BMW is de kluts kwijt: toch V8 in nieuwe M3?

Auteur: , 65 Reacties

BMW schijnt nog niet goed te weten wat men onder de kap van de volgende generatie (F30) M3 moet lepelen. Er wordt getwijfeld tussen vier motoren. En dat zijn niet allemaal zescilinders...

Er is hoop. Een tijdje geleden wisten we jullie te melden dat er een zescilinder in de nieuwe M3 komt te liggen. Logisch gevolg van de groene hype maar eeuwig zonde voor de liefhebber van de heerlijk V8 uit de M3. Maar er is nog een klein beetje hoop aan de horizon, want BMW schijnt te twijfelen tussen vier motoren voor de volgende generatie M3. Twee zescilinders zouden nog in aanmerking komen én twee achtcilinders.

Op dit moment schijnen er vier prototypes rond te rijden in de vorm van de huidige M3. De eerste is uitgerust met een aangepaste versie van de N54. Dat is de 3.0 zes-in-lijn die we kennen van de BMW 1M. Enig twijfelpunt: in de 1M levert de N54 340 pk, mede dankzij twee turbo’s. De huidige M3 heeft er 420 onder de kap. Waar gaan ze de extra tachtig paarden vandaan toveren? Of vinden ze die overbodig?

Optie twee: een V6 met één of meerdere turbo’s, gebaseerd op het blok dat in de volgende M5 komt te liggen. Dit blok zou eventueel ook in de toekomstige M-versies van de Z4 en X3 moeten gaan passen. Voordeel van deze nieuwe motor is dat hij vrij makkelijk passend te maken moet zijn.

Optie drie dan: een aangepaste S63 motor, het blok dat we in de volgende M5 gaan zien. Jep, dat is een twin-turbo V8. Past dat gigantische blok in een Dreier? Vast wel, maar volgens bronnen waarschijnlijk niet in de Z4 en X3, wat zou betekenen dat voor die auto’s een ander top-level blok ontworpen zou moeten worden. En da’s duur.

En optie vier? Een V8 Biturbo S65 blok. Jep, het blok uit de huidige M3 maar dan met een biturbo. Dat klinkt vetter dan het is overigens, de turbo’s zijn er om de teruggeschroefde redline te compenseren. En geloof mij: die V8 klinkt juist het lekkerst bij 8400 toeren per minuut. Echt waar.

Wat gaat BMW doen? De kans is groot dat het optie 3 wordt. BMW schijnt de optie zeer serieus te overwegen maar er is een heikel punt: BMW heeft een sterke traditie met zes-in-lijn motoren en wellicht dat een V-opstelling een beetje te revolutionair is voor de traditionele BMW liefhebber. Ach, die slikken ook turbo’s in de M5 en voorwielaandrijving al, dus deze motor zal er ook wel door komen. Toch blijven de fans waarschijnlijk stilletjes op een V8 hopen. De tijd zal het leren!



65 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
V8: prima
L6: prima
V6: Hoort niet in een Beamer
@Sprite: Snap ik niet. Waarom is een zes-in-lijn beter dan een V6?
@Esprit_de_Flandre: Balans, Esprit. Balans. En dus trillingsarme loop. Als je ‘m stevig opsnort in de archieven, is er een heel mooie beschrijving in de comments, van het verschil tussen V6 rn L6.
FF simpel: in een V6 springen die zware zuigers steeds uit het lood – en duwen het blok dus schuin de motorruimte in. Om meteen door een volgende zuiger een andere kant op geduwd te worden.
‘tuurlijk, balansassen, vliegwielen en profiel van je krukas kunnen dat wel wat compenseren, maar trilling die er niet is, hoef je ook niet te compenseren.
@Esprit_de_Flandre:

Alsof veel vermogen het enige is wat telt… Turbomotoren evenaren nooit de throttle respons en gelijkmatige vermogensontwikkeling van een hoogtoerige N/A motor met throttle bodies.

Om over het geluid trouwens maar niet te spreken. Zeer belangrijk aspect bij een sportieve auto. Nooit het verschil gehoord tussen een E92 M3 en een X5M? Het rauwe en voor BMW zo karakteristieke aanzuiggeluid is bij die laatste compleet verdwenen en de uitlaatgeluid klinkt alsof het van een 4-cilinder komt.

En dat geldt niet alleen voor BMW. Dezelfde redenen zijn nou precies waarom zoveel puristen een 911 GT3 RS verkiezen boven een GT2 RS. De GT3 klinkt als een volbloed raceauto, de GT2 als een opgevoerde föhn.
@Svensson: Bovenstaande comment mag gewist worden; staat bij de verkeerde quote.
@Svensson: mwa…het misstaat hier niet hoor !
@Megakix: Wat heeft vermogen te maken met een discussie over V- of lijnmotoren?
@Svensson:
hier moet ik altijd zo om lachen, alsof een purist een auto koopt vanwege het geluid en niet vanwege de power, handling en kwaliteit van de auto. Denk je dat ze bij raceklassen iets geven om het geluid van de auto?
the-budel-guy
dat BMW de kluts kwijt was wist ik al alng kwa ontwerp dan.
die l6 kan echt wel 420 pk of meer aan hoor …
Een V6 in Beamer, dat is toch vloeken in de kerk. Een V8 lijkt me lekker, maar een V6 dan stappen ze toch echt van hun “geloof” af. Waar is de tijd gebleven van de lekker 6-in-een-lijn blokken. Gaat hoop ik niet echt de verkeerde kant op daar.
Inderdaad lastig maar als het een V8 word die net zo klinkt als de huidige X5M, X6M en M5 dan kunnen ze beter een 6 in lijn met Biturbo er in hangen dan maar wat langzamer zjn maar wel stuk beter klinken!
Het is mogelijk de 3.0 in-lijn op te boren en de turbo’s nog wat aan te passen. Ongetwijfeld is de 1M ook gelimiteerd tot 340pk mede dankzij het vaargebied dat de M3 beslaat. Je moet niet in je eigen vingers snijden dus ik denk dat er vast nog wel wat extra vermogen uit die in-lijn te halen is. Dit is denk ik ook de meest reële optie die er mogelijk is, maar dan moeten ze écht wat aan die uitlaten doen want de huidige serie BMW’s maken echt te weinig geluid (BMW M5 F10 en X5M/X6M).

De V8 wordt een leuke optie maar ook hier geldt dat het uitlaat geluid flink verbeterd moet worden. Het karakter van de M3 zal heel anders zijn denk ik zo, waar het sinds de E30 lichtvoetig is, zelfs met de dikke V8 van de E90/92 is dit een machine die het vooral moest hebben van toeren. Dat vind ik overigens ook de kracht van BMW. Een BMW V8 bi-turbo blok van de M5 F10 is toch meer een heerlijk krachtige motor voor cruisen en af en toe het circuit aanvallen. Een M3 E90/92 was echt meer een volbloed circuitmonster. Ooit hebben ze een V10 en V8 in de Z4 van de vorige generatie gepropt, weliswaar niet door BMW zelf, maar het past dus wel!

Een V6 is een no-go.

Een teruggeschroefde V8 van de huidige M3 is vrijwel hetzelfde verhaal als boven.

De beste motoren van BMW zijn toch de atmosferische 6-inlijntjes

http://www.youtube.com/watch?v=zhFG2WN5HdY
Maar waarom een aangepaste versie van de huidige V8 met turbo’s??
Hou hem toch gewoon lekker atmosferisch? De huidige V8 uit de M3 is fantastisch, waarom zouden ze er turbo’s op zetten? Dat kunnen ze gewoon niet doen!

Niet doen BMW, laat ///M niet doodgaan…
@Freude_am_Fahren: Snap ik weer niet. Wat is er mis met turbo?? Waarom spreken zoveel mensen zo lyrisch over ‘atmosferisch’? Die turbo verhoogt toch het vermogen, dacht ik? Is dat dan slecht?
@Esprit_de_Flandre: Turbo’s veranderen het karakter van de motor. En het hoogtoerig karakter zal verloren gaan vrees ik. (het geluid waarschijnlijk ook)
@Esprit_de_Flandre: Een turbomotor is vaak wat laagtoeriger en wordt toegepast om het verbruik lager te houden (in dit geval door de redline lager te leggen) en het vermogen te compenseren. Met een turbomotor heb je vaak onderaan een lichte turbolag, des te groter je turbo is hoe meer je een vermogendip hebt onderaan de toeren. Dit is negatief voor een circuitwagen maar BMW heeft dit vast wel opgelost. In normale personenwagens zijn er twee turbo’s toegepast waarbij de kleine turbo onderaan de turbolag wegwerkt en de grotere turbo bij hogere toeren oppakt. In de V8 die bij BMW gebruikt is, zijn beide cilinderbanken voorzien van een turbo. Het verschil tussen de turbomotor van de BMW M5 F10 (als voorbeeld) en de V8 in de M3 is dat de M3 veel langer doortrekt en daardoor een veel feller karakter heeft wanneer je bovenin de toeren zit. De turbomotor daarentegen moet het erg hebben van het koppel en daardoor wat lakser op het circuit en op de gewone weg. Bij oudere turbomotoren (Ferrari F40 bijvoorbeeld) wilde het weleens dat de turbo plotseling bijschiet midden in een bocht doordat de turbodruk was opgebouwd. Dit kon resulteren in een mooie spin door de plotselinge vermogenboost.
@Esprit_de_Flandre: Daarnaast is een turbo dus een goedkope manier om veel vermogen te creëren. Een atmosferisch blok maken dat hoge toeren aankan is veel moeilijker. Een ander voordeel van een turboblok in het dagelijks leven is dat dit vaak wat zuiniger rijdt doordat de volle boost niet meteen erin komt en desgewenst op snelheid en tussensprints veel soepeler rijdt door het koppel. Daarbij is dit ook meteen het voordeel ten opzichte van een supercharger, die altijd veel mechanisch vermogen levert, waardoor er geen turbolag is, maar het verbruik wel een stuk hoger ligt. Een atmosferisch blok moet vaak wat hoger in de toeren zitten.
@Esprit_de_Flandre: Wat mij betreft vooral geluid.
Pak op Youtube of Autojunk een filmpje van een eerste of tweede generatie M3, en een filmpje met een recente turbo-motor. Die hoge jank die in je ruggemerg plakt is een atmosferische L6. Dat windgeruis is de turbo-motor.
Alsof veel vermogen het enige is wat telt… Turbomotoren evenaren nooit de throttle respons en gelijkmatige vermogensontwikkeling van een hoogtoerige N/A motor met throttle bodies.

Om over het geluid trouwens maar niet te spreken. Zeer belangrijk aspect bij een sportieve auto. Nooit het verschil gehoord tussen een E92 M3 en een X5M? Het rauwe en voor BMW zo karakteristieke aanzuiggeluid is bij die laatste compleet verdwenen en de uitlaatgeluid klinkt alsof het van een 4-cilinder komt.

En dat geldt niet alleen voor BMW. Dezelfde redenen zijn nou precies waarom zoveel puristen een 911 GT3 RS verkiezen boven een GT2 RS. De GT3 klinkt als een volbloed raceauto, de GT2 als een opgevoerde föhn.
@Svensson en @mout: Zintuiglijk ben ik niet zo sterk, dus het verschil tussen een turbo- of gewone motor hoor ik niet. Ik vind het wel mooi om eens een ‘diepe ronk’ te horen, maar ik focus mij er niet op. Als het maar goed rijdt…
Een V6 in het vooronder van een BMW? Dat zou echt aantonen dat helemaal niets meer heilig is in Munchen. Ik ga er maar even van uit dat dit een tikfout is geweest en het gewoon een L6 hoort te zijn.
@RoT___: d’r is geen tikfout bij. Sorry.
Lekker laf, allemaal met turbo’s. Volgens mij doet Audi het met de nieuwe RS4 gewoon weer atmosferisch door de RS5 aandrijflijn te hanteren. Ook Mercedes is nog niet uitgespeeld met zijn vrij ademend V8-blok.

Trouwens een V6 zou heilgeschiedenis zijn voor BMW, want dat betekend dat alle L6’en in de toekomst gaan vervallen, daar kan je donder op zeggen!
@Tommy2: Ik kan je vertellen dat ook AMG nu zeker switcht naar het 5.5liter blok dat in een deel van de AMGtjes al ligt. Ik zie niet zo gauw in waarom ze dat blok níet zouden gebruiken. Misschien alleen in de SLS, maar verder?

Ook Audi is al bezig geweest met een turboblok, denk maar aan de 5 cilinder met 340pk en de V10 met 580pk. De 5 cilinder lijkt mij eerder de toekomst voor next-gen Audi’s. Misschien niet met de volgende RS4, maar die daarop volgen?

Een V6 is inderdaad het laatste wat ik wil van een BMW, deze worden meestal alleen toegepast doordat ze een diepte hebben van slechts 3 cilinders. Er staat tegenover dat een V6 minder koppel over het algemeen heeft. Liever een L6 dan…
LOl @jzaero was me net voor:P
@Tommy2:

Over de Mercedes V8-blokken ben je niet helemaal eerlijk:P de meeste V8(AMG)blokken zijn al vervangen door de zelfde V8 met minder cilinder inhoud maar dankzei een turbo meer vermogen en het leukste is dat de brute AMG soundtrack is gebleven:P (Het kan dus wel BMW!!)Verder over de nieuwe RS4 zou het inderdaad goed kunnen dat de zelfde motor als van de RS5 er in hangen maar een V6 met Turbo of Compressor zou ook goed kunnen.
Hoe zeker is het dat ze aan een V6 werken daar? Is het niet gewoon een typo van pakweg de AB-redactie?
@mout: nope, de huidige V8 van de M3 is in feite ook het M5 v10 blok minus twee cilinders… dezelfde truc zou met de nieuwe v8 TT ook kunnen…
Het wordt de v8 uit de M5 minus één turbo, maar met één twinscroll. Output 440/460pk. Ik heb gesproken ;-)
@w0o0dy: Ik denk dat de V6 buiten jou voorbeeld ook nog een hele grote kans heeft. Zelfde V8 als de M5 en dan 2 cilinders eraf. uitlaat spruitstuk en turbo’s tussen de banken is gepatenteerd door BMW, zorgt voor nihille turbolag, en daar zullen ze niet zomaar mee stoppen dus mocht het een 6 cilinder worden word het een V6. Verder heeft BMW recentelijk nog gezegd dat ze niet voor altijd hun geloof kunnen behouden. Is allemaal leuk voor de fans en zo, maar slecht voor de vooruitgang.
En de 4.4 V8 min 2 cilinders word dan een 3.3 V6.
Hadden ze het al eens over als ik me niet vergis?
een 3.6 lijkt me logischer. 3.8 zou ook kunnen net als de GTR, daar hoor je ze ook niet over trillingen klagen lol .
Maar ja het blijft een dochteronderneming van Dagobert Duck dus denk dat een gedowntunde V8 TT uit de M5 de meest kans heeft.
@GOD: Ben ik het helemaal mee eens. Ik denk ook dat de V6 een grote kans maakt. De techniek van de S63 kan grotendeels hergebruikt worden en het levert de oplossing op met de beste gasrespons (vanwege de plaatsing van de turbo’s tussen de cylinderbanken) en beste gewichtsverdeling. Dat er turbo’s gebruikt gaan worden lijkt me wel zeker. Er zijn nu goede redenen op een V6 te verkiezen boven een zes-in-lijn.
de V8 bij BMW heeft alles te maken met de terugkeer naar de DTM.
V6 in een BMW? Dat zie ik nog niet gebeuren.
Ik reed laatst achter een X5M. Dacht: Getver zo’n turbo bak die te saai klinkt en sowieso nergens op slaat door het gewicht. Toen trok hij hard op. Geluid was erg erg erg lekker! Ik heb dan ook geen enkel bezwaar tegen een geblazen motor in een M. Laat ze die heilige huisjes maar lekker afbreken, een E90 lijkt ook niet op een E30. Mensen die geen turbo’s willen moeten maar oude auto’s kopen. De voordelen zijn duidelijk en de wereld veranderd. Dat had ook BMW als eerste producent al door in 1973 met de 2002 Turbo.

http://www.autowp.ru/pictures/bmw/02_series/autowp.ru_bmw_2002_turbo_3.jpg
@floryn: uitlaatherrie is een beetje proletenstijl en vaak heel erg fake… En nog iets: BMW was NIET het eerste automerk dat een turbo op een productievoertuig introduceerde. Weet vrij zeker dat die eer naar de amerikanen gaat. Al scheelde het in de tijd niet heel veel.
@w0o0dy: Ik weet dat BMW niet de eerste was, maar dat Amerikaanse model waar je het over hebt werd niet op grote schaal geproduceerd. Was het een Corvair of zoiets?
@w0o0dy: Gevonden. Het was de Oldsmobile Jetfire Turbo uit 1962/63 waarvan er 9607 zijn gemaakt, maar het was geen succes, omdat de techniek moeilijk was in gebruik. Je moest gedistilleerd water steeds aanvullen. Dat wilden veel klanten niet en er zijn door dealers dus weer veel geconverteerd naar een conventionele motor.
Enig twijfelpunt: in de 1M levert de N54 340 pk, mede dankzij twee turbo’s. De huidige M3 heeft er 420 onder de kap. Waar gaan ze de extra tachtig paarden vandaan toveren?

Als ze bijna tien jaar geleden al uit de 3,2 l6 van de csl (e46) 360 pk haalde, moet het toch een makkie zijn om dat 1m blok zo rond de 450 pk te geven?
@g40freak: Inderdaad. Audi haalt precies hetzelfde vermogen uit 5 cilinders en 1 turbo, dus dat moet makkelijk opgekieteld kunnen worden.
Schandalig! Niet eens een 3-cil. blok in overweging :p
Ze beginnen nog tot zinnen te komen bij bmw.
6 in lijn, 2 turbos, parallel, 420pk, 550Nm… watch my words… Turbo’s zuigen..! erg jammer, maar hoop dat ze straks weer overgaan op atmosferisch, klink veeeeeeeeel mooier… > http://www.youtube.com/watch?v=P1KmxJ6Daic
vanaf 0:45 :D
Alpina levert een L6-blok in de 3.3 met biturbo…vermogen 400Pk, een gigantisch koppel en dito prestaties. Met een beetje ///M-gekietel zit je dan zo op de 475Pk en 600Nm…en dan rijdt je dus ook nog zuiniger. Lijkt me het ideale nieuwe M3-blok.
@Megakix: Dat is toch een turboblok?
Anders heb je volgens jou wensen 144pk/liter. Om dat blok nog betrouwbaar te krijgen zonde turbo’s is een helse opgave!

OT:
Ik zou graag een atmosferische opgeboorde 3.5L/3.7L 6-in-lijn zien die er een dikke 400 pk uit sleurt tegen 8000/8500 rmp! :D
@vale46: yep, biturbo schrijf ik…maar dat zou dan toch een fijne oplossing zijn voor de nieuwe M3 ? Een L6 met biturbo = 450pk (minstens).

En natuurlijk ben ik helemaal voor jouw standpunt; atmosferisch geeft een veel sportievere rijbeleving !
@Megakix: Ik zat blijkbaar met shit in mijn ogen toen ik het las, want nu zie ik wel “biturbo” staan :?
Atmosferisch FTW!
er staat hier wel heel veel over turbo’s en slecht op het cicuit dankzij de respons enzo, maar waarom rijden ze dan in het WRC met turbomotoren, en binnen een paar jaar ook in de formule 1 met turbomotoren
@JH: Omdat de meesten er geen verstand van hebben en denken dat je nog steeds 3 seconden turbo-lag krijgt als je naar je gaspedaal kijkt.

Het is niet meer 1973, mensen.

Overigens hebben die WRC-jongens een paar trucjes om die turbo’s te laten spinnen, trucjes die niet echt toepasbaar zijn op de openbare weg, maar goed.
Hoe lyrisch men ook kan spreken over de zes-in-lijn, feit is dat ik op vlaamse wegen grotendeels bmw’s met de basisdiesel zie rijden. Nu is dit natuurlijk maar een marginale markt voor BMW. Heeft er iemand een idee van hoe de verhouding diesel/benzine ligt in Duitsland zelf, toch een van de belangrijkste afzetgebieden voor het merk?

Voor wat de M3 zelf betreft: heeft die al niet zowat elke configuratie in het vooronder gehad? 4cyl turbo, zes-in-lijn, V8… Men kan dus bezwaarlijk over verkwanselen van tradities spreken :)
Tijden veranderen… maar waarom? De E60 M5’s V10 was toch nice? Die E92 M3’s V8 is ook nice en die zescilinder-lijnmeuk is ook nice.

Teveel turbogedoe is als trots zijn op je bedprestaties na een halve doos viagra en dan beweren dat het door je conditie komt.
@valleyman: mooie vergelijking!
@valleyman: voor vermogen geldt hetzelfde als voor potentie; het maakt niet uit hoeveel je hebt als je het niet effectief weet in te zetten….
Grappig trouwens dat BMW fans jarenlang kankeren op andere merken die drukvulling toepassen en nu BMW he zelf meer dan gemiddeld toepast hoor je vrijwel geen van hen over “valsspelen” ,”makkelijk”, gevoelloos”, “gebrek aan controle”, “induction sound” etc… Oh how easily we forget (when it serves our purpose).
@ solz, Duitsland is absoluut een diesel land. De wegenbelasting (Kfz Steuer) is niet veel hoger dan die van de benzine modellen. Power genoeg die Duitse diedel modellen en spaarzaam. Logisch dat dit een grote markt is. Moet wel zeggen dat het prijsverschil tussen diesel en bezine nog minimaal is aan de pomp, maar ok een diesel verbruikt minder dan een bezine model.
De beste M3s zijn die met de 4 of 6 cilinders. Die V8 is belangrijk voor de Amerikaanse markt waar een M3 een cruiser is voor succesvolle tandartsen en hun advocaten.
@mashell: Daar sluit ik me volledig bij aan, het liefst een 4.
Zou toch mooi zijn het een verwijzing naar de E30 in de F30
Het wordt waarschijnlijk een 6cylinder met 3 turbo’s
1 kleine en 2 grote turbo’s en zal rond de 450pk leveren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).