Audi A1 Clubsport Quattro met 503 pk!

Auteur: , 56 Reacties

Wie een stadsrakkertje wil met een turbogeblazen 2.5-liter vijfcilinder uit de TT-RS, maar dan met iets meer vermogen, steek nu je vinger op.

Voor het jaarlijkse VAG-feestje aan de Oostenrijkse Wörthersee heeft Audi weer eens een die-zien-we-nooit-meer-terug-auto in elkaar gezet: de A1 Clubsport Quattro. De bekende Audi-vijfpitter die ook de RS3 van pk’s voorziet is nog wat verder gekieteld en in een A1 gelepeld. Dankzij een gewicht van 1.390 kilo, 503 pk en 660 Nm sprint deze kleine Ingolstadter in 3,7 tellen naar de honderd. Een begrenzer maakt ook hier en geheel naar Duits gebruik bij 250 km/u een einde aan de acceleratiepret.

Zou dit beestje een beetje leuk rijden? We zullen het waarschijnlijk nooit te weten komen, maar op papier belooft het wat. Een handgeschakelde zesbak, vierwielaandrijving, een dak gemaakt van carbonfiber, (mm, van welke premium concurrent kennen we dat ook alweer?), keramische remschijven en 19 inch lichtmetaal met 250/30-rubber.

De carrosserie van deze anabolen-A1 is verder flink verbreed -dat moet je doen denken aan de Ur-quattro, aldus Audi- en verder zien we een ruim bemeten taartschep op de achterkant en een dikke bumperpartij. De zijspiegels hebben weer wat weg van de R8-exemplaren.

Gaat deze A1 ooit in productie? Neen, wel kun je ‘m komen bewonderen in Wörthersee, van 1 tot 4 juni.



56 reacties

wel geinig dingetje maar maak dan wel het dak ook wit of de rest zwart. en zonder die stickers S.V.P.
Met een beetje geluk laten ze deze ook los op het Top Gear Track ;) . Lijkt mij een te korte wielbasis om op dat circuit nette tijden neer te zetten.
@diebruine: net als de lancia/Hawk stratos. 1/2
Met een beetje geluk laten ze deze ook los op het Top Gear Track ;) . Lijkt mij een te korte wielbasis om op dat circuit nette tijden neer te zetten.
@diebruine: net als de lancia/Hawk stratos. 2/2

waarom 2 keer?
Vertel eens iets over dat Wörthersee feestje.
Kan iedereen daar naartoe?
Ook met je Opel Manta met vossenstaart aan de spiegel en VW logo aan je sleepoog?
@ramshoek: Kan, maar de VW-tokkies daar hebben het niet zo op Opels. 8)

http://youtu.be/LANrPbZ2jEQ
@ramshoek: Strippenkaartje meenemen. Heenreis gaat wel, terugreis is vervangend vervoer een reeele mogelijkheid.
Wtf ik heb er geen woorden voor. Maar wat ik niet snap. Mijn alfa 147 weegt 1345 kg en dit ding 1395 kg das wel een groot verschil terwijl mijn auto een pak groter is en het is een jtd 1.9..
@mortsel2640: quattro weegt extra
@mortsel2640: De vijfpitter weegt zwaarder als jou 4, Quattro aandruiving gooit gewicht in de schaal, Waarschijlijk is de koets redelijk verstevigd om dit PK geweld een beetje aan te kunnen. Remmerij zal ‘iets’ grover zijn als jouw standaard Alfa schijfjes. (wel eens een geventileerde remscijf in de je handen gehad?)
Zo zullen er misschien wel meer redenen zijn waarom deze A1 zo ‘zwaar’ is…. Maar volgens mij is dit niet een probleem als je dik 500 paarden heb die dit alles voort moeten slepen.
@TSI-tje: Aandrijving, natuurlijk..
goeie genade!!! hebben :D
Dit is de stijl waarin Audi de RS5 quattro coupe jaren ’80 rallybak hommage had moeten maken. Wat een vet ding is dit zeg!
Gave velgen
Laat me denken aan Ronal Turbo’s
@d15b2: Mij doen ze direct aan de turbine velgen van een E34 M5 denken eigenlijk.
@Witten: plaats een een plaatje, want ik zie de overeenkomst nog niet
Het zou leuker zijn als ze er eens écht iets mee gaan doen.

http://www.bmwblog.com/wp-content/uploads/01audi_a3_cs_quattro.jpg

http://static.pagenstecher.de/uploads/7/71/715/7155/audi-tt-clubsport-quattro-2008-hr-021.jpg

Net zoals deze Clubsport modellen, het zou van echte ballen getuigen wanneer ze er een beperkte oplage van maakten. Maar goed, daar is Audi dan weer te conservatief voor ;)
Prachtig wagentje!
gaaf ding! zal binnenkort vast wel een tuner komen die zoiets gaat doen met een A1 dnek ik zomaar
raar bedrijf, dat audi.
Allerlei vette auto’s maken (die ur quattro hommage op basis van de rs5) deze a1.
En het vervolgens niet gaan maken.
What’s the fucking point in making them the first place?
@g40freak: Helemaal mee eens. Wat een zonde. Van mij mag deze wel gemaakt worden. Maar wel begrijpelijk.

De fabrikanten bekijken alles vanuit het oogpunt “kunnen we er aan verdienen.. is er een positieve business case voor?” En het antwoord is dan zeer waarschijnlijk nee. De doelgroep voor deze auto is enorm klein. Want reken maar dat het ding razend duur zal zijn (quattro, 5-cilinder, keramische remmen, etc..) dus wie gaat hem kopen.. Bovendien veel kosten voor de fabrikant, dit ding loopt waarschijnlijk niet mee op de normale band mee.. (de VW Rocco R loopt ook niet op de normale Rocco band mee..) dus daar moet een bouw-groep-team voor ingeregeld worden, etc, etc. Dit bepaald allemaal de prijs, haalbaarheid, enz.

OT: Waanzinnig. Ik heb zitten kwijlen op de foto’s. En wat een afwerkingsniveau. Niet normaal. Ik ben gewoon flabbergasted dat Audi voor een one-off toch allerlei specifieke afwerkingsonderdelen ontwikkeld zodat het geheel gewoon de Audi standaard haalt. Check de afdekkappen onder de motorkap, de speciale deurpanelen met trektouwtje, etc. Super.

Jammer dat we hem nooit zullen zien.
@Freewarefreak:

nee, das duidelijk.
Maar je kan het ook zien als het een soort marketing technisch dingetje.
Ik bedoel de scirocco en golf R zullen ook niet gemaakt worden omdat ze er zoveel op verdienen.
Ook om je als auto fabrikant duidelijk te profileren met je kennis en kunde.
Kijk bijv maar naar de veyron, verdienen ze niks op, maar marketing technisch onbetaalbaar
@g40freak: Je kán het ook anders zien. deze A1 werd speciaal gemaakt voor het jaarlijkse Wörthersee gebeuren.
Daar doen ze altijd iets ‘extra’ voor hun vaste fans. (dit was ook het geval met de Golf GTI W12 650) Puur marketing dus. Natuurlijk inspireren ze hier ook de diverse tuners mee. Wie weet kan je binnenkort wel je A1 1.4TSI wegbrengen voor een hart-transplantatie en komt het in de buurt van dit spul. Daarnaast wegen er meer dingen mee voor een fabrikant denk ik. Veel van dit soort spul komt niet meer verder dan de tekentafel omwille van de ‘groene leugen’ Probeer eens zo’n nieuwe auto voor een type-goedkeuring aan te bieden met de huidige emissie eisen (euro5 of zelfs al euro6). Dat is vrij kansloos.
Al Gore en Toyota, bedankt !
Geinig….
Rally liveries erop en het zou zomaar iets leuks kunnen worden.
die taartschep zouden ze toch mooi in de optielijst kunnen zetten!
Die velgen,…… *pakt emmmer voor kwijl
Zeer vette auto, alleen die wielen vind ik een beetje jammer. Die hadden open moeten zijn.
1.390 kilo vind ik nog teveel voor zo’n klein ding..
Een echte knalbak , op de achterkant na ziet ie er ook wel lekker uit, ik zeg maak 20 stuks ofzo
@Stopwearingpants: of laat audi in ieder geval die bodykit maken…
Wouter-Klinge via iPhone app
@Ricardo

Zal wel een natte boel zijn IN de Worthersee.
ik typ met een hand want mij vinger staat in de lucht:D
Wat een heerlijke bak zeg!! Deze zouden ze moete bouwen als concurent van de 1m? Of R32? Maar wel voor een schappelijke prijs 50 ruggen?
Die velgen zijn vreselijk mooi! Lijkt op Compomotive maar dan groot, heel fraai.
deze zou ik graag terug zien in het WRC! 1600t erin lepelen en je bent klaar.
Leuk gedaan! lekker snel zeg, jammer dat de a1 zo ontzettend lelijk is
De audi ingenieurs laten hiermee nog maar eens uitschijnen dat ze zelf niet zo saai zijn als hun alledaagse auto’s.
Maar ze mogen echter wel eens eentje in productie nemen.

Ik zeg: achterbank er uit, airco er uit, carbon verstevigingen, race-ophanging & wat deftige elektronica er in.
daarvan 100stuks in pruductie brengen en audi heeft weer imago weer wat opgepoetst.
Misschien is het beter om eem a3 als basis te nemen, want een a1 is echt kort!
leuk vermogen, maar ik heb een keer iets gelezen over een getunde TT-RS met 435pk en 530nm die van 0-100 in 3.8 seconden ging, hoe kan het dan dat deze met 70pk meer 130nm meer en een lichter gewicht, maar minimaal sneller is.
@jeanclaude: Sterker nog, een getunede met 430 PK is officieel geklokt op 3.55 naar de 100, terwijl dit een handbak was. De s-tronic gaat sowieso al onder de 4 seconden. Dat terwijl de opgave 4.3 sec is. Waarschijnlijk nog niet uitgetest en zijn de cijfers gebaseerd op theorie
1400kg!! WTF Een A1 kan makkelijk onder de 1000!
*Steekt vinger op* :D

Dit is wel veruit de bruutste uit het Clubsport rijtje. Kan maar aan 1 ding denken en dat is: productie!
Ik blijf de achterkant van dit wagentje érg lelijk vinden… Totaal niet mijn ding dit wagentje.
P.S. met die rode accenten in de koplampen lijkt het net alsof de A1 oogontsteking heeft! :P
WOOOAAAAUW! die uitlaten aan de zijkant. echt nice clubsportwerk audi, nu nog in productie, ook die A3 en TT
wat een gaaf ding! echt een droombakkie voor mij :D!
audi te conservatief om hier productiemodellen van te maken? waarom staat er dan sinds een maand of 2 een RS3 in de prijslijsten? is gewoon een doorontwikkeling van de A3 clubsport. Evenals dat de TT-RS een doorontwikkeling is van de TT clubsport. Beter nog. De clubsports zijn ontwikkeld op basis van testtechniek voor de RS reeks om reacties te peilen. Is zeer realistisch dat dit een testcase is voor een op handen zijnde RS1. Plus de bodykit is ontwikkeld. Zit nu standaard op de RS modellen. Svp feiten checken alvorens te posten.
Hoezo niet in productie? Komt er geen RS1 dan?

Agressieve kijkertjes. Hopelijk kan je (als het er toch komt) uit meer kiezen dan alleen rood…
Toch fijn karretje maar bedoeld als spielerei om te tonen wat de capaciteiten ervan zijn. Prestaties liegen er niet om. Wel te korte wielbasis om echt snel door de bochten mee te gaan. Zie het dan ook niet productiemodel maar een proefproject voor de komende RS1 ofzo. Interieur is echt knap. Mooie hulde voor de A1 en nu op weg naar de sportback
http://www.gametrailers.com/video/project-w11-need-for/714457

Check de video! making off project W11 ;)
Gaat ook in een game komen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).