Lewis “RAMPAGE” Hamilton over zijn botsen en straffen

Auteur: , 66 Reacties

Het zit Hamilton niet mee dit seizoen. Volg je de F1 een beetje dan zal het je niet ontgaan zijn. Zeker bij de afgelopen race van Monaco. Daar haalde Lewis Hamilton nogal wat toeren uit om op het smalle stratencircuit toch nog wat mensen in te halen. Bij een van de meest spectaculaire acties moest Felipe Massa het ontgelden. Vervolgens krijgt Hamilton weer straf voor zijn (over)enthousiaste inhaalactie. It's because I'm black!

Dat was letterlijk wat Lewis Hamilton zei in zijn praatje met de BBC. Hele F1-circus over de zeik; racisme! Wat alle stoffige regel-hoofden echter miste was de referentie die Lewis kort daarna maakte naar Ali G.

Inmiddels heeft Hamilton zijn excuses alweer gemaakt naar de organisatie. Ze hebben het er niet meer over. Gelukkig hebben we de beelden nog. Verder blijven de straffen nog wel staan, waarmee enige frustraties bij de coureur wel voor te stellen zijn. Dat er een regel bestaat tegen het opzettelijk elkaar aan de kant duwen kan nog. Het is jammer als in de praktijk blijkt dat je enkel in grote veilige bogen om elkaar heen mag rijden om straffen te voorkomen.

In Monaco stond Lewis Hamilton met zijn McLaren door een rare samenloop van omstandigheden toch nog op plaats 6. Kleine kans dat hij Vettel inhaalt, een fatsoenlijke volgende race is hem en zijn über-reparatie team wel gegund.

Voor de goede orde: de opmerking gemaakt door Ali G (Sacha Baron Cohen).



66 reacties

Moest hij niet zeggen: Because i’m brown ?
Hele weekend heeft hij gewoon pech gehad.
en terecht dat hij die penalty’s krijgt. die move op massa vond ik echt overdreven van hem! en nee heb niks tegen zijn “race”
Eigenlijk belachelijk dat die auto’s helemaal opgeknapt mochten worden tijdens die neutralisatie.
@robbie:
Eensch! Dacht dat het serieus een leuk einde zou krijgen maar toen ik nieuwe banden zag was dat snel vervlogen…
@wanker: Ze mochten geen nieuwe banden erop gooien hoor, Olav Mol zei het nog. En die vertrouw ik wel met Formule 1 :p
@valluik: Zeer hoog sarcasme gehalte hier!
@robbie: Ze moesten die laatste ronden gewoon niet gereden hebben! Behalve Hamilton zijn opportunistische actie, en een inhaalmanoeuvre van Webber op Kobayashi is er echt niks gebeurt!
Ik had die 2 rookies liever de punten gegeven die re kregen bij de rode vlag! Daarvoor hadden ze geraced!
Monaco had ook al lang van de kalender af had moeten zijn. Het is op zich een vet circuit en alles erom heen ook, maar wat heb je er aan als je niemand kan inhalen?
Ik snap zijn frustratie op en naast het circuit ook wel.
Mooi ook om te zien dat ie eindelijk eens een keer emotie toont wat dat betreft.
@GOD:


Niet inhalen in Monaco?
Ga jij maar eens snel in je geschiedenis boeken kijken.

Het is een moeilijker circuit maar ik heb er toch al zien inhalen. Bvb 2008 Hamilton en Kubica, 2007 Raikonen (al zat die tussen de trage rijders)

Het is niet onmogelijk he maar je moet wel knokken.
Haha, de opmerking is misplaatst. Klaar.

Overigens zegt hij het niet met een knipoog.. Hij denkt het serieus, zie je aan zijn gezicht.
Schumacher:
Becauze I’m ze German ha?!
Iedereen is echt zo oversensitive.
”Because I’m black”. Boeiend. Joke, afgelopen klaar. Ali G reference erbij. Grappig. Dit is vlak na de race en dan is die begrijpelijk niet blij. Zeikerds in de F1 alleen omdat ze zich er allemaal ongemakkelijk bij voelen als iemand die grap maakt. Get over it!
Tenminste nog een echte F1-rijder. Die eerste actie met Massa was tenminste gedurft, hij laat nog eens wat zien. Al was hij wat laat, dat wel. Maar heerlijk dat hij het iig probeert. Met Maldonado was hij wel degelijk onnodig gestraft, als je het filmpje ziet, is het overduidelijk dat hij al naast hem zit voor de bocht. Maarja, de FIA hè! En die ”Because I’m black”, emoties na de race. Verder niet over opwinden!
@Dan: Hij zat met zijn voorwiel tegen Maldonado zijn achterwiel. Dat noem ik niet “er tegen zitten”, dat is “eens komen piepen”. Hij wist toch dat Maldonado ging insturen? Hamilton moest gewoon inhouden en hem er bij neerleggen dat hij er niet ver genoeg naast zat.
Bij Schumacher zat hij er weldegelijk een goeie halve wagenlengte naast. Dat was een bijzonder knappe inhaalactie!
@Dan: & waarom is Hamilton een “echte” F1 rijder?
Omdat hij de meest agressieve rijder van het hele veld is? Omdat hij zich in elk minuscuul gaatje propt en nooit denkt aan de gevolgen?
Omdat hij altijd zijn banden aan flarden rijd?
Hij kan goed rijden, dat ga ik zeker niet ontkennen. Hij is een van de beste van zijn generatie. Maar hem verheven tot de enige echte F1 rijder gaat er wat over hé.
@vale46: REAL BTCC SKILS!!!!
@VSTMcLaren: btcc, belgium touringcar championship.
Ik zie de link niet echt met mijn reactie..
& uit je overdreven reacties hieronder kan ik met enige zekerheid afleiden dat je niet echt een f1 fan bent maar een hopeloos verliefde hamilton-fan.
@vale46: Britisch Touring Car Championship…., F1 is leuk maar Hamilton maakt het Epic!!
@VSTMcLaren: Brits dan, maar wat is de link met F1?
das een totaal andere klasse.
Ieder zijn mening zou ik zeggen :P
Hamilton probeert tenminste nog iets!

Zijn move op Schumacher was echt geniaal!

http://www.youtube.com/watch?v=MdBgtFrXR44
@mclarenf1: Hamilton maakt het nog leuk, spannend en nog net veilig. I LOVE HIM!!! en na monaco: I LOVE HIM EVEN MORE!!!!! AND F**K the FIA!!!!!!!
@VSTMcLaren: and F**K the CRYERS in de F1. HULDE aan HAMIlTON!!!!
@VSTMcLaren: HAMILTON is VAN BOMMEL, tikken uitdelen en tegenstander een beetje bang maken.
Sorry, maar gaten zien waar er geen zijn is niet iets proberen, dat is gewoon een ongeval veroorzaken. Bovendien is het altijd iedereen zijn schuld behalve de zijne. Hij is een geweldige racer, maar erg arrogant. Niet iedereen gaat zomaar aan de kant gaan omdat je naam Lewis Hamilton is. Bovendien is zijn reactie (en dan heb ik het niet alleen over de Ali G grap) erg kleingeestig.
Because race card!
@C6_R: Hulde! en het is gewoon goede humor ;) jammer dat het zo slecht opgepakt wordt…
Er valt veel over te discussieren maar de regelgeving is gwn lastig, als je voorop ligt ben je praktisch onschendbaar, en probeer je iets en gaat het mis omdat de voorganger de deur dicht gooit ben je de zak..
Ik vond dat Hamilton hier goed gereden heeft, niet sportief wel goed.
Iemand hier die het Senna tijdperk nog heeft meegemaakt (ik niet dus) die kan beamen dat hij daar wel wat op leek gisteren?

Je moet er voorbij zien te raken natuurlijk en dat is in Monaco niet zo evident.

De straf voor het manoeuvre waarbij hij Massa geramd heeft kan ik nog begrijpen. Al liet Massa ook echt geen plaats vrij, al valt dat onder positie voordeel neem ik aan, ja kan Massa ook moeilijk kwalijk nemen dat hij z’n positie verdedigd.
Het inhaal manoeuvre in de tunnel was niet mooi maar wel terecht. Ik bedoel dat het niet Hamilton’s fout was dat Massa crashte.
Maldonado zou ik niet aan Hamilton toeschrijven, hij zat er echt langst en die reed gewoon tegen hem aan. Al had die dan nog positievoordeel ofzo wat had hij gedacht dat Hamilton de remmen ging dichtgooien of binnendoor ging rijden. In een gewone Chicane (zou je mss niet inhalen) maar zou je toch ook de deur niet zo toegooien?
Hoe dan ook Hamilton was betrokken bij veel incidenten en veel mensen hun race is erdoor verpest.
Je zag het eraan het was 1 blok frustratie.
En toch begint die Hamilton steeds meer als de oude schumi te rijden ,duwtje hier duwtje daar en plotseling heeft het halve veld respect/angst voor je .
Komt wel goed met die goser ;)
kom op mensen hij maakt een GRAPJE!. wel een van de meest spectaculaire rijders die zijn karretje nog eens ergens tussen zet. massa is trouwens uitgerangeerd, zien we volgend jaar niet meer terug bij ferrari en terecht. dat loopje na zijn crash zegt genoeg. bye bey zwaai zwaai
Dat van Maldonado kon Hamilton niets aan doen…
Hij reed er duidelijk al naast op het rechte stuk…
En dat van Massa is een beetje beiden hun schuld…
Massa stuurt wel heel vroeg in…. Hamilton deed wel een “bold move” door daar in te halen, maar Hamilton reed er al naast en Massa wist wel degelijk als ie zo vroeg indraaide dat ie tegen Hamilton ging zitten….
Over Hamilton’s grapje laat ik me maar niet uit.

Maar ik vind dat de jury van de F1 de sport negatief beïnvloed. In de tijd van Senna, Prost en Mansell en zelfs later nog met Hill en Schumacher mocht er veel meer. Dat zorgde natuurlijk wel voor wat gevaarlijke situaties af en toe maar deze mannen racete wel met veel lef en het was altijd op ’t randje. Straks komt er nog een regel dat je niet mag bumperkleven en dat je minimaal 1 meter tussenafstand moet houden bij het inhalen. Het houdt gewoon nooit op bij Ecclestone en z’n vriendjes.
Dimglor
Dat van Massa beide schuld ?? Je kunt toch niet verwachten dat iemand zomaar aan de kant gaat ? Zelfs als Massa op een ronde gezet zou worden was dit een idiote inhaalactie.
Zet je Hamilton bril af en check http://www.youtube.com/watch?v=enrj4PCrCPc
op 49 seconden ! Massa stuurt gewoon op het normale punt in. Hamilton is nog niet halverwege de auto van Massa. Dit is gewoon rammen en terecht bestraft. Punt.
@hape: zegt de Massa-fanboy… Ze zaten bij de hairpin al te klooien maar in de tunnel ging Hamilton véél harder, daar gaat het natuurlijk om. Het tunnel-incident, daarvoor was absoluut op het scherpst van de snede. In de tunnel heeft Hamilton terecht ‘gewonnen’.
@Alwood: Het gaat helemaal niet om het tunnelincident … de straf was voor het incident bij de hairpin. Daar heeft hij een straf voor gekregen, en volledig terecht. Da’s niet op het scherp van de snee, da’s er over.

“Het is jammer als in de praktijk blijkt dat je enkel in grote veilige bogen om elkaar heen mag rijden om straffen te voorkomen” … right. Jammer inderdaad dat je niet gewoon je tegenstanders van de baan mag botsen. Fanboy.
@LPJ: tsja, als het de F1 enkel zou gaan om voorzichtig inhalen had Schumi ook nooit wat gewonnen…
Ach, Lewis zou z’n eigen moeder nog de schuld geven alvorens toe te geven dat hij iets fout heeft gedaan.
Ik heb liever dat we van hem horen omdat hij een mooie race heeft gereden ipv over wie ie de schuld geeft voor z’n eigen fouten.
@FelixF: Idd, altijd dubieuze acties en altijd anderen de schuld geven. Ook zijn eigen team moet het vaak ontgelden. Misschien niet saai, maar ook zeer onprofessioneel.
Wat een walgelijke vent. Vreselijk dat je je huidskleur moet gebruiken om anderen te beschadigen, wat nog veel erger is is dat hij Maldonado die de race van z’n leven rijdt gewoon een freakin ridicilous driver noemt. Hij zat fout, daar is Jordan, Brundle, DC, de stewards en zelfs zn eigen teambaas Whitmarsh het mee eens. Een eikel eerste klas in deze race. Van mij hadden ze hem de zwarte vlag mogen geven! Oh nee dat is rascistisch! Walgelijke vent.
@raphael:

http://www.youtube.com/watch?v=H2BjGoS8ORE

Hij zit er toch langst hoor.
Arrogant manoeuvre dat wel.
Maar Maldonado draait echt wel heel vroeg en aggressief in.
Even aggressief als dat Hamilton doorrijdt.
Je moet je plaats niet afgeven maar geen plaats laten als hij al langst je zit? Dan moet je maar eerder afschermen en niet zo plots hem van de baan afduwen de binnenbocht in. Dat zijn manoevres die je zelfs bij de start amper ziet.
@Hupke: Hou toch op man. Het is verdomme MONACO! Niet een gewoon circuit. Hij zat er niet naast, pas toen hij ertegenaan botste ja, hij had die bocht nooit en te nimmer kunnen halen. En daarnaast had hij ook naar rechts kunnen uitwijken aangezien daar gewoon asfalt ligt. Daarnaast is iedereen het met elkaar eens dat hij bij beide ongevallen schuldig was, op een handjevol fanboys na natuurlijk. Walgelijke vent. Het meest walgelijke van alles is nog wel dat hij moord en brand schreeuwde in de vorige race omdat een Toro Rosso hem zogenaamd 0,2 seconden heeft opgehouden en dan komt hij hier, op een circuit waar eigenlijk niet ingehaald kan worden en stoomt hij tot 2x toe vol op andere coureurs die een super race aan het rijden zijn. En dan heeft hij ook nog het gore lef om ze freakin ridicilous drivers te noemen. Gadverdegadver walgelijk.
@raphael Kan me wel wat voorstellen bij jouw reactie hoor. Een walgelijke vent vind ik het nog net niet maar ik steun je comment deels.
Wat Alwood ontgaat (en Lewis trouwens ook) is dat Ali G die zin gebruikte als iemand het niet met hem eens is. Lewis gebruikte die zin puur om te suggereren dat hij om zijn huidskleur door de fia gepakt werd. Daarnaast was het ook geen directe quote, omdat Ali G zei: Is it because I is black? Wat ook aangeeft dat Lewis het niet precies als grap bedoelde. En zelfs zonder die Ali G grap haalde hij verschillende malen belahelijk uit naar de FIA, en naar zn mede-courerus. Vervelend klein kind is het.
Ach een coureur die zegt wat hij denkt. Vroeger noemden we dat karakter. Ik mag hem wel, die Lewis. Hij neemt tenminste geen blad voor zijn mond. Daarnaast had hij de pech dat hij zijn move probeerde bij Massa (die na zijn ongeluk nooit meer de oude is geweest) en Ferrari die nooit vies zijn om als klikkend kleutertje te gaan wijzen en beschuldingen. Massa zat gewoon op het vuil in de tunnel. Je weet dat je daar niet moet zijn. Hij had al schade, dan had ie ook rustig naar de pits kunnen rijden.

Wat iedereen ook schijnt te missen dat hij in hetzelfde vraaggesprek ook zijn excuses maakt voor de rookie mistakes die HIJ gemaakt had tijdens deze race.

Wat is er toch met de sport en de fans gebeurd? Allemaal zachtaardige goody two-shoes geworden?
We moeten racen jongens, geen parade rijden.
@Wessee: Het ging om de manouvre in Loews, daar waar Di Resta ook een straf voor kreeg.
@JanC: Dat weet ik, maar dat stopte Massa niet om als een klein kind aan iedereen die het wilde horen uit te leggen hoe gevaarlijk dicht hij kwam bij sterven.
Oh en ik blijf erbij dat ik Brokkenpiloot vriendje Sutil irritanter vind dan welke andere coureur ook. Hij gaat wijd, raakt de vangrail, rechtsachter lek en stuurt met een zwabberende auto gewoon net voor Hamilton in terwijl hij voelde dat hij lek was. Iedereen kon dat zien. Hij was de reden voor die rode vlag.
@Wessee: Sutil was aan de “verkeerde kant” van de chicane. dus hij probeerde niet eens voor Hamilton uit te komen, maar wel zijn race voort te zetten.
@JanC: Die chicane was links-rechts-links. Sutil kwam van uiterst rechts en sneed naar links, zoals je normaal die bocht zou nemen, haalde de chicane niet en ging dus rechtdoor weer de baan op.
M.i. had hij beter voor de chicane al uiterst rechts moeten blijven met die kapotte band, dan gewoon zijn lijn proberen te houden met een kapotte achterband. Dan had iedereen gewoon binnendoor kunnen komen en was er geen crash geweest.
@Wessee: dank Captain Hindsight, de volgende keer zetten we jou in de auto. Dit soort dingen gebeuren op extreem korte tijd, en zijn bovendien zeer onoverzichtelijk voor de rijder zelf. Het is een racing incident, iets dat iedereen kan overkomen.
@xman: Iedereen kon dat zien hoor, ik ben niet de enige die dat zegt. Het is ook niet de eerste keer dat Sutil zoiets doet. Maar goed, jij hebt je zegje ook weer gedaan. Graag gedaan hoor.
@Wessee: Overigens, ik heb een probleem met mijn korte termijn geheugen; wanneer deed Sutil dan meer van die acties?
@Wessee: Zoals ik het zie haalde iemand van Williams Sutil in en die kwam daardoor op het vuil Daardoor raakte hij de vangrail. Daarna komt hij voor Hamilton omdat hij inderdaad terugstuurde. Daar was echter nog niets aand e hand; pas nadat Sutil rechtdoor ging en Hamilton de bocht gewoon netjes reed, reed Alguersauri tegen Hamilton aan. Als je goed kijkt zie je dus dat het een samenloop was. Hamilton had geremd, reed daardoor relatief langzaam. Alguersauri probeerde anderen van zich af te houden en dus reed hij iets te snel. Om daarvoor Sutil aan te wijzen is te kort door de bocht.
Kan Lewis pluspunten krijgen voor het creeëren van interessante TV?
Schumacher haalde Hamilton op exact dezelfde manier in als Hamilton probeerde bij Massa. Hamilton kijkt wel in zijn spiegels en Massa niet. Vervolgens word Hamilton gestraft terwijl Schumacher in theorie net zoveel risico nam op een incident.

Dit zou gewoon moeten worden afgedaan als een race incident. Hamilton neemt risico om laat voor de inhaal te gaan en Massa neem risico omdate hij gewoon instuurt. Allebei schade dus ja…. Gewoon racen die handel.

De opmerking was wel ietwat onhandig en overbodig. Maar boos zijn aan het eind van de race vind ik prima. Al die politiek correcte antwoorden zit niemand op te wachten. Althans ik niet!!
@svdl: Hij moest insturen, want anders had hij tegen een auto gereden.
het kan me verdommem allemaal niet schelen, er is ten minste weer actie op het circuit… zolang er geen dode vallen is dat allemaal ok voor me… Schumacher en consoorten hebben in hun tijd nog wel vreemdere dingen gedaan.. zelfs senna was niet vies van een ongelukje om zen titel te verzekeren… Als het maar leuke tv is …
Ik zeg: laat de mannen racen, en de jongens naar huis gaan om met de poppen te spelen… Het rijden op de limiet is nu juist leuk. voor mijn part komen er maar 3 wagen aan elke race..
Iedereen schreeuwt hier moord en brand, maar ik denk wel dat hij de helft van zijn uitleg gewoon als grap bedoelde. Je ziet het misschien niet aan zijn gezicht, maar andere coureurs dom noemen doe je niet zomaar, zelfs niet als je een slechte race hebt gehad.
@Alwood

Nee, ik ben geen Massa fan en ook geen Hamilton hater.
Hamilton denkt dat hij zijn auto, te laat remmend, nog net halverwege aan de binnenzijde van zijn opponent kan rammen en vervolgens roepen dat dat een freakin ridicilous driver is die te vroeg instuurt.
Als je net voordat LH de auto van PM en PM ramt kijkt naar de stuurlijnen van die 2 zie je dat daar niks mis mee is. Misschien tegen of net op de kerbs aan de binnenzijde maar zeker niet anders dan andere coureurs die bocht nemen…. of Hamilton zelf.
Hamilton was het hele weekend super gefrustreerd vanwege een slechte kwalificatie en start en zou en moest ten koste van iedereen punten scoren. Dat hij daarbij tot 2 maal toe bestraft wordt telt natuurlijk niet, dat lag aan de anderen, niet aan hem.
Because he’s black… een slechte grap van een slecht verliezer.
Hij heeft het niet nodig.
@hape: Bij het Hamilton-Maldonado incident was er al sprake van dat Hamilton er al meer dan een ronde achter zat en echt wel harder kon, bij Massa eigenlijk ook.

Wil je op een dergelijk smal circuit vervolgens niet al te veel verliezen qua positie dan moet je risico nemen met je inhaalactie. Je moet hem op een ietwat onbewaakt moment heel scherp ergens tussen zetten om uberhaupt kans te maken tot inhalen. Bij indoor karting is dat al problematisch, F1 op het scherpst van de snede gaat er dan echt niet veel liever aan toe.

Frustraties bij Hamilton, ongetwijfeld maar het racen lijdt er in mijn ogen zeker niet onder. De crashes zijn jammer maar de fouten die daartoe leidden zijn door beide betrokkenen gemaakt. Het scherpe/felle racen van Hamilton zou daar niet onder moeten/hoeven lijden, daar lijkt de regelgeving wel tot aan te zetten.

Trek je het in de extremen door dan hou je alleen nog maar hele lieve/brave coureurs over die netjes op elkaar wachten. Tegen die tijd kunnen ze de hele competitie schrappen omdat iedereen elkaar praktisch voor laat gaan of netjes achteraan blijft rijden.
Hamilton your the best!!! Ik kijk F1 alleen voor hem. Voorheen reed hij vettel in een kart en GP2 en GP3 aan flarden. Redbull kan alleen bij houden omdat de budget zijn ingekrompen en redbull heeft iets nieuws (illegaal) heeft. Waarom webber altijd trager is, is mij een raadsel hahahaha. Hami je hebt de mooiste chick en je zit in de beste team. Alleen moet je je impulsiviteit inhouden. And being black heeft ook zijn charmes.
@335istage4: oh dan gaan we weer. Red Bull is illegaal. Dus men controleert die auto’s niet voor iedere race?
Formule 1 is niet meer, F**K fia, altijd moeten ze Hamilton hebben idioten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).