Spotted by night

Auteur: , 46 Reacties

Op welke momenten heb ik het meeste plezier van spotten? Is dat bij het zien van een primeur? Het vastleggen van een ontzettend zeldzaam model? Of ligt het meer aan het fotograferen zelf? Het liefste pruts ik ’s avonds op mijn dooie gemak met statief. En dit is wat er uit komt.

Alpina B5 Touring

BMW heeft wat mij betreft de laatste jaren weinig ècht bijzonders op de weg gezet. Fantastische auto’s hebben ze zeker gebouwd, maar echt exclusieve, die moeilijk te vinden zijn, waren er nauwelijks. Het leuke is dat Alpina op basis van BMW’s onopvallende snelheidsduivels bouwt in zeer kleine series. Als basis werd in dit geval een BMW 545i genomen, het topmodel afgezien van de M5. De Alpina B5 heeft een schitterende, krachtige motor, maar de auto zelf is net zo anoniem als zijn goedkopere alternatieven. De 4,4 liter V8 levert standaard al 333 pk. Wie het vermogen van een M5 wil, maar geen behoefte heeft aan een opzichtig stuk plastic aan de voorkant en vier enorme uitlaten achter, kan kiezen voor deze auto: de Alpina B5. De 4,4 liter V8 is in dit geval voorzien van een speciaal type compressor dat relatief weinig motorvermogen opslokt maar wel over het hele toerenbereik aanwezig is. De vermogenswinst is ongeveer 50%; deze onopvallende estate beschikt over 500 pk! De topsnelheid is 310 km/u.

Alpina B5 Touring - Foto Jim Appelmelk

Alpina B5 Touring - Foto Jim Appelmelk

Alpina B5 Touring - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide

Het was alweer meer dan dertig jaar na de laatste in serie geproduceerde sedan, de Lagonda Saloon, toen Aston Martin besloot om in stijl van de DB9 en AMV8 een sedan te bouwen. Het is een leuke toevoeging aan het gamma, maar het had van mij wel een vernieuwend design mogen zijn. Er zijn wel erg veel stijlelementen geleend van bestaande modellen. Daarnaast maakt het tekort aan beenruimte achterin dat het geen echte toevoeging aan het gamma is. Wil je echt een mooie Aston, dan is een coupé de beste keuze. Wil je een luxe, ruime sedan uit deze prijscategorie, dan heb je nog keuze uit de Continental Flying Spur, de Panamera, en de Quattroporte. Ik zou het wel weten…

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Aston Martin Rapide - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello

Spotten vlak buiten de stad levert vaak niet veel op, maar als er iets staat, is de locatie wel meteen mooi. ‘s Middags had ik deze schitterende Ferrari – één van de mooiste van de laatste vijftien jaar – al zien staan, maar ik was “onbewapend”. Het werd een avondklus, wat ik veel leuker vind dan ’s middags een “rondommetje” uit de hand maken. Nachtfotografie heeft iets extra’s, omdat ik méér gefocust bezig ben met elke foto, kan spelen met het statief, en met het licht van langsrijdende auto’s. Daarnaast is de lichtval zelf altijd anders, terwijl je overdag vaak dezelfde – overigens vaak goede – belichting van de omgeving hebt.
Deze Ferrari 550 Maranello is één van de laatste exemplaren, want in 2002 ging zijn opvolger in productie, de 575 “Modificato” Maranello. De lak is Grigio Titanio, een chique tint die de auto nog best kan hebben. Het is immers geen lage, middenmotor V8, zulke auto’s schreeuwen wat mij betreft om knalrood en geel. Zeker geel komt maar weinig voor op de 550 Maranello.

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 550 Maranello - Foto Jim Appelmelk

Ferrari California

Of de auto het moet hebben van het steigerende paard, het handige vouwdak, of het ontwerp zelf is mij niet geheel duidelijk, wel is het te merken dat dit model ongekend populair is. Het is ruim twee jaar geleden dat ik er voor het eerst een op straat tegen kwam, inmiddels is de auto niet meer weg te denken uit een “dagelijks spotrondje”. Grijs, zwart en blauw zijn de meest populaire tinten, de California is duidelijk méér een relaxte boulevardcruiser dan een ophitsende autobahnfahrer. Voor de aandrijving zorgt een 460 pk krachtige 4,3 liter V8, een getemde versie van het blok dat in de F430 te vinden is. Uitademen doet de auto via eigenwijs geplaatste uitlaten, want Ferrari is de laatste jaren aan het experimenteren. Het is echter geen referentie naar een eerder model. Bij de 458 doet Ferrari dat beter, want de drievoudige uitlaat is een knipoog naar de Ferrari F40.

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk

Ferrari California - Foto Jim Appelmelk

Lotus Exige S 2010

De Lotus Elise was altijd een populair model, en bleef dat bij de tweede serie nog steeds. De Exige is echter nooit erg populair geweest. Deze Exige is het resultaat van een kleine facelift, die redelijk onopgemerkt is ingevoerd. De basis voor deze auto is de Exige S uit 2009, welke leverbaar was met 240 pk èn met 260 pk. Dit vermogen wordt nog steeds door dezelfde Toyota 1.8 liter viercilinder met VVTL-I en een compressor. Van buiten houdt de facelift in dat de voorbumper agressiever is vormgegeven, en dat de achterspoiler groter is dan voorheen. De luchthappers zijn gegroeid voor betere koeling. Dit is een zeldzaam model, en dat zal het ook blijven, want inmiddels is er een Elise Series III. Hoe zal de volgende Exige worden?

Lotus Exige S 2010 - Foto Jim Appelmelk

Lotus Exige S 2010 - Foto Jim Appelmelk

Lotus Exige S 2010 - Foto Jim Appelmelk

Lotus Exige S 2010 - Foto Jim Appelmelk

Lotus Exige S 2010 - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo (-S)

Het is heel voorspelbaar dat een model op den duur aan wordt gevuld door een sneller model om het interessant en winstgevend te houden. De Granturismo S werd al een jaar na de Granturismo gelanceerd. De 405 pk krachtige 4,2 liter V8 werd overtroefd door een 440 pk sterke 4,7 liter V8. Het is een verschil waar eigenlijk niemand ècht op staat te wachten, maar vernieuwing is en blijft belangrijk. De buitenkant is ook onder handen genomen. Side skirts, twee enkele uitlaten, en velgen van nieuw design vallen het meest op, donkere koplampunits zijn bijzaak, maar maken het verschil duidelijk wanneer je de auto alléén van de voorkant ziet. Er is een kleine geïntegreerde achterspoiler bij gekomen. Naar schatting is de Granturismo S ongeveer twee keer zo zeldzaam als de Granturismo. De belangrijkste recente toevoeging aan het gamma is de Granturismo MC Stradale, een overtreffende trap die 25 mille meer kost dan de Granturismo S. Aan dit model ontleent de afgebeelde Granturismo S overigens de velgen.

Maserati GranTurismo - Foto Jim Appelmelk

Maserati GranTurismo - Foto Jim Appelmelk

Maserati GranTurismo - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo S - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo S - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo S - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo S - Foto Jim Appelmelk

Maserati Granturismo S - Foto Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT

Inmiddels houd ik de tel niet meer bij, er zijn erg veel versies van de Quattroporte uitgebracht. Zeven jaar geleden was het een hagelnieuw model. Het model verraste door de elegante, uitgesproken vormen, want de Quattroporte IV, die sinds 2001 al niet meer werd gebouwd, werd alleen door subtiele details gekenmerkt. De Executive GT en de Sport GT waren versies die respectievelijk luxe en sportief aan waren gekleed. Na bijna vier jaar was de auto, zoals veel andere modellen, toe aan een opfrisbeurt. De auto kan wat mij betreft nog wel even mee, want de lijnen zijn en blijven oogstrelend mooi. Momenteel is er keuze uit vier versies. Naast de standaard Quattroporte zijn er ook nog de Executive GT, zoals afgebeeld, de S, en de dramatisch klinkende Sport GT S. Deze vijfde reeks Quattroportes loopt hiermee ten einde, er is al een opvolger op komst. Deze gaat zich wellicht met de concurrerende Duitse eenheidsworst mengen door leverbaar te worden met een dieselmotor.

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Executive GT - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG

Anderhalf jaar geleden was de SLS AMG het gespreksonderwerp van de dag, inmiddels worden we haast doodgegooid – overigens niets mee mis – met de auto omdat deze de kwaliteiten van de SLR tegen minder dan de helft van het geld beschikbaar stelt. Het is weliswaar een minder uitgesproken vormgegeven auto met iets minder vermogen voorin – 571 pk tegen 626 pk -, maar een ijzersterke GT is het zeker. De klassieke zilveren tint, zoals de SLR, èn de verre voorvader 300 SL Flügeltür dat vaak hadden, is ook met dit model weer voortgezet, een enkeling kruist een mooie rode tint aan voor zijn über-Benz. Binnenkort zien we de SLS AMG Roadster, enkele testexemplaren zijn inmiddels al enkele keren gesignaleerd.

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Nissan Skyline GTR R34

De Japanse tuningscene is heel anders dan de Europese. Bedrijven als Mansory, Techart, en Gemballa hebben complete programma’s om modellen van extra vermogen, velgen en een bodykit te voorzien, maar zonder uitzondering gaat dit méér om vorm dan om functie. In de Japanse tuningsscene wordt veel meer gekeken naar de functionaliteit van de auto. Voor véél snelheid – rechtuit èn in bochten – heb je niet per se een enorme V8 of V12 nodig; een zescilinder, al dan niet met turbo’s en/of compressors, doet het werk óók wel. De Nissan Skyline GTR R34 wordt aangedreven door een zescilinder-in-lijn twinturbo motor met een inhoud van 2,6 liter, genaamd RB26DETT. Het vermogen dat de fabriek claimt is 280 pk, maar dat heeft méér te maken met overheidsregulaties dan met de daadwerkelijke waarde. Eigenlijk is het in het geheel irrelevant om over een fabrieksopgave te spreken, want eigenaren van deze auto’s zijn meestal wel eigenwijs genoeg om de auto te tunen door allerlei onderdelen te vervangen, zoals door die van Nismo.

Nissan Skyline GTR R34 - Foto Jim Appelmelk

Nissan Skyline GTR R34 - Foto Jim Appelmelk

Nissan Skyline GTR R34 - Foto Jim Appelmelk

Nissan Skyline GTR R34 - Foto Jim Appelmelk

Morgen zien jullie nòg meer nachtfoto’s en wel van een auto die in Europa erg zeldzaam is.



46 reacties

Die California is viiiieeeees
@Joost1990_2: Toppertje!

Ik vraag me alleen af of iedereen zo blij is dat die foto’s maakt (en publiceert). Meestal zit er namelijk een verhaal achter auto’s van 100k+ :D en zijn de eigenaren niet altijd beleefd en beheerst.
In één woord: Wow. Echt heel erg knap gedaan! O, en over de auto’s zelf, met deze manier van fotograferen is een Nissan Juke(NUKE ‘Em) nog mooi!
Heel gaaf! Vooral die Maserati!
Welke van de drie die gespot zijn?@Den:
Mooie foto’s, het zouden niet echt mijn auto’s zijn op de SLS na. Ook begrijp ik nooit dat zoveel mensen de QP zo schitterend vinden…? Persoonlijk vind ik het een erg saaie auto om te zien.
Heb je nou lopen photoshoppen bij de 3e foto van de 550? Zie omtrek rond de bomen. Net of je de lucht maar even donkerder hebt gekleurd…

Nachtfoto’s mogen wat mij betreft (ik ben ook zo’n figuur die midden in de nacht nog naar buiten gaat, met name met volle maan voor mooie foto’s) een stuk donkerder. Die van de GranTurismo komen in de buurt..

Niettemin, nette platen!
@adinsx: dat is waarschijnlijk een HDR foto waarbij een set fotos van verschillende exposures (licht, normaal en donker bij elkaar worden gevoegd om zo meer dynamiek in licht te krijgen. Een foto heeft nooit altijd de perfecte belichting die het oog vaak wel heeft, de donkere delen blijven óf te donker of de omgeving worden te licht. Het grootste voordeel is dat je elk deel apart belicht door middel van minimaal 3 foto’s te maken met een andere belichting. Als je deze samenvoegt heb je dus bijna overal de juiste belichting
De derde foto van de 550M is erg mooi, alleen gloeien de bomen wel érg hard (nabewerking?). De tweede foto van de GranTurismo S is ook erg mooi, deze keer zonder duidelijke domper. Mooie foto’s, appeltje, ’s nachts foto’s maken is idd zeer leuk om te doen, ik ben dan persoonlijk haast nooit teleurgesteld bij een foto :D
@Yeelen: Die nabewerking laat zien dat het waarschijnlijk een HDR (High dynamic range) foto is. Oftewel, 3 verchillende foto’s (over-, onder- en normaal belicht) worden gecombineerd om de lichteffecten duidelijker te maken. Nadeel met lucht is dat dit inderdaad van die aura’s geeft.
@Supergrover: Dank, ik weet wat HDR is ;) Het hoeven niet eens 3 foto’s te zijn, 3 is meestal het minimum dat je krijgt als je een bracketing-foto maakt :D
Bij deze foto denk ik niet dat het om een HDR-foto gaat, gewoon dat er een nabewerkingseffectje (bvb ‘local contrast’ bij picnik) op is gegooid, en dat daardoor de bomen zijn beginnen gloeien. Ik ben het niet zeker, het kan goed zijn dat het wél een HDR is, en dat ik mijn huiswerk weer moet gaan maken :D
Mooie spots!
& wat een prachtfoto’s!
Ik kan niet wachten tot morgen..

@Appeltje: Kunnen jullie enkele foto’s als wallpaper ter beschikking stellen aub? Bij voorkeur de Maserati Granturismo S.
heel mooi gedaan!!
Superspots! Vooral de Masers GT zijn schitterend.

@ Appel: weet je waar je nog meer aan kan zien dat het een S is? Aan de rode streepjes op de Trident in de luchthapper… Details details!
Prachtige foto’s!
Volgens mij zitten er wel meer HDR foto’s tussen. Wel mooie plaatjes overigens
Erg nette foto’s! :) Alleen wat is dat toch voor kenteken op die SLS AMG? Zie er ook dure dikke auto’s mee rijden met van die vage louche medelanders achter het stuur. :?
Die SLS en Skyline zullen goed staan onder mijn carpoort, of hoe je het precies noemt
‘Als basis werd in dit geval een BMW 545i genomen, het topmodel afgezien van de M5.’

Je had naar mijn weten ook nog de 550i met een 4,8L V8 met 367PK en 490Nm.
@TIMVR: Klopt, maar de BMW 545i werd gemaakt van 2003 tot 2005 en is daarna vervangen voor de 550i. En deze Alpina heeft volgens de RDW een cilinderinhoud van 4398cm3.
Dus dit lijkt mij een Alpina met 545i 4,4L V8 blok als basis wat dus van 2003 tot 2005 het topmodel was. :)
@TIMVR:

Klopt, op de 550i is de B5S gebaseerd. Deze had 530 pk en een top van 317.
Mooie foto’s, ziet er professioneel uit! Gecomplimenteerd!
Maare, dat spotten, ik weet het niet hoor, ik vind het een bijzondere bezigheid, hoe werkt dat precies? Ga je dan naar plekken toe waar je wat moois verwacht te zien en dan zitten wachten tot er wat langskomt? Of sjouw je willekeurig door steden met een camera om je nek?
Ga je er dan hele dagen op uit om auto’s te kijken of kan het ook een uurtje tussendoor?
Jim is back! Mooie reportage!
De foto van de Quattroporte is prachtig.
Wel de volgende keer een betonschaar in je fototas meenemen om eerst even wat ouwe fietsen uit je compositie te kunnen verwijderen ;-)
@ramshoek: of dat witte boodschappenzakje naast die Aston (in de PC Hooft?). Dat doet toch wat afbreuk aan het beeld. Maar genoeg gemuggezift, het zijn prachtige platen!
God wat vind IK maserati’s toch lelijk!
@911GT2: Laat me raden, jij bent in je boek aangekomen bij het hoofdstuk: ‘Subjectiviteit op zijn best’ :)
@911GT2: gelukkig verschillen smaken, ik vind ze namelijk een van de meest elegante auto’s met een waanzinnig geluid
@911GT2: Ik heb ook niet zoveel met Maserati. Ik word vaak voor gek verklaard als ik benadruk hoe mooi ik de Panamera vind, die ik zeker boven de Quattroporte zou verkiezen.
Ik dacht dat ik een california wel mooi vond, maar na de foto’s van de 550 maranello viel het toch wel vies tegen. Die 550 is veel mooier in balans en heeft een ‘cleaner’ ontwerp. SLS is ook nice :D
Mooie foto’s en ga zo door met spotten.
Wat blijft die 550 toch prachtig.
Heerlijke spots wederom!!
leuke spots.
vind persoonlijk de foto met de halve maserati erg mooi.
@appeltje: In de California ligt een blok welke alleen in cilinderinhoud is te vergelijken met de F430.
Dit blok heeft namelijk als eerste Ferrari directe benzine injectie, en een versnellingsbak met dubbele koppeling. Ook de eerste die Ferrari maakte…

Wat betreft de GT-R… Daar zijn legio van Tuners voor te vinden. Nismo is in dit geval de huistunert van Nissan. Bekende in Nederland is ATEC tuning en DBM Engeneering.
In Japan zijn dat vooral Top Secret, Mine’s, HKS, GReddy, Bee-R, MCR, en natuurlijk de snelste Skyline(R32) van Veilside(13.72 sec 0-300).
@TheVeenmeister: boeien, je hebt je informatie goed gegoogeld, maar het ging meer over de presentatie van de foto’s.
Erg mooie spots en foto’s! Wat ik apart en erg jammer vind is dat de foto’s niet in hogere resolutie te bekijken zijn.
je kunt me een mercedes fanboy noemen maar die sls is gewoon niet mooi
mooie foto die laatste, van die skyline!
Die Rapide blijft tegenvallen. Aston Martin heeft mooie wagens maar deze spreekt me niet aan. Favoriet in het lijstje is de California, dat ding is gewoon bloedmooi (ik zou hem wel in het wit nemen met pornorood interieur ;-), gewoon omdat het kan)http://farm6.static.flickr.com/5041/5231737980_b2706164ff.jpg

Meest unieke spot is de Skyline, lang geleden dat ik er nog een gezien heb en toch een van de meest iconische (betaalbare) auto’s die er zijn.
Ik zeg zipje met alle foto’s in wallpaperformaat. Dank u! ;)
@appeltje het mooiste van jouw foto’s (vooruit, buiten de schoonheid van de foto zelf) vind ik altijd het feit dat het Nederlandse auto’s betreft. Soms zie ik de titel van een spot en kan ik amper geloven dat je die in NL hebt gevonden. Ik zei het eerder, maar hier opnieuw: breng een boek uit met je mooiste spots/opnames. Ik ben de eerste koper!
Djeez @appeltje…wat een mooie foto’s weer ! Krijgen we nog een exemplaar als download ? (liefst 16:9)
Hahaha bijna alle foto’s zijn bij Okura hotel en Hilton Boelelaan gemaakt. Ik werk daar soms en er staan echt abnormale geile auto’s. Elke dag….
Bij een Skyline (R32-R34) hoef je sowieso niet veel te doen om boven de 280pk uit te komen. Omdat de RB26DETT eigenlijk een gemuilkorfde racemotor is, schijnt een halfuurtje met de laptop al genoeg te zijn voor 500pk…
Bij de bmw maakt het niet uit welke motor wanneer is gebruikt het gaat erom dat hij zegt dat de 545i na de m5 de topmotorisering is en dat is dus enorm fout.
Bij die quattroporte voel je je ook genaaid als je de GT Sport ofzo niet hebt.. Zóveel mooier en vetter.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).