Opel Zafira Tourer is officieel

Auteur: , 58 Reacties

De Zafira Tourer Concept kenden we al, dus echt als een verrassing zal de nieuwe Zafira niet komen. Oh, en of we deze people mover voortaan geen Zafira meer willen noemen. Vanaf nu heet hij namelijk Zafira Tourer. Mogen we er ook 'opgeblazen Insignia' tegen zeggen?

De eerste generatie Zafira zag in 1999 het levenslicht. In 2005 werd deze afgelost door een tweede uitvoering en nu mag deze Zafira Tourer het stokje weer overnemen. Met duidelijke Insignia-kenmerken en een nieuwe vormgeving is ‘ie weer bij de tijd en zijn debuut zal op de IAA in Frankfurt zijn, ergens halverwege september van dit jaar.

Voor liefhebbers van multi-verschuifbare stoelen is deze nieuwe Opel een natte droom op wielen. De Zafira Tourer heeft het Flex7-systeem aan boord. Dat wil zeggen: een middelste zitrij waar drie stoelen onafhankelijk van elkaar kunnen schuiven (21 cm) en de middelste stoel ook nog eens -optioneel, dat wel- als oversized armsteun kan worden gebruikt. De achterste stoelrij kan worden weggeklapt waardoor er een 710 liter grote bagageruimte ontstaan. Verder beschikt de auto over een adaptiev onderstel, Side Blind Spot Alert en adaptieve cruise control. En natuurlijk zo’n hip panorama voorruitje.

De Zafira Tourer komt in eerste instantie met twee motoren op de markt. Voor het volk dat graag met wegwerphandschoen aan tankt is er een 2.0 CDTI die 130 of 165 pk levert. Liever een benzineverbrander, dan staat er eind dit jaar/begin volgend jaar een 1.4 turbo voor je klaar met 120 of 140 pk. Later worden er ook versie die op LPG of aardgas rijden aan de line-up toegevoegd. Wat de nieuwste vierwieler uit Rüsselsheim zal gaan kosten in Nederland is nog niet bekend.

UPDATE: De eerste beelden van een rollende Zafira Tourer staan op Autojunk.



58 reacties

Ik vind hem mooi en dat is voor het eerst.
Ik kan die middenconsole / klokkenwinkel toch niet echt mooi noemen. Veel te groot & bombastisch.

het lijkt wel of kleine bestuurders een verhogingskussen nodig hebben.
Tja toen ik de zijkant zag dacht ik Grand Scénic. Achterkant is S-Max en voorkant is Opel Ampera. Ben je mooi klaar mee.
@Northwestern: Volgens mij is het allemaal Zafira Tourer ;)
@potver7: En de Zafira is op z’n Chinees ontworpen
Zo in een donkere kleur is het best een mooie auto. Not my cup of tea, maar desondanks wel een fraaie auto.
Voorkant is keihard gejat van Renault.
@midasracer: Dat is geen compliment voor Renault
@midasracer: Door welke bril kijk jij? Ik zie er geen Renault in, hoe ik ook kijk, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen!?!
@Orichy: Dat doorlopen van de koplamp naar een ventilatiedingetje of een stukje plastic vind ik heel erg Renault:
http://www.carpages.co.uk/guide/@images/renault/renault-megane-coupe.jpg
En ik moet zeggen, Ik ben best wel onder de indruk van wat Citroën en Renault de laatste 2 jaar heeft ontworpen.
@midasracer: dat is niet van Renault. Opel liet dit al eerder zien begin 2007 op de GTC concept.
@Lucb: Oh, die boefjes van Renault hebben het dus afgekeken van Opel. Tssk.
@midasracer: Als ik het daaraan moet linken, ja, dan zie ik wel iets, maar echt lijken vind ik het niet, maar ieder zijn mening.

Wat Renault en Citroën laten zien is wel bijzonder, maar Renault heeft nu die Nederlander aangetrokken, van Mazda, dus daar kun je wel goede modellen van verwachten. Met uitzondering van de Survolt, die ik briljant vind, is het modellengamma van Citroën de laatste jaren wel verbeterd, maar in mijn ogen, borduurt Citroën met elk model voort op het meest belangrijke en succesvolste model, op dat moment. Niet geheel een eigen gezicht, maar dat is iets logisch, want andere merken doen hetzelfde, wat ik niet echt kan waarderen. Maar “that’s life”.
@Orichy: VWB Citroën ben ik niet met je eens. De C6 is typisch Citroën maar ik kan er geen oud type bij bedenken. Ook de leukste B-klasse auto van het moment, de DS3 is voor zover ik weet een uniek en bijzonder ontwerp en zonder een relatie met een oud model.
Wel lief dat er ook een paar fototjes voor de overkant van de noordzee tussen hebben gezet.
Mengeling van allemaal merken qua looks. Hij ziet er wel beter uit als de voorgaande modellen. Maar het blijft lelijk… En die voorruit is gewoon schaamteloos gejat van de Citroën Picasso…
@jerome: Wattan, kan je er daar ook doorheen kijken?
@Guan: Haha, ook. Maar die voorruit die zo ver doorloopt in het dak, zit al een tijdje op de Picasso modellen en op de C3
@jerome: Ow zo bedoel je ;-)
Peugeot levert het ook al tijden op de 307, en dan zijn er weer Opel liefhebbers die beweren dat Opel de pionier is op het gebied: http://opelclubzuidlimburg.nl/site/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=37
@Guan: Ik heb nog nooit iets pioniererig van Opel gezien…
@jerome: Volgens mij was de vorige Astra Coupe de eerste met zo’n rare voorruit. Die liep alleen nog een beetje verder door.
Ben geen fan van dit type auto, maar hij ziet er al met al wel netjes uit.
blox via Android app
ik vind m wel mooi alleen de achterkant is wel heel erg s-max!
@blox: Je bent niet de enige hoor… ;-)
Erg mooi geworden, opel zet de lijn-insignia-meriva-astra goed door en dat doet het merk goed :)
Als ik ’s ochtends in de spiegel kijk, lijken de wallen onder mijn ogen wel een beetje op die rare boomerang op de voorkant van dit hok! Misschien dat het op deze manier op herkenning bij de ongelukkige vaders kan rekening dit zich in dit hok moeten laten gaan vervoeren.
Ziet er goed uit, ik denk dat mijn pa onze Zafira er wel op wilt inruilen.
wat is dat al met die vergelijkingen? als je goed kijkt kun je uit elke auto wel een andere auto halen.
@porsche9ff: Tegenwoordig wel, komt denk ik ook doordat bepaalde vormen een dezelfde functie hebben.
Stukken beter dan zijn voorganger, maar zo’n praktische wagen zal nooit echt mooi worden.
no offence, maar de meriva heeft geen Flex7 ;) wij hebben de voorganger (eind-2005), maar deze ziet er toch een stuk beter uit!
Niet slecht, maar ’t blijft een busje. Komt hier ook zo’n fietsendrager uit de bumper?
Kijk Audi, zo kan het dus ook met een familiegezicht. De nieuwe generatie Opels zijn duidelijk herkenbaar als zijnde Opels, ze zien er goed uit imho en tóch zie je zeer duidelijk verschil tussen de modellen.
waar blijf de opc?
Een mooie midi MPV, hoe kan dat nou? Opel heeft de smaak van Insignia en Astra te pakken.
Met de zeurmodus aan: de Zafira Tourer komt niet uit Rüsselsheim, daar wordt uitsluitend de Insignia gebouwd.
Op het stuur en de middenconsole samen zitten al zo’n VIJFTIG verschillende bedieningsknoppen (dus niet de knoppen voor verlichting, ruitenwissers,etc)…

Is dat niet een beetje een overdreven aantal?
@Klojum: En anders die twee sturen wel!
Geslaagd ontwerp voor een busje, maar met een 1.4 in zo’n grote auto zul je het gaspedaal wel aan de vloer moeten lassen.
@floryn: 1.4 turbo, daar zit wat meer pit in dan een 1.4
Die dubbele besturing (pica 13 en 14) stelt wel hoge eisen aan je huwelijk :lol:
Zeer fraaie MPV. Wellicht de nieuwe benchmark in het MPV segment.
Ben benieuwd hoe deze Zafira Tourer het doet tegenover de S-MAX.

Op papier is alles dik in orde en het design en interieur zijn dat ook.
@db87: Is dit niet eerder een concurrent voor de (grand)C-max dan voor de S-max?
ben ik de enige die die boomerang-hoeken in het front een beetje gezocht vind? Smoelt wat mij betreft een beetje benepen.
Verder gewoon een bij de tijds ontwerp, dat niet veel mensen voor het hoofd zal stoten – als je van 50 knopjes houdt, tenminste.
meetr van dit normaal autonieuws aub , autoblog !!!!
@bpc: helaas worden er niet dagelijks nieuwe modellen onthuld;)
@autoblogger: was ook niet als commentaar bedoeld hoor ;) maar af en toe tussen het supercar en tunerd nieuws door is dit echt intressant
Weer een nieuwe Opel die irritant vóór de Autojunkfilmpjes gezet kan worden :/
Hij ziet er goed uit! echt een nieuw model!
Een paar details veranderen en het zou een MPV van een willekeurig merk kunnen zijn. Van de Meriva hebben ze nog wat bijzonders geprobeerd te maken, dit valt dan tegen…
Mooi ding vooral de achterkant, alleen ik walg van die doortrekkende koplampen
@philipzuidijk: Hanig van Aplle om zo’n icoontje erbij te zetten. Weet ik meteen wat ik niet moet kopen als ik liever geen dubbelposts maak.
Mooi ding vooral de achterkant, alleen ik walg van die doortrekkende koplampen
Ja, dacht ik al. Alweer GEEN foto van recht op de achterkant. Met andere woorden, die achterkant is weer ModderVet en dus Lelijk, en Opel weet het ook…

http://www.webcosmoforums.com/attachments/general-talk/231d1248797547-fat-ass-fat-ass.jpg
Voor MPV-begrippen: prachtig! Bij de Ampera moest ik op de foto’s eerst erg wennen aan de neus, maar op de Rai zag ‘ie er geweldig uit. Zal bij deze Zafira denk ik niet veel anders zijn. Verder gewoon een strak gelijnd model. Ik herken me niet in sommige kritieken, vind het toch wel een redelijk uniek en nieuw ontwerp (voorzover dat bij een busje mogelijk is). Alleen van achteren zijn er wat overeenkomsten met de S-Max te vinden, maar ook dat is geen misselijke auto, dus dat kan geen kwaad. Interieur – hier niet goed te zien, maar op andere sites is daar een betere foto van geplaatst – in ieder geval helemaal mijn smaak! Alleen daarom al vind ik de auto erg geslaagd. Extra lekkere stoelen erin en rijden maar!
Voor MPV begrippen een erg mooi apparaat geworden. Ope is al een tijd goed bezig. Grappig dat ze de neus van de Opel GTC Concept hebben overgenomen op deze Zafira Tourer, maar niet op de Insignia. Gelukkig wel min of meer op de Insignia OPC. Ga zo door!
Ziet er zeker goed uit, de ideale gezinsauto ruim, mooi, sportief. Opel is op de goede weg, de Insignia, de nieuwe Astra en de nieuwe Zafira stuk voor stuk mooie auto`s

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).