Gaan Mazda en Audi samen wankelmotoren ontwikkelen?

Auteur: , 54 Reacties

Als je aan een wankelmotor denkt dan denk je tegenwoordig vrijwel meteen: Mazda! En vroeger dacht je bij het horen van Wankel waarschijnlijk eerder: NSU! Dat Duitse merk bestaat al lang niet meer en is opgegaan in Audi, maar blijkbaar heeft Audi nog wel interesse in wankelmotoren. Het schijnt zelfs dat Mazda en Audi al informele gesprekken hebben gehouden over het gezamenlijk ontwikkelen van wankelmotoren.

Vorig jaar liet Audi de elektrische A1 e-tron zien die was voorzien van een wankelmotor als range extender. En het lijkt er dus op dat Audi daadwerkelijk zoiets op de markt wil brengen. Mazda schijnt momenteel 100 engineers aan het werk gezet hebben om een nieuwe generatie wankelmotor te ontwikkelen. Een belangrijke doorbraak zou moeten zijn dat er geen gebruik wordt gemaakt van bougies, maar van lasers. Een techniek waar Ford ook al enige tijd me bezig is.

Uiteraard zullen er ook wat hybride snufjes toegepast worden en dat zal er voor zorgen dat de Co2 uitstoot daalt van 299 gram per kilometer tot 130 gram per kilometer. (via: insideline.com)



54 reacties

Als Audi ervoor zorgt dat er Wankelmotoren op de weg komen (en niet als range extenders maar wel als volwaardige aandrijving) ben ik bereid om al mijn vooroordelen over Audi in een klap overboord te gooien! :D
@trigger565: Dan mogen ze van mij zelfs Le Mans winnen!
Stel je voor, de hoogtoerenjank van een wankel op Le Mans.
@mout: Je bedoeld een wankel TDI?!
@RickB: :P
Toch wel een aardig idee. Er rijdt al een experimentele diesel wankel rond. Maar da’s lastig, want krijg maar eens genoeg compressie. Maar directe injectie moet lukken. Niks zo simpel als injectie in een wankel.
@mout: Wankels zijn sinds Mazda 787 verboden op Le Mans.
@Haakie:
Haakje helaas je huiswerk niet correct gemaakt.

Was van 92 t/m 94 marshal op Le Mans en toen reden er nog RX7’s voorzien van 3 schijfs wankelmotoren.
Zal hun gekrijs nooit meer vergeten om nog maar te zwijgen van het vuurwerk s’nachts.
Wankelmotoren zijn geweldig qua sound en toeren, maar als ze gebruikt worden als range-extender blijft er natuurlijk weinig spannends van over…
ze moeten gewoon die wankelmotorer eens betrouwbaar maken punt
@RazorHead: of jij moet onder je steen vandaan kruipen?
Leuk een wankel, maar niets boven een 5 cilinder qua sound ;)
@Zjonnie: misschien een 6 cylinder of 8,10,12
Euhm, mensen…
“Stel je voor, de hoogtoerenjank van een wankel op Le Mans.”

“ze moeten gewoon die wankelmotorer eens betrouwbaar maken punt”

Zegt de naam Mazda 787B jullie niets?
Betrouwbaar en een supergeluid op Le Mans, daarna werden wankels verboden omdat het oneerlijk was voor de standaard pittertjes…
@Wouter_The_Great:
ja en daarom dat een RX-8 zoveel problemen heeft met zijn wankelmotor? :) een maat van mij had een RX-8 en als de motor warm was kon hij de motor niet meer starten, het werd zelf zo erg dat wanneer hij inkopen ging doen en naar de bank ging etc de auto zo moest plaatsten dat hij alles in een keer kon doen zodat de auto voldoende tijd had om af te koelen. verschillende compenenten van de motor vervangen het het probleem bleef hetzelfde, dus betrouwbaar zijn ze niet
@RazorHead: omdat die kerel problemen heeft zijn alle wankels slecht. Ja, precies.
@rotarypowah: en er waren zeker ook geen recall acties om de motoren te vervangen?
http://rotarynews.com/node/view/826
@robbie: ‘de motoren’?
@rotarypowah:
tja als zelf de monteur al zegt dat hij beter de auto zo verkopen omdat deze problemen zeer veel voorkomen..
dat raceauto’s met wankel betrouwbaar zijn dat kan ik niet tegenspreken, maar ik denk dat je die motoren moeilijk kan vergelijken met wat je terugvind in een gewone auto.
@RazorHead: de motor in de RX-8 heeft geen geweldige start gehad. Net als het blok in de 1e generatie RX-7. Maar de bloktypen ertussen zijn betrouwbaar. Meeste mensen die vinden dat Wankels onbetrouwbaar zijn hebben er zelf geen ervaring mee. Of ze snappen niet hoe ze met zo’n blok om moeten gaan.

Het is hetzelfde als zeggen dat alle allochtonen met een hoofddoek terrorist zijn.
@Wouter_The_Great: Zolang een wankelmotor gemaakt wordt van metaal, of een ander materiaal met een beperkte warmtecapaciteit en te grote vervormbaarheid bij hoge temperaturen (lees:slijtagegevoeligheid), zal het nooit een succes worden. Keramiek kan hier een oplossing bieden, maar dat is nog ver weg. Zonde eigenlijk, want een wankelmotor kan stukken efficienter zijn dan een otto of dieselmotor.
@RacerX:

Je bedoelt thermische expansiecoëficient?

Ik zie geen oplossing in het gebruiken van keramiek of wat dan ook.
Ik zie wankels wel als realistisch wanneer ze statisch gebruikt worden, als range-extender ofzo maar ook dan zijn er veel rendabelere alternatieven mogelijk.
Dus ik vraag me af wat audi nu echt van plan is.
@Hupke: En toch wordt er in de autotechniek over keramiek nagedacht…
@RacerX:

Tuurlijk word er nagedacht over het gebruik van keramische materialen. Ze geleiden veel minder warmte (komt die 6-takt terug om de hoek kijken met z’n hoger rendement) en in sommige gevallen zijn ze veel eenvoudiger te maken en te vormen dan hard staal. En in sommige gevallen zijn ze lichter. Maar ze zijn ook veel brozer die zijn alles behalve ductiel, je moet er constant ver mee onder de grenzen werken.
Er een wankelmotor uit maken zie ik geen nut in (of meer nut dan ze te gebruiken in een gewone motor).
Ze zetten ook uit (en dat word toch ingecalculeerd), en hard tegen hard slijt even snel als iets minder hard tegen iets minder hard.
@RacerX: Kermamiek wordt al veel gebruikt als aftermerket vervanging voor apex seals, het grote nadeel is dat die dingen belachelijk duur zijn en wanneer er eentje stuk gaat het enorm veel schade kan aanrichten.

@robbie: Want andere motoren hebben nooit recalls gehad?

Rotary’s zijn in de basis net zo betrouwbaar als een normale otto, het zijn alleen domme eingenaren die er dom mee omspringen waardoor de rotary een slechte naame heeft. Toegegeven in het verleden waren ze niet geweldig. Maar alle betrouwbaarheid problemen zijn ondertussen al opgelost. Het enige relatief grote probleem dat nu nog aan de rotary kleeft is het brandstof gebruik. Echter Mazda is hard aan het werk met de 16x om dit op te lossen, denk aan directe injectie enzovoorts. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in dat dit goed komt. Als ik het brandstof verbruik en uitstoot van mijn 13B-REW vergelijk met dat van de Renesis heeft Mazda al een enorme sprong gemaakt, een ontwikkeling die zich zeker in de nieuwe generatie zal doorzetten.
is wel goed voor audi denk ik
ik heb nooit gesnapt waarom de wankel de klassieke cilinder motor niet vervangen heeft , als ze dit wat door ontwikklen is het een veel beter concept , veel minder verlies enzo
@bpc:

Waarom geen stap verder gaan? Kunnen we ineens de Stirling motor gaan gebruiken zoals Ford ooit heeft geprobeerd.
Er zijn zoveel alternatieven voor een klassieke interne verbrandingsmotor. Sommigen halen het niet door praktische redenen andere zijn historisch of marketinggewijs eruit gezuiverd.

Wankel is echt niet zo’n goed systeem, mooi op papier maar daarmee is het verhaal ook afgelopen.
@Hupke: vergeet niet dat er ondertussen al variaties zijn van de wankel met een andere vorm dan een driehoek die ng veel efficienter zijn , bovendien is er nooit veel aan ontwikkelt.
in de autoindustie is het nooit wat geworden maarbij sportvliegtuigjes word het vrij vaak gebruikt dus zo onbetrouwbaar zijn ze niet meer he …
ik rijd karting als hobby en ik ken mensen die wankeltjes op hun kart hebben 50 pk uit 50 cc ! das een pak efficienter en betrouwbarder dan de 2 tacktjes ! er zijn 2 nadelen het kost veel geld ! en als er kosten aan zijn moet je ook best kapitaal krachtig zijn
@bpc:

Ik zeg maar als je de louche motoren wil induiken zijn er 1001 alternatieven die nog inventiever en efficiënter zijn dan de wankel.
Niets mis met een wankel maar hij draait best op constante toerentallen. Zoals bijna alle motoren alleen is het verschil bij onze traditionele 2 en 4-takten minder groot.
Wankel, goed als range extender, niet zo goed als gewone motor. Daarbij mag je niet kijken naar de cilinderinhoud of de afmetingen van een wankel. Kijk eerder eens naar wat ze verbruiken tov prestaties dan vallen ze ineens samen met de andere 50pk karts als ze er niet los over gaan (neem ik aan).
@Hupke: ja je hebt gelijk , hij verbruikt evenveel , ik denk dat de wankel gewoon een goed concept is , niet noodzakelijk beter maar , in massa constructie goedkoper, lichter , kleiner , en je kan met een klein slagvolume relatief grote vermogens halen , zonder turbo’s te moeten gebruiken , dus geen turbolag , en met wat ontwikkeling kun je heb echt een stuk zuiniger maken volgens mij , maar ik snap je punt !volgens mij is de wankel een soort love it or hate it motor
Norton pastte de wankelmotor toe op o.a. de Commander eind jaren tachtig en begin jaren negentig. Kan me niet herinneren dat deze motoren een hoog jankend geluid maakte, integendeel dit waren juist de motoren met een ongelooflijk laag zwaar geluid.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Rhas.jpg
@mcdonald: norton gebruikt nogaltijd wankel in hun racemodel hoog maar die heeft weer wel een hoog gelid ! maar het klinkt machtig goed
http://www.nortonmotorcycles.com/racing/NRV588/
http://www.youtube.com/watch?v=mPpRqqCf_m8&feature=related
Mooi toch? Ze hebben al 4,5,6,8,10,12-cilinders midden, voorin, in de breedte, in de lengte, alles. En nu dus een wankelmotor.

Audi is op dreef!
heeft er iemand een filmpje waarop ik het geweldige geluid van een wankelmotor kan aanschouwen.
ik wil wel eens vergelijken
@love4sportcars: heb je ooit van YouTube gehoord?
@love4sportcars:

http://www.youtube.com/watch?v=T7J48gpmVPs&feature=related

Als dat geen uber geil geluid is, dan weet ik het niet meer.
@mitchelg: haha klinkt goed ! nu een moeilijkere challence , zoek een wankel dat slecht klint :p
Ben geen techneuk maar ik meen dat een wankelmotor pas echt renderend is op een bepaald minimaal toerental. Dus als range extender toe te passen. In de lagere toeren zou hij nogal gulzig zijn en nogal onzuivere uitlaatgassen produceren. Als ze dit euvel kunnen omzeilen zit er wel een mogelijkheid in.
Die lasers ipv bougies is al een doorbraak mee gemaakt, waardoor het nu ook echt efficient is.
@rotarypowah: ik dacht dat ford dit een tijdje op hun conceptcars had
Wa is een wankelmotor?
Meer toeren is een beter geluid is altijd goed! Ik zeg maken die motoren!
@Cantago: eigenlijk maakt een wankel enorm veel toeren ! maar ze delen dit door het aantal kamers (3 dus) om een vergelijkbaar resultaat te krijgen , aan de krukas maakt de wankel uit de rx8 bijvoorbeeld 27000 toeren , maar als je dat op een toerenteller zou zetten zouden er sommige mensen een beetje raar beginnen doen :p
@bpc: Mensen zoals ik;) Maar ik vind dat ze de toeren zo wel goed aangeven. Dat maakt een vergelijking met een “normale” motor wel makkelijker denk ik.
@Cantago: inderdaad daaromis het ook gedaan stel je voor dat er op je toerenteller 27000 toeren zou staan,
@bpc: Zou het wel goed doen op feestjes! Jouw teller loopt tot 8000 ja? Die van mij haalt 27000 toeren!
Volgens mij word dit wel wat! Mazda haalde al iets van 230pk uit een 2 “cilinder”(of hoe zo’n ding bij een wankelmotor ook heet). Als ze dus een 4 “cilinder” wankelmotor maken met hetzelfde vermogen bijvoorbeeld, zijn er al een stuk minder hoge toeren nodig!
@BRT: oh vergeten erbij te vermelden dat ik er wel vanuit ga dat ze ook een zuinige motor willen maken in deze tijd waar iedereen zo zuinig wil rijden. En daarbij komen hoge toeren niet zo van pas lijkt me :p
@BRT: Klopt, in 1991 heeft mazda de 20B op de markt gebracht, 2 liter, 3 rotors, 300PK en 407NM koppel. Vergelijkbaar met een BMW N54, die er overigens veel langer over hebben gedaan om dezelfde cijfers te produceren met een grotere inhoud ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).