Schultz: “Snelwegen in NL worden standaard breder”

Auteur: , 51 Reacties

Even een korter update over de verkeersplannen van onze ministers van Maximumsnelheid en Meer Rijbanen, Melanie Schultz. Uit haar ontwerp-structuurvisie Infrastructuur en Ruimte blijkt namelijk dat ze vindt dat snelwegen standaard breder moeten worden aangelegd. Hela, iemand die het eindelijk snapt?

Daar waar de meeste A-wegen in ons filelandje nu nog 2X2 zijn moet dat in de toekomst drastisch veranderen. Op drukke plekken buiten de randstad moet 2X3 (zesbaans!) de nieuwe norm worden voor het nog aan te leggen asfalt. Binnen de randstad gaat dat zelfs naar 2X4 (achtbaans!!1).

Ook liet Melanie Schultz van Haegen optekenen dat de huidige spitsstroken vaker open moeten. Niet permanent, maar bij minimaal 1.350 auto’s per uur. Nu is dat nog bij 1.500 auto’s. Hier lijkt de verkeerssnoes toch iets te zijn ingedamd. Eind vorig jaar riep ze namelijk nog dat deze ergerlijke stukken gesloten asfalt gewoon ALTIJD open moesten voor verkeer. (via NU.nl)

Fotocredit: Autojunk.nl



51 reacties

wat verliezen ze er ook op als de spitsstrook ook open gaan?! Dan gaan we harder rijden= niet in de file staan
@Jokkebrok: we verliezen veiligheid (geen vluchtstrook), wij verliezen maximum snelheid (100 ipv 120) de staat verliest veel geld want bij permanent openstellen van de spitsstrook zal het schadeclaims van de omwonenden regenen.
@mashell: ligt er vooral aan hoe weggebruikers ermee omgaan. In Canada zag ik een keer een brandweerwagen gewoon tussen rijstrook 2 en 3 rijden, waarbij IEDEREEN ook echt wel aan de kant ging en ruimte maakte (we stonden in de file). Ja het duurde wat langer, maar ging alsnog vrij rap.

Dat principe kan men bij ingebruikname van de vluchtstrook hier ook toepassen.
@mashell: Niet alle spitsstroken zijn standaard vluchtstroken. Er zijn zat spitsstroken die links liggen en rechts gewoon een vluchtstrook.

Het punt is ook dat er actieve controle moet zijn als een vluchtstrook open is. Bij mist gaat dat niet (geen zicht) en blijft de spitsstrook dicht.

Bij A12 (Utrecht – Zoetermeer) hebben ze de afgelopen tijd ook de weg verbreed en spitstroken van gemaakt. Onbegrijpelijk dat ze deze niet net even 30 cm breder hadden gemaakt zodat het een volwaardige rijbaan was ipv net iets smaller.
@Joerek: die stroken links heten geen spitsstroken maar plus stroken (hier vorige week geleerd).
@Jokkebrok:
3 x 100 km/u (max) is toch meer dan 2 x 120 km/u (max.)?
@Jokkebrok: Vaak kan een spitsstrook niet permanent geopend worden omdat er alleen een vergunning is voor een spitsstrook en niet voor een derde rijbaan..
@matthisl: en een beetje handige ambtenaar kan die vergunning niet omzetten?
@454ssV8: nope.. gaat al gauw een half jaar overheen en als de omwonenden zo slim zijn om bezwaar aan te tekenen, kan de wachttijd wel eens zomaar ver 3voudigen…
Als minister van verkeer en waterstaat heb je er geen zak aan, want je bent alweer afgetreden voordat er al goed en wel 1 meter asfalt is opengesteld. De spitsstrook is geen volwaardige strook en daar heb je dus andere vergunningen voor nodig en dat gaat allemaal sneller, het is een gaatje in de huidige wetgeving, die de overheid slim benut. wees blij met spitsstroken, want er had eigenlijk niets mogen liggen.
Stilstaan is immers achteruit gang.
Tja, snelwegen breder en hoe ?
Simpelweg door vluchtstroken op te offeren of rijbaanversmalling (denk aan die gele lijnen bij wegwerkzaamheden). Lekker schrapen langs vrachtwagens enzo.
Daadwerkelijk zal er weinig asfalt bij komen.
@willemseles:

Vluchtstrook mogen alleen opgeofferd worden voor tijdelijk gebruik (sptis). Snelweg is namelijk verplicht om een vluchtstrook te hebben. Op de plekken waar in Nederland de afgelopen jaar de weg verbreed is zie je daadwerkelijk resultaat of je er nou voor of tegen bent.
@willemseles: Gewoon, asfalt erbij plempen.. Kijk naar de A2, is een topweg geworden! En inderdaad, in sommige gevallen zal het niet mogelijk zijn een extra rijstrook neer te leggen maar daar is vast wat op te vinden..
Dus als we nu een nieuwe snelweg aanleggen (A2 om Maastricht, A4, A18, A35 etc wordt die 2×3) mooie belofte die echter concreets niks om het lijf heeft.
Ik mag mevrouw Schultz wel!!! Eindelijk eens een minister die denkt aan de werkende man/vrouw en niet aan de mensen die hun handjes alleen maar open kunnen houden of bomen knuffelen…
Ik zeg, die verkeerssnoes is goed beziggg!! Gewoon steeds stapje voor stapje een beetje meer totdat we een soort Duitse autobahn hebben :)
@VeniVidiVici:
Deutsche Autobahn in ons landje? Helaas, ons wegennet is daar niet op berekend. Dan moet je eerst een groot aantal op- en afritten afsluiten en het provinciale wegennet aanpassen. Onze infrastructuur is bij uitgangspunt verkeerd geweest.
Dus dat gaat ‘m niet worden (om het maar eens populair te zeggen).
wacht: het was 1500 auto’s per uur, voor een 2 baan om de 3e spitsstrook erbij te doen. Dat betekent dat er het gehele uur auto voorbij moeten rijden met 40m (inclusief auto lengte) voordat die strook erbij komt. Dat is bij 120 km/h. Als je dan gaat denken dat de rechter rijstrook 80 km/h gaat, dan moet vrachtwagen + ruimte tot volgende vrachtwagen 26.67 meter zijn.
Dus in het meest gunstige geval, als er dus geen gaten vallen (en mensen die willen invoegen) kan je dus nooit remmen, want dan heb je al file met deze afstanden.
Met 1350 voortuigen per uur zit je nog steeds op 44.44 meter op links en 29.6m op rechts. Lijkt me ook wat laag.
(1200 voertuigen = 50 meter bij 120 km/h).

Kortom: die spitstrook gaat echt veel te laat open en blijft na verandering nog steeds te laat open gaan.
@gregorius: Ze zullen heus geen vol uur wachten hoor. Maar verkeersbelasting wordt nu eenmaal in voertuigen/uur gemeten. Hetzelfde geldt voor snelheid: je rijdt niet pas 100km/uur als je na een uur 100 km hebt gereden.
Ik neem aan dat de verkeersbelasting wordt gemeten door het gemiddelde van het laatste kwartier of half uur te nemen; je moet hem ook niet te snel openen want bij een korstondige piek in verkeersbelasting zou je hem anders na vijf minuten weer moeten sluiten omdat het dan op 1000 voertuigen/uur zit.
@potver7: om mezelf te verduidelijken: “te laat open” als in: “bij een lagere verkeers druk over een bepaalde gemeten tijd, zou dat ding al open moeten gaan”.
Zit ook weer politiek achter: als je dat ding te snel open-gooit, dan is de ‘gemiddelde hulp’ van zo’n spitsstrook lager; waardoor ‘men’ zo’n ding minder waardeert, waardoor je dus minder politieke punten kan pakken als ‘verantwoordelijke’ bij het beslissen over extra/nieuwe stroken.
@gregorius: Waarom reken je niet simpeler met afstand in tijd. Dat zegt veel meer over veiligheid (en relatieve afstand ongeacht de snelheid).
Met 2 rijbanen en 1500 auto’s is dat 4.8 seconden. Ruimschoots binnen de wettelijke 2 seconden, ook als je autolengte meeneemt. Theoretisch kan een rijbaan met 2 seconden afstand + autolengte ± 1600 auto’s verwerken. Open je een derde rijbaan is dat totaal 4800 auto’s per uur.

Ik hoop overigens niet dat ze kijken naar het afgelopen uur, maar per 5 minuten oid beoordelen of een rijbaan open moet of niet. Dit om de pieken op te vangen en er niet voor te zorgen dat een piekje al gelijk voor filevorming zorgt en het hek al over de dam is.
@Vreddy_B,
ik woon in de randstad en kom vaak over de A1 tussen Bussum en Eemnes visa versa. Daar wil je echt niet met pech staan en/of linkerbandje verwisselen. Zag gisteren daar nog levensgevaarlijk 2 auto’s met pech staan op die prachtige ‘brede’ snelweg tussen geluidsschermen.Zijn ze een jaar mee bezig geweest met die veranderingen. Kijk straks maar om 16.00 uur naar trafficnet voor de fileberichten.
@willemseles:

Begrijp me niet verkeerd, ik zei ook niks over de functionaliteit van de vluchtstrook. Zei alleen maar dat deze verplicht was ;-)
Ik zeg waarom gaan we niet over naar deubbeldeks snelwegen. vrachtverkeer en bejaarden onder. Normale rijders en snelle rijders boven. lijkt mij een geschikt plan :P
@reinier73: dubbeldeks*
Kom maar op! Een 3×3 A29 en A59 zie ik wel zitten! En dan ook nog naar 130km/h? Dan nog een rechts-aanhouden mentaliteit en Nederland wordt zowaar nog plezierig om in te rijden…
Breder? Fijn kan ik continu dwars gaan.
…en ná de verbeding wèl 80km/h rijden beste Nederlanders ! Want…eeehm…hoe heet dat ook alweer…? Co2 ja, zoiets, dat mag niet hoor !!!

* en elders op de wereld explodeert er weer een vulkaan *
@Megakix: of 5.2 millard “metric ton” CO2 die Chinezen door Kolencentrales uitstoten (2008 cijfers, kun je nagaan wat het nu is).
@Megakix:
quote: * en elders op de wereld explodeert er weer een vulkaan *

LOL! Zo is het maar net! Een vulkaanuitbarsting kiepert meer rotzooi de lucht in dan dat iedereen op deze aardbol in zijn/haar auto kan uitstoten. En dan heb ik het niet alleen over CO2!
@Megakix, @Emerald_Green_Jag: hebben jullie daar ook bronnen voor?
@august:
geen bron, een vulkaan!
@towi1989: :D

Flauw, maar wel leuk
@august:
U vraagt, wij draaien. Hierbij wat voorbeelden:
http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/index.php
http://www.geo.mtu.edu/rs4hazards/links/Volcanic%20Emissions.htm
http://www.geology.sdsu.edu/how_volcanoes_work/climate_effects.html
@Emerald_Green_Jag: Heb je het zelf ook gelezen?
@august: (als in ‘kun jij me dan vertellen waar jullie claims gestaafd worden’?)
@august: waarom heb je zoveel hapklare informatie nodig ? Doe je zelf nooit onderzoek ? :lol:
@Megakix: smartypants.. ik doe wel ‘ns onderzoek ja. Jij? Heb jíj het gelezen? Kan jíj me een citaat geven uit die bronnen waaruit ondubbelzinnig blijkt dat vulkanen meer CO2 uitstoten dan de mens? Of dan de mens-in-zijn-auto?
Het staat er namelijk niet. Wat je wél kunt vinden is dat “[h]uman activities, responsible for a projected 35 billion metric tons (gigatons) of CO2 emissions in 2010 (Friedlingstein et al., 2010), release greater than 130 times more CO2 annually than all the world’s degassing subaerial and submarine volcanoes (Gerlach, 2011).” (http://volcanoes.usgs.gov/hazards/gas/climate.php)
@august: there you go ! Was toch allemaal niet zo moeilijk ? Beetje zelfstudie houd je geest scherp ;-).

Voortaan dus niet zo achterlijk afstandelijke vraagstelling toepassen op reacties van mensen die wèl hun huiswerk bijhouden….dank.
@Megakix: Ha, je bent me de grapjas wel. ‘There you go’..with what? Je begrijpt het nu nog niet? Met je ‘achterlijk afstandelijke’ antwoorden. Waarom die toon?
Lees het anders even terug..
EGJ roept iets waarna ik naar de bron vraag. Gaat dat te ver? Is een willekeurige uiting in jouw wereld gelijk aan een waarheid? Ik vraag naar bronnen waaruit de waarheid van EGJ’s claim blijkt en hij/zij geeft een paar links waaruit dat níet blijkt. Wat moet ik daarmee? Het lijkt me alleszins redelijk om vervolgens te vragen naar een bron waaruit het wél blijkt.
@august: beste ambtenaar….met vriendelijke hoogachting… ;-)
@Megakix: bíjna knap hoe je tot drie keer toe volledig aan de inhoud voorbijgaat.. Je laat je wel erg kennen zeg.
@Emerald_Green_Jag: 30 jaar europees verkeer = 1 vulkaan gemiddeld aan Co2 uitstoot. En wij maar slaafs de plantjeskriebelaars stilhouden met subsidies !

* krabt nogmaals zijn weekendbaardje en fronst diep *
Idem die tsunami, heel wat meer slachtoffers dan er ooit door kernenergie zullen komen. Maar als het natuur is, telt het niet.
@laurensje:

Inderdaad. Als er iets goed is in het vernietigen van natuur, dan is het de natuur zelf wel. Moet ook wel, af en toe moet de boel even vernieuwd worden. Houdt het allemaal gezond.
Maar dat mogen we natuurlijk niet zelf doen. Ja als het gaat om ganzen en vossen enzo, dan weer wel. Of als het gaat om het laten zinken van schepen, om als rif te dienen. Of als het gaat om het opslaan van CO2.

Vermoeiend
@smokin: waarom weten zovelen het wel (want ook jij hebt gelijk), maar blijven we nobelprijsjes weggeven aan afgeschoten presidentskandidaten ?
Ik dacht in eerste instantie dat het ging om de afmetingen van de rijstroken zelf e.d. In Nederland zijn de rijstroken namelijk 3,50 meter breed in Duitsland echter op de autobahn 3,75 meter. Dacht dat ze dat gelijk gingen trekken. ;)
Vooropgesteld dat ik de plannen alleen maar kan toejuichen, ben ik toch bang dat mevrouw Schults deze uitspraken binnenkort ook zal moeten indammen. Asfalt kost nou eenmaal geld; dat zal toch ergens vandaan moeten komen.

Aan de andere kant: als iedereen 120/130 rijdt levert dat per definitie meer op dan filerijden, al is het alleen al door het hogere verbruik (lees: meer accijns-/BTW-inkomsten). Wie weet betalen drie baantjes zichzelf terug ;-)
Ik mag haar wel, ik mag haar echt! Wat een topwijf! Kunnen we straks eindelijk doorrijden in nederland:D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).