Lang leve de zon, de zomer en de Porsche 911 cabrio

Auteur: , 49 Reacties

Zaterdagochtend, 9u40, de schittering van de zon, buitentemperatuur sterk in de lift. Daar sta je dan. Volvorijder, doodsaai van aard (natuurlijk). Rustig ingesteld en vooral begaan met het comfort dat een auto je kan bieden. Niets heeft je voorbereid op vandaag. Hier kan geen vijfcilinder turbo tegenop. Een Porsche 997 Cabrio 4S mk2, wil ik ooit nog wat anders?

PCG Limited Edition

911 Cabrio dekt de lading net niet helemaal. We hebben hier te maken met een bijzonder model. Een van de 2 cabrio’s, speciaal gemaakt voor het jubileum van Porsche Centrum Gelderland. Een Carrera 4S Cabrio met al het denkbare speelgoed dat Porsche op deze auto levert. Inclusief de Targa en Coupés bestaan er 5 “PCG’s”.

Zaterdagochtend, 9u50, de zon reikt nog niet tot de parkeerplaats en het dak zit dicht. De 911-maagd wordt eerst nog kort uitleg gegeven over de werking van het PDK, open dak en een knopje hier en daar. Net wat kleine zaken, handig om te weten. Uiteindelijk verklaart alles zichzelf bij het eerste gebruik. “Wilt u de kap open?” Graag! Geen wolkje aan de hemel en aangename temperaturen maken de keus zelfs voor niet-cabriorijders makkelijk. Dak naar achteren: houdt de knop wel lang genoeg ingedrukt. Windschermpje op zijn plaats. De rit kan beginnen.

Dakje open of dakje dicht?

De sleutels. Ze gaan er links van het stuur in. Een geinig detail van Porsche en Land Rover. Dan kan je passagier er tenminste niet bij als het te dol wordt. Rustig beginnen nu, we kennen elkaar nog niet. Aangenaam! De 911 communiceert allereerst erg rustig en vertrouwd.

De Route. Een feest van een tocht staat uitgestippeld. Startpunt: Heteren. Toeren langs de boerderijen, de Rijn. Vervolgens een stukje de bebouwing door, snel Arnhem voorbij en over de snelweg richting de Veluwe.

Haar neusje

Zaterdagochtend, 10u45, Inmiddels zo’n 20 kilometer verder nog aan geen enkele knop gezeten. Behalve die twee onderaan, wat knippers en het dak dan. Waarom zou je ook? De 3.8 zescilinder boxer bromt gemoedelijk op de achtergrond, het comfort overstijgt dat van een Volvo 740 met kilometers en het doppelkupplungsgetriebe maakt in het Nederlands verkeer geen moment een verkeerde beslissing. Was deze al lui in zijn schakelen dan compenseert de boxer-6 dat onmiddellijk. Zo veel koppel, al vanaf 1200 toeren.

Ok, laten we nu eens zelf proberen te schakelen. Het kan maar zelf schakelen vergt wel wat gewenning. Het feit dat je één klein knopje op het stuur gebruikt om zowel op- als neer te schakelen lijkt onlogisch. Je duwt hem voor- of achteruit, maar op precies die plek heeft mijn auto een toeter zitten. Zelf schakelen kan misschien wel een ‘dynamisch’ gevoel geven, de versnellingsbak neemt over het algemeen veel snellere, betrouwbaarder beslissingen.

Alsof de auto vooruit kijkt. Vooruitkijken kan op 3 manieren. Rustig (1), soepel opschakelen en als er echt ruimte is voor inhalen schakelen we gewoon even terug. Enige vertraging alvorens het accelereren is wel aanwezig. Sportief (2), nog steeds zeer comfortabel maar we blijven alert. Tot slot kan de auto in Full Attack Mode (3). Noem het een cliché, in deze stand kan de rest van de wereld het spreekwoordelijke dak op. De motor gaat AAN, de 7e versnelling kan weg en van gasrespons spreken we niet meer. Als in: je hoeft maar over het gaspedaal te strijken en de 385pk en 420Nm gaan los! Hun feestje. De standen komen overeen met de normale, sport en sport-plus instellingen in de Porsche.

Geweldige akoestiek in het bos

Ik heb in een recent verleden nog Ferrari F430 gereden. Tegen mijn eigen verwachting in: het moment dat in deze Porsche de sportuitlaat open gaat en de motor in de toeren klimt overkomt je eenzelfde genot. Pas boven de 200km/u gaat het verschil in vermogen tellen. De passie en beleving doen in deze cabrio zeker niet onder voor de Italiaan. Instappen gaat bovendien een stuk makkelijker in de Porsche en de Duitse zit veel meer ontspannen, lekkerder.

Verlicht stap ik uit. Het samenzijn met de Duitse schone heeft veel teweeg gebracht. Hoe kan Porsche twee uitersten zo goed combineren in één auto? Iedereen mag dan al een 911 hebben, hier instappen geeft een zeer bijzonder gevoel. Toch zou ik hier ook met gemak iedere dag in stappen.

Een overduidelijke dubbele persoonlijkheid. Niet in de laatste plaats versterkt door het rijden zonder dak. Gemoedelijk en comfortabel als je instapt. De kracht is duidelijk aanwezig maar het toont zich pas als je er nadrukkelijk om vraagt. Anderzijds een beest. Haast mediterraan. Met de uitlaat-, schokdemper- en Sport Plus knoppen geactiveerd lijk je onoverwinnelijk. Ondertussen geniet je voortdurend van de brede heupen in je spiegels. Dit rijdt op een onbeschrijfelijke manier zo veel intenser dan een Boxster of Cayman, laat staan een V70R of M3.

Stationair in de schaduw



49 reacties

Het blijft een 6 cilinder en een is sinds 19 nog wat niks veranderd.
@The360box:

Ja dus..? Het blijft ook een fenomenale auto..
@The360box: dus? Never change a winning team?
@The360box: Waarom wil iedereen zo graag de 911 veranderd zien? Het design vind ik juist het kracht van Porsche en ik hoop dat de Porsche ook jarenlang zo ook blijft. Het is typerend Porsche, mensen blijven hem kopen en voor mij het meest succesvolle design ooit.

Kopers blijven de 911 kopen. Ik denk dat andere merken stiekem met jaloerse ogen kijken naar Porsche, omdat hen dat niet lukt. Buiten Porsche zou geen enkel ander merk ongewijzigd jaren lang verkopen.
@The360box: Waarom dezelfde reactie bij ieder artikel over een 911?
@pexiges: Omdat ik vind dat Porsche wel toe is aan een nieuwer design, al jaren wat strakkere lijntjes trekken houdt een keer op. Ik vind de 6 boxer achterin ook achterhaald als je kijkt naar de Boxster en de Cayman.(CGT) Zelf zou ik voor een AMG gaan omdat zelfs mijn stofzuiger een mooier geluid heeft dan die 6 boxer
@The360box: Wel grappig dat een GT2 RS met achterhaalde 6-cilinder boxer achterin meester is op de nurburgring. Ik moet toegeven dat de geblaxen boxers niet super klinken, maar een atmosferische boxer maakt echt een prachtgeluid waar weinig sportwagens aan kunnen tippen en dan heb ik het met name over de GT3 RS.
@pexiges: Porsches een mooi geluid? Compleet niet mee eens. Ja, ze zijn snel en doen het goed in bochten; maar hoevaak rijd ik rondetijden? Het interieur is meestal achterhaald, spullen en ontwerpen die Audi 3 jaar eerder hadden. En dan het geluid; GT-R, Ferrari, Lambo; M5/M3/RS4/RS8/elke AMG63, Corvette; imo allemaal een beter geluid; ook als je even boven de 80 rijdt op je provinciale weg. Wat maken die paar seconden op de ring dan nog uit?
@gregorius: Ja: RS6 / R8
@gregorius: Gelukkig zijn er meningsverschillen, anders reden we allemaal in dezelfde wagens. Voor mij maakt niet zozeer de rondetijd uit, maar wel de reden voor die snelle rondetijd en dat is dat ze zo geweldig sturen. Voor mij misschien wel het belangrijkste punt bij aanschaf van een nieuwe auto. En een gewone 911 kan qua geluid inderdaad niet tegen een M5 of ferrari op, maar een gt3 rs imo wel. Laat staan een carrera gt!
@The360box: al eens in een 911 gereden?
Tja ieder z’n ding maar de 911 is en blijft de Golf onder de sportauto’s. Saai dus. Al is deze uitvoering best aardig. Nou ja saai, ik vind hem als cabrio zelfs ronduit lelijk met die enorme steenpuist achterop
de berijder geblurred, maar het kenteken is gewoon vollop leesbaar. why?

verder mooie auto, zonde dat ie waarschijnlijk z’n dagen gaat verslijten in een garage / bouelevard in het Gooi, en niet op de Ring oid.
@blo3to3t: Mss ziet hij er echt wel zo uit ;-)
@blo3to3t: haha, viel mij ook al op!
Mooie wagen hoor, heerlijk authentiek blijft Porsche, i like it!
Een fenomenale auto. Ik heb hem een paar maanden terug in de showroom zien staan bij Porsche Centrum.
Een mooie kleurencombi.
Leuk stukje! Geweldige wagen :D
Heb je even mazzel dat je vandaag niet met een cabrio de weg op hoefde. Dan had je nu een badkuip op wielen.
Dat is de power van een 911! Hardcore sportwagen wanneer je in de mood bent en comfortabele gt voor iedere dag.
Mooie foto die laatste met die oudere erbij.
Zo is het echt een prachtige auto. De facelift heeft ‘m echt heel veel goeds gedaan. Staat mooi die achterlichten zo.
Ik ben jaloers!

Wat is er beter dan met dit heerlijke weer een Porsche cabrio te mogen besturen.. Nothing can beat it!
Prachtige auto de Porsche, voor mij bestaat er niet iets mooiers of beters. Lijkt me heerlijk om hierin te rijden als het lekker weer is.

De laatste foto met het huidige model en het oude model vind ik overigens erg geslaagd.
@bram89: Idd de tijdsvoorsprong behaalden ze omdat ze nu met links konden starten en met rechts de bak vast in de 1e versnelling konden zetten.
@Agera: Das niet zomaar een oud model maar de 1973 2.7 RS. Die staat volgens mij te koop voor €280k bij PCG. Mooiste Porsche ooit gemaakt als je t mij vraagt.
@Kaje: Ik heb niets liever dan een 911, moet je nagaan hoe lang de 1973 2.7 RS meegaat. Dankzij dat model is de huidige 911 erg succesvol, niet allen een van de mooiste Porsches ooit maar een van de mooiste auto`s ooit ;)
Beter dan een Cayman?

En vergeleek je nu net een Volvo met een M3?

Grappenmaker!
@bozewolf: tsja, hangt er vanaf welke referenties je hebt? In mijn ogen is de Cayman (S met shortshift in mijn geval) een mooie sportwagen, als je instapt waan je je haast in een kart en het voelt allemaal heel scherp en lichtvoetig aan maar daar blijft het bij. Niks extra.

De 911 voelt ‘meer’. De boxer heeft qua koppel ontzettend veel baat bij de extra inhoud van de 3,8. Het uitzicht op en in de auto is veel mooier dan bij de Cayman en in plaats van een kart waan je je in een brute machine.

Voor mij de 911 any day of the week. Cayman met handbak heeft misschien de voorkeur bij een dagje spelen op de nordschleife, maar zelfs dan heeft een 4S cabrio erg veel extra te bieden.
@Alwood: Nouja, als “geheelpakket” zal een 911 iets “meer” bieden inderdaad, maar je vergelijkinkje las alsof je het puur over het stuurgevoel had. In dat opzicht is de lichtere, agielere Cayman (met motor op een goeie plek :P) toch wel superieur.
@bozewolf:
Ja, maar niet tegen de grens aan. Zelf aan de lijve mogen ondervinden dat op circuit bij een stevig tempo de Cayman S (PDK) overagiel is, moet continu in het gareel gehouden worden. De achterkant wilt steeds kleine uitstapjes maken. De (modernere) 911 is hier veel secuurder in, eenmaal de goede lijn gevonden wordt die achterkant stevig tegen de grond gedrukt.
De contactsleutel aan de linkse kant komt van de races op Le Mans, toen de coureurs nog moesten instappen bij de start van de race. Door het contactslot links te zetten hadden de Porsche-rijders al van in het begin een minimale voorsprong.
@bram89: leuk feitje! wist ik nog niet.

OT: tja, een sportieve EN open rijden is natuurlijk de ideale combinatie. So what dat ‘de cabrio-versie’ 0,00003 seconden minder snel is, de beleving is veel intenser! Ik blijf erbij.
@bram89:
Is ook handiger wanneer de motor bij de garage moet gestart worden, hoef je niet steeds er half in de klauwteren maar louter het sleuteltje met je rechterhand om te draaien terwijl je naast de wagen staat.
zo als het met prosche gaat heeft hij morgen een 2L diesel motor vooraan met voorwiel aandrijving
Leuk om te lezen dat @Alwood zo enthousiast is over deze 911! Precies wat bijna iedereen ervaart na een ritje is een Porsche. Dan heb je zoiets van “who cares dat je ze elke dag ziet rijden”. Je wilt er dan gewoon een. Lekker voor jezelf, en voor niemand anders :)
Dit exemplaar heeft trouwens mijn favo velgen! Alleen nog PCCB erbij en hij’s af ;)
En toch, zonder de pret te willen drukken of wat dan ook: ik vraag me af wat je reactie zou zijn geweest als je die F430 had gereden zonder dak en díe belevenis dan zou hebben vergeleken :)
@Sorcerer: lol! Ik ook :D Heel erg benieuwd eigenlijk…
@Sorcerer: bij ons rijd wel eens een 430 cabrio door het dorp. Wat voor een grote porsche-fan ik ook ben. qua geluid wint de porsche het niet hoor! Vroeger met die luchtgekoelde porsches klonken porsches nog echt goed! nu vind ik alleen de gt3’s nog lekker klinken.
Gewoon een nice auto.. Voor sommige maakt het niet uit dat een 911 niet zo exclusief is, het is gewoon een goede sportwagen en dus populair onder de beter bedeelden
Is dit geen oud model ?
@Megakix:
Vanaf september wel :)
Plaatsing van het contactslot bij Porsche blijft leuk. Niets vermoedende mensen die met de sleutel in de rechterhand instappen en ze vervolgens zien zoeken naar het contactslot. Zelfde geintje bij Saab. Niets zeggen, gewoon kijken.
@RoT___:
Ja, maar bij Porsche is het leuk dat het ook nog nut heeft (zie hoger). Bij Saab is het slechts een (vergezochte) link naar hun luchtvaartverleden.
@StijnB:

Dat is niet helemaal correct, Saab heeft het contactslot jaren geleden in het middenconsole geplaatst om letsel aan de rechter knie te voorkomen bij ongevallen. Dit had dus met veiligheid te maken, waar de Zweden wel vaker zwaar aan tillen.

Alfa Romeo 33 had het contact ook links van het stuur zitten btw
@david75:
Ja, maar ze hadden het eender waar kunnen zetten toch kozen ze voor een vaag luchtvaartverhaal…
Goed artikel Alwood!
Droomauto!
Wat zei sacha ook alweer over windschermpjes?
Wat is er zo speciaal aan dit model eigenlijk? Het is een gelimiteerde … maar wat is er gelimiteerd aan dan?? Jammer trouwens dat ze niet de x51 op gezet hebben… Dan maak je ook nog een beetje het verschil tussen andere 4s-en voor het stoplicht ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).