#Saabdate: aankomende obstakels en (on)mogelijkheden

Auteur: , 47 Reacties

Wederom een kleine update betreffende de gang van zaken rondom het ons allemaal zo geliefde Saab. Een interview met toekomstig partner Pang Da, bemoeienis van de Chinese overheid, leugen en bedrog. Het filmscript breidt zich verder uit.

Saab is niet aan één Chinees bedrijf gebonden, veel partijen schijnen betrokken te zijn in de onderhandelingen. Het wil ook nog wel eens mis lopen namelijk. Een backup is nooit verkeerd. Het tweede voordeel is dat geïnteresseerde partijen tegen elkaar op kunnen bieden. Ware het niet dat de Chinese overheid boven alle betrokken partijen staat en inmiddels het tegen elkaar op bieden verboden heeft. Stukjes Saab kopen mag nog wel maar slechts tegen een ‘verstandige’ prijs, aldus vadertje staat. Dat is het eerst nieuwtje.

De deal tussen Pang Da en Saab is in slechts 10 3 dagen tot stand gekomen. In een recent interview vertelt de CEO van Pang Da dat zij met Saab zijn gaan praten na de mislukte deal met Hawtai. In zeer korte tijd zijn zij toen overeengekomen een zwik auto’s in te kopen en een deel van het bedrijf over te nemen voor een bedrag van 65 miljoen euro.

Voor de deal met Pang Da zijn een aantal voorwaarden besproken. Afgelopen maandag zou het nog een week duren om de productie van Saab op te starten. Tevens was de CEO van Pang Da in de veronderstelling dat de productie slechts 3 weken stil had gelegen (in plaats van 7). Te goeder trouw hebben zij daarom vast €30 miljoen overgemaakt.

Met 30M is een belangrijk probleem van Saab opgelost: de afzet. Een belangrijke reden voor de problemen van Saab is dat ze haar auto’s niet kwijt kan.Het tweede deel van de deal bestond uit een verkoop van 65 miljoen euro aan aandelen.

Pang Da heeft inmiddels een team klaarstaan om inspecties uit te gaan voeren bij Saab. Zoals afgesproken vlak voor het overmaken van de 30-miljoen komen die kijken zodra de productie weer loopt, binnen 7 dagen. Saab heeft de problemen met een aantal leveranciers overkomen maar is niet in staat dit weekend de productie nog te starten. Pang Da zit in de deal om zo veel mogelijk auto’s te verkopen en wil daarom een stabiele productie. Vallen de berichten van de ‘controleurs’ de komende weken tegen dan behouden zij zich het recht voor alle overeenkomsten te schrappen.

Volgende week moet meer duidelijkheid geven over Saab’s toekomst. De deal lijkt goed voor beiden partijen maar zo’n 2 maanden te laat. Gezien de huidige situatie in Zweden lijkt de kans op terugkrabbelen bij Pang Da nu ook zeer groot.



47 reacties

En niets over het feit dat Muller z’n half miljoen euro bonus wil houden, terwijl er zogenaamd geen geld is om leveranciers te betalen?
@raphael: Een bonus wordt toegekend op basis van perspectief. Ik vind een half miljoen niet weinig voor de enige persoon die het hele falende concern omhoog weet te houden. Vergeet niet: SAAB gaat ten onder aan zichzelf en GM, niet aan Victor Muller.
@Jochempie: Niet veel bedoel je waarschijnlijk?
@Jochempie: In dit geval werd de bonus toegekend op basis van prestaties in 2010. Vooralsnog wordt deze niet uitbetaald maar je zult zien dat dat alsnog wordt gedaan zodra al het geld op de bankrekening staat…
@timmy: Hij heeft 2/3 van de bonus al ontvangen in de vorm van opties.
@Jochempie: ‘Een bonus wordt toegekend op basis van perspectief’. L*l niet zo dom. Het gaat om het halen van bepaalde doelstellingen. Victor Muller heeft er geen één gehaald, maar vind dat hij het toch mag krijgen omdat ie zo hard heeft gewerkt. Die man is het spoor echt helemaal kwijt.
Ik vind topics waarbij een auto gebruikt wordt als koehandel gewoon vervelend worden. Het zijn gewoon prachtige producten en verdienen meer integriteit dan zo’n soap rond ingewikkelde zakenconstructies.
@Jochempie: Een auto is ook maar een product waar geld moet op verdient worden hé. Moesten ze geld kunnen verdienen met ze in de fik te steken, ze zouden het nog doen ook…
@Jochempie: hulde, dat is precies mijn gevoel op dit moment…
Zoals altijd bij Saab-deals: even afwachten om te zien wat het wordt…
The Saga Continues…Je zult maar veel geld in een nieuwe 9-5 gestopt hebben. Kun je wachten totdat je een ons weegt.
Ik vrees dat Saab nooit meer gaat worden wat het geweest is.
De firma list en bedrog draait op volle toeren. Muller zal binnenkort wel geld proberen te halen bij de Antarcticanen
Onder VM zullen we niet meer meemaken dat de fabrieken opnieuw opgestart worden, al gaat de deal door. Die 90 miljoen is al op aan achterstallige betalingen voor er maar 1 Saab van de band is gerold. EN je weet het met die chinezen, ja knikken zodat ze in de winkel kunnen kijken en nee doen om een sterkere onderhandelingspositie te krijgen
@themenace: Mag toch aannemen dat VM en consorten wel weten hoe met Chinezen te onderhandelen.
@themenace: mwah, toch wel respect voor de chinezen: best in voor gekke plannen maar niet zonder keiharde feedback van cijfers. Bevallen de cijfers niet, exit.
@themenace:
Dee die dat maar, ik ken een paar schatrijke pinguins !
En koopt iemand nu een Saab? Nee, pas als de productie weer stabiel is. En om een stabiele productie te krijgen moeten er voldoende orders zijn. Ik zie een vicieuze cirkel…
@Citrofiel: Ik zou een Saab kopen nu… Moest ik het geld hebben :roll:

Wat maakt dat nu uit dat het bedrijf op de rand staat? Als het een goeie auto is, dan doe je daar toch geen miskoop mee? En de Saab-garages zullen ook na het (hopelijk te vermijden maar toch eventuele) instorten van Saab nog blijven doordraaien…
@Esprit_de_Flandre: Ik denk dat je een van de weinigen bent die er zo nuchter over denkt, helaas.
@Esprit_de_Flandre: En dan denk je ook dat je garage de fabrieksgarantie wel even overneemt? Of denk je dat als iemand het geld heeft om de auto te kopen hij of zij maling heeft aan garantie?
@requist: Over het algemeen worden zo’n dingen als garantie redelijk correct geregeld. Als Saab dan toch ten onder gaat, zie ik Opel de garantie overnemen. Uiteindelijk is het grotendeels Opel-techniek die eronder steekt, en als je die klanten op die manier kan helpen, kan je er over een paar jaar misschien een Insignia aan kwijt…
@Esprit_de_Flandre: Garantie wordt vaak goed geregeld als er nog een duidelijke verantwoordelijke aan te wijzen valt. GM neemt garantie over van het failliete GM, GM neemt wellicht garantie over van Hummer om geen kwaad bloed te zetten? Maar ik zou verbaasd zijn als bv Opel de volledige Saab garantie zou overnemen, dan zouden ze ook de specifieke Saab onderdelen gaan inkopen, GM onderdelen en garage manuren?
Als er geen doorstart komt en er geen moederbedrijf valt aan te wijzen wordt het toch anders. Zie onderstaande discussie over bv Rover garantie:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=43&t=29805
@requist: GM is nog steeds een groot aandeelhouder van Saab. Dus de enige mogelijkheid om de Saab-klanten (in Europa) tevreden te houden en geen misnoegdheid tegen GM te laten oplopen is ze via de Opel-garages helpen. Ik zeg niet dat het zo vanzelfsprekend is, maar commercieel lijkt het me de beste keuze…

Bij MG-Rover is er gewoonweg geen moederbedrijf meer in Europa. Das een andere situatie. Moest BMW de stekker uitgetrokken hebben zouden ze ook de Rover-klanten hebben bediend, ook al wegens potentie om een BMW te slijten…
De Chinese overheidscommissie voor ontwikkeling en hervorming geeft drie bedrijven, Beijing Automotive Industry Holdings co, Hawtai Motor Group co en Pang Da Automobile Trade co (601258.SH), geen toestemming om contracten met Saab te tekenen, meldt de krant.

Klinkt hoopvol ;)

En als dit:
Spyker promised to restart production in 7 days

The next round of investment for this project relies on the report from our team, if it is not upto expectations then Pangda has the right to terminate further investment plans.


Niet starten met produceren binnen 7 dagen = No Deal

Ondertussen blijven toeleveranciers massaal personeel naar huis sturen en hebben veel leveranciers nog geen cent ontvangen. Zal mij benieuwen of ze de boel nog gaan opstarten op korte termijn…
@robbie: Niet starten met produceren betekent niet direct dat de deal ontbonden wordt. Wel dat Pang Da het recht heeft om dat te doen. Effe afwachten maar volgens mij is het maandag al 7 dagen na de deal… ;-)
90mil om de productie weer op te starten. 29mil van EIB nog niet binnen, waarschijnlijk omdat dit geld niet voor achterstallige rekeningen gebruikt mag worden. 30mil van Pang Da voor, na ava blijkt, nog te produceren auto’s.
Voorlopig hebben ze voor de achterstallige rekeningen dus alleen de 30mil van Gemini en de winst op de deal met Pang Da.
Ik wens de onderhandelaars van Saab veel suc6, maar ik zou een beetje verbaasd zijn als de leveranciers na betaling van 1/3 van hun rekeningen en zonder duidelijkheid over verdere financiering allemaal binnen een paar dagen weer gaan leveren.
@requist: niet zo negatief joh ;) Het gaat helemaal goed komen. Muller verkoopt gewoon het vastgoed ff aan iemand anders (heeft vriendje DTZ al ingehuurd).

En het feit dat toeleverancier Lear (levert stoelen) al haar personeel (160+ mensen) voorwaardelijk ontslag heeft gegeven negeren we maar even. Zonder stoelen kan je uiteraard ook Saabs bouwen.
@robbie: :) Het ontslag van Lear geeft duidelijk aan dat zij er nog niet zo veel vertrouwen in hebben. Echter het ontslag gaat pas over enkele maanden in, dus als Saab een goed verhaal te verkopen heeft zal het niet direct een probleem vormen.
Het goede verhaal zelf wellicht wel :-S.
@ Bobb
Dat denk ik niet zij trappen niet in mooie praatjes van VM, bij de eerste de beste onjuistheid geconstateerd is het einde intentieverklaring oid. VM kan niet anders als naar dat werelddeel, niemand trapt meer in zijn mooie verhalen. Moet je maar eens vragen aan bv Michiel Mol of Marcel Boekhoorn

@Alwood @desjonnies

Ik heb ontzettend veel respect voor chinezen
Wat een bedragen :o

1000 miljoen miljard :o
De tijd zal leren zegt men. Ondertussen heb ik wel respect voor VM. Hij probeert iets voor elkaar te krijgen wat voor alle anderen onmogelijk lijkt. We moeten wel onthouden dat het niet zijn schuld is dat het slecht gaat met Saab. Ik hoop dat het goed gaat komen.
Saab is al lang een mooi onderwerp voor AB.
Uiteraard voor mij ook. Ben fan van Saab 96 & 99.
Toen Victor Muller hier en daar ging klooien vreesde ik rottigheid. Wat ik ook lees [quasi deskundigen] Victor Muller is een deskundige graaier. A TAKER. Die man heeft geen greintje fatsoen in zijn donder. Dus opzouten VM.
Hij en hij alleen is de basis van de SAAB-ellende NU.

Hoe dit afloopt is U duidelijk ?
Ik doe een gokje zoals ik maanden terug al heb gedaan.
Saab is verloren, gaat ten onder. [wasgeengokje]
Ik acht Victor Muller schuldig.
Tot tegendeel bewezen is. *nooitdus*

U mag straks naar China als U een Saab wil.
Mooi, dat hebben de Chinezen verdient met keihard werken.
Werken is iets wat een Nederlander niet mee doet.
De Zweden volgen ons op een verderfelijke manier.

Ga gerust door met kortzichtig kijken/lezen.
Ga gerust door met een uur salaris EISEN van 30 Euro.
Wij eten Chinees.
De Chinees eet de rest van de WERELD op.

Victor Muller pakt de restjes.
1 of 10 Miljoen ? Maakt niet uit.
Victor Muller is een prima voorbeeld voor velen.
Voor mij is hij SHIT, een Auto-terrorist.
@boygeorge:
Soms, heel soms zie ik in u een soortement van Kooten en de Bie die onder ironische vlag dicht, heel dicht bij den waarheid weet te koomen……..
@desjonnies: U heeft gelijk. Soms,heel soms.
Wat U ook zegt. Ik beschouw uw reply als een compliment.
Hartelijk dank. U was mij al eerder opgevallen.
In de positieve zin van AB sjonnies met verstand
van auto`s en andere wielen van het leven.
AB’ers to the Rescue!!

AB = “Per maand ruim 850.000 unieke bezoekers …”

Als we nu eens allemaal als unieke bezoeker 100 euro neertellen voor een pakje aandelen in Saab, dan wordt er 85 Mio in gepompt…
@Esprit_de_Flandre: Geachte heer, Roepende in het Lucht-ledig. Kansloze actie van U. Tevens leuk grapje van U.
Ik weet 100% zeker dat u NIX koopt van SAAB.
Ik koop trouwens NIX van die Peugotjes.
Die is de volgende die naar CHINA gaat.
Citroen helaas ook.
Eigenlijk alles.
Behalve mijn FORD. Pff.
@Esprit_de_Flandre: Dan zouden er eerst nieuwe aandelen uitgegeven moeten worden, anders vangt Saab niets. Saab brandde in het eerste kwartaal er 70mil doorheen, die 85mil gaat dus ook weinig helpen.
Investeren in dit prachtige merk doe ik graag, zodra er een goed en haalbaar businessplan ligt, echter dat is met de huidige schuldenlast en markt denk ik onmogelijk.
Vooral de laatste zinnetjes zijn weer ongekend speculatief. Maar goed daar gaan we weer:

“De Chinese overheidscommissie voor ontwikkeling en hervorming geeft drie bedrijven, Beijing Automotive Industry Holdings co, Hawtai Motor Group co en Pang Da Automobile Trade co (601258.SH), geen toestemming om contracten met Saab te tekenen, meldt de krant.”

Helaas verwijst eea naar een anonieme en vooralsnog enige bron. Er is op dit moment niets wat dit bericht substantieert. Eén bron is geen bron en een anonieme al helemaal niet. Saab is gewoon nog in gesprek met Pa Dan én de Chinese regering.

Dat geen productie = geen deal is hele grote vette onzin. Men weet bij Pa Dang heel goed wat de situatie is en dat een fabriek opstarten langer duurt dan 7 dagen. Zij zijn gewoon op de hoogte van de hele situatie. Het zou BIJZONDER dom zijn als je gewoon ff 30m Euro overmaakt. Als je denkt dat ze dat zomaar hebben gedaan, zegt dat toch echt iets over jou kennis over hoe eea in zijn werk gaat en niet die van Pang Da.

Nog iets: Een Wouter Karssten gaat wel lekker op kosten van Saab naar Zweden maar ondertussen blijft het vuil wel op autoblog komen. Het gaat daarbij niet om wat je zegt (journalistieke vrijheid zeg maar)maar om hoe je zegt

En de mensen die zoveel haat denken te moeten strooien over VM zouden eigenlijk eens moeten nadenken (voor zover mogelijk) waar zij denken dat ze het recht vandaan hebben om zo over iemand te praten. Meningen zonder feiten en ander profetisch geleuter. Iemand shit noemen. Neem een haldolletje zeg.

Het wordt tijd dat alle paragnosten en doomsday profeten eens een substantiele toezegging doen zoals “Als Saab het redt biedt ik Victor Muller persoonlijk mijn excuses aan”. Dan heb je pas ballen. Of, zeg het de man gewoon eens in zijn gezicht in plaats van je woordkots op een blog te zetten
@quint: Ben ernstig misselijk van uw reactie.
Heb alles er uitgekotst. Bleken het uw woorden te zijn.
Bent u een volger van de Graai-machine Victor Muller.
Geef aub geen antwoord. U druipt de walgelijke smaak van ondeskundige domme verdraaiing en geleuter op AB en WK.
Dat is dermate LAF van U dat U MIJN vergelijking zult waarderen. U is een ordinaire TAKER als uw vriendje
Victor Muller. Uw woordgebruik ruikt naar balletjes taal
met hete aardappel. Hoogstwaarschijnlijk VVD en nog waarschijnlijker een volgeling van die andere GRAAIER,
uw Vriendje Geert Wilders. In 1 seconde is uw verhaal doorzichtig als SHIT. Als ik VM zie zal ik hem uw ballen laten kietelen.

Hoogballend en veel liefs, George Boy.
@quint: Goed verhaal, altijd fijn om meerdere inhoudelijke richtingen te horen.
Wat betreft bron verhaal ben ik het op zich zelfs wel eens, echter in praktijk blijkt waar rook is is vuur toch ook wel vaak op te gaan.
Wat betreft geen productie is geen deal, dit is onderdeel van de afspraken. In praktijk betekent dit dat ze er zo onderuit kunnen, niet dat de deal definitief niet doorgaat. Overigens is Pang Da schijnbaar al in de veronderstelling dat de productie weer loopt, en aangezien de 94-X momenteel in productie is, zit hier een grond van waarheid in. De 30mil vooruitbetalen lijkt me een risicovolle zet van Pang Da, maar zonder alle details valt moeilijk te beoordelen of het voor hun een slimme of gevaarlijke deal is.
Wat en hoe iemand schrijft over de situatie in Zweden lijkt me aan degene die hier iets over wil schrijven. Of Saab hem op hun kosten naar Zweden heeft laten komen staat hier los van, het is aan Saab of ze een kritisch schrijver uitnodigen. Het zou zelfs verdacht veel op omkoping lijken als Saab hier anders over dacht.
Muller was voor mij lange tijd een moeilijk te plaatsen persoon, was het nu een ondernemer die grote risico’s niet uit de weg ging of beduvelde hij de boel willens en wetens indien hem dat uit kwam? Dat anderen hem een held vinden en hierover schrijven kan ik volgen, maar gezien het grote spoor van ‘vernielingen’ dat hij achter zich laat, gecombineerd met uitspraken die later niet blijken te kloppen, ben ik inmiddels van mening dat hij de zaken beduveld of op zijn best een charlatan is. Either way, zijn handelen beïnvloedt een groot aantal mensen dus mogen mensen hier, volgens mij, best hun mening over ventileren. Negatievelingen hierin afdoen als paragnosten of doomsday profeten lijkt me dan ook danig overdreven.
@requist: Speciaal op requist. U is een uitzonderlijk
beleefde reply`er. Ik ben een brulkikker, vaak NOT zinvol. Bedankt voor uw mooie reply. Daar kan ik
duidelijk van leren.
@requist: Wat betreft ‘de boel willens en wetens beduvelen indien hem dat uitkomt’: daar geloof ik niet in. Dat zou hem zelf op de lange termijn ook alleen maar scahden. ijn manier van werken is hoog inzetten en dan alles eraan doen om dat waar te maken. Vergeet niet, hij werkt wel 120 uur per week (voor een half miljoen, een schijntje in vergelijk met andere CEO’s).

Als dit hem uiteindelijk bij Saab lukt, gaat hij de geschiedenisboeken in als top-ondernemer en zal heel NL uitermate trots gaan roepen ‘dat is er een van ons’! Als het hem niet lukt zal hoon en spot zijn deel zijn…

Time will tell!
@Svenska_Aeroplan_AB: Wellicht, voorlopig laat hij nog een spoor achter zich van vele verdampte miljoenen en teleurgestelde investeerders die zich wel degelijk foutief voorgelicht en bedrogen voelen. Na een rijtje van Nederlandse investeerders komen de Arabieren, Russen en nu Chinezen. Een en ander is te lezen in het boek “Spyker, een dollemans rit” of bijvoorbeeld in het volgende fd artikel:
http://www.fd.nl/artikel/22105310/victors-vrienden-wonen-steeds-verder-weg (abbonees)
(kopie te vinden op: http://forum.fok.nl/topic/1634595/3/25 )
@quint @boygeorge @requist @Svenska_Aeroplan_AB: Vlaming zijnde, weet ik eigenlijk weinig over VM. Ook op Wiki is er bitter weinig te vinden, in gelijk welke taal.

Is er iemand opgewassen om op Wiki een neutraal objectief stuk te schrijven over deze vent? Ik ben echt geïnteresseerd in wat die allemaal gedaan heeft. Zou gemakkelijker zijn om de frustraties van sommige mensen te verstaan…
@Esprit_de_Flandre: Dat is een mooie suggestie van U.
Ik geef direct uit persoonlijke ervaring toe dat ik
dat niet zal doen. Simpel kritiek op Wiki lijd tot niets.
Dat ging mij toen alleen om de hoogte van de Dom toren
in Utrecht. Wiki heeft dat fout vermeld.
Ik zie de ellende al hangen als ik VM neerSpyker op Wiki.
tav Victor Muller vind ik de artikelen van AB ruim voldoende. U is langer dan mijn persoon op AB en als U alle artikelen en verwijzingen leest ziet U de rode draad. U als Vlaming zijnde doet op geen enkele manier onder voor uw Nederlandse vrienden. Qua bescheidenheid steekt U boven een aantal uit. Ik onderschat U geen moment.
Hoe sterk mijn argumenten ook zijn om VM te beschouwen als een geld cq machtspositie-graaier, zo sterk zullen er voorstanders zijn. Time will tell beschouw ik als te kort door de bocht. Ik hoop nog steeds dat hij rap verdwijnt naar een plek wat niets met auto`s te doen heeft.
Ik ben er 100% van overtuigt dat hij geen 120uur/week werkt. Svenska-Aeroplan-AB schrijft onzin. Saab zal niet met VM in de geschiedenisboeken staan. Althans niet positief. Wat er in Wiki staat is niet per definitie de waarheid. Ik adviseer U vriendelijk en geheel vrijblijvend om een grote variatie van bronnen te raadplegen en uw eigen mening te vormen. U spreekt over echte interesse.
Dan rest U 1 weg. Uw eigen mening vormen op basis van eigen onderzoek. Leuk is in dit geval dat AB het al in mooie hapklare stukjes op chronologische wijze heeft neergezet. Begint U maar bij Spyker. Groet, George.
@Esprit_de_Flandre: Mijn kennis van VM is te beperkt voor een Wikipedia artikel, ik ken hem alleen vanaf de tijd dat hij bij Spyker werkt en dan nog alleen vanuit jaarverslagen, media en persberichten. Voor een goed Wikipedia artikel moet je het verhaal al grotendeels kennen of gedegen onderzoek doen. Ik volg het Spyker verhaal met veel belangstelling maar zo’n VM artikel zou vele uren kosten waarbij ik de man zelf eigenlijk interessant vind in verband met zijn reilen en zeilen bij Spyker.
Dus het spijt me maar ook van mijn hand geen Wiki artikel.
Overigens voel ik me niet gefrustreerd betreffende VM, ongeloof op bepaalde punten wellicht maar voornamelijk intrigerend en komisch. :)
@Esprit
Je hoeft geen vlaming te zijn om niets te weten van VM. 99% van de mensen hier weten ook niets over hem maar hebben wel een mening. Helaas is die feitenloos. Ik behoor tot die 99% die niets van VM weten maar onthou me van een mening totdat ik mijn aannames kan toetsen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).