Zoals verwacht: autoverzekeringen worden snel duurder

Auteur: , 40 Reacties

Dat zat er dik in. De Nederlandse Bank waarschuwt verzekeraars dat hun premies een lachertje zijn en dat ze zich zorgen maken om hun financiële posities, en een half jaar later valt er een persbericht op de deurmat waarin Independer bevestigt wat iedereen zag aankomen. De auto-premies zijn fors aan het stijgen.

Door de totaal onverwachte bangmaak-actie van DNB is de gemiddelde premie al met 9 procent gestegen. Let wel, dit is vanaf december 2010 gemeten. Ook de toename van het aantal schades in de winter heeft voor een zekere prijsstijging gezorgd. Winters weer = totale verkeerschaos = filerecords, maar tussen het stilstaan en stapvoets rijden door zijn er natuurlijk ook genoeg blikschades uit de categorie ‘klein leed’ voorgevallen. En dat doet de prijs van onze budgetverzekeringen natuurlijk geen goed.

De volgende verzekeraars hebben de premies opgeschroefd sinds -begin- dit jaar: ANWB, ASR, Budgio, De Goudse, Turien & Co, Unigarant en Generali.

Als we terugkijken naar de afgelopen jaren dan was er een flinke daling te zien tussen 2006 en 2008 (31% naar beneden). Vanaf 2009 begonnen de premies weer iets omhoog te krabbelen qua prijs (+2,7%) en nu lijkt het hek van de dam met een plus van bijna 10 procent. De verwachting is dat alle verzekeraars hun premies op termijn omhoog gooien, aldus Independer. Het zal nog wel even duren voordat we kunnen spreken van “Britse toestanden” en Nederland blijft voorlopig het goedkoopste EU-land qua autopremies, maar even online de prijsverschillen checken kan nooit kwaad.



40 reacties

Klopt, jammer genoeg. Vorige jaar betaalde ik nog 62 euro en op dit moment 65 euro. En dat bij de zelfgenoemde ‘goedkoopste van Nederland’.
@Gizzi: En dan moet ik erbij melden dat ik op dit moment 67,5% korting heb.
@Gizzi:

Houd onze lieve Heer er AUB even buiten.
Over domme berichten gesproken…………
@gizmothestig:

Sorry Gizzi,ik bedoelde natuurlijk @doewap
Mijn excuses
Quote:
Als we terugkijken naar de afgelopen jaren dan was er een flinke daling te zien tussen 2006 en 2008 (31% naar beneden). Vanaf 2009 begonnen de premies weer iets omhoog te krabbelen qua prijs (+2,7%) en nu lijkt het hek van de dam met een plus van bijna 10 procent.
Unquote

Dus als de premies 31% dalen (en dat is altijd meer in centen dan hetzelfde percentage stijgen) houden we allemaal onze grote mond dicht, maar als er eerst 2,7 en dan 10 bij komt, dan “is het hek van de dam”.

Meteen zo’n Gizzi ervoverheen die godbetert een dikke korting geniet (ik heb 75%), dat het “helaas klopt” want hij betaald liefst 5% meer dan vorig jaar.

Liever heer in de hemel, als dit soort domme berichten en reacties de norm worden…

Je moet je realiseren dat een realistische premie bij het leven hoort, what goes down, must come up, niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, voor niks gaat de zon op.

Hollandse zeikerds.
@doewap: dat jij kennelijk geld genoeg hebt en terecht vind om veel premie te betalen, wil niet zeggen dat je dat ook van anderen mag verwachten.
Dat gezegd hebbende vind ik dat de markt zijn werk moet doen en dat de DNB zich maar is moet gaan bezig houden met het terug halen van ons belastinggeld bij de diverse banken.
@doewap: Het is toch leuker als de prijs naar beneden gaat. En laag blijft. Daarnaast vraag je nu aan de mensen om een kado te doen aan de verzekeringsmaatschappijen, nl. niet klagen dat het omhoog gaat omdat ze eerst zo naar beneden gegaan zijn. Dat is zever. Die prijsverlaging was ook geen kado aan de consument, maar een manier om klanten te winnen. En als er één ferm naar beneden gaat moeten ze allemaal mee want anders zijn ze al hun klanten kwijt. Dat had dus niets te maken met ‘juiste prijszetting’ of ‘klantgericht zijn’. Om te stijgen vinden ze altijd wel een reden uit, om te dalen is er alleen concurrentie als reden…
@doewap: Mijn reactie is een constatering die ik op mijn eigen premie zie gebeuren. Per jaar word de bonus-males berekent. En dan vind ik het toch vreemd dat ik na een jaar meer betaal dat hiervoor.
Dat jij dit allemaal zo ‘normaal’ vind is jouw beleving. En wanneer we het over de Hollandse zeikerds hebben zit je toch flink vooraan gezien jouw gemiddelde reactie.
God******me,

met alles wat met auto’s te maken heeft heb ik altijd pech.

Ik haal mn rijbewijs, regel wordt ingevoerd dat je vanaf je 17,5e levensjaar mag gaan rijlessen.

Ik wil ’n brommer, moet ik een rijbewijs gaan halen (dan toch lekker fietsen?:-)).

Ik koop een autootje zonder garantie, na 1 week koppakking eruit (motor zweette eerst geen olie, had ook nog niet veel gelopen, wel veel aan vernieuwd, dus dikke vette pech gehad), dan maar naar de sloop en weer sparen voor n nieuwe.

Deze herfst een autootje kopen zijn de verzekeringspremies NOG duurder. AARGH:@
@noudjuh: haha pechvogel:P
@noudjuh: http://www.youtube.com/watch?v=n0ukGgMsl3E
@mrbones: Enige minpuntje is dat ik geen volkswagen wil rijden uit principe, dan word ik aangezien voor ‘petje’ en daar heb ik niet zo’n trek in.

Maar inderdaad, soms heb ik wel eens wat pech met die dingen, laten we hopen dat mijn armen wel blijven zitten, en anders dat m’n verzekering dan genoeg geld heeft om m’n armen terug te laten zetten.

Misschien goed dat we dan meer moeten betalen
@noudjuh: Och, heb ook al veel tegenslag gehad met mijn auto’s. Maar ik leef nog, en ik rij nog. ;)
@Esprit_de_Flandre: Het enige voordeel dat ik erin zie dat ze me allemaal kapot gaan (ook die van m’n moeder waar ik toen in reed afgelopen weekend:roll:)is dat je dan ook weer op zoek mag naar een andere, en dat os wel altijd leuk:D
@noudjuh: Leuk ja, tot je geld bijna op is en je van armoe een 18j oude roestbak moet rijden…
@Esprit_de_Flandre:
Oh dat geld is al bijna op ;)
en die 18 jaar haal ik ook wel met n citroen zx 1,8 furio uit februari 1993 :D

Maar ik moet eerlijk zeggen, die autootjes roesten niet en rijden best wel fijn, je krijgt ze in ieder geval niet uit hun spoor, hoe hard je dat ene bochtje ook neemt.
@noudjuh: Mja, ik moet het tegenwoordig doen met een 205. Roest ook niet, daar ben ik wel blij mee, maar altijd kosten. Meestal kleine kosten, maar als je om de twee maand 50 à 100 euro moet neerleggen, wordt dat op den duur ook veel…
@noudjuh: lekker aftrappen die auto’s jonguh :’)

BAM! Zo’n grote boom jonguh!

En daarom mogen o.a. Gizzi en je moeder dus meer verzekering betalen.
@Pressman:
Ik heb nog nooit iets geraakt, dus die verzekering valt wel mee, en extreem hard rijd ik ook weer niet.

Gaat niet met n 1.8-tje, maar je bent wel behoorlijk snel op de leuke bochtige weggetjes hier in Limburg.
@Esprit_de_Flandre

Natuurlijk leuk, maar je zegt het zelf al: het had niets te maken met de juiste prijszetting.

Er is dus zoiets als de juiste ‘prijszetting’. Lage premies heeft een insolvabele verzekeraar tot gevolg. Gaat je verzekeraar failliet, kun je fluiten naar je inleg, je korting en eventuele uitbetalingen. En dus worden de kortingen van de laatste jaren nu gecompenseerd. Ik denk dat het autoblog zou sieren eens wat minder populisme aan de dag te leggen en een poging te wagen tot een serieuze analyse van de juiste prijszetting.
@doewap: Als je kijkt van waar de kritiek komt… De Nederlandse Bank is nu niet echt onpartijdig als het op banken en verzekeraars aankomt. DNB wil heel sterke banken en verzekeraars, die dankzij grote winsten kunnen uitbreiden naar andere landen ipv overgenomen te worden, plus op hogere premies haalt de staat meer belasting binnen. Ik denk niet dat de ‘lage prijzen’ die tot nu toe de ronde deden onder>/b> de ‘juiste prijs’ zitten.

Naar mijn ervaring proberen verzekeraars je altijd erop te leggen. Laatst verandert van brandverzekering. Was zo overeengekomen bij het afsluiten van de hypothecaire lening. Eerst hadden ze de nieuwe brandverzekering al laten ingaan terwijl die bij de andere bank nog liep. Heb ik wel terugbetaald gekregen, maar heb er zelf specifiek moeten om vragen.

Ondertussen verandert van kantoor omwille van dit en nog andere frustraties. Bij het nieuwe kantoor gekomen, zeg ik KLAAR EN DUIDELIJK dat ik niet tevreden ben en dat ze dus hun best gaan moeten doen om mij tevreden te krijgen. Een paar maand later wordt mij een nieuwe brandverzekering voorgelegd.

“Gewoon hier even tekenen…”.

Ik lees de boel toch eerst na. Schatting inboedel: 150.000 euro!

“Och, maar dat is een standaard bedrag dat we daar opplakken. Dat scheelt niet veel hoor, een euro of 5. De meeste mensen laten dat gewoon zo. Tenzij je op een euro kijkt natuurlijk…”

DIE manier van doen, dat “och, scheelt niet veel”, en met bedekte verwoordingen zeggen: “als je hier moeilijk over doet, ben je een gierigaard”. Daar kan ik niet tegen. De meeste mensen laten zich daardoor doen natuurlijk, daarom doen ze het ook. Maar zelfs als het MAAR 5 euro op een jaar scheelt, dat zijn dan wel 5 euro uit MIJN zakken in HUN zakken. Doe dat eens maal 100.000 klanten…

Dus zei ik haar: “Als ik een klein brandje heb, en de expert schat de schade op 703 euro, ga ik dan 704 euro uitbetaald krijgen?”

Ze had de hint begrepen, en veranderde het getal naar een realistisch niveau. Herberekening: dat verschil van “maar 5 euro” was er plots één van 80 euro per jaar…

Snap je wat ik bedoel met mensen erop leggen?
@doewap: Een juiste Prijszetting bestaat niet.
Complete onzin wat je bralt.
Ik heb je in de gaten. Jij bent ietwat doorzichtig.
Jij verkoopt verzekeringen aan oude dame-tjes.
Een soort colporteurtje. Werkse jochie.
@ gizmothestig
Vooral jouw tweede!
Jongens, wat betalen jullie Nederlanders weinig in vergelijking met jullie rijkunsten. :D
Ik heb vorige week mijn motor laten verzekeren en kan jullie garanderen dat dat op 22jaar geen pretje is.
Gelukkig rijd ik, knock on wood, al enkele jaren schadevrij met de auto en heb ik met de booster schadevrij gereden en stilt dat de prijs toch al wat.
Overigens vind ik dat ze een nieuw systeem mogen vinden voor verzekeringen. Ik stel maar voor: 10 jaar de premie laten betalen, dat geld oppotten en vanaf dan gewoon geen premie meer vragen. Dan heeft de bank 5000euro (wat toch al behoorlijk wat schade dekt) en moeten wij niet blijven betalen. Heb je een ongeval en gaat er 2k af, betaal je terug tot je aan de 5k zit. Zit je erover, ga je in min en betaal je terug tot 5000.
@As_long_as_it_is_fast: Ik weet niet waar een belg z’n auto laat repareren, maar hier in NL zit je met een beetje aanrijding zo aan je 5000 euro. Vooral als je dus beide schades optelt.
Het huidige NL systeem is in mijn ogen perfect en nog betaalbaar ook.
@Hubert: In belgië vind ik het aan de dure kant. Had wel niet geteld op de schadebetaling van beide auto’s, hoewel het logisch is. Dat getal was maar louter illustratief in elk geval. Ik vind het gewoon nogal banaal dat iemand die 30jaar geen ongeval doet, 9000euro betaalt voor niets (buiten het risico op een ongeval).
@As_long_as_it_is_fast:
Dat is de opzet van verzekering.
Wat zul jij blij zijn als je iemand het ziekenhuis inrijdt en jouw verzekering heeft genoeg geld opgepot om alles te betalen.
Ik vind het geen probleem mijn leven lang premie te betalen en geen ongeluk te hebben.
@Hubert: Dat sowieso, alleen als je dan op een dag stopt met rijden vind ik dat je best een stuk van je kapitaal zou moeten kunnen terugvorderen. Ok de verzekering heeft recht op een deel voor de risicodekking, maar anders, waarom niet een stuk terugkrijgen?
@As_long_as_it_is_fast: Omdat dat hun winst verkl°°t en dat willen ze niet…
@Esprit_de_Flandre: Bedenk je nu dat een verzekeringsmaatschappij dat nu invoert, laat zeggen 40% van de ongebruikte premies krijg je teruggestort. Denk wel dat er een pak zouden overstappen, en jij hebt veel klanten en nog genoeg centjes over.
@As_long_as_it_is_fast: Ja, maar die mannen doen aan kartelvorming. Als er één dat doet, wordt ie onmiddellijk kapotgemaakt door de rest…
@Esprit_de_Flandre: et et et, wat is me dat nou? Je zou toch moeten weten dat kartelvorming verboden is bij wet! Enkel OPEC kan/mag dat om één of andere reden. :D
@As_long_as_it_is_fast: et, et, et, wie dat anti-kartel-ding geloof is een sl… Kartels mogen altijd, als je maar groot en belangrijk genoeg bent. Voorlopig zijn alleen de olie-producerende landen dat, maar mij maak je niet wijs dat andere bedrijven niet één en ander afspreken.

Bvb, Telenet èn Belgacom, die toch de grote concurrenten zouden moeten zijn, die allebei tegelijk hun DL-limiet verdubbelen. Of ook bij diezelfde, de telefoon- èn digi-TV-tarieven die zóóóó dicht op elkaar liggen. Die dingen worden afgesproken. Ik snap niet dat de economische inspectie daar niets aan doet. Waarschijnlijk omdat ze het gewoon niet kunnen bewijzen, jammer genoeg…
@Esprit_de_Flandre: Grappig dat je net die twee aanhaalt. Vind de move van Telenet toch lekker strak en concurrerend met de andere netwerken. ;)
@As_long_as_it_is_fast: Is niets concurrerend aan hoor. Ik zit bij Teleslet voor web en TV, en het lijkt alsmaar duurder te worden. Dus eens gekeken bij Belgashit, scheelt maar een eurootje per maand…
@Hubert: Wat nou, beide schades? Als je in fout bent moet je zelf dokken voor de schade aan je auto…
@Esprit_de_Flandre:
Ik heb lekker all-risk ;-)
Mmmmh ik had tot nu toe het geluk dat de jaarlijkse daling van mijn premie (bonus-malus) de jaarlijkse stijging van de Zuid-Hollandse motorrijtuigenbelasting compenseerde (waar maken jullie in hemelsnaam al die opcenten aan op?) maar dat zit er dus niet meer in.
Voor meer informatie lees ook ons weblog artikel over de stijgende premies van autoverzekeringen: http://weblog.independer.nl/persbericht/premie-van-autoverzekeringen-stijgt-razendsnel/
Ik heb mij vorige maand verzekerd bij Onna onna toen ik m’n eerste autootje kocht. Dat het een verzekering speciaal voor vrouwen is scheelt wel, ik betaal maar €27,30 per maand voor een WA verzekering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).