[Poll uitslag] We willen flipperen!

Auteur: , 86 Reacties

Het volk Jullie hebben gesproken en de uitslag is overweldigend: Maar liefst 83% van jullie heeft bij onze poll aangegeven dat ze het liefst flippers achter hun stuur hebben als ze een automaat hebben. Dit zorgde direct voor hevige discussies bij ons op de redactie.

Waarom zou je willen flipperen als je kiest voor een transmissie waarbij je niet zelf hoeft te schakelen? Neem dan gewoon een handbak zou je zeggen. Toch lijkt het erop dat mensen niet graag de controle uit handen geven en altijd zelf aan de touwtjes (of flippers) blijven trekken.

Het is misschien ook leuk om te weten of je liever een handbak hebt of een automaat met flippers achter het stuur. Wat voor soort automaat dat is laten we dan maar even in het midden.



86 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
mijn droom is nog steeds een Mk4 Golf R32 met DSG en idd de flippers achter het stuur. Dus ja liever de automaat met flippers dan een handbak..
@Stino: Kan ook met een Mk2! ;)

http://www.volksforum.com/albums/files/7/Img_7533.jpg
@RickB: briljant, een Golf II met DSG! Waar vind ik meer info over dit projectje?
@ukbob: Staat rechts onderin de foto ;)..
@ukbob: Eigenaar houd er niet zo van om in de picture te staan, dus geen project en bijzonder weinig foto’s!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBN8G33A-D.jpg

http://www.volksforum.com/albums/files/1/9/7/6/0/DSC_4626klein.JPG
@RickB:
hehe, NICE!
@robbie;
Ik was dus een van die nee stemmers.. Natuurlijk zijn “redelijk goede” flippers verkrijgbaar maar dat is voor de very few..

Als je gemiddeld gaat kijken naar de automaten met flippers vallen ze flink tegen.
@wanker:
Ten opzichte van een handbak respons dus, anders moet je automaat rijden voor het relaxte van niet hoeven schakelen.
@wanker: die vn mercedes ziijn aardig goed anders
@wanker: De flippers van de Maserati Quattroporte zijn meer dan behoorlijk, ronduit geweldige bak
@maseratiferrarilover: @bpc: hij zegt toch ook de gemiddelde automaat met flippers, een gemiddelde Nederlander rijdt niet met een Mercedes, laat staan een Quattroporte…
@jzaero: ja helemaal gelijk een mercedes c klasse zie je zelde op de baan :roll: en dsg is ook al zo een flop geworden bij vw , ik denk niet dat je bij de happy few moet horen om een mercedes te kunnen betalen he ? laat staan een vw, ik wou gewoon een voorbeeld geven om duidelik te maken dat er genoeg flipperautomaten aan het komen zijn die wel werken…
@bpc: Tjah je antwoord op zijn eerste reactie en niet zijn tweede reactie. In zijn eerste reactie staat duidelijk dat hij zich richt op de gemiddelde automaat. Je hoeft dan niet zo sarcastisch te doen en te doen alsof je alles bent met je ‘Mercedes’. Tuurlijk rijden veel mensen deze auto’s, maar dat betekent niet dat dit het gemiddelde is. Een gemiddelde Nederlander met een normale baan betaalt echt niet zomaar een twee drie een Mercedes. Waarom zou men dan uberhaupt VW of Opel willen rijden. Daar zit de grootste markt in en niet in de premiumklasse. En misschien is VW dan een uitschieter met haar DSG bak, maar dat komt omdat dit concern zoveel verschillende merken bezit waarmee zij techniek kan delen.
@jzaero: ik heb geen mercedes, ik haalde dat als voorbeeld aan , en het was niet minachtend bedoeld ,ik wil gewoon zeggen dat er steeds meer auto’s komen met goede flippers ,zelf in een skoda heb je dsg als optie , ja kan me niet zeggen dat dit een dure wagen is he , en niemand heeft ook gezegd dat je je “premium’s” nieuw moet kopen,
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=146927377&pageNumber=1&__lp=55&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=16%2C17%2C18%2C19%2C20%2C21%2C22%2C23%2C24%2C25%2C44%2C26%2C27%2C28%2C29%2C30%2C31%2C198&makeModelVariant1.modelDescription=amg&minFirstRegistrationDate=2008-01-01&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&tabNumber=2&picture=1

hier heb je een merecedes c klasse met flipper die cht niet duur is !
liever een benzine ?
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=147008504&__lp=55&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=16%2C17%2C18%2C19%2C20%2C21%2C22%2C23%2C24%2C25%2C44%2C26%2C27%2C28%2C29%2C30%2C31%2C198&makeModelVariant1.modelDescription=amg&minFirstRegistrationDate=2008-01-01&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&negativeFeatures=EXPORT&lang=de&pageNumber=1

opties goenoeg lijkt me ?

ik snap je punt vroeger wagen die schakelflippers in de goedkope modelen waardeloos! , maar tijden verandere ,
vraag eens een testrit aan met de mazda mx5 met flippers ,dat ding schakelt enorm goed!
@bpc: uiteraard, maar een eerlijke vergelijking lijkt mij toch een vergelijking met nieuwe cars, want dan krijg je een Quattroporte al voor slechts 35-45k en dat is betaalbaar. Dat is de prijs van een nieuwe C klasse of een goed aangeklede middenklasser.
@bpc: Maar goed, ik ben ook iemand die dan liever met handbak rijdt dan met een automaat, we hebben een normale automaat in onze BMW zitten, op zich rijdt dat enorm relaxt, maar het distantieert je zo van het autorijden en zo heb ik ook dat gevoel bij de flippers. Je schakelt weliswaar zelf, maar het laten rijden van de auto gebeurt toch allemaal automatisch..
@jzaero: ik ben ook de man voor de handbak hoor ;) , maar ik kan gwn best verstaan dat er mensen automaten willen , maar als hun stemming er naar staat even willen flipperen
@maseratiferrarilover: Die in de GranTurismo S Automatic ook!
@wanker: Ik heb de Audi-bak met flippers en ik gebruik ze zelden. Het is een prima bak; maar o zo veel heb je er niet aan. Als ik iemand snel wil inhalen wacht ik rustig die 0.5 – 1 seconden voor de kick-down.
Een beetje sportief rijden in die Audi en je tellertje geeft 40.0L / 100 km aan: ook niet leuk. Dus zo doe je het ook niet.
Ik gebruik het alleen als ik een bergweggetje afmoet en op de moter wil remmen (ik woon in Zwi, daar heb je meer bergweggetjes dan in NL).
@gregorius: Als je een Audi met flippers hebt zal het niet gewoon een basic audi zijn (in het genre 100 duizend en meer) dus ik denk niet dat je zon auto koopt omdat je realitief zuinig wilt rijden.
@audirs6ravant: Euuhh een A3 2.0 TDI is ook met flippers verkrijgbaar hoor en die zijn (last time i checked) geen 100.000 euries
Het liefst nog steeds de oude vertrouwde handbak!
Waarom iemand een automaat wil, maar ook wil schakelen?
Ik zou zeggen soms ben je lui en rij je rustig en wil je automaat rijden. Wil je een keer lekker doortrappen, wil je dat de auto schakelt wanneer je dat zelf wil, want een automaat zit er vaak toch net even langs met overschakelen ..
Waarom iemand een automaat wil, maar ook wil schakelen?
Ik zou zeggen soms ben je lui en rij je rustig en wil je automaat rijden. Wil je een keer lekker doortrappen, wil je dat de auto schakelt wanneer je dat zelf wil, want een automaat zit er vaak toch net even langs met overschakelen ..
@Stef_4: precies wat hij (2x) zegt!
@Jokkebrok: Helemaal mee eens. Vooral als je in de file zit, is een automaat handig. Wanneer de weg vrij is maak je gebruik van de flippers. Zeer leuk op afgelegen wegen. Met scherpe bochten. Rij tegenwoordig zoveel dat ik er geen zin meer in krijg om te gaan schakelen.
Omdat ik dolfijn als een soort F1-dolfijn achter het stuur zit en flipper heet die flipperen wil :)
dan voel je je heel even micheal schumacher
Ik heb flippers bij m’n 5 serie met 8 traps automaat en ik heb ze werkelijk nog nooit gebruikt
“Waarom zou je willen flipperen als je kiest voor een transmissie waarbij je niet zelf hoeft te schakelen? Neem dan gewoon een handbak zou je zeggen”

Daarom moest er ook een derde antwoord mogelijk zijn en flippers ja wrm idd je kiest een automaat die vooral héél handig is in de files en dan nog wat flipperen ?
Hangt werkelijk af van de motor die in de auto hangt. Heb je een 6-cilinder, dan moet je gewoon niet meer (willen) schakelen, ding is snel genoeg en met een goede transmissie (bijv. BMW) is het veel relaxter. Heb je een lichte motor, dus max. 150Pk, dan zou ik zeker geen automaat willen, omdat simpelweg de techniek nog geen ‘genot’ kan produceren met een automaat; haperiger, lieren, schokken…
@Megakix: Dat is niet helemaal waar. In een BMW 5 serie of groter kan ik me best voorstellen dat je in een automaat rijdt, maar in een 3 serie met een 6 cilinder is schakelen nog steeds gewoon erg leuk. Het gaat inderdaad erom of deze techniek uberhaupt wel bij het karakter van de auto past, maar een kleinere 3 serie vind ik klein genoeg om met een handbak te rijden, terwijl de motor toch vrij dik is.
@jzaero: heb zelf een dikke 3-serie..en met de automaat is er nooit het verlangen om zelf te schakelen. In het Abarthje van mijn vrouw zit (uiteraard) een pookje, en dan is het nog leuk. Kortom, geschreven vanuit eigen ervaring. Maar het blijft ‘ieder z’n meug’.
@Megakix: tjah ieder zijn ding inderdaad want ik wil er wel een met handbak halen.. :)
Uiteraard liever een handbak dan flippers aan het stuur! Maar als ik dan toch een automaat MOET, dan met flippers graag. Dan heb ik nog enige controle. Ik zou helemaal blij zijn als er ook een koppelingspedaal aanwezig was!
Gewoon, omdat het kan! Voor die momenten dat je er behoefte aan hebt, dus niet ’s morgens vroeg om 7 uur als je naar je werk toffelt.
Ik doe het liever allemaal zelf.
Heel-and-toe of een knop indrukken, tsja…
Maar als ik een automaat zou hebben, hoef ik ook niet meer te schakelen.
Dat is zeg maar het idee achter een automaat, dat je niets zelf hoeft te doen.
Een automaat met flippers is dus voor mensen die het wel willen doen maar het niet kunnen.
Liever een handbak maar op sommige modellen is geen handbak te krijgen (niet dat ik het geld er voor heb, maar dat daar gelaten)
En als ik dus niet anders kan, dan graag wel met flippers ;) vandaar dat ik ja gestemd heb
Oke, leuk.
De poll is niet representatief genoeg/opties te beperkt.

Alle handbak fanboys met grote behoefte om toch iets aan te klikken in de poll hebben maar een optie.

Doe de poll nog eens een keer met:
– Handbak
– Automaat met flippers
– Volautomaat

Dan heb je wel leuke cijfers.. :)
Ik verkies altijd een handbak boven automaat, maar als het dan toch automaat moet zijn, geef me dan op zijn minst de mogelijkheid zelf te bepalen wanneer ik van versnelling wissel.
Wat ik begrijp van deze poll is dat je kan kiezen uit een automaat met flippers en een automaat zonder flippers. Wat er echter niet duidelijk is, omdat dit gewoon niet aangegeven is, is of deze automaat met flippers ook in een volautomatische stand kan. Als dat zo is heb je namelijk beide werelden en niet ‘alleen maar’ een automaat. Het ligt natuurlijk ook per auto, in een 7 serie of S klasse hoeft van mij part geen flippers achter het stuur te zitten, maar een kleinere auto met automaat en flippers is al een stuk leuker als je beetje zelf controle hebt over de auto. Een handbak is nog veel leuker, maar niet altijd even praktisch in het Nederlandse fileverkeer. Wat wij in de 5 serie hebben is gewoon een klassieke automaat. Wat je echter altijd nog kan doen is deze automaat in een sequentiële stand zetten en dan kan je ook zelf bepalen wanneer die schakelt. Dit is echter lang niet zo direct als een handbak of snelle bak met dubbele koppeling. Mijn stem gaat echter naar de handbak, het blijft toch veel leuker omdat je met je auto bezig bent en als autoliefhebber wil je eigenlijk bijna niets anders. Zo’n automaat is wel heerlijk laks rijden.
Uhh file = automaat (DSG) en iemand die achter je zit te duwen is 3 keer terug flipperen en dan zwaaien….lol
@vorlox: Hoe wil jij in een file losrijden? En met een handbak is het gewoon precies hetzelfde. Twee naar beneden en dan maar knallen (drie keer lijkt met een beetje veel in de file, tenzij je dan in z’n vijf staat, 30-40 per uur gaat en terug gaat naar zn twee. Onrealistisch).
@gijsso: Nou 3 x terug flipperen betekend bij mij van zijn 6 naar zijn 3. En dan ff knallen. Ik bedoelde dat in de file ik gewoon in automaat rij, maar als de weg vrij komt dan flipper ik meestal ff handmatig terug, gewoon voor het gevoel dat dat sneller is. Ik kan overigens ook mijn pook ook naar rechts duwen en dan via de pook schakelen maar dat doe ik nooit.
Ik zou wel graag een combi hebben. Voor lange afstanden een automaat en voor korte afstanden de flippers achter het stuur!
Je mist je handbak als je pech hebt, en in het instructie boekje leest dat je de auto niet mag slepen. En ja motorische pech hebben de meesten hier wel eens meegemaakt.
Ik geniet elke dag in de file van de automaat, en in het weekend schakel ik zelf, of via de flippers, of via de versnellingspook (up/down).
Met men speeltje is het ook zuiniger om met de automaat te rijden, en met een kleine verandering heb ik in het weekend of als het even kan alle andere voordelen. Ik zou niets anders meer willen dan men S tronic, al heb ik hem wel laten verstevigen.
een DSG7 (of gelijkaardig), met “flippers”, een (automaat)bak die ook op de motor remt, en een redelijke turbo benzine (1.6T ofzo) en ik ben helemaal voor…

als ik dat niet krijg is eender welke manuele 6bak ook goed…
Flippers zijn 9 van de 10 x overbodig, een automaat rijdt het prettigst als automaat. Maar, maar, maar: in de bergen of met inhalen is het wel zo fijn om zelf vast een lagere versnelling in te leggen.
Ik ben een van de nee-stemmers geweest. Heb ondertussen al in meerdere auto’s met automaat gereden, meesten met flippers. Maar waarom zou ik daar mee aan de gang gaan, als de auto het zelf doet?
Meestal zal ik een automaat zijn eigen gang laten gaan, maar af en toe is het handig om zelf te kiezen. Bij een inhaalactie bijvoorbeeld, dan kun je zelf al terugschakelen zodat de bak niet hoeft na te denken bij kickdown. Tenminste, bij die faal-Sensodrive van Citroën werkt dat een stuk beter.
@Citrofiel: sensodrive is ook een geval apart, dingen werken gewoon niet lekker. Bij die krengen zijn de flippers een must
Waaarom? Omdat het kan! De meeste automaten van tegenwoordig hebben 2 koppelingen en schakelen zo snel en zo soepel dat als je aan het knallen bent het soms gewoon een must is. Maar het is ook(bij mij athans)afhankelijk van de karakter van de auto.
niet elke auto is tegenwoordig meer met een handbak te bestellen, kijk maar naar de ferrari 458, 599, california, lamborghini aventador, mercedes zijn AMG modellen, de E60 M5 etc etc… die zijn altijd automaat dus als je toch geforceerd bent een automaat te hebben wel flippers
@spykerboy:
Hahahaha… wat een reactie.
Niet ELKE auto…. en dan volgt er een rijtje met exoten.
Leuk!
@Hubert: zijn toch ook autos ;) rest weet ik niet of dat zo is, intereseert mee geen hol, die golfjes etc :P
@spykerboy: De E60 M5 was wel met een manuele transmissie verkrijgbaar. Ironisch genoeg was het alleen verkrijgbaar in het het schakelluie Verstatigde Eenden. ;)
Momenteel rijdend in een Alfa GT met Selespeed. Ik vind het zeer prettig rijden. Grotendeels van de tijd staat hij toch in city stand waarbij je eigenlijk niks hoeft te doen.

Je kan ieder moment kiezen om te schakelen of de bak zelf zn werk te laten doen. Het enige nadeel van de selespeed is dat de schakelmomenten niet altijd even soepel gaan, maar het is ook geen echt automaat dus.

Ik vind het een fijn systeem om te rijden, denk ook niet dat ik de volgende keer nog een handgeschakelde auto uitkies.
fant via Android app
Ligt aan de auto. Ben blij met de handbak in mijn mx5, daar past geen automaat in, zelfs niet met flippers. Dat is een pure rijdersauto. Maar een suffe gezinsbak zou ik best met automaat willen. Dan hoef ik ook niet te flipperen, want zo’n auto gebruik je niet voor plezierritjes waarschijnlijk.
Persoonlijk rij ik met een Lotus Elise, en uiteraard vind ik dat een handgeschakelde bak in die wagen het enige juiste alternatief is. Geen servostuur, geen servoremmen, geen ABS, geen ESP, geen andere drie-letterwoorden en een 5-bak handgeschakeld. Autorijden in de meest pure vorm!

Dat is evident.

Maar…professioneel rij ik een lease-diesel.
Vrij veel op de baan, vrij veel in de file (zowel in België als in Nederland (I know, want ik werk als Belg voor een Nederlandse firma)), en dan moet ik eerlijk gezegd toch toegeven dat een automaat me wel aanspreekt.
Zeer concreet ben ik nu aan het uitkijken naar een nieuwe lease-auto (moet over enkele weken besteld worden) en steekt de Countryman SD All4 me wel de ogen uit.
En ja hoor, ik heb hem op dit moment geconfigureerd mét automaat mét flippers aan het stuur.
Rustig filerijden, beetje met de iphone spelen, misschien wel wat lezen, maar hoe goed gaat het zijn dan ik net op dát moment niet meer hoef te schakelen?!
En wil ik in het weekend toch zelf schakelen, dan flipper ik er maar op los.

Wat ik maar wil zeggen: alles heeft z’n nut, gezien de plaats, de situatie, het moment…
Laat de heren van Top Gear deze poll maar niet zien, met hun ‘flappy paddle gearbox’!
Dan weet je ook meteen dat 83% van de stemmers nog nooit met “flippers” heeft gereden. ;-)
Het is een leuke gadget die je na aanschaf vand e auto eventjes uitprobeert. Maar je laat ze al snel met rust. Een automaat kan je het veel beter zelf laten doen.
wat Hubert zegt
Ging die poll over een versnellingsbak?
Dan heb ik verkeerd gestemd, ik dacht dat het om een flipperautomaat ging.

http://www.flipperkoning.nl/images/flipperkast.jpg

Die hoef ik namelijk geen…
Om antwoord te geven op een aantal opmerkingen: als je flippers hebt dan kan je de bak ook altijd in een automaatstand zetten, er bestaan geen productie auto’s die alleen maar kunnen flipperen.

Als je een automaat hebt vind ik het tegenwoordig een must om flippers te hebben (aangezien huidige automaten dit steeds beter en sneller doen). Via het pookje zelf schakelen vind ik niet echt handig.

Het verschilt inderdaad per auto, maar in mijn XK zit een maar wat fijne ZF 6traps (terugschakelen met tussengas) ik gebruik bijna uitsluitend de flippers tijdens het rijden.
Met een automaat kan je ook schakelen ( bij bmw kan je als optie kiezen voor manual shift bij een automaat ), dus ik snap al die commotie niet omtrent het flipperen. Ik denk dat de meeste members hier emotioneel reageren omdat ze denken het schumacher in zich te hebben. Na een tijdje wordt je die dingen toch zat.
@bempi: juist, gewoon een keer tegen pookje tikken en je zit in een andere versnelling. Het zal wat zijn als mijn vader in z’n viano 3.2 flippers heeft, ziet er niet uit. Alleen bij sportauto’s zou de optie aanwezig moeten zijn/
@reinier73:
Ik vind het zowiezo knap dat jij durft toe te geven dat je pa een Viano heeft. ;-) ;-)
@Hubert: Die viano trekt sneller op dan de meeste denken. Met stoplicht sprintjes moet er geen bmw 320 of audi a4 2.0 naast mij staan. Die staan dan met open ogen te kijken hoe ze eruit zijn gereden door een Busje :D
@Hubert:

Een Viano gaat nog wel, dat is gewoon een Vito.
Een Vaneo daarentegen, die zijn echt verschrikkelijk.
@jack_abarth: Klopt, een viano is een vito maar dan ingericht voor personenvervoer. Dus is lux afgewerkt en heeft betere geluidsisolatie. De Vaneo daarentegen is de meest lelijke auto geweest van mercedes (door midden gezaagde vito met lage zit (ter vergelijking met vito).
Maar dan wel flippers van het normale formaat niet weggewerkt in de zeikant van het stuur maar zoals lamborgini heb bijvoorbeeld lekker groot en robuust
Als ik moest kiezen tussen een handbak en een automaat dan kies ik een handbak. Als het toch een automaat moet zijn dan maar een met flippers… Heb je tenminste altijd je handen aan het stuur.
De huidige wagens met een automatische versnellingsbak en flippers achter het stuur kan je ook altijd in de automatische stand zetten hoor.
Als ik een automaat zou rijden zou ik hem meestal zelf laten schakelen, maar als je eens sportief wil rijden wil ik die computer wel kunnen uitzetten en aan de flippertjes trekken.
Ook voor de computer van de bak te “corrigeren” kunnen flippers wel handig zijn.
Laat mijn automaat het lekker zelf uitzoeken. Hooguit voor bergsituaties is het handig om in te grijpen, maar dat hoeft niet met flippers, een ouderwetse PRNDL of iets in die slinger doet het ook best.

Bovendien ben ik groot fan van CVT. Wat moet ik dan met flippers waarmee ik tussen ‘versnellingen’ schakel?
@nielsvanderweiden: ik vind cvt ook een uitstekend idee (dat raar genoeg niet werkt in europa , de verkoop dan )
maar er zijn weldegelijk cvt’s met flippers , met valse trappen dan , de multitronic van audi is een cvt bijvoorbeeld en als je hem in sport zet lijkt die opeens gewone versnellinge te hebben , het grappige hieraan is dat ie daardoor trager accelereert in sport ,
en ook bij subaru heb je flippers als je voor cvt kiest (wat daar trouwens de enige automaat is dat er te kiezen valt)
@bpc: ja, ik ben vertrouwd met die materie. Een Multitronic met acht gesimuleerde versnellingen… wat moet je ermee?
dat gebeurt er als je onder mensen die nog nooit flippers hebben gezien een poll gaat houden ..
@tripple: of mensen die nog manueel schakelen…
Ik als handbak supporter ben bang dat de handbak langzaamaan gaat uitsterven. Flippers lijkt mij onhandig. Nooit gebruikt maar als ik me een beetje moet verbeelden en flippers zou gebruiken in een stad of dorp zou dat wel gaan irriteren.. Daarom vind ik flippers doelloos totdat je bijvoorbeeld het circuit ofzo opgaat..Dan nog heb ik zeker de handbak omdat je de controle en gevoel over de auto hebt.
Gebruik ze nooit..als ze je niet hebt dan denk je dat het leuk is als je ze wel zou hebben.
the-budel-guy
op mijn moeders citroen C2 zitten ook flippers…. zij dacht dat het was om de radio harder of zachter te zetten. het leuke was toen ze het volume van de raio wilde verlagen op de snelweg.

En op onze andere auto hebben we flippers maar gebruiken ze nooit.
ik rij met de A3 170PK mét s-tronic (DSG :) ) en flippers… en ik vind het echt super rijden. Ik maak regelmatig gebruik van de flippers, maar smaken verschillen… ieder zijn ding! En dit is mijn ding :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).