Er komt een Maserati-tweezitter met middenmotor!?

Auteur: , 23 Reacties

We weten al enige tijd dat Abarth plannen aan het smeden is om een roadster in de markt te zetten. Alfa Romeo komt -hopelijk- met de 4C op de markt en Abarth zal daarvan een open versie ontwikkelen. Tot zo ver niets nieuws. Nu duikt echter ook het gerucht op dat ook Maserati een stukje van de RWD tweezitter-taart mag meesnoepen. Zou het? Komt er een tweezitter met middenmotor van Maserati?

De Alfa 4C moet volgens de huidige planning al in 2012 op de markt komen en wel met een 1.750 cc turbo onder de ka.. ehh, in het midden die de achterwielen aandrijft. Zonaanbidders zullen iets langer moeten wachten totdat Abarth klaar is met de ontwikkeling van de roadster-variant en deze onder eigen naam op de markt brengt. De site lapicaduradelescorpion.es wist te ontfutselen dat deze auto inmiddels het groene licht heeft gekregen (het was nog niet officieel, nu dus wel) en dat het 2013/2014 wordt voordat hij op de markt komt. Zij hebben het echter over een 1.4 Multijet met 200 pk. En ook geen onbelangrijk detail: het chassis zal volledig van carbonfiber worden gemaakt en daardoor hoeft dit sportbakje niet meer dan 850 kg te wegen!

De echte ‘WTF’ zit ‘m in het feit dat de Abarth-meneer die geïnterviewd wordt aangeeft dat ook Fiat-dochter Maserati een model op basis van het 4C platform zal gaan maken. Meer details worden er niet over losgelaten, maar het lijkt erop alsof ze bij de Fiat Group het VAG-virus (ook wel bekend als het synergiesyndroom) aardig te pakken hebben. Is trouwens niet erg hoor, een tweezits Maserati met middenmotor en -vanzelfsprekend- achterwielaandrijving klinkt ons best lekker in de oren. Wordt vervolgd…

PS. Het Spaanstalige interview waar het om draait is te bekijken op YT.



23 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
meer eenheidsworsten door middel van platform delen, daar zaten we nu net op te wachten..

Zucht, waar is de durf en het onderscheidend vermogen van (auto)fabrikanten gebleven?
@bakkerst:
Ik begrijp je reactie. Met name VAG heeft aan zijn platform strategie een hoog Xerox gehalte gehangen.
Andere fabriekanten doen het echter een stuk beter. De producten van PSA zijn toch een stuk minder Océ dan die van VAG en mensen maken ook niet zo snel Ricoh grappen over de Focus, C30 en Mazda 3.

Sterker nog een kwart eeuw geleden waren er al behoorlijk onderscheidende wagens op een en hetzelfde platform te krijgen. Wat dacht je van de Alfa 164, FIAT Croma, Lancia Thema en Saab 9000. Toch vrij onderscheidende auto’s en inderdaad, ook in dit geval wagens van de FIAT groep.
Zou dus best goed kunnen komen, denk je niet?
@ramshoek:

je hebt een punt, maar die C30, focus en Mazda zijn dan ook van 3 merken die ver bij elkaar vandaan staan qua ontwerpen en achtergronden. Én daar zit geen Volkswagen groep tussen te roeren met een stel degelijke duitsers aan het roer. Belangrijk verschil. En sommige projecten binnen en rondom PSA kun je niet eens met goed fatsoen platform delen noemen; De C1/107/Aygo, de Berlingo/jumpy/Bipper Teepeee (of hoe dat kreng ook heet).

daar zitten andere koplampen en een andere badge op, en dat is het wel. Ik gok dat dit hele platform gebeuren een soort bedrijfskundige hype is onder autobouwer. Zoveel mogelijk standaardiseren ivm kosten besparingen, in de overtuiging dat het onderscheidend vermogen voortvloeit uit het ‘sausje’ op het jasje (uiterlijk). Tot op een zekere hoogte kan het zo werken. Maar als je de lijn/trend door trekt houdt men uiteindelijk slechts één model auto over dat door iedereen gebruikt gaat worden.

U zegt toekomst muziek? Denk eens aan de besturing van een auto, vroeger was dat allemaal handwerk. Maar men werkt steeds verder aan een volledig zelfstandige auto. Wat, die is er al bijna. 30 jaar geleden was zoiets nog lang niet in zicht, en dacht men ‘dat gebeurt nooooooit’. Kijk waar we nu staan..
@bakkerst: Waarom veel geld uitgeven in moeilijke tijdens als dat niet hoeft? Zodra ze zwemmen in het geld kunnen ze zich weer stunts permitteren.
@Vanquish:
zie bovenstaande..
Let’s hope so, Een mooi nieuw model Maserati is nooit verkeerd… maakt het wagenpark weer een stuk mooier.

Als ik nu de GC of de GT zie rijden… zijn toch echt wel uniek mooie autos!
@jvthof: ‘k heb de GC nog nooit gezien. Maar wat is dat pure autoporno!
Ach zolang ze er maar zo’n heerlijke Maser/Ferrari v8 inlepelen vind ik het prima hoor, voor ongelovigen: ik verwijs u graag door naar youtube, een willekeurig filmpje van de Maserati GranTurismo MC Stradale!
@Sciurida:

Lijkt me eerlijk gezegd logischer als ze er bij Maserati een 6 cylinder oid inlepelen.

Zeker gezien de geschiedenis van het merk met 6 cylinders.

Ik noem maar wat:
http://members.fortunecity.com/freecarwallpapers/images/maserati_3200gt_05.jpg


Hoe dan ook een goed plan.
@deladude: Je noemt maar wat en linkt dan een Maser met V8? ;)
@Jimmie:

Ah, met wat meer research blijkt het inderdaad een v8 te zijn. Met een inhoud van 3.2 liter ging ik uit van een 6cylinder :P. Je hebt gelijk!

Maar goed, dat er genoeg Masers met v6 gemaakt zijn moge duidelijk zijn.
Ik heb ze al een Email gestuurd.
Graag 1 Snow-White MAS , prijs niet interessant.
1 Rij-Stoeltje uitvoering. Ik rij dit ding uitsluitend
in m`n eendje. Sorry , eentje.
Met dit ding hoef je niet te remmen.
Integendeel, gasgeven bij/in bochten.
Wel beste Sciurida, het lijkt me straf als Maserati hier een V8 in zou lepelen ;)

Dit is een lichtgewicht chassis voor een lichte motor. Niet voor een 400 pk sterke 4.2L V8.
“1.750 cc turbo onder de ka.. ehh, in het midden die de achterwielen”

Onder de kap is gewoon mogelijk hoor, middenmotor kan ook voorin.
En ook bij achterin, dan ligt deze nog steeds onder de kap.
gemeenschappelijk platforms delen is goed, op voorwaarde dat ze er hun eigen interieur/exterieur aan geven. Geen rebadge aub!
Ja, is goed?
Ik hoop wel op een Maserati met atmosferische motor (3 liter V6 moet passen). En “by the way” het werd hoog tijd dat Maserati met een concurrent voor de Cay/Boxster ,Z4, SLK komt. Heb het ooit eens op het Maserati forum voorgestelt en kreeg als antwoord dat dit model tegen de toen lopende F360 te veel concurrentie zou zijn?!?
Maar ja, met enkele jaren van geduld krijg ik toch nog gelijk!!!!!
@ericc:

Hoezo is een F360 een concurrent voor een Z4, SLK of Cayman? Die zitten toch in totaal verschillende prijs klassen en prestatie klassen?
@ericc:

Ik zie ook niet helemaal in hoe een Z4 en een F360 vergelijkbaar zouden moeten zijn?

Een F360 is gewoon een supercar en de rest die je opnoemt zijn toch sport/toerwagentjes
@deladude: Dat heb ik niet geschreven. Wel dat Maser een model moet uitbrengen voor de Z4 en consoorten. Wat de F360 betreft vonden de mensen op het Maseratiforum dat een Maser met middenmotor teveel klanten zou wegsnoepen van de F360 door een goedkoper prijskaartje. Natuurlijk valt de F360 niet in de categorie van de Z4,SLK,….
Ik dank dat de ontwikkeling en productie van zoon carbon chassis niet goedkoop is. Dus hoe meer chassis er kunnen gebouwd worden hoe goedkoper de productie.
Zoals verschillende zeggen, chassis delen vindt ik geen probleem, rebadging daar en tegen…
Dat klinkt me als muziek in de oren. Een kleine Maserati roadster zou een leuke Italiaanse concurrent zijn voor de Cayman.
Wat betreft het delen van platform, zolang de Alfa, Maserati en Abarth ieder een eigen uiterlijk krijgen, dan helpt het alleen maar de ontwikkelingskosten drukken. En dan hopelijk een zes cilinder in de Maserati versie, die als optie ook in de Alfa te verkrijgen is (natuurlijk iets minder krachtig ten opzichte van de Maserati om te rangorde te behouden).
Een chassis delen is toch geen probleem ?
Zolang het maar geen platform delen wordt zoals VAG doet met zijn eenheidsworstjes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).