Flitscontroles werken averechts

Auteur: , 59 Reacties

Een flitscontrole bereikt precies het tegenovergestelde van het doel: mensen rijden door flitspalen harder!

Wat blijkt: wij Hollanders rammen lekker door totdat we bij een controle komen. Dan vliegen we even op de rem, totdat we voorbij de controle zijn houden we braaf een acceptabele snelheid aan en daarna gaan we harder rijden dan voor de controle! Dat maakt Trouw op uit gegevens die een medewerker van Rijkswaterstaat aan hen doorspeelde. Door 35.000 metingen van detectielussen uit te lezen op trajecten waar onze snelheid gecontroleerd werd kon Rijkswaterstaat zien dat automobilisten ná een snelheidscontrole met een hogere snelheid hun weg vervolgden.

Verder is het leuk om te weten dat we gemiddeld onze snelheid op de linkerbaan met 10 kilometer per uur verlagen bij een snelheidscontrole. Gemiddeld he, Wouter moet minstens 50 kilometer snelheid minderen als hij weer eens voor jullie aan het filmen is, waarmee hij aansluit bij de uitschieters in ons land. Onze snelheid is 500 meter voor een controle overigens altijd even hoog, ookal weten we dat er verderop gecontroleerd wordt.

Regelmatig controleren interesseert ons ook geen zak, in tegenstelling tot wat de KLPD beweert middels hun woordvoerder. Uit metingen blijkt namelijk dat we net zo hard rijden een dag na een controle. Ook is op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam gemeten of de gemiddelde snelheid daar daalde. Er werd ongeveer 100 keer gecontroleerd sinds juni 2010 maar dat had geen resultaat: de gemiddelde snelheid op de linkerbaan is 125 kilometer per uur waar 100 is toegestaan. De KLPD kan trots roepen dat er minder boetes uitgedeeld werden maar het zou dus eigenlijk logischer zijn als automobilisten trots roepen dat ze de KLPD te slim af zijn.

Meest opvallende nieuws: zowel de KLPD als het OM gebruikten de gegevens van Rijkswaterstaat nooit om het effect van hun controles te meten. We weten al jaren dat het flitsen puur om het spekken van de schatkist gaat en niet om de veiligheid op de wegen maar het is wel prettig dat we dat nu een keer bevestigd krijgen. Wij willen de medewerker van Rijkswaterstaat bij deze bedanken, doordat hij deze gegevens lekte weten wij nu dat er meetresultaten zijn en dat onze overheid die niet wenst te gebruiken. Hoeft ook niet als het enige relevante meetresultaat de inhoud van de schatkist is. Busted!

Met dank aan iedereen voor de tips!



59 reacties

GOH!!

Ik rij lekker toch overal te hard, weet gelukkig waar ze allemaal staan en waar zich mogelijk mobiele controles kunnen voordoen ( op de meeste trajecten die ik rij ).

Het is tenslotte toch maar om de staatskas te spekken, maar mij hebben ze niet.
@MLTB: lekker bezig jonge!
@sebasjuhh: deze jongen heeft groot gelijk man
@MLTB:
“…weet gelukkig waar ze allemaal staan…”

Weet je ook waar alle kinderen staan in een 30-zone?
@JvT: zagevent
@maseratiferrarilover:
in een zone 30 ga ik geen 100 vlammen maar ik rijd op de autostrade altijd links tegen een 160 soms wat harder maar minstens 160, anders kom je nergens!!
@Stino: Precies, onzin om te denken dat je in een 30 zone kneiterhard rijdt. Dat doet geen een ethisch persoon, dat de snelheid van 120/130 op de snelweg echt te laag is moge duidelijk zijn, 150 is een vlotte snelheid.
@JvT: Het is zo jammer dat ze daar nooit staan te controleren.
@JvT: controleerden ze maar in de 30 zones :(
@MLTB:
Jij bent een triest figuur. Wat een stoere jongen zeg. Echt, waren wij allemaal maar zo stoer als dat jij bent, dan hadden we tenminste dezelfde verkeersdoden cijfers als GB, FR, S en P en I gehad. Dat zou fijn zijn!
/cynisme

En Casper, wat kun jij verschrikkelijk oost-indisch interpreteren zeg. Ik ken mensen die bij dit onderzoek betrokken zijn geweest op universiteit Nijmegen.

De conclusie is niet dat flitsen averechts werkt! Dat zouden jullie natuurlijk graag willen, maar de conclusie was dat automobilisten niet MINDER hard gaan rijden van flitspalen. Dat is dus iets wezenlijk anders.

Jij beweert doodleuk dat mensen HARDER gaan rijden als er een flitspaal staat, en dat is dus NIET het geval. Mensen trekken zich, makkelijker gezegd, niets van flitspalen aan.
@TWJ: Komt op ongeveer hetzelfde neer, flitsen zuigt gewoon hard geld uit onze portemonnee zonder enige bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid!
@bassie: Diezelfde verkeersveiligheid komt mijns inziens niet in het geding als er op de gecontroleerde plaatsen 50km/h harder wordt gereden.. Want bij 30 zones/ scholen zie ik ze nooit controleren!
@bassie: Je hoeft niet te hard te rijden.. dus als je een boete krijgt is het eigen schuld.
@WId: wat doe jij op autoblog? Het gaat om de fun van het rijden, en die ervaar je nu eenmaal niet bij de toegestane snelheden..
Of je zet gewoon je TomTom aan en die geeft precies aan waar de flitsers staan. TomTom is de moderne stinger van nu.Dankzij de TomTom ben ik nu overal eerder op plaats van bestemming, want ik kan overal 150 rijden.
@bempi:

De mobiele controles staan niet op je tomtom.. En dat zijn de gene waar ik het meest last van heb.
@Vreddy_B:

Dan moet je je radio aanzetten. Of de Live update versie kopen van TomTom, die geeft dat wel aan. Sinds ik die TomTom heb naast mijn ingebouwde navigatie heb ik er nooit meer last van.
@bempi:

Ik heb geïntegreerd navigatie, dus nee Tomtom is overbodig. En eigenlijk rijd ik helemaal niet zoveel boetes ondanks dat ik eigenlijk altijd wel te hard rijd. Vooral op de A wegen rijd ik eigenlijk altijd wel 140.
@bempi: of je koopt gewoon een coyote
@foto:

tijd om te tanken denk?

OT: mooi stukje maar ik denk dat iedereen dit al wel een beetje weet.
Je wil verder niet weten hoeveel informatie RWS krijgt uit alle detectie lussen. Dit is vele malen effectiever dat een radarcontrole.
@Kvgorp: hij haastte zich zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde benzinestation :p
captain obvious strikes again
Kunnen ze nu niet gewoon stoppen met flitsen, het heeft geen zin. Alleen de staats kas spekken we er mee maar als we alles weer uitgeven aan de grieken heeft het helemaal geen zin
@jobh: Kun je ook stoppen met te hard rijden? Indien ja, dan heb je ook geen last van de flitsers.. doet iedereen dat, dan zijn de flitsers ook niet meer nodig.
… dit stukje pleit natuurlijk wel HEEL erg voor 1 grote trajectcontrole op alle snelwegen… :(
Als het echt om de veiligheid zou gaan, stoppen ze met foto’s maken en gaan ze flesjes water uitdelen langs de weg.
@Baasbas:

Mijn toekomst visie zeg… (niet dat ik dat zou willen)
Over een paar jaar worden allen auto’s voorzien van een blackbox van het rijk. Rij je 5 km/h te hard krijg je automatisch een envelopje uit Leeuwarden. Big brother is watching you.
@Kvgorp:
Ja ik ben er ook bang voor. Allemaal een adaptive cruisecontrol achter elkaar aan sukkelen :X Het zal absoluut goed helpen tegen files, maar ja… dodental gaat vast exponentieel stijgen door mensen die in slaap vallen achter het stuur…? :S
@Kvgorp:

Dat zullen ze nooit doen. Want dan zal niemand meer te hard rijden. De overheid zal altijd zorgen dat de mogelijkheid tot te hard rijden aanwezig is, anders leeft het geen geld op.
De schatkist moet nu eenmaal gevuld worden en dat accepteer ik. Hopelijk doen ze nuttige dingen met ons geld. Dat zeg ik overigens tegen beter weten in, want er wordt verschrikkelijk veel belastinggeld over de balk gesmeten.

Waar ik een hekel aan heb is schijnheiligheid. Laat men gewoon uitspreken dat de controles in de eerste plaats een belangrijke bron van inkomsten zijn en dat het in de tweede plaats om de verkeersveiligheid gaat. Je hoort mij absoluut niet roepen dat de verkeersveiligheid helemaal geen rol speelt, maar er zijn talloze voorbeelden die bewijzen dat dit zeker niet op de eerste plaats staat.

Flitsen en beboeten op plekken waar snelheidsovertredingen echt een gevaar vormen is helemaal prima. Intensiveren wat mij betreft!

Op de plekken waar best wat harder dan toegestaan gereden kan worden zonder dat dit direct gevaar oplevert, daar noemen we het gewoon hardrijdersbelasting. Dan ben ik nog steeds niet blij met een eventuele boete, maar dan doen we er tenminste niet schijnheilig over.
@dennis: degene is die er schijnheilig over doet is de berijder. Er is een duidelijke grens (met royale marge), als je die overtreed kan je geflitst worden; overal! Dat is hartstikke helder van de overheid. Geen uitzondering op plaatsen waar het “kan”.
@mashell: Je hebt heel duidelijk helemaal niets begrepen van de essentie van mijn boodschap. Het gaat er mij om dat de overheid niet schijnheilig moet blijven roepen dat men in de eerste instantie flitst voor de veiligheid, terwijl het feitelijk in de eerste plaats om de euro’s gaat.
@JvT

Hoeft niet; want door mijn straat doe ik het niet. Maar wel op een semi-lege snelweg, of s’avonds laat over de dreef. Zie jij daar kinderen spelen?
@MLTB:
Tja, jij zegt: “Ik rij lekker toch OVERAL te hard”.
betaal je slurptax, pretbelasting enz. moet je ook nog verkeers boetes betalen?! dacht het niet…
Mooi geschreven stukje, fijne inhoud ook. +1 voor Casper.
De Juiste actie: Op een traject fel-oranje-flitspalen neerzetten en met een nog duidelijkere traject controle werken. Wordt dit gedaan: natuurlijk niet!

Waarschijnljike actie: boetes omhoog: dat zal t volk leren!
@foto: door de invalshoek lijkt het of de teller ‘maar’ 240km/u aan geeft
Die flitspalen, mobiele controles, kliko dingen zijn ook veel te gemakkelijk te spotten. De politie moet creatiever zijn, niet altijd op precies dezelfde plek gaan staan, de uitdaging moet groter.
@mashell:

Wil je ze niet op ideeën brengen. Ken net alle flits auto’s hier in omgeving uit mijn hoofd! ;-)
Ik rij volgens mezelf defensief en pas mijn snelheid altijd toe aan de omstandigheden van op het moment zelf. Een 2-tal jaar geleden heb ik me een coyote radar verklikker aan geschaft,sinds dien geen enkele boete meer.
Voor 12 euro abonnement in de maand geen enkel probleem,dat betaal ik met alle plezier.
@marchell:

Ze kunnen al lang flitsunits maken ter grote een luciferdoosje die ze achter ieder verkeerslicht of verkeersboard kunnen hangen. Grote jongen als jij die dan van een afstandje kunt zien staan of hangen. Maar dat doen ze niet.
Heb pas een 2e boete thuis gekregen… de eerste was 3km/u te hard, en nu 8km/u te hard. Wel nakbedragen zijn het.
@G-Ammo: hoeveel kratten bier bedroeg de schade?
@G-Ammo:

OMG, Wat ben jij dan gevaarlijk bezig geweest!
[/sarcasme mode off]

;)
“zowel de KLPD als het OM gebruikten de gegevens van Rijkswaterstaat nooit om het effect van hun controles te meten”

Niet om het effect op de snelheid te meten, maar wellicht wel om de ‘hot spots’ te bepalen vermoed ik. Het ‘meetbaar effect’ zal in termen van het KLPD wel op de laptop van de dienstdoende struikrover af te lezen zijn ;)
Dit slaat dus gewoon HELEMAAL nergens op het is zo logisch dat je dat doet welke mongool in de wereld blijft dan gewoon met een hoge snelheid doorrijden dat heeft niks te maken met Nederlanders
Kijk, dit is een artikel dat mijn dag goed maakt! Heerlijk om wederom bevestiging te hebben van het feit dat flitskasten niet helpen en er puur en alleen staan om de staatskas te spekken. En de maximumsnelheid is laatst ook al omhoog gegaan, echt, Nederland wordt steeds beter!
De Gatsometer is uit 1958. Men heeft er dus 53 jaar over gedaan om daar achter te komen?
Niet verrassend, maar idd wel nog duidelijker….de snelweg gebruik ik ook altijd maximaal…dus, voor snelheid! Bebouwde kom rijd ik altijd rustig.
Dit onderzoek zou interessanter geweest zijn als er ook data zou zijn geweest uit de periode voordat er zo enthousiast op snelheid gecontroleerd werd. Nu weet je alleen dat er gemiddeld nog steeds te hard gereden word en dat de controles op de middellange termijn geen effect hebben.
Met lange termijn data kan je onderzoeken of de gemiddelde snelheid gedaald is in de afgelopen jaren, en zo niet, kun je kijken in hoeverre de mediaansnelheid gedaald is en of de spreiding veranderd is. Het kan zijn dat een kleine groep hardrijders de gemiddelde snelheid flink omhoog trekt, terwijl het aandeel automobilisten dat zich aan de max snelheid houdt wel is gestegen. Dit soort gegevens zou het onderzoek helemaal interessant maken. Ook zou ik wel willen weten wat de effectiviteit is van andere maatregelen, zoals de bordjes als “hard naar huis is hard voor thuis”
@statler: Dit gaat me heel wat flames opleveren en mogelijk ook een ban, maarrr:

Wat nou als het hele snelheidscontrole geen preventieve werking heeft, en als enige nut het spekken van de staatskas heeft? Is dat dan zo erg? De overheidsuitgaven moeten ergens van betaald worden, dus waarom dan niet door middel van een vrijwillige belasting in de vorm van snelheidsbekeuringen?
Een simpelere manier om deze belasting te ontduiken is er niet. Net als je de belasting kan ontduiken door geen sigaretten of alcohol te kopen. Het is allemaal een keuze mensen…
No shit. Flitspalen werken frustrerend. Je moet voor zo’n kreng op de rem, dus als je er dan voorbij bent wil je eventjes het gas lekker intrappen. Verder was het wel bekend dat flitspalen er niet staan voor de verkeersveiligheid maar puur om de staatskas te spekken, dus ze zullen wel niks doen met dit onderzoeksresultaat.
@fant: Nou ja, ze gaan er wel wat mee doen; de werknemer die de data geleverd heeft (op zich hulde daarvoor) zal nu waarschijnlijk de rest van zijn carriere in de archieven doorbrengen.
@statler: Dat lijkt me bij deze werknemer nou net een beetje link. Hij heeft net een heel archief gelekt :P
De Vmax op de A2 is dan ook te belachelijk voor woorden.

Maargoed, dat is het rijgedag van de gemiddelde nederlander helaas ook…
ach ja, 100km/u op de A2 is een kwelling. Laat ze eens gaan flitsen in woonwijken!
Waarmee Rijkswaterstaat nu voor de xxx-ste keer heeft bewezen dat snelheidscontroles geen enkele bijdrage aan de verkeersveiligheid leveren. Iets wat de gewone burger allang wist, maar ja, ambtenarenhersentjes werken nu eenmaal iets trager.

Welke politicus pakt de handschoen op en komt nu eindelijk eens op voor het recht van de burger?
Iedereen remt toch voor een flitspaal? En iedereen gaat toch GAS EROP na de paal. Heel begrijpelijk. Is dat trouwens een GT-R op de foto?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).