Gespot: klassiekers op eigen bodem

Auteur: , 37 Reacties

In Nederland zul je nooit zo’n goede vangst uit een dag spotten halen als in Londen, maar toch zie je hier zo nu en dan auto’s rijden die in Londen ver te zoeken zijn. Met een klassieke Rolls of moderne Lamborghini ben je daar geen uitzondering, maar voor Franse klasse, zoals een Facel-Vega, hoef je daar niet heen te gaan.

Aston Martin DB5

Een Aston-Martin DB5 zul je in Londen echter nog wel eens zien rijden… Van de DB4, DB5, en DB6 is het de meest kostbare auto. Wellicht vind je het óók de mooiste van de drie, maar dan rijst de vraag of je het de mooiste vindt vanwege het ontwerp, dan wel vanwege het feit dat het veruit de meest bekende is uit het rijtje. Vorige week lazen jullie al dat de DB5 zijn bekendheid en dagwaarde onder andere te danken heeft aan films als Goldfinger, Thunderball en Goldeneye, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. Touring had de koets van de auto ontworpen en gebouwd, dus het is niet toevallig dat een auto als de Lamborghini 350 GT hier aan doet denken. Op de motorkap staat “Touring Superleggera”, wat niet zomaar een mooi klinkende naam is. “Superleggera” is namelijk een door Touring gepatenteerde methode om een lichte èn stijve koets te bouwen. Het is óók te vinden op onder andere Alfa-Romeo’s uit de jaren ’50.

Aston Martin DB5 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB5 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB5 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB5 - Foto: Jim Appelmelk

Aston Martin DB5 - Foto: Jim Appelmelk

Facel-Vega HK500

De Aston-Martin DB5 wint het ongetwijfeld van de HK500 als het gaat om aanhang en huidige waarde, maar misschien maakt het deze auto juist wel spannend. Onbekend maakt onbemind, maar voor enkele mensen is dat des te interessanter. Van 1954 tot en met 1964 bouwde Facel-Vega uiteenlopende modellen in hun fabriek in Parijs. Het begon met de mooiste, snelste, meest kostbare, en bovendien betrouwbaarste modellen, zoals de afgebeelde HK500. Deze werden uitgerust met Amerikaanse V8 motoren, geheel naar traditie van andere kleine Europese producenten van exclusieve auto’s. Chrysler leverde de 4,8, 5,4 6,3, en 5,9 liter motoren, welke vermogens hadden die tussen de 200 en de 400 pk piekten. Ze waren degelijk en betrouwbaar. Dat zeg ik wel vaker over dit soort motoren, maar het werd er dan ook daadwerkelijk ingewreven op het moment dat Facel-Vega kleine auto’s met Franse motoren ging maken, zoals de Facellia en de Facel III. Deze waren uitgerust met 1,7 liter viercilinder-in-lijn motoren, die inderdaad waardeloos bleken te zijn. Later werden er motoren van Volvo en Austin-Healey gebruikt.

Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk

Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk

Facel-Vega HK500 - Foto: Jim Appelmelk

Studebaker Lark III Convertible, 1961

Amerikaanse auto’s zijn groot, en waren vroeger nog groter. Wie aan een compact car denkt, denkt waarschijnlijk niet aan een auto die standaard voorzien is van een zescilinder motor. Voor Amerikaanse begrippen is 2,8 liter echter niet veel, dat was waar de Lark mee werd geleverd. Er waren zelfs een 4,3 liter en een 4,7 liter V8 beschikbaar. Voor de Amerikaanse markt was dat inderdaad compact, of in ieder geval goedkoop, want van de Lark werden in totaal, in al zijn vormen, méér dan een half miljoen exemplaren gebouwd. Tussen 1959 en 1964 kon je kiezen uit een coach, een coupé, een sedan, een stationcar, en een cabriolet. De laatste is waarschijnlijk alsnog vrij zeldzaam, zeker in Europa.

Studebaker Lark III Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Studebaker Lark III Convertible - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Azure

Toen er net een DB5 en een HK500 voorbij waren gekomen werd opgemerkt dat er niet veel te spotten was die dag. Niet veel moderns in ieder geval. Van de bijzondere auto’s die er die dag langs reden was deze Azure uit 2001 (nota bene een vrij laat exemplaar!) de meest moderne. De Bentley Continental R, die in 1991 al werd gebouwd, vormde de basis voor deze compromisloze cabriolet. Er was maar één auto die met de Azure te vergelijken was, en dat was de Corniche. Hoewel dat een Rolls-Royce is, is hier eens een keer géén sprake van badge engineering is. De Continental R, en dus óók de Azure, werd alléén geleverd met het Bentley logo. Het was leuk dat je nu óók van mooi weer kon genieten in een Bentley, maar het had wel zijn prijs. De auto was met een nieuwprijs van ongeveer achthonderdduizend gulden al bijna een halve ton duurder dan de dichte versie; de instapper – heel praktisch met vier deuren – kostte nog niet eens de helft. Hoeveel zou de prijs van het productieproces in werkelijkheid verschillen?

Bentley Azure - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Azure - Foto: Jim Appelmelk

Triumph TR2 en TR3

Groot-Brittannië is méér dan andere landen ervaren in het bouwen van leuke, kleine, lichte cabrio’s. Austin-Healey, Morgan, en Triumph zijn de voornaamste producenten. De laatste bouwde onder andere de uitgebreide TR serie, die praktisch gezien begon met de TR2. De TR1 was slechts een concept. Het zwarte exemplaar is een TR2 uit 1954; een sympathieke, kleine, sportieve cabriolet. De auto is nog geen vier meter lang en heeft een leuk front, waarmee hij bijna net zo’n hoge aaibaarheidsfactor heeft als de Austin-Healey Frogeye. 900 kilo is voor zo’n kleine auto eigenlijk nog best veel, maar vanwege de 2,0 liter viercilinder (91 pk) is de auto snel genoeg. De TR3 had dezelfde motor, maar met 10 pk méér. Het verschil tussen de twee auto’s is niet heel groot, een verschil aan de buitenkant is de minder diep gelegen grille van de TR3. Ook kreeg de auto in 1956 schijfremmen, waarmee het de eerste Engelse auto met deze optie was.

Triumph TR2 - Foto: Jim Appelmelk

Triumph TR3 - Foto: Jim Appelmelk

TVR S1

Dit merk uit Blackpool heeft in de jaren ’90 de reputatie opgebouwd om absurdistisch vormgegeven auto’s te bouwen, – nog afgezien van de reputatie dat ze vaak “verrassingen” hebben -, maar vroeger viel dat nog reuze mee. In een TVR S1 kun je onopvallend over straat, lak in chameleon was toen zelfs nog niet beschikbaar. Ook deze auto is nog geen vier meter lang, méér heb je namelijk niet nodig om een V6 motor, twee zitplaatsen, en een achterbak te herbergen. De S1 werd in 1986 geïntroduceerd, en kreeg door de jaren heen de opvolgers S2, S3, S3C en S4C, welke op bepaalde punten, zoals de ophanging, aan waren gepast. De auto was er óók met V8, namelijk de V8S. Deze werd aangedreven door een V8 van Rover, waar de S1 een V6 van Ford in het vooronder had liggen.

TVR S1 - Foto: Jim Appelmelk

Alfa Romeo 2600 Sprint

In de jaren ’50 en ’60 had Alfa Romeo een schitterende sedan in het gamma staan. In de 472 centimeter lange koets van de Alfa Romeo 2000 en de 2600 zat veel luxe verstopt, wat zijn prijskaartje had. Aan het begin van de jaren ’60 had Bertone een schitterend ontwerp voor een coupé klaarliggen, die aanvankelijk met de 2,0 liter viercilinder werd geleverd. Hij bleef maar twee jaar in productie, wat er voor heeft gezorgd dat er maar 700 werden gebouwd. Al snel werd hij opgevolgd door de 2600 Sprint, die van 1962 tot en met 1968 in productie bleef. Ondanks de enorme nieuwprijs, – bijna twee keer zo hoog als die van de Giulia 1600 Spider – , werden er alsnog 6.999 gebouwd, tien keer zo veel als van de 2000 Sprint dus. Had je nòg meer geld, dan kon je kiezen voor de 2600 Sprint Zagato, maar of die auto mooier is dan Bertones creatie is discutabel.

Alfa Romeo 2600 Sprint - Foto: Jim Appelmelk

Alfa Romeo 2600 Sprint - Foto: Jim Appelmelk

Alfa Romeo 2600 Sprint - Foto: Jim Appelmelk

Alfa Romeo 2600 Sprint - Foto: Jim Appelmelk

Alfa Romeo 2600 Sprint - Foto: Jim Appelmelk



37 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
-=edit: is gefikst, thanks!=-
@YaSo: Het gebeurt wel vaker de laatste tijd, dat de berichten compleet op de homepage komen…

OT: Wat een schoonheden zeg…
De DB5 is voornamelijk mooier dan de DB6 door zijn lagere daklijn, achterin een DB6 had je meer hoofdruimte maar dit zorgde wel voor een estetisch minder geslaagde auto. En de DB4 vind ik mogelijk mooier dan de DB5. Heb dus lak aan de hele Bond-hype…
mooie alfa en DB5
Facel Vega, elegant, arrogant en Frans chique.
Eigelijk veul meer Aston Martin dan Aston Martin was Gezien de populariteit van Facel Vega onder celebrities.
En een goeie combo : US Hemi power met een Franse body.
@desjonnies: pssst niet zeggen dat ze ondergewaardeerd zijn. Het is mijn hoop er ooit eens een te kunnen kopen. Gelukkig staat er op Youtube een filmpje waarin Quentin van TopGear de auto enigszins afkraakt. :)
@floryn:
we hebben dezelfde droom !
Die Facel is echt heerlijk en waarschijnlijk ook nog best praktisch. Is die ook in Laren gespot?
Mooie spots die Alfa kende ik nog niet erg cool model
Mooie serie appeltje! Facel Vega, kwijl…
Studebaker.. wat een geweldig merk was dat. Bewust kapot gemaakt door haar concurrenten. Dat was nog eens voorsprong door techniek. Er is overigens ooit een film over Studebaker gemaakt. Weet iemand nog hoe deze heette?
@Bisazza: “Bewust kapot gemaakt door haar concurrenten.”

Dat is meestal de bedoeling, ja…
Ik wil toch even commentaar geven op de intro. Het is waar dat je spontaan in het wild niet al teveel klassiekers tegenkomt, maar ik woon aan de elfstedenroute en dan komt er heel wat langs. Laatst nog de klassiekerelfstedentocht gehad, maar ook diverse clubs rijden geregeld een deel van de route. Toen ik nog in het westen woonde, ben ik een keer met de TR club meegeweest op een dijkjesroute (regio Amste, Uithoorn enz.). Nou daar rijden de clubs zowat achter elkaar in de file. Dus ga daar maar eens op een mooie dag langs de weg zitten. Er komt heel wat langs.
De enige lichte cabrio die Healey gebouwd heeft is een gerebadgte MG…
Die Aston is zeker wel vet!!
Wauwie, een Triumph TR2 en een TR3, wij hebben thuis een TR3a leuk wagentje.. En die aston wat een mooi ding
Zo’n mooie oude alfa ziet er wel klein uit naast zo’n grote boze moderne auto :).
de enige status die Facel en Aston delen is dat onrendabele toko,s waren ..
mooi beginnen en eigenlijk bij de introductie al achter de feiten aanhobbelen ..

geloof niet (weet het niet zeker) dat 1 van beide noemenswaardige patenten op hun conto hebben staan ..

wat schoonheid betreft is de Facel werkelijk vanuit elke hoek fotogeniek ..
de klokkenwinkel en het interieur grenst aan absolute perfectie ..
en heeft dan ook meer een Zuid-Oostenrijkse Noord-Italiaanse flair dan een typisch Franse ..

eeuwig respect voor de Facel ..
ook mijn droom-auto ..

want kopen doe ik em niet ..
@lincoln: :D Lincoln! Je leeft! *Knuffel*! ;) Wil je nooit meer zo lang weggaan zonder het te vertellen? We waren vreselijk ongerust. :cry:
Ja man ik was zelf ook enorm ongerust..
Heb Europol al ingeschakeld..
Heel fijn dat je er weer bent..
Leuk man die puntjes..
Voelt zo lekker vertrouwd..
Dubbele punt rules enkele punt..
@GOD:

spatie dubbele punt rules dubbele punt ..
@lincoln: krabbelt op kaal wordend hoofd… ja uhh laat maar ;)
@Citrofiel:

ik ook van jou ..
Sweetnes! @lincoln is na vijf maanden weer terug op het oude nest. Dat betekent volgens mij automatisch dat het TheeKransje voor geopend is verklaard ..
@ricardo:
nix daarvan .. pik-zwarte koffie ..
houdt het adrenaline peil hoog ..
verbroedert niet ..
en gaat elke vorm van kliek-vorming tegen ..
@lincoln: welcome home.. lol.
@w0o0dy: there,s no place like it ..
@lincoln:
ik heb me rot gezocht, zat in januari in oostenrijk – KEIN LINCOLN
toen in noord Italie – NO LINCOLNINNE
tussendoor 36 keer in Frankrijk, noord, zuid, oost en west – On ná pas LE LINCOLN
heel belgie en Luxemburg door – genne LINCOLN Zulle
en eindelijk, diep in Zwitserland bijna in het Italiaanse gedeelte : we got him !
hij is stiekum in de subaru impreza wrx coupe gekropen die we daar hebben opgehaald…………..ik zag hem roken in die auto toen we door de Kanderstag tunnel gingen, op de trein. Lincolns zijn zeldzaam!
@desjonnies:

ik heb echt geen moment begrepen wat jij met een Soeb moet ..
ik heb ook nooit geen moment de behoefte gehad te vragen “waarom” ..
en zo ook nu niet ..

ik weet alleen dat het een concentratie-punt voor je was/is ..
ik weet dat je een verstandige koop gedaan hebt ..
ik weet gewoon dat het wel snor zit ..

ik wens je er enorm veel plezier mee ..
en lees terloops je ervaringen wel over dat kreng ..

want weet dat ik aan je lippen hang als jij vertelt ..
@lincoln: Volgend jaar he, mag je met de eerste WRC’s klassieke wedstrijden gaan rijjen en dit kreng is al omgebouwd naar LHD

En mijn maatje z’n Metro 6R4 is of wordt te kostbaar oom zomaar om een boom heen te vouwen
@desjonnies:

je auto om een boom vouwen ??
daar begrijp ik nix van !!

dat kunnen 2 dingen betekenen ..
of het is ambtenarij .. of het is sport ..
De Aston Martin en Alfa Romeo zijn prachtig, maar die Facel Vega is toch wel de meest speciale voor mij. Echt een prachtige auto.
Austin-Healey, Morgan, en Triumph zijn de voornaamste producenten.
Hoe kan je MG nou vergeten? Tot de komst van de MX5 was de MGB de meest gebouwde sportwagen ter wereld…

Verder: Gave spots. Superleuk om weer te lezen en te bekijken. Dank!
DB5 trekt bekijks op 2e foto….en wat voor! Heerlijk
Jammer van die paal voor de HK500. Ik ben wel zeer te vinden voor Facel Vega. Jammer dat ze niet lang hebben meegedraaid. Misschien kan iemand er nieuw leven inblazen…
@Esprit_de_Flandre:

yep .. maar dat kan hooguit BMW/VW of Ford ofzoiets ..
anders gaat het weer een knei-project worden ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).