkant gaat er op vooruit..
Is dit een nieuwe? Een opgeblazen A4 Avant zeker?
@audisucks: hoezo?
http://image.trucktrend.com/f/10055602+w750+st0/163_0806_08z+2009_Audi_A4_Avant_wagon+side_view.jpg
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Audi_A6_Avant_lek_02.jpg
@Flamingo: AB’ers zijn lui. Ze willen hun ogen niet opentrekken…
@Flamingo: Allemachtig wat een gelijkenis…
@Flamingo: Ehm… Ik neem aan dat je ze onder elkaar zet om de verschillen te laten zien die zo in het oog springen.
Ik ben bang dat ik ondertiteling nodig heb. Ik weet niet eens zeker of je nou de nieuwe naast oude A6 zet, of nieuwe A6 naast nieuwe A4…
Maar ik zie andere velgen, spiegels en bumpers. Ik weet het: de echte vooruitgang zit onder de oppervlakte. Het stikwerk en de piping zijn 15% lichter, en 19% nauwkeuriger! De getinte ruiten nu nog doorzichtiger, en er is een nieuwe mat-finish voor de (optionele) dakdragers!
@mout: wordt helemaal leuk als audi straks zn a4 gefacelift heeft. dan wordt het verschil waarschijnlijk nog kleiner
@audisucks: Erg scherp gezien, mede dankzij de reactie van Flamingo is het verschil (of juist niet) erg goed te zien.
moooooie auto:0
Ziet er niet slecht uit, maar verre van spannend. Vind de achterkant alleen raar, vooral met die Touran/passat-achterlichten.
Hierop gaan we dus de komende jaren moeten staren…
Leuk is anders.
Wat is het verschil met de vorige versie? Je moet echt al naar de details gaan kijken om het verschil te zien.

Het is wel een mooie en degelijke auto.
@vale46: Verschil met de vorige generatie A6 is er genoeg. Dat valt meteen op.. ;) Het is alleen dat hij – en dat is eigenlijk wel jammer – teveel op de A4 is gaan lijken.. Ik herken er trouwens ook een beetje een Seat Exeo ST in, over de achterkant gesproken..
De achterzijde lijkt imo nog het meest op een Seat Exeo station. Niet lelijk in ieder geval..
De oude heeft een veel mooiere kont:
http://image.europeancarweb.com/f/10205610/epcp_0806_13_z+2006_audi_a6_avant+side_view.jpg
@alcantara: Alleen jammer dat dit exemplaar verkl°°t werd door iemand zonder smaak…
Inderdaad, oude is mooier
Zwaar teleurgesteld, die achterlichten mochten anders zijn dan het sedan versie. Erg jammer, maar toch blijft het een mooie auto.
nice nice nice ik ga proberen mijn pa er eentje aan te smeren voor zijn werk.
Kan iemand voor de volledigheid ook nog even een vergelijkingsplaatje van de achterkant van deze auto samen met de seat exeo st doen? Ik weet niet hoe dat moet…
Hij lijkt lang. Zeer lang…
Telleurstellend, kom op Audi, als je het ook al op design af laat weten. De binnenkant is wel mooi.
@jipino en @Maurice16: Ik dacht ook meteen aan de Exeo. Er zijn wel wat gelijkenissen, maar er is dan ook een familieband natuurlijk. Niet zo vreemd dus…

http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Audi_A6_Avant_lek_01.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Geneve_2009/Seat_Exeo_ST/slides/Seat_Exeo_ST_Geneve_2009_06.jpg
De achterkant is minder dan van het vorige model. Maar ik vind het wel mooi!
Vind de achterkant juist geslaagder dan vorig model…het is wat scherper, gesnedener, onderscheidender….(als je zo over audies mag praten ;-))
liever de A4
Verrassend.Uch uch
Hmm ik dacht de avant wel weer een stuk mooier zou zijn, mr dat valt een beetje tegen
ik denk toch dat de seat exeo st gebaseerd is op de vorige generatie A4. en het lijkt dus niet logisch dat de A6 op de exeo lijkt. Het deign van seat is bye the way gebaseerd op dat van audi, daar kun je nu toch niet naastkijken.
dus wie is er hier de na-aper
Er komt dus geen audi S6 en S7 diesel veronderstel ik?
@love4sportcars: dat idee heb ik ook ;)
the-budel-guy via Android app
als ik de reacties lees vrees ik het ergste. namelijk dat jullie allemaal aan de bril moeten.
@the-budel-guy: Mee eens! Als je het verschil niet ziet tussen een Exeo en een A6 mankeert er echt wat aan je ogen. Mooie Avant is het geworden en wacht maar tot die op de weg verschijnt, dan zullen de meeste toch wel twee keer kijken ;)
@kevinc: Als je geen designtaal herkent mankeert er wat aan je inzicht, iedereen ziet dat Volkswagen hier een ‘familiegezicht’ doorvoert, maar dat betekent niet dat mensen niet het verschil ziet. Je trekt wel korte conclusies zo. Het een is niet meteen het ander, want als jij goed kijkt zie jij duidelijk dat ze vrijwel dezelfde lijnen hebben. Immers is de Exeo gebaseerd op een Audi A4, dus is het niet zo gek dat deze twee op elkaar lijken en dan met nadruk op lijken, want anders komen er weer mensen zeiken dat mensen denken dat ze identiek zijn .. :rolleyes:
@jzaero: Natuurlijk zullen er in het design wat gelijkenissen zijn met de VW familie. Het is een familie en daarbij is het vaak het geval dat er gelijkenissen zijn. Hier wordt dat een beetje negatief neergezet. Hoewel er gelijkenissen zijn, vind ik de Audi’s toch nog altijd mooier dan de Volkswagens en SEAT’s. Het lijkt me een bewuste keuze aangezien je er ook meer voor betaalt.
@the-budel-guy: Ik heb geen bril nodig hoor.De meeste hier niet denk ik zo.Het is gewoon een audi die op de andere modellen lijkt.Maarja dat is audi eigen.De gemiddelde audi rijder wil natuurlijk niet te veel opvallen.
@mbman: de gemiddelde Audi A6 rijden hoeft niet op te vallen, maar wil een nette gestroomlijnde auto die zich in de details to wel onderscheidt. Dit wordt steeds minder!
Ik vind hem juist een stuk minder saai als zijn voorganger,lelijker is hij ook .
En die exeo zo mooi gepost door mijn medereaguurders lijkt opeens een stuk moderner ;)
Het zal wel allemaal fantastisch premium zijn :twisted:
Doe mij dan maar een Skoda supurberder of zoiets :D
313pk diesel?? In een A6? Of wordt het een S6?
yes, eerste comment!
Nu sta ik in de geschiedenisboeken, want dit topic gaat nog een miljoen comments krijgen. :D
Nee, maar serieus de vorige A6 (vooral de berline) was tijdloos, nog altijd een prachtige bak.
Deze is nu al niet even mooi als de vorige, desalniettemin is hij een waardige opvolger imo.
Ik wil de dikste diesel graag hebben!!

@Autoblog: Willen jullie zo vriendelijk zijn om zo snel mogelijk een rijtest met de DIKSTE diesel in de Audi A6 gaan rijden:D? Ben trouwens wel benieuwd of hij echt goed genoeg is voor de 535D.
@zakar36: kortom, we willen een dubbeltest!
Ik vind de achterkant ook een beetje minder dan de vorige..
hmm nou was ik echt audi fan, maar die achterkant..de vorige audi vond ik juist zo mooi en stevig, dit lijk wat zielig te gaan worden ( net zoals die lelijke a1)
komt er eigenlijk nog een V8 benzine in de A6, de vorige generatie had die toch??
als voorlopig topmodel :D
Vind het een prima bak, over alles valt te twisten, maar ik ben er klaar voor….
Ik vind het wel een mooie avant, hou zelf persoonlijk liever van de sedan, Maar over die nieuwe 3.0 tdi heb ik ergens gelezen dat de 0-100 sprint zo’n 5.4sec gaat duren in de avant, wat dus sneller is dan de sedan 535d. maar dat moeten we altijd nog maar afwachten. vind het trouwens ook wel apart dat een aantal jaren geleden in principe de enige diesel had met boven de 300pk in die klasse, en nu dus helemaal niet meer en zelfs in de s-klasse geen diesel meer levert met meer dan 300pk.
@jeanclaude ik bedoel natuurlijk de E-klasse met een diesel met meer dan 300pk
@jeanclaude: Is inderdaad wel raar. Stilletjes zijn de 450 CDI motoren uit de E en S klasse verdwenen. Nu kijk ik even verder… Ook de GL heeft geen ‘fatsoenlijke’ diesel meer. Dat hele blok is dus gewoon verdwenen. Erg jammer vind ik, want ze hadden een monsterlijk koppel. Het zal wel door die gare milieu regeltjes komen.
the-budel-guy
@E320cdi: de E had toch een 420 CDI of zit ik nou helemaal fout
@the-budel-guy: Klopt helemaal. De 2002 E had eerst een 400 CDI, met 250 pk. Deze zat ook in de S klasse. Daarna werd deze vervangen (met de facelift) door de 420 CDI. De 450 CDI heeft alleen in de S en GL gezeten zie ik nu. Het is ook allemaal wat hè :-P Maar wel zonde dat er geen echte dikke diesels meer te koop zijn bij Mercedes. Dat doen Audi en BMW wel beter met hun 35D en 3.0TDI :-)
Vermogen zat, maar of hij met die 313pk net zo goed zal rijden als de 535d betwijfel ik sterk.
Wat een grote middentunnel! Hier kun je alleen maar zitten als je in de maxicosy zit, of je benen geamputeerd zijn..
Welkom mooiste station in de klasse! Helemaal met je 313 3.0TDi motor!
Maar deze gallery-fotos zijn trouwens met S-line dus normaal wordt hij nog wel sjieker.
Vind het jammer dat de grote merken niet meer investeren in betere en krachtigere benzinemotoren. Blijkbaar is de brandstof van de duivel de toekomst volgens hen. Shame shame. (vb: diesels in Porsche, S6 TDI,…… vind dit nog steeds tegen de natuur in gaan!)
@progerez: vandaar dat ik me afvraag waarom ze geen V8 meer in de A6 steken.
@love4sportcars: De V8 is ditmaal exclusief voor de S6.
verassend nieuws: de A6 3.0 TFSi gaat in 5,5 seconden naar de honderd. 0,1 seconde trager dan de diesel?(5,4 sec.)
Hoeveel Nm moet ie wel hebben 600? 650?
@love4sportcars: Sprinttijden zijn aan zoveel meer factoren onderhevig dan allen vermogen/koppel.
Dit begint op inteelt te lijken
@fortuna: ik ben audi fan maar dat is de grappigste comment die ik ooit op ab heb gelezen. +1
@Flamingo: welke is de nieuwe en welke is de oude?
Als ik naar het zij profiel kijk (foto van Flamingo) heb ik sterk het idee dat ze ditmaal de BMW kant op zijn ge gaan.
dynamisch en dat soort termen worden dan meestal gebruikt.
En dat is jammer want de vorige had juist dat typisch mooie Audi design heel massief en toch ook vloeiend, luxe en toch ook sportief, beetje moeilijk uit te leggen. ik ken al die popi jopi design termen niet.
En ver der vind ik de achterkant niet echt geweldig.
Voorkant is geen verbetering maar ondanks dat toch mooi.
E combi blijft eindbaas van de premium stations (qua ruimte)
@mrbones: A6 blijft de mooiste .. e-klasse laat me altijd denken aan lijkenwagens vooral int zwart of zilver
Stelletje Darwinisten bij Audi.
313pk!? evenveel als de 5.0 TDI V10 ..
Ruimte, elegantie en veelzijdigheid gaan hier hand in hand. Vitten over lichten of details heeft weinig zin wanneer men de grotere veranderingen niet ziet. Nog meer laadruimte (1680l), grotere wielbasis voor nog meer passagiersruimte, 70 kg lichter dank zij aluminiumgebruik, lager verbruik ondanks betere prestaties, multimedia, grotere koetsstijfheid, stiller, quattro mogelijk, allerhande electronische snufjes enz enz . Dit alles maken van de A6 Avant toch een premium hightech station wagen.
@speedie: Het oog wil ook. In meer dan 50% van alle aankopen van auto’s geeft design de doorslag tot kopen.
Maar ik snap je pint heel goed daar niet van.
@GOD: een audi ziet er toch altijd goed uit?
@KaCh1ng: uhhhmm nee niet altijd meneer Kaching.
@GOD: welke dan niet?
@KaCh1ng: Ur Quattro is een lelijk ding, mag ik dat zeggen?
@GOD: ja , maar van de huidige audis ?
@KaCh1ng: 1e gen. TT, 1e gen. A3, A1, SUV’s.
Mooiste Audi’s 80 cabrio, RS6 avant, S5/RS5, RS4.
@KaCh1ng: Nee eerder saai.Net als de mensen die er in rijden.
@GOD: Dat betwijfel ik ten zeerste als ik zie hoeveel lelijke hokken er in NL rondrijden.
@alcantara: Die mensen hadden waarschijnlijk de keus uit meerdere lelijke auto’s en kozen de minst lelijke.
Oftewel het design gaf de doorslag ;)
Voor dat geld kun je ook een lotus agera krijge, minder ruim, maar meer fun!
De A6 van het ‘oude’ type was in avant zeer fraai, deze is van achter zoals gezegd wat minder. Ook jammer vind ik het navigatiescherm. En euh…hij lijkt mij achterin niet super ruim?! Verder wel een prima auto waarschijnlijk. Met die dikke diesel zeer prettig!
313pk uit een 3.0TDI, precies het aantal waar VW een aantal jaren geleden nog een V10TDI voor nodig had,
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrt :D
Als ik het geld zou hebben zou ik direct een quattro-versie bestellen. Wel met andere velgen, beide type getoonde velgen zijn lelijk.
Stille hint naar de rammelbak van Donald Duck?
@jzaero:
:-D
strak, Mooi
en beter gaan die audi zijkers ergens anders heen.
WE WETEN HET NU WEL
Fantastich uitziende auto. Concurrentie kan gaan inpakken.

Ja, dat heb ik inderdaad gezegdt.
@exotic: Concurentie kan gaan slapen want dit is niks bijzonders.Gewoon een vag product wat te duur in de markt gezet wordt.
@mbman: Want de concurrentie is natuurlijk heel bijzonder.

“MBman” ;)
Persoonlijk vind ik het weinig verrassend, maar dat is mijn mening.
Uiteindelijk maakt het toch niet uit wat ze bedenken in Ingolstad, aangezien het een Audi is vindt het merendeel van de mensen het toch wel mooi.
Mis ik nu de sterke diesel in de lijst? want bij de vanaf prijzen staat ie nergens lijkt me…
Als je teveel gas geeft met deze aldi, vliegen meteen de nokkenassen weg. Die 6 cilinder TDI’s van die duitsers zijn al niet zo best, en dan gaat ze er nog 300 pk opzetten ook!
@sjonniek: Als je er uitsluitend de voorschreven olie in gooit is er niets aan de hand.
@Tommy2: nou dat dacht ik niet, de nokkenassen zijn gewoon na 150dkm versleten. Heeft niks met olie te maken. Zo kun je alles wel de schuld geven.. de Nokkenassen zijn versleten omdat je de auto niet elke week wast?
@Maurice16: Ik zie hier nu al enkele foto’s met de verschillen, die er niet zijn.
Het gaat echt de verkeerde kant op!
Hoe kan iemand met een 15.000 euro duurdere auto zich nu nog onderscheiden van de goedkopere? :s
Handig voor de mensen die een A4 hebben, lullig voor de mensen die hun een A6 willen kopen, want deze gaan nu bij BMW of Mercedes winkelen.
Eerlijk gezegd ben ik wel een beetje teleurgesteld, ik had de nieuwe a6 avant stoerder verwacht. Aan de andere kant is dit ook geen verassing.

Veel liever zou ik de nieuwe BMW 5 serie Touring nemen.
“Een 313 pk sterke diesel”

Maar in de lijst met modellen staat enkel eentje met 245 pk?
@nilze21: omdat er nog geen prijs bekend is gemaakt van de versie met 313 pk. Dus kan die ook niet in “het lijstje” staan. Niet zo moeilijk toch?
Ja, want dat is wel erg vanzelfsprekend.

Mag er iets gezegd worden over je post en de gebreken eraan? :’)
Prachtige auto! Nu de vorige A6 vond ik persoonlijk iets mooier. Bij deze vloekt er iets in het nieuw ontwerp. Maar misschien moet ik die nog gewoon worden. En in Avant is hij ook knapper, of het nu de nieuwe of de vorige A6 is. Maar ik denk dat het nog altijd een zeer goed verkochte auto gaat zijn. Zoals de Passat. Het is gewoon kwaliteit!
@robbie: volgende keer a.u.b. ook het aantal nm koppel erachter, dat is waar het bij diesel immers om gaat :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).