Gespot: Wiesmann MF5

Auteur: , 33 Reacties

De waanzinnige Ferrari-combo die gisteren te zien was deed waarschijnlijk de to-spot list even vergeten. Het is een denkbeeldige lijst waar al het bijzonders op staat dat ik nog wel eens wil spotten. Het zijn stuk voor stuk topzeldzame auto’s die bijvoorbeeld disproportioneel duur waren, dan wel heel onbekend, dan wel een overtreffende trap. Vorige week ging er een streep door de GT MF5.

Of de Wiesmann GT MF5 disproportioneel duur is, is discutabel aangezien je voor €179.800 een erg bijzondere en snelle auto koopt, die bovendien uit “betrouwbare” onderdelen is opgebouwd.

Bekend is Wiesmann eigenlijk alléén bij de liefhebbers omdat het een kleinschalig merk is gebleven. De Roadster met zescilinder is door de jaren heen, sinds 1993, al vrij vaak van de band gerold, maar het heeft Wiesmann nog steeds niet tot een wereldberoemd merk gemaakt, wat misschien ook helemaal niet de bedoeling is.

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Waar echter sowieso géén twijfel over bestaat, is het feit dat de MF5 een overtreffende trap is.

De Roadster was ooit leverbaar met een zescilinder die nog geen tweehonderd pk leverde, maar daarmee was de auto eigenlijk al erg leuk want hij is klein en weegt niet veel. Een grotere zescilinder is nog steeds in gebruik, namelijk die van de M3 E46, die een maximum vermogen van 343 pk heeft.

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Hoe zou het nou zijn om een nòg grotere, krachtigere motor voorin een Wiesmann te leggen? De dichte versie, genaamd “GT”, werd aanvankelijk uitgerust met een V8 van 367 pk.

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Hoe zou het nou zijn om een nòg grotere, krachtigere motor voorin een Wiesmann te leggen? Wiesmann keek in de schappen van BMW, en ontdekte daar een schitterende motor die best geschikt zou zijn. De V10. Voorin de M5 en de M6 deed hij zijn werk erg goed, dus voorin de aanzienlijk lichtere Wiesmann GT moest het al helemaal een genot zijn. Zo ontstond de GT MF5, die vanaf lente 2008 tot augustus 2010 met deze motor werd geleverd. Het blok ging helaas met pensioen, dus moest er een nieuwe komen, – iets dat overigens, opmerkelijk genoeg, niet geldt voor de zescilinder. De V10 is inmiddels opgevolgd door de 4,4 liter V8 met twee turbo’s, naar specificaties van de X5M en X6M. In de tussentijd zijn er niet meer dan honderd GT MF5’s gebouwd.

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk

Wiesmann GT MF5 - Foto: Jim Appelmelk



33 reacties

Heel erg dik, mooie spot!
1 van mn droom auto’s, wat een heerlijke lijnen. Deze kleur staat hem ook ERG goed moet ik zeggen!
Hele mooie wagen! Maar ik heb hem het liefste zo:
http://www.upscalehype.com/wp-content/uploads/2009/09/wiesmann-mf5-road.jpg
@xilver: Dat jij een voorkeur had voor dat velgdesign had ik wel gedacht :D
Maar het is ook nog eens een prachtige kleurencombo. Ik wil ‘m ook wel zo.
@mout: Haha, nu je het zegt :D Ik had het nog niet eens gezien ;-)
De een zal zeggen dat die koplampen bij het design horen, de ander zal zeggen dat mr Wiesmann te weinig geld heeft een mooie integrate koplamp te ontwerpen. Zo zijn er wel meer dingen mis aan een Wiesmann. Maar goed; zijn wel leuke bakkies. Je ziet er wel wat rijden in Munchen. Ik vind de cabrio versie nog wel het mooist: als je toch echt wil genieten van zo’n auto: doe je het als het mooi weer is! Dak open!
@gregorius: ik heb effe zitten denken maar echt niets kunnen vinden… wat zou er nog mis zijn met een Wiesmann dan?

(koplampen zijn trouwens schitterend vind ik)
@Carreza: Op dezelfde manier zit het dashboard in elkaar. Waarschijnlijk een kunstof-plaat met al die tellertjes erin.
Ohw, wacht, het is 2005, nu moet er ook een navigatie in: dus zaken ze een vierkant stukje uit het plastic. Het spul zal wel prima zijn, maar het ziet er zo simpel uit. Leuk voor een custom roadstertje; niet voor een 180k-roadster.
@gregorius: ik vind dat dash er nog niet zo gek uitzien, vergeleken bij alle opsmuk van andere merken. Het mag dan onderhuids plastic zijn (lees ik uit jou bericht) maar er zit een fraai stuk leer overheen, google er maar eens op.
@gregorius: eens effe een foto van het interieur gezocht en het ziet er inderdaad “back to basic” uit, maar dat is denk ik meteen ook de sterkte van het merk, een beetje zoals Morgan dat ook kan.
Bij deze het interieur:
http://1.bp.blogspot.com/-P_tY2pIMWAg/TeDAwe6pacI/AAAAAAAAEIc/XEkexH2Qiq0/s1600/7.jpg
@Carreza: Ik offer me wel op om het interieur uit mijn auto te vervangen door het simpele plastic dash uit die Wiesmann :P
Donkergrijze graag!
Ik vind Wiesmann echt een schitterend merk! En deze GT MF5 is mijn favoriet, zelfs in dat lichtblauw!

Als je deze dagen iets exclusiefs wil, koop je geen Ferrari, Porsche of Lambo maar een Wiesmann!
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/gespot/week24/wiesmann_gt-mf5_05.jpg

George Clooney?

Ik denk dat George ergens kippen los heeft lopen want al zijn gaas zit in die Wiesmann
Nee dit was zijn zoon, Snapde. En dat kippenverhaal kan wel kloppen, die auto is best wel een chick-magnet.
@Kvgorp: nu maar hopen dat het niet piano’s regent…
Grappig dat mensen dit bouwpakket prachtig vinden.
Het heeft alles wat andere zogenaamde sjonnie auto’s ook hebben. race gaas, achterlichten van een stadsbus, apart kleurtje, spoiler, diepe velgen etc.
@GOD: Dit bouwpakket heeft wel een dikke V10, dat maakt hem voornamelijk vet. Vind ik dan..
@crackdavid: Blok is idd niks mis mee.
@GOD: Deze wel, maar in een andere uitvoering is het gewoon een prachtige klassieke sportauto, met goede moderne techniek onder de kap. Naar mijn mening een onverslaanbare combi. Deze uitvoering kan mij ook niet zo bekoren.
@GOD: zo valt er over elke auto tegenwoordig wel wat te zeggen niet? Dit is allicht beter dan die RR van gisteren in geel en paars;)
@GOD: Gebeurt niet vaak, maar ditmaal heb je ergens wel een punt.
Ik vind hem prachtig, en zou niet kunnen zeggen waarom ik gaas, spoiler en lampen van een bus dit keer precies goed vind.
Met een strandbuggy kan het soms ook.
Begrijp me niet verkeerd ik vind Wiesmann ook gaaf hoor.
Deze niet zo moet ik eerlijk zeggen, die voorbumper vind ik niet mooi en dat gaas vind ik ook niks. heb verder niks tegen gaas maar het staat gewoon niet.
Ik kan er alleen niet tegen dat mensen tegenwoordig alles sjonnie noemen. en dan deze auto wel vet vinden terwijl het in feite niets meer is als een veredeld bouwpakket.
Waarom is een Wiesmann met die velgen wel cool en bv een Golf 4 weer sjonnie tuning of petjes auto?
En dan heb je ook nog het volk met Amerikanen dit, japanners dat, Duitsers zo en Italianen zus, ook zwaar irritant.
Af en toe moet ik er ff iets zeggen, lucht op ;)
Voor een auto van €179.800 mag je wel iets beters verwachten dan Autostyle racegaas. De voorbumper ziet er nu ook een beetje uit als een goedkope kitcar, wat afbreuk doet aan dit speeltje.
Zijkant ziet er prima uit, achterkant is erg dik ;)

off-topic: kwam vanmorgen nog een beige M5 (v10) tegen bij het Alexandrium (R’dam), eerlijk gezegd herkende ik hem eerder al aan het geluid :P
De ongeblazen V10 is veruit de mooiste motor voor zo’n auto, echt, als ik het geld toch eens had!
Dikke auto, maar met dat zilveren gaas aan de voorkant in combi met die grote luchtopeningen doet het wel een beetje “petjes-achtig” aan, alhoewel deze auto dat natuurlijk niet is.
Zeer mooie auto! maar zoals meerderen al zeggen… dat gaas is jammer, zeker op een auto met die prijs.
Dik? Ja. Mooi? Nee. De lichtunits, achterspoiler en batmobiel-voorbumper doen ‘m lijken alsof hij iets anders probeert te zijn dan hij het liefst wil zijn – een oldskool sportwagen.
Prachtig mooie wagen dit ,blijft mijn favoriete Duitser met motor voorin .
Waaw, en die kleur is ook best wel prachtig.
Mooie foto’s trouwens ook.
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/gespot/week24/wiesmann_gt-mf5_06.jpg

@appeltje
Kan ik deze krijgen als wallpaper? 1600×900
Een van de best gebouwde kleine serie produktie auto’s. Ik vind deze V10 volkomen over de top, doe mij maar zijn kleine broertje. Ik heb er een 1/18 model van in mijn vitrine staan, gebroederlijk naast een Morgan. Zoals Top Gear al zei, de Wiesmann is de beste hedendaagse Engelse auto.
Dikke koets en erg leuk dat zo’n klein merk zich zo staande kan houden!

Wel ontzettend jammer van al dat steenslag, waarschijnlijk is van dichtbij een poffertjespan er niets bij…
Mijn droom. punt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).