Als je aan een wankelmotor denkt dan denk je tegenwoordig vrijwel meteen: Mazda! En vroeger dacht je bij het horen van Wankel waarschijnlijk eerder: NSU! Dat Duitse merk bestaat al lang niet meer en is opgegaan in Audi, maar blijkbaar heeft Audi nog wel interesse in wankelmotoren. Het schijnt zelfs dat Mazda en Audi al informele gesprekken hebben gehouden over het gezamenlijk ontwikkelen van wankelmotoren.
Vorig jaar liet Audi de elektrische A1 e-tron zien die was voorzien van een wankelmotor als range extender. En het lijkt er dus op dat Audi daadwerkelijk zoiets op de markt wil brengen. Mazda schijnt momenteel 100 engineers aan het werk gezet hebben om een nieuwe generatie wankelmotor te ontwikkelen. Een belangrijke doorbraak zou moeten zijn dat er geen gebruik wordt gemaakt van bougies, maar van lasers. Een techniek waar Ford ook al enige tijd me bezig is.
Uiteraard zullen er ook wat hybride snufjes toegepast worden en dat zal er voor zorgen dat de Co2 uitstoot daalt van 299 gram per kilometer tot 130 gram per kilometer. (via: insideline.com)
54 reacties
Stel je voor, de hoogtoerenjank van een wankel op Le Mans.
Toch wel een aardig idee. Er rijdt al een experimentele diesel wankel rond. Maar da’s lastig, want krijg maar eens genoeg compressie. Maar directe injectie moet lukken. Niks zo simpel als injectie in een wankel.
Haakje helaas je huiswerk niet correct gemaakt.
Was van 92 t/m 94 marshal op Le Mans en toen reden er nog RX7’s voorzien van 3 schijfs wankelmotoren.
Zal hun gekrijs nooit meer vergeten om nog maar te zwijgen van het vuurwerk s’nachts.
“Stel je voor, de hoogtoerenjank van een wankel op Le Mans.”
“ze moeten gewoon die wankelmotorer eens betrouwbaar maken punt”
Zegt de naam Mazda 787B jullie niets?
Betrouwbaar en een supergeluid op Le Mans, daarna werden wankels verboden omdat het oneerlijk was voor de standaard pittertjes…
ja en daarom dat een RX-8 zoveel problemen heeft met zijn wankelmotor? :) een maat van mij had een RX-8 en als de motor warm was kon hij de motor niet meer starten, het werd zelf zo erg dat wanneer hij inkopen ging doen en naar de bank ging etc de auto zo moest plaatsten dat hij alles in een keer kon doen zodat de auto voldoende tijd had om af te koelen. verschillende compenenten van de motor vervangen het het probleem bleef hetzelfde, dus betrouwbaar zijn ze niet
http://rotarynews.com/node/view/826
tja als zelf de monteur al zegt dat hij beter de auto zo verkopen omdat deze problemen zeer veel voorkomen..
dat raceauto’s met wankel betrouwbaar zijn dat kan ik niet tegenspreken, maar ik denk dat je die motoren moeilijk kan vergelijken met wat je terugvind in een gewone auto.
Het is hetzelfde als zeggen dat alle allochtonen met een hoofddoek terrorist zijn.
Je bedoelt thermische expansiecoëficient?
Ik zie geen oplossing in het gebruiken van keramiek of wat dan ook.
Ik zie wankels wel als realistisch wanneer ze statisch gebruikt worden, als range-extender ofzo maar ook dan zijn er veel rendabelere alternatieven mogelijk.
Dus ik vraag me af wat audi nu echt van plan is.
Tuurlijk word er nagedacht over het gebruik van keramische materialen. Ze geleiden veel minder warmte (komt die 6-takt terug om de hoek kijken met z’n hoger rendement) en in sommige gevallen zijn ze veel eenvoudiger te maken en te vormen dan hard staal. En in sommige gevallen zijn ze lichter. Maar ze zijn ook veel brozer die zijn alles behalve ductiel, je moet er constant ver mee onder de grenzen werken.
Er een wankelmotor uit maken zie ik geen nut in (of meer nut dan ze te gebruiken in een gewone motor).
Ze zetten ook uit (en dat word toch ingecalculeerd), en hard tegen hard slijt even snel als iets minder hard tegen iets minder hard.
@robbie: Want andere motoren hebben nooit recalls gehad?
Rotary’s zijn in de basis net zo betrouwbaar als een normale otto, het zijn alleen domme eingenaren die er dom mee omspringen waardoor de rotary een slechte naame heeft. Toegegeven in het verleden waren ze niet geweldig. Maar alle betrouwbaarheid problemen zijn ondertussen al opgelost. Het enige relatief grote probleem dat nu nog aan de rotary kleeft is het brandstof gebruik. Echter Mazda is hard aan het werk met de 16x om dit op te lossen, denk aan directe injectie enzovoorts. Ik heb er in ieder geval veel vertrouwen in dat dit goed komt. Als ik het brandstof verbruik en uitstoot van mijn 13B-REW vergelijk met dat van de Renesis heeft Mazda al een enorme sprong gemaakt, een ontwikkeling die zich zeker in de nieuwe generatie zal doorzetten.
Waarom geen stap verder gaan? Kunnen we ineens de Stirling motor gaan gebruiken zoals Ford ooit heeft geprobeerd.
Er zijn zoveel alternatieven voor een klassieke interne verbrandingsmotor. Sommigen halen het niet door praktische redenen andere zijn historisch of marketinggewijs eruit gezuiverd.
Wankel is echt niet zo’n goed systeem, mooi op papier maar daarmee is het verhaal ook afgelopen.
in de autoindustie is het nooit wat geworden maarbij sportvliegtuigjes word het vrij vaak gebruikt dus zo onbetrouwbaar zijn ze niet meer he …
ik rijd karting als hobby en ik ken mensen die wankeltjes op hun kart hebben 50 pk uit 50 cc ! das een pak efficienter en betrouwbarder dan de 2 tacktjes ! er zijn 2 nadelen het kost veel geld ! en als er kosten aan zijn moet je ook best kapitaal krachtig zijn
Ik zeg maar als je de louche motoren wil induiken zijn er 1001 alternatieven die nog inventiever en efficiënter zijn dan de wankel.
Niets mis met een wankel maar hij draait best op constante toerentallen. Zoals bijna alle motoren alleen is het verschil bij onze traditionele 2 en 4-takten minder groot.
Wankel, goed als range extender, niet zo goed als gewone motor. Daarbij mag je niet kijken naar de cilinderinhoud of de afmetingen van een wankel. Kijk eerder eens naar wat ze verbruiken tov prestaties dan vallen ze ineens samen met de andere 50pk karts als ze er niet los over gaan (neem ik aan).
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Rhas.jpg
http://www.nortonmotorcycles.com/racing/NRV588/
http://www.youtube.com/watch?v=mPpRqqCf_m8&feature=related
Audi is op dreef!
ik wil wel eens vergelijken
VW Kever met wankel: http://youtu.be/asPWO6j5ohU
http://www.youtube.com/results?search_query=ron+haslam+norton&aq=4&oq=ron+has
http://youtu.be/eSxsUaav6Tk
http://www.youtube.com/watch?v=T7J48gpmVPs&feature=related
Als dat geen uber geil geluid is, dan weet ik het niet meer.
http://www.youtube.com/watch?v=y6gia6VMA3o&feature=related
http://tinyurl.com/359gmmy