A2 en A16: Vanaf morgen gas op die toeter!

Auteur: , 48 Reacties

Geheel tegen verwachting in volgen de verhogingen van de maximumsnelheid elkaar in rap tempo op. Na de afsluitdijk en een of andere Flevo-polder uithoek mogen we vanaf morgen (31 mei) ook legaal 130km/u op de A2 en A16. Tussen knooppunt Deil en Everdingen (serieus asfalt!) en Moerdijk en Breda kunnen we de auto zonder gevaar voor het rijbewijs goed schoonbranden.

Extra goed nieuws: de snelheidsverhoging geldt niet enkel ’s nachts. Zoals op de A6, waar officieel alleen tussen 19:00 en 06:00 een maximumsnelheid van 130km/u geldt. Op ‘rustige’ tijdstippen mag je op de A2 en A16 altijd doorrijden, ook om 12 uur ’s middags. In de spits geldt er wel een snelheidsbeperking. Dat mag geen verrassing zijn, doorrijden is in Nederland in de piek-uren sowieso niet mogelijk.

Officieel zijn alle 130-trajecten nog steeds ‘proeftuintjes’. De enige manier waarop men de maximumsnelheid snel kon verhogen? Misschien, Rijkswaterstaat wil in ieder geval weten wat de ‘effecten’ zijn. Het valt me nog steeds tegen dat ze niet van tevoren kunnen bedenken dat het he-le-maal niets uithaalt. Er zouden daar toch ook een paar ‘rekenaars’ moeten werken? Als je wil dat het doorrijdt: hop, meteen de snelheid op 150km/u zetten!

Op de lijst staan nu nog de A17, A32, A37 en A58. Deze krijgen de langverwachte snelheidsverhoging waarschijnlijk in juli. (foto: autojunk.nl)



48 reacties

Whaha, kan je nu 180 rijden zonder dat je rijbewijs gelijk word ingenomen:P
@eddyclio: precies wat ik dacht, voortaan de cruise control in de nacht op 185 !
A12 zou ook fijn zijn, dan ben ik eerder in Duitsland om nog sneller te rijden..
@RippiN: een man in regenjas vertelde mij zojuist in een steegje dat dat ook komt na deze “proef”, maar eerst de wegverbreding afwachten!

en VVD stemmen natuurlijk de volgende keer, anders gaat het allemaal terug naar de 100km/h..
Schiet lekker op die 10km/uur verschil. Als je van ’t noorden naar ’t zuiden des lands racet over een weg van 300km levert je dit maximaal 10 minuten tijdwinst op als je deze 300km constant met 130km/uur rijdt ipv 120km/uur.
Het verbruik van je auto zal ook aardig toenemen, waardoor de staatskas met deze snelheidsverhoging ook weer wat beter aangevult wordt.
@mcdonald:
win-win situatie dus :)
@mcdonald: kwam er gek genoeg achter dat mijn auto bij 130km/u minder verbruikt dan bij 120km/u… 100-110 is wel weer een stuk zuiniger.
@Alwood: Niet zo raar als je een duits of franse auto hebt daar mag je 130km/h en zal daar ook wel op afgesteld worden
@mcdonald: Wat een gezeur. Auto’s worden technisch steeds meer in staat om steeds hogere snelheiden te rijden. Wees nou blij dat er eindelijk iemand heeft bedacht dat topsnelheden mee evolueren moeten. Tuurlijk had ik ook liever de topsnelheid naar 150 km/u zien gaan maar dat is onrealistisch.
Stelletje triestelingen. 130km/h is echt niet zooo suuperrr tof en het maakt geen ene donder uit of je nou 120 of 130 mag. Voor de mensen die straks gaan berekenen wat deze 10 kmh uitmaakt op een traject van maastricht naar groningen, je overtuigt me toch niet. Het is toch een marginale tijdwinst. Echt onzin dus deze snelheidsverhoging.
@Jimmy: He gaat niet om de tijdwinst in minuten maar om de beleving van het autorijden!
@blacksquad: Hele beleving inderdaad, echt kicken 130 ipv 120
@Jimmy: In jou redenatie kunnen we dus net goed op elke snelweg een limiet van 100 of 110 gooien, maakt toch amper verschil in tijd!?
@blacksquad: Klopt.
@Jimmy: Ga jij maar 100 rijden… ik hou me wel aan 130. Het is een kwestie van steeds een beetje te geven. Wie weet binnenkort 150. Dan wordt het verschil al snel groter. De overgangen lijken niet groot, maar alle beetjes helpen.
@Jimmy: waar maak je je druk om? Het is niet zo dat jij nu verplicht 130km/u moet rijden…
@Peej: Oke gelukkig, dan maakt het niet uit inderdaad.
@Jimmy: Zolang jij maar uit mijn baan blijft mag jij 100km/h rijden, azijnpisser.
@Jimmy: Het stuk tussen Breda en Moerdijk is overigens 100 km/h. Het is dus wel degelijk een grote vooruitgang en niet de verhoging van 120 -> 130 zoals jij doet lijken.
Dus nu mag het gewoon, terwijl het vorig jaar nog levensgevaarlijk was.
Bijzonder. Stuk tussen Moerdijk en Breda is op dit moment 100 km/h, dus een aanzienlijke snelheidsverhoging!
borden zeggen: 130, mijn teller = 138, dus: net geen boete!
@bigcar: Dan moet je maar eens je tellerafwijking laten corrigeren.
@Joerek: de teller is bij mij niet stuk… waar ik het over heb is die flitsmarge => je krijgt een boete pas vanaf de 139km/h. ik rij daar dus net onder en word niet gelfitst!!, (logisch nadenken, logisch handelen)
@bigcar: werd dat op 130 wegen niet verlaagd naar 5km? dus 135km echte kilometers?
@Peej: meen je dat nou…heb ik weer
@Alwood/AB: ‘doorijdt’ => doorrijdt ;-)

Ze kunnen in België beter een voorbeeld aan jullie nemen… Weg met die 120 per uur!

-edit: check, bedankt!-
@xilver: laat maar zo. Er zijn in België al genoeg symbooldosiers die immens belangrijk gevonden worden, laten we dat gezever over 130 ipv 120 dan maar aan de Nederlanders gunnen ;)
hi mijn auto verbruikt ook minder bij 130 dan bij 120.

maar hoe snel op je GPS mag je nu rijden om geen boete te hebben en hoe snel om net niet je rijbewijs kwijt te zijn. Ook GPS snelheid graag.
@Jantje_555: Wil je weten hoe snel je op je gps mag of wil je de gps snelheid?
@Jantje_555: Als je op je snelheidsmeter 134 rijd, dan rijd je eigenlijk 130 (je GPS geeft de echte snelheid aan, dus 130 op je GPS is effectief 130). Tel daar nog de correctie van de flitsers bij en je kan eigenlijk 137-138 km/u rijden op je snelheidsmeter van de wagen om niet gepakt te worden (Ik kan dit verifiëren want ik heb het al getest ;-)).

Verder mag je maximaal 40km/u te snel rijden, daarboven nemen ze je rijbewijs af. Wil je echt op het randje rijden kan je zelfs 43km/u te snel rijden want daar gaat nog een correctie van 3-4 km af en dan rijd je net niet te snel. Wel oppassen hier want 1 km meer of minder is zo gebeurd!
@xilver: bedankt voor je antwoord, volgende keer dat ik in NL zit kan ik 138 op de teller rijden, zal idd een 4 a 5 kmu afwijken met de GPS snelheid.
gewoon alles ongelimiteerd maken :D dan heb je pas tijdwinst en voor de overheid extra benzine geld… alleen zal je groenlinks enzo weer krijgen dat we teveel vervuilen bla bla bla *vind het zeikerts*
@spykerboy: De groenen zijn toch in de minderheid en democratie houdt ervan om de minderheid uit te sluiten :D
@spykerboy:

Groenlinks moet zich niet aanstellen, CO2 is hartstikke goed voor onze groen, alleen die andere troep wat de uitlaat uitkomt wat minder. Als het echt op het milieu gaat dan moeten we allemaal over naar gas, maar nee dat verbranden ze gewoon bij de raffinaderij…
Yes! Yes! Yes! Man wat een goddelijk nieuws! Jammer alleen dat het pas bij Deil begint en niet bij ‘s-Hertogenbosch ofzo.
ik zou het “hele” stuk tussen deil en everdingen nou niet echt goddelijk asfalt noemen..
het stuk tussen everdingen en de a9 lijkt me nuttiger omdat daar echt 5 banen liggen…
die 25 kilometer waar je nu harder mag schieten ook niet op.
van amsterdam naar utrecht is het nog steeds nutteloos 100..
Als ze nou eens overal die snelheid doorvoeren! zit straks in de auto en dan begin ik te twijfelen waar het allemaal wel en niet mag en dan krijg je weer boetes!
Let op: de flitsmarge bij 130 km/h is 3 km/h lager: je kunt al bij 135 echte km geflitst worden. Dat was 128 km/h bij 120-wegen. Netto mag je dus 7 km/h harder.

Maargoed, ik reed er toch al altijd 150 km/h, is snel zat, en veel harder is vaak toch onverantwoord op de meeste stukken…
nah joepie 130
ALS DE SCHEID REGERING nu de benzine eens goedkoper maakt ipv een paar wegen legaal 130 maakt
waar is het kwartje van kok
juist…
140 kan ook prima ;) maar wel mooi dat er nu steeds meer wegen zijn waar 130 is toegestaan!
Tijdwinst is tijdwinst ook al is het maar een paar minuten..
128 is 120 op de gps bij m’n moeders Clio, dus 140 is zeker nog onder de 130 :P zeker met flitsercorrectie.
Gezien alle nieuwsberichten over dit onderwerp (“gas op de plank”, “het gas dieper intrappen”) lijkt het wel alsof we nog steeds allemaal in ouwe Kadetts en Simcaatjes rijden, waar je die 130 er werkelijk uit moet knijpen.

Nee, echt veel tijdswinst boek je er niet mee. Maar daar gaat het niet om. Neem die A6 tussen Almere en Lelijkstad. Daar is al eens uit metingen gebleken dat een aanzienlijk deel van het wegverkeer boven de 120 verkeert. Kun je twee dingen doen: de boel stukflitsen of de wet aanpassen aan de praktijk.

Overigens, beste ambtenaren van Rijkswaterstaat, ik heb al voor de invoering van de 130-limiet op de genoemde A2 veelvuldig 130 gereden. Dat ging uitermate gerieflijk en er zijn ook geen ongelukken gebeurd. Dus. Klaar onderzoek.
Let wel op mensen, het stuk A16 van Moerdijk naar Breda was voorheen 100km/h en níet 130km/h! Ik reed daar toch al altijd 140km/h, dus dat kan nu dus naar 170km/h en mocht ik écht zin hebben naar 185km/h [~190km/h op de teller]. :D
@anuspraeternaturalis: ik bedoel: en níet 120km/h!*
Waneer komen ze eens in limburg die snelheden verhogen?? zodat je legaal wat harder kunt?
Ik had dit nog niet gelezen, en kwam net uit België over de A16. Dat ging lekker zeg. Normaal reed ik daar ook 130, maar toen zat je wel goed om je heen te kijken of je geen politie of flitsers zag. Mogen ze op meer stukken doen. Want hier 100 rijden vond ik sowieso al raar. Behoorlijk brede weg en relatief rustig.
Ik rij elke dag over de A16 en wat schetst mijn verbazing.
Eerste mocht je 100Km/h en nu mag je nog maar 90Km/h..
En alleen als er niemand is 130..
Dus we zijn er op achteruit gegaan.
Oplichterij is dat op die A16.
Komt misschien wel omdat die matrix borden geen 100Km/h aankunnen…dus doe dan maar 90….WTF

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).