Gespot: Het dikste uit Düsseldorf

Auteur: , 40 Reacties

Voor een ècht leuke dag spotten kom je al snel in het buitenland uit, omdat Nederlanders iets bescheidener zijn in het aanschaffen van auto’s en bovendien te maken hebben met hoge belastingen. Düsseldorf is de dichtstbijzijnde plaats waar je je hart op kunt halen aan exclusieve auto’s die eens niet klinisch gepoetst achter een hekje of in de showroom staan.

Aston-Martin Vanquish

“Never change a winning team” is een motto dat door veel autofabrikanten wordt aangehouden, net als het feit dat het ontwerpen van een geheel nieuwe auto relatief veel kost als er weinig exemplaren worden gebouwd. De Aston-Martin Vanquish, die alweer tien jaar geleden werd gelanceerd, is duidelijk een belangrijke inspiratiebron voor de ontwerpen van modellen die momenteel worden gebouwd, kijkend naar stijlelementen. Voor de motor die voorin ligt geldt hetzelfde. Afgezien van de V8 motoren die voor de AMV8 Vantage worden gebruikt, en de 7,3 liter V12 uit de One-77, houdt Aston-Martin vast aan de 5,9 liter V12 die in 1999 al te vinden was in de DB7 Vantage, oorspronkelijk goed voor een maximum vermogen van 420 pk. Voorin de Vanquish levert de motor 460 pk, een vermogen dat met een schitterende, maar niet al te ordinaire brul op de weg wordt gebracht. De motor werd gekieteld tot 515 pk om dienst te doen voorin de Vanquish S, welke van 2004 tot en met 2007 in productie was. In totaal werden er 2.578 gebouwd.

Aston-Martin Vanquish - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin Vanquish - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin Vanquish - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin Vanquish - Foto: Jim Appelmelk

Aston-Martin Vanquish - Foto: Jim Appelmelk

Audi R8, R8 V10, TT RS, en S5 Cabriolet

Merken onderscheiden zich onder andere van elkaar aan de hand van hun designfilosofie. Ferrari ontwerpt vrijwel elk model geheel opnieuw, zodat maar weinig designelementen worden gerecycled. Aston-Martin heeft al méér een handje van recyclen; Audi is verantwoordelijk voor de regelmatig terugkerende term “VAG-pot-nat”. De Audi R8 is een leuke en snelle Audi, maar het moet gezegd worden dat het geen erg vernieuwend ontwerp is. Je kijkt in ieder geval niet meer op van het ontwerp zelf. Hoe kun je dan toch nog véél aandacht trekken? Een enkele keer bestelt iemand een rode R8, maar knalgeel is nòg een stap verder. Wel is het jammer dat het “zijvlak” niet mee is gespoten, ik begrijp nog steeds niet wat voor functie het heeft om dit zo te laten opvallen.
Andere relatief leuke Audi’s waren een R8 V10, een TT RS, en een S5 Cabriolet, die samen op één foto pasten. De R8 V10 werd pas een aantal maanden na het lanceren van de Gallardo LP560-4 gelanceerd om niet te interfereren met de “oer-Gallardo”. Het is echter de R8 V10 zelf die niet populair is, want van de R8 V8 zijn er ruim tien keer zo veel. De TT RS is óók geen veel geziene auto. Hier ligt een 2,5 liter vijfcilinder turbomotor in met een maximum vermogen van 340 pk. Of het lanceren van de TT RS nuttig was, is discutabel, want óók de TTS blijft een zeldzame vogel. Ten slotte is er een S5 Cabriolet te zien, anoniem uitgevoerd in het zwart.

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Audi - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Arnage R Mulliner

Wie in Düsseldorf gaat spotten, kan rekenen op een veelzijdige samenstelling van moderne en klassieke auto’s uit alle hoeken van de wereld. Of… Niet? De Bentley Arnage is op veel locaties een relatief veel voorkomende exclusieve auto, maar in Düsseldorf kan ik me niet méér dan twee exemplaren herinneren van de afgelopen vijftien keer dat ik er ben gaan kijken. Één ervan kwam anderhalve week geleden langs, en het is niet zomaar een exemplaar. Zoals deze Arnage uit is gevoerd mag hij wel op mijn denkbeeldige oprit. Zowel de kleuren van het lak en interieur als de van de Brooklands ontleende velgen onderscheiden deze Arnage R van andere exemplaren, en wel op een stijlvolle manier. Het kleine achterraam is een optie, maar wordt op sommige gelimiteerde oplagen, zoals de RL Mulliner Limousine, wel standaard geleverd. Inmiddels is de auto opgevolgd door de “New” Mulsanne – zo noem ik hem omdat de naam gerecycled is – dus verwacht op dit model eveneens veel variatie.

Bentlet Arnage Mulliner - Foto: Jim Appelmelk

Bentlet Arnage Mulliner - Foto: Jim Appelmelk

Bentlet Arnage Mulliner - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Supersports Convertible

De ene variant op een auto heeft alleen een ander interieur en velgen, zoals de Continental GT Diamond Series en de Series 51, andere versies zijn serieus aangepast. Met de Continental GT Speed was de eerste significante vooruitgang gemaakt, want het motorvermogen was van 552 pk naar 610 pk gestegen. Bovendien werden er nu velgen geleverd die geen plastic-look meer hadden. Al gauw volgden de Flying Spur Speed en de GTC Speed. Inmiddels is de Supersports een feit, het is de snelste auto die Bentley ooit in serieproductie heeft gebouwd. De W12 biturbo motor is aanzienlijk aangepast aangezien niet alléén het maximum vermogen toe is genomen tot 621 pk, óók drinkt de auto inmiddels bioethanol. Alcoholvrij rijden zit er dus niet altijd in. Helaas is óók de voorbumper van de auto verder gegroeid, wat me sterk doet denken aan bepaalde Volkswagen Golfjes…

Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental Supersports Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 996 GT2

Soms staat een auto erg krap geparkeerd, zoals bij dit tankstation midden in Düsseldorf, dus het blijft bij één foto. Een vorige keer stond er een grijze Continental Supersports Convertible, anderhalve week geleden stonden er een CL 63 AMG, een C63 AMG, en deze über-Porsche. GT2’s worden traditioneel gebaseerd op de 911 Turbo, maar om de auto lichter en leuker te maken wordt het interieur leeggeplukt, en bovendien worden alléén de achterwielen aangedreven. Hiermee is het een kruising tussen een 996 Turbo en een 996 GT3. De 3,6 liter zescilinder boxermotor wordt ingespoten via een turbo, zo levert de motor 462 pk, latere versies hebben 483 pk op de achterwielen. De combinatie van een motor achterin, een hele berg vermogen, en achterwielaandrijving maken wel dat de auto bij het loslaten van het gas in bochten erg veel overstuur vertoont, dus wie de auto op de limiet wil rijden moet van erg goede huize komen. De auto heeft daarom de bijnaam “widowmaker”. Van de naar schatting 700 exemplaren zijn er overigens niet eens zo veel gecrasht.

Porsche 996 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT2

De Porsche 996 GT2 is een echte zeldzaamheid, de opvolger is veel succesvoller. Het succesconcept van een 911 Turbo met achterwielaandrijving en dito aanpassingen gaat ook hier weer op. Deze generatie GT2 heeft echter elektronische hulpmiddelen, zoals PASM en PSM. PASM staat voor Porsche Active Suspension Management, een systeem dat de vering op de wielen continu aanpast aan de rijomstandigheden. PSM staat voor Porsche Stability Management. Dit is een systeem dat de stabiliteit van de auto tijdens het rijden op de limiet optimaliseert door selectief te remmen op de afzonderlijke wielen. Met deze systemen zet Porsche niet alleen een vernieuwende auto op de weg, ook maakt het dat je later de keuze hebt tussen een spannende GT2, de 996, en een veiligere, de 997.

Porsche 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT2 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT3 MKII

Enerzijds geeft Düsseldorf de autospotter een afwisselende collectie aan bijzondere modellen, anderzijds wordt Porsche wel aanzienlijk oververtegenwoordigd. Zo ben ik een jaar of twee op een regenachtige dag uit verveling gaan tellen hoeveel Porsches er eigenlijk langsreden, na een uur of drie ben ik gestopt bij ongeveer 130 exemplaren. Veel bijzondere versies zaten er toen niet tussen.
In dit geval was dat wel anders. De Porsche 997 GT3 MkII is niet zomaar een kleine facelift, de auto is technisch aanzienlijk veranderd. De 3,6 liter zescilinder die al vele jaren werd gebruikt is inmiddels vervangen door een 3,8 liter motor. Dit wordt meegedeeld op de achterspoiler bij wijze van knipoog naar het verleden. De GT3 is de huidige interpretatie van de vroegere Carrera RS, waarvan een deel is geleverd met 3,8 liter motor. Deze GT3 heeft 20 pk méér dan de 997 GT3 MkI, welke 415 pk achterin had liggen.

Porsche 997 GT3 MKII - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT3 MKII - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic

Porsche is erg fanatiek in het uitmelken van de 911. Soms levert dat versies op die we best hadden kunnen missen, andere versies zijn eigenlijk juist erg leuk. Waar de “3.8” op de achterspoiler van de 997 GT3 MkII al een subtiele verwijzing naar het verleden is, is de 997 Sport Classic haast een remake van de 911 Carrera RS 2.7. De auto heet dan ook niet voor niets “Sport Classic”. De belangrijkste features zijn de Fuchs velgen, de opvallende fliptail, de double bubble in het dak, en de 44mm bredere heupen. De voorbumper lijkt veel op die van de GT3, en daarmee probeert Porsche duidelijk te maken wat voor soort auto het is. In de basis is de auto een 997 Carrera met 23 pk extra, waarmee het maximum vermogen 403 pk is. Voor de puristen is het een leuke auto, want hij is alléén leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Het kleurenschema van de auto is kenmerkend, want alle Sport Classics worden geleverd in Sport Classic Grey met twee donkere strepen in een interieur in Espresso Nature, een donkerbruine kleur met een grijs/bruin blokjesmotief op de zitvlakken en tegen de deuren. Er worden 250 exemplaren geleverd.

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 911 Sport Classic - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 Turbo S Cabriolet

Eigenlijk is dit typische Porsche-uitmelkerij; de 997 Turbo is een al één van de meest krachtige modellen, want de Turbo MkII beschikt al over 500 pk. De “S” staat voor 30 pk extra. Anderzijds is het wel een voor de hand liggende stap, want de 993 en de 996 waren er óók als Turbo S. Uiterlijk verschil tussen de 997 Turbo MkII en de 997 Turbo S is er niet, afgezien van de velgen die standaard onder de 997 Turbo S worden geleverd. Het kenteken van het afgebeelde exemplaar zegt wellicht iets over een vorige auto van de bestuurder.

Porsche 997 Turbo S Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 Turbo S Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk



40 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Meerdere keren bij Königsallee gestaan terwijl vriendin en co. aan het winkelen waren. Gewoon de hele dag naast die weg staan en genieten van al het moois wat langskomt…
@audir8v10: Ik was een tijdje geleden met familie erheen gegaan om te winkelen. Geparkeerd staan is veel leuker dan winkelen vanwege al die auto’s die er rijden :)
Ik ben één keer in Düsseldorf geweest en over de Konigsallee gewandeld en het enigste wat ik gezien heb waren S-klasses. :(
Boel VAG daar.
Dikste? En dan alleen maar die kut kevers? Wat gaat hier mis.
@ricardo mag ik een link van grote foto’s van de Bentley Arnage R Mulliner

M.Vr.Gr
Sport classic is prachtig
@mortsel2640: Helemaal mee eens!

Maar de Vanquish mag er ook nog steeds wel zijn :D
@Vanquish: Altijd als ik de naam Vanquish zie moet ik denken aan de film the Italian Job 8)
@agera: Ik aan “Die Another Day”! :D
@Vanquish: kijk met jou ik kan ik praten, de Porsche SC en de AM Vanquish zijn de mooiste van het stel.

De rest kan mij spreekwoordelijk gestolen worden.

OT: mooie spots! veel Porsches dat wel, maar de Vanquish en de Sport Classic maken een hoop goed.
Leuke foto’s!
Nog enkele opmerkingen over de Porsche’s, de 996 GT2 wordt geblazen door twee turbo’s (is al zo sinds de 993 Turbo en GT2). En de Sport Classic heeft 408 pk’s volgens Europese standaarden.
Die Sport classic is mijn favoriet.
Geweldige klassieke look..
@Olle: Juist daarom heb ik een zwak voor Porsche vanwege het tijdloos design.
Zo zie je maar weer als je exclusief wilt rijden, koop geen Porsche of een (sportieve) Audi.
Doe mij die gele R8 maar xD stoere kleur!
Jongens ga gewoon naar Knokke heist in België, veeeeeel meeer dikkere auto’s
Geil geil en nog eens geil
Voor sommigen is het negatief dat Porsche de 911 uitmelkt, maar voor mij niet. Ik kan het erg waarderen juist vanwege het tijdloze design en omdat je dan verschillende versies ervan ziet.

Ook al zie je een Porsche veel rijden, mocht ik het geld hebben zou ik ook een Porsche 911 kopen. Simpelweg omdat ik die de mooiste vind.

De zwarte Porsche 997 GT2 en de witte 997 GT3 van hierboven beiden vind ik een plaatje helemaal mijn smaak! Jammer dat er niet meer foto´s waren van de rode 996 GT2
gave nummerplaat op die Bentley … ECO … lol
Ik zou een Nissan GT-R kopen als ik het geld had voor een 911 turbo, en met het geld dat ik bespaar zou ik een CLS kopen.
Doe mij maar de Porsche 911 Sport Classic
Leuk spul! Alleen ik kom net terug uit Zürich… Als er ergens wel een hoge concentratie supercars rondrijden is het wel in Zürich. Letterlijk is de 911 (en de Maserati GranSport) vergelijkbaar met een Astra hier.
Van Ferrari tot Pagani. Mijn toppertje was wel een GT3 RS Clubsport met een mat zwarte wrap… Maar het is wel allemaal Italiaans en Duits wat de klok slaat. Op een paar verdwaalde GT-R’s na..
@Bisazza: Ik ben wel benieuwd welke Pagani je gezien hebt, al maakt het niets uit de Zonda en de Huayra zijn beiden beest van auto`s. Lijkt me wel gaaf rijd je op de snelweg word je ineens ingehaald door een Pagani :) .
De Sport Classic!. Je moet er van houden, en ik houd er van.
Prachtige wagen.
@terazino: Nou nou nou wat een geweldige auto ook met die fuchsia velgen echt een plaatje!
De sport classic is echt een pareltje! Ik vind een TT RS zonder spoiler trouwens veel lelijker. Een spoiler is misschien ordi, maar op een TT RS compenseert het die eigenlijk te bolle kont waardoor het geheel mooier wordt.
De Sport Classic is geweldig om te zien. De R8 en de TT zijn en blijven lelijk. Een wannabee sportwagen zo’n R8.
De Bentley en Aston hebben stijl en de GT2 en GT3 stralen pure snelheid uit en zien er ongelofelijk mooi uit.
ik geniet bijna elke dag van een sport classic :D,wat een machine is dat, echt een hele dikke!
bij mij in de buurt rijd er 1, en me buurman heeft zo’n vanquish :P
En die gele R8 is gewoon lelijk.
Hoe upload je een foto vanaf je iPad (autoblog app)??
Ik heb al zitten zoeken maar ik vind het niet
Mooie wagens hoor.. En dan die Sport Classic… Prachtig..
Heb ooit eens 1 zien staan in Sint-Martens-Latem… Mooi ding hoor…
G:\Documenten enz\Foto’s autogespot.nl\SPORT CLASSIC\IMG_0410.JPG
die sports classic het mooiste in het rijtje, wij hebben er ook 1 in de garage staan
De sportclassic! De beste 911!!
@mout

goed opgemerkt!
maar wat is er mis mee?
Jezus wat is de Sport Classic toch mooi !
911 SC , één van mijn droomauto’s ! die gele R8 zou ik ook wel willen, lekker opvallen
Ja zo’n retro ducktail staat ‘m best!
Een gave bak blijft het die 911 SC

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).