De nieuwe elektrische retro-taxi voor Amsterdam

Auteur: , 24 Reacties

Maak kennis met de TX4 die vanaf heden in 020 rondrijdt. Kennen we dit sujet niet al ergens van? Jawel, het ding is al in 2006 geïntroduceerd, maar toen lag er nog een meurdiesel onder de kap. Nu is het een elektrotorretje dat voor de aandrijving zorgt.

In 2009 werd door Taxi Centrale Amsterdam al geroeptoetert dat ze elektro-cabs zouden gaan inzetten. Dat is echter nu pas gebeurd (ook Rotterdam gaat trouwens aan de elektro-taxi). Het bedrijf All Green Vehicles (AGV) heeft de eerste vijf inmiddels geleverd en die zullen worden ingezet in het centrum van Amsterdam. Ze zijn geel, hebben een retro-uiterlijk en bieden plaats aan 4 à 5 passagiers (plus rolstoel). Helaas ontbreken suicide doors zoals de originele ‘London cab’ die wel heeft.

Mocht iedereen enthousiast worden over de elektro-taxi’s, en niemand struikelen over de verlengsnoeren, dan wordt de vloot eventueel uitgebreid. Het doel is om nog dit jaar 50 stuks bij te leveren en het voordeel zit ‘m bij deze elektrisch aangedreven taxi’s natuurlijk in het feit dat er minder herrie vanaf komt en dat ze bijdragen aan de luchtkwaliteit van A’dam. Prima voor de korte ritjes, en zo blijft er weer wat benzine diesel over voor ons petrolheads oliestokers.

In ander taxinieuws: verkeerminister Schultz heeft aan de Telegraaf laten weten dat het huidige tarievensysteem op de schop gaat. Per 1 oktober 2011 is niet alleen de afgelegde afstand van belang voor de ritprijs, ook de tijdsduur van de taxirit gaat meespelen. Meer stilstaan = meer dokken. Gelukkig zijn al onze grote steden erg autovriendelijk en is er van oponthoud bijna nooit sprake. [/sarcasme]



24 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Grappig ding, zal de boel wel wat opvrolijken tussen al die Benzen.
Door een gebrek aan eigen identiteit gaan we er 1 proberen te creeëren door een Londense taxi ‘NewYorkgeel’ te maken en electrisch te laten rijden? Doe mij maar een Benz!
@Breinstein: Ze combineren dan wel weer de meest herkenbare taxi’s ter wereld, toch wel slim :P
@screamer:

vind de crown vic toch meer een icoon (wereldwijd dan)
@timberleek: Dat de Crown Vic een icoon is ben ik met je eens, maar de Londonse Taxi’s zijn wereldwijd toch echt meer bekend als puur taxi. Ook al omdat de Crown Vic ook veel te zien is als PD-car. Ik denk dat de A11-Checker Cab meer het iconisme deelt met de London Cab.
Deze dus:
http://www.boutiquecalandre.com/images/Sunstar_18/sun18-2501_81-Checker-A11-NY-Taxi.jpg
@TSI-tje:

ja die inderdaad nog bekender
Nu is het wachten op de eerste klachten dat ze de actieradius bij lange na niet halen en/of de eerste knetterwauwse toerist die dat ding niet aan hoort komen en ongewild een pancake gaat nadoen op straat. Mark my words.
Een Benz taxi… dat is pas gebrek aan identiteit. Zet er Spyker-style een paar kaasraspen op en je hebt eigen identiteit in overvloed.
Het is wel een grappig autootje. Maar ik zou nooit met deze auto mee willen rijden. Alleen omdat hij eleketrisch is!
@Nico94: Zegt iemand met een fiets logo als avatar…
@RickB: Met een goede Trek (over beter Koga!) ben je in de stad sneller dan welke taxi dan ook!
En hoe ver geraak je met zo een ding? Ik denk niet dat zo een ding een volledige dag op 1 accu uithoud..
Leuk ding maar ik zie enkele hobbels in de weg. 1 wat is de range en de laadtijd. 2 zoals audir8v10 al opmerkte hoe gaan toeristen en andere voetgangers dit ding vermijden (geen geluid en een rijstijl uit carmagedon). 3. hoeveel palen met laadstroom moeten er wel niet komen voor het opladen?
the-budel-guy via Android app
grapig bakie maar doe mij dan toch maar die meurdiesel
Leuk ding, goed initiatief om stinkdiesels uit de binnenstad te weren. Nu nog de bussen en de vrachtauto’s.
Sinds wanneer is Amsterdam Londen? Dit is helemaal geen retro-taxi voor Amsterdam. Gewoon de gracht in duwen, dank u!
@db87: Dan elektrocuteer je de vissen, ook geen oplossing ;)
Wat een intens lelijk ding zeg! Lijkt wel een Chinese lapjeskat ofzo… Dit kun je toch niet serieus nemen als TCA hiermee voor komt rijden om internationale gasten te vervoeren.

Maar dan blijft de vraag: will it drift…?
allesisrelatief
Beetje jammer dit ontwerp. een paar ambtenaren die nu fan zijn van retro en straks worden ze weer allemaal vervangen omdat het weer modern moet zijn….
Ik rij sinds 2000 in Amsterdam met een zwarte Engelse taxi: de TX1
Sinds januari met de zwarte TX4. Beide met een dieselmotor.
Veel passagiers zijn positief. Een enkeling negatief.
Je kan het nooit iedereen naar zijn zin maken.

Met betrekking tot de gele elektrische TX4:
1) Deze zijn niet van TCA! Het is het idee van de heer Vos en ze zijn gekocht door ondernemers aangesloten bij TCA. De TCA heeft zelf de elektrische Fiat Doblo gepromoot.
2) De elektrische Engelse taxi’s zijn (nog) niet goedgekeurd door de RDW. Er zit op dit moment nog geen kenteken op.
Die verdienen dus een ster in de voorruit.
Amsterdamse taxi’s, haha…net of de uitstoot ook maar bij benadering hun grootste probleem is. Als je het milieu wilt helpen, zou ik beginnen bij de chauffeurs
Goed idee maar dan hebben ze wel wat standplaatsen nodig met een stroom aansluiting.

Want momenteel laten ze vaak de motor draaien voor de airco of verwarming.

Maar als je dat op stroom gaat doen gaat het erg hard met de accu.

Verder, als je weet waartoe die chauffeurs in amsterdam toe in staat zijn (meisje mishandelen, zelf zien gebeuren) dan mag zo’n taxi nog zo schoon zijn, ik zal ze vermijden
Afgelopen vrijdag stond een van de vijf wagens in de brand.
Oorzaak: kortsluiting.
Brand was moeilijk te blussen omdat het vuur iedere keer weer opnieuw begon.
Omstanders moesten op grote afstand blijven in verband met zeer giftige rook
http://www5.picturepush.com/photo/a/6914638/1024/Taxi%27s/111104-Brand-elektrische-taxi.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).