Half gerestaureerde Oldsmobile Toronado uit 1967

Auteur: , 31 Reacties

En half is letterlijk bedoeld. De linkerzijde van de auto is tot in de puntjes gerestaureerd, en de rechterzijde is nog precies zoals toen de auto in 1967 uit de fabriek kwam rollen.

De eerste vraag die rijst bij het aanschouwen van deze Oldsmobile is natuurlijk waarom!? Heel simpel, de auto is bedoeld als visitekaartje van het bedrijf Precision Recreations. Deze restaurateur laat op een originele manier zien wat voor een vakwerk zij verrichten.

In de gallery kan je zien dat ook het interieur en de motor van de Toronado voor de helft zijn aangepakt. Dat ze wat draden in het gerestaureerde deel van de kofferbak niet hebben weggewerkt, en het nieuwe deel van het dashboard boven de klokkenpartij al gescheurd is zien we maar even door de vingers.

Wanneer er een tot in detail gerestaureerde klassieker voorbij komt op Autoblog, zijn er altijd mensen voor en tegen zo’n restauratie. Auto’s mogen er volgens sommigen uitzien alsof ze gebruikt zijn, anders hebben liever een perfect gerestaureerd exemplaar. Is deze auto de gulden middenweg? (via seriouswheels)



31 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Uitstraling hebben de Amerikaanse auto meer dan genoeg.
Dit vind ik wel vet, zo´n half-gerestaureerde wagen!
Ziet er uit alsof er maar half werk geleverd is ….
Wel een mooie manier om te laten zien wat je bedrijf doet en kan.

Ik vind het overigens wel een spuuglelijke auto. Die Yanks hebben heel wat beters gebouwd.

Volgens mij is dit ook een voorwielaandrijver. Gezien de gemiddelde “handling characteristics” van Amerikaanse auto’s uit die tijd niet echt een pré….
@bozewolf: Zat er ook over te dubben om die opmerking te plaatsen: “een voorwielaandrijver..”
@bozewolf: Was zelf even de snelste voorwielaangedreven ter wereld. Tot de komst van de Citroën SM.
@bozewolf: Het mocht niet teveel kosten zeker? Een Mustang of Challenger restaureren ze liever volledig, daar verdienen ze wat aan…
Zie je wel Mien, ik heb je goed zat gezegd dat de carport een meter breder moest worden.. maar nee, jij moest weer op vakantie naar Indonesië.. mopper mopper..
Ik vind het werk dat ze afleveren niet echt indrukwekkend. Oog voor details hebben ze niet.
@Northwestern:
Vind het ook maar matig.. de auto was ervoor al in erg goede staat, nieuw lakje en interieur en voor de rest niet zoveel lijkt me… Moest de oude kant nu crappy zijn geweest zoals roest , deuken, aangeslagen ruiten en dergelijke..
De rechterzijde is nog precies zoals toen de auto in 1967 uit de fabriek kwam rollen? Ik mag toch hopen van niet. Dan zagen die dingen er destijds wel erg snel beroerd uit!
Het werk dat ze eraan hebben verricht vind ik meer over restauratie dan restauratie.
Even offtopic.

Ik vind het toch niet meer hetzelfde op autoblog, zeker niet op dit soort topics. Ik mis lincoln, six-trey en nog wat andere USA lovers. Met het nieuwe inlogsysteem lijkt het alsof autoblog aardig wat ‘vaste’ klanten heeft verloren.
@raphael: Je hoeft toch niet per sé ingelogd te zijn om reacties te plaatsen? Dus kunnen ze, als ze het systeem niet willen gebruiken, toch reageren. Waarom ze het dan niet doen, dat weet ik niet…
@Esprit_de_Flandre: Jawel tegenwoordig moét je ingelogd zijn.

Is het je niet opgevallen dat de meeste actieve commenter: lincoln al een half jaar niet meer heeft gereageerd. Of jpm, die was er ook altijd dagelijks.
@raphael: Ja, das me opgevallen. Heb zelfs een tijd gedacht dat ie dood was. Maar een tijdje geleden heeft ie nog kort een paar berichten gedropt.

Ik vind het inlogsysteem niet slecht eigenlijk..
@carbert: “en de rechterzijde is nog precies zoals toen de auto in 1967 uit de fabriek kwam rollen.”

Dus die dingen rolden de fabriek uit met matte lak, roestplekken en kapotte zetelbekleding…
@Esprit_de_Flandre: Was toch vrij normaal ? ;)
@Esprit_de_Flandre: Je krijgt dan een soort interpretatie van een auto, daarna ga je de auto eigen maken, tuning avant la lettre.
Gerestaureerd of niet, maar dit design is onovertroffen!!
de rechterkant is toch gerestaureerd, en niet de linker toch?
Nou, iemand heeft ‘de lat der domheid’ weer een tikje hoger (of lager) gelegd…

En wat is het nut hiervan?

Pff…sommige mensen zouden met hun handjes van een auto laten. BTW, zo’n ‘Olds’ is gewoon gaaf! Alleen wel jammer dat dat ding een FWD is.

Zou er best eentje in mijn garage willen hebben staan. En dat geOH over ‘dweil op de weg’ wil ik niet meer horen. Alsof de gemiddelde automobilist als een Jos Verstappen door het openbaar verkeer scheurt?!

Nee, met zo’n kar moet je chillen.
@FrankypankyV8:
Dweil of geen dweil, who cares.
‘k was een jochie toen ‘ie uitkwam en 1 mijn vriendjes vader kocht er een.
SOOOOOW een Tornado (wisten wij veel datíe ToROnado) heette, het was een imponerende verschijning tussen Hollandsch truttige kevertjes, Kadettjes en Rekords.
En die overdaad aanluxe van binnen.
Heb nog steeds een zwak voor Olds’ en vind het erg dat ze er niet mer zijn.
Hmpf… wel een beetje een slordige restauratie voor een presentatie-stuk. Een scheur in t dashboard, niet weggewerkte draden; juist in een presentatie-stuk zou dat toch tot in detail goed gedaan moeten zijn zou je zeggen…
Origineel idee, matige uitvoering. Naast de eerder genoemde punten vind ik de bekleding onderin naast de achterbank er ook slordig uit zien.
Gerestaureerd ? Ding is meer gereviverft.
En hoe hebben ze dat nu gedaan met het motorblok?
De helft van de cilinders / zuigers maar gereviseerd ??
Persoonlijk vind ik dat zo’n Amerikaan er ook best ongerestaureerd uit mag zien, zoals de witte helft dus, maar helemaal nieuw zien ze er ook schitterend uit, zeker deze Toronado.
Cut in half

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).