Megane RS Trophy verbrijzelt eigen Ringrecord [video]

Auteur: , 54 Reacties

8 minuten, 7 seconden, en 97 honderste: zo veel tijd had ScheurFransoos Laurent Hurgon nodig voor een rondje Nordschleife met de 265 pk sterke Renault Megane RS Trophy. Is dat snel? Ja, dat is erg snel.

Renault maakte er al geen geheim van voornemens te zijn het record van de Megane R26.R (8:16.90) uit de boeken te rijden, en heeft dan ook de daad bij het woord gevoegd. Hiermee is het merk met de ruit nog steeds in het bezit van de snelste voorwielaandrijver die ooit het rondje Groene Hel heeft afgelegd. Een video is er ongetwijfeld ook geschoten (deden ze ook bij de R26.R), maar deze wordt ons nog even onthouden door de Fransen. Om een en ander in perspectief te plaatsen: met deze tijd laat het scheurijzer auto’s als de BMW M6 en de Porsche Boxster S stof happen.

Het Renault-team

Van de Trophy worden slechts 500 exemplaren gebouwd, en als je er een wilt hebben moet je verhuizen, want Nederland krijgt geen enkel exemplaar. Wij zijn benieuwd of de Gendarmes ook een van deze scheurijzers toebedeeld krijgen, voor de agent van de maand of iets dergelijks.

UPDATE: de video kan je HIER bekijken!




54 reacties

Idioot snel. Bijna ongeloofwaardig. Was de auto standaard, gelijk aan het productiemodel? Wat voor banden zijn er gebruikt? Roept vragen op. Wel boeiend, want wat een tijd.
@jelmer: Afsnijden, dat is de truc!
@jelmer: uiteraard was dit een standaardauto. De banden waren Bridgestone Potenza RE050A’s.
Ben geen fan van Renault, maar de sportievere tak is wel echt zóó ontzettend goed. Daar kan geen enkel merk aan tippen met een vergelijkbare (lees geld) auto.
Geef mij toch maar zo’n R26.R, deze ziet er veels te dik uit…
binnendoorweg gevonden ? :P
@Jokkebrok: gewoon een rondje om de pit denk ik XD
WTF? dat is mega snel!
Ze vervingen de banden wel door superzachte Bridgestone Potenza RE0501-rubbers. En die semi-slicks maken een wereld van verschil.

(bron: autowereld)
@stanny:
:idea:Ik zie net dat de tijdklok van Renault zelf is? (Plaatje Renault sport)
Of is het normaal dat elk merk zijn eigen klok meebrengt?
Dat is inderdaad erg snel! Ik wacht met vol spanning af op de video :D
Dit is wel een “standaard” megane maar wel 1 die speciaal voor dit record gebouwd is. Dus ja, het is dezelfde als het productiemodel maar of je daar nou zo prettig mee over klinkers rijdt…..??
265 PK … 290 is al makkelijk realiseerbaar zonder aanpassingen … Gewoon een goed onderstel eronder zoals onlangs de Megane RS van de Duitse Auto, Motor & Sport had en de winst is al te pakken. Al heb ik liever Michelin Pilot Sport eronder dan de Potenza’s.
Eens kijken of ik dit beter doe op Need for Speed met een Megane RS :D
Crap dat is snel!
Hebben ze de Agera eigenlijk al een keer over De Ring laten blazen ?
M6 = 8:07:67….= sneller
Porsche Cayman S = 8:06:00 = sneller

Maar, ’t blijft een rappe kar zeg!
Dat laatste klopt, daar heb ik me verschreven -> Boxster ipv Cayman. Maar van de M6 heb ik de volgende tijd: 8:09 (Horst von Saurma).
@sir_smokalot:
HVS is niet dé snelste, maar doordat hij zoveel auto’s gereden heeft wel een goede maatstok om die gereden auto’s onderling te vergelijken.
Zou eerder schrijven:

Laat de 1M en de C63 AMG achter zich met respectievelijk 7 en 5 seconden….
Dit is wel rete snel. Wat me wel opvalt hier dat een merk als BMW, Mercedes of Audi zo’n tijd neerzet dan is het gelijk grandioos. Doet Renault het dan vragen mensen of de auto wel standaard is of dat de klok wel klopt. Ik denk dat de Franse merken een behoorlijk inhaalslag hebben gemaakt en dat de Duitse merken kunnen gaan nadenken. Het bewijs is er al, BMW hangt de PSA 1.6 THP motoren al een tijdje in de MINI Cooper/S. Dus motoren bouwen kunnen de Fransen wel.
@rufctr01: Ik zou mezelf dezelfde vragen stellen indien een audi rs3 dit of een gelijkaardig model dit zou gedaan hebben. Gewoon aangezien het sneller is dan de veel duurdere sportwagens.

Maar toch een zeer knap resultaat voor een wagen van deze prijsklasse :!:
@rufctr01: Tis toch echt andersom vriend, in de C4 ligt nu bijv. de motor uit de Mini – BMW.
@rufctr01: “It utilises the Prince engine, the architecture of which is shared with PSA Peugeot Citroën and is designed to be more cost-effective and fuel-efficient, and is manufactured at the BMW Hams Hall engine plant in Warwickshire, United Kingdom.[25] The engineering was done in the United Kingdom by BMW Group UK Engineering, in Munich, Germany at BMW Group headquarters, and by external third parties.”

Ik neem aan dat je wel engels kan toch?
@rufctr01: Denk dat ze Renault niet premium genoeg vinden :)
Zeker een hele knappe tijd semi slicks of niet.
Maar fabriekstijden zijn altijd een stuk sneller dan de normale tijden.
Alles word precies afgesteld voor de nordschleife, veel oefenrondjes, banden precies op temperatuur, goede dag kwa temperatuur en luchtvochtigheid, professionele coureurs en noem het allemaal maar op. Die gasten komen met een compleet team aan ingenieurs en monteurs daar na toe en alles moet perfect zijn. Baan word dan ook nog eens afgehuurd en alles.
Heel veel merken doen dit tegenwoordig met hun top modellen. En die hebben allemaal toptijden.
Het begint langzamerhand professioneel time attack te worden.
Aan de ene kant heel leuk maar aan de andere kant zijn de tijden niet meer de waarheid.
@GOD: och, als ze het allemaal doen, dan heb je toch weer een zuiver vergelijk ?
Oe… Dat is wel heel snel… Hoe krijgen ze dat voor elkaar?
Renault FTW ! :P
Dat is zeker wel een knappe tijd, Renault kan wel goede hot hatches bouwen!
Huh en de focus rs 500 dan, die lijkt me sneller
@ferrari94tr:

Zoek eens op, Ze hebben geprobeerd daar bij Ford met hun RS305 en RS500, geen van de 2 was sneller dan de Megane R26.R op de Ring.
En aangezien deze Megane RS265 Trophy sneller is … trek de conclusie zelf maar ;)
@ferrari94tr: Die Focus is misschien sneller in het optrekken, maar de Megane is veel beter in de bochten… Een goeie sportwagen is meer dan enkel een hoop vermogen ;) Daar hebben ze bij Ford de fout gemaakt volgens mij ;-)
Mooie tijd… Renault heeft wel degelijk verstand als het op hot hatches aankomt… Ze maken mooie wagens daar!
Wel erg boeiend die tijd als je weer is je pak hagelslag vergeten ben en je moet ff snel naar de appie. Wie is er dan sneller je megane RS of de buurman met de M6?? Renault blijft naar mijn mening nog steeds kut auto’s maken zowel vroeger als nu. Nu zeker ze Veels te duur zijn geworden als de megane RS. Laat de Franse geen auto’s maken maar wijn en stokbroden
@mightymike:

Te duur ? Volgens mij is de Renault Megane RS250 of RS265 nog altijd de goedkoopste van de hothatches, zeker als je alle opties (die standaard op de Renault al zitten) erbij telt.
Ga dus ergens anders zeveren aub !
@waxweazel: weet niet hoor maar op de auto RAI stond die kanarie RS voor 40 ruggen en nog geen eens lederen bekleding en fatsoenlijke interieur. Je kan zegge ja dat is hardcore zo min mogelijk maar als ik een bak van 40 ruggen koop wil ik wel dat die af is helemaal. Lees jij anders de boekjes nog een keer door.
OT, die verkoper gaf het nog zelf toe dat de aankleding karig was ter verhouding van een golf gti of R
@mightymike: Wees gerust, die Mégane is echt wel helemaal af hoor. Bovendien is hij een pak goedkoper dan een Golf R en ongeveer even duur als een GTI, maar je krijgt er dan heel wat meer prestaties voor in de plaats. En voor je tegen mij zegt dat ik beter nog wat boekjes doorblader, heb met alle 3 gereden, evenals met de Focus RS en denk dat als ik zelf mocht kiezen, ik steeds voor de Mégane zou gaan. En ik ben echt geen fan van Franse merken, maar je kan er gewoon niet omheen dat de RS afdeling van Renault op dit moment de beste hot hatches maakt.
En dan te bedenken dat de 9 seconden langzamere Megane R26.R een speciale uitgeklede versie was van de Megane R26 met plexiglas ramen, geen achterbank, rolkooi en Yokohama semi-slicks!

@GOD, tuurlijk!:

Van EVO magazine.: Renault test driver Laurent Hurgon set the time during only the car’s second lap of the Nordschleife – and our very own John Barker was there to see it happen.

‘When he went out Laurent was driving on some nicely worn tyres,’ said John, ‘he went out first thing and conditions were ideal for a turbocharged engine, about 11 degrees and the track cold enough to help road tyres. He said it was still damp under the trees so he went back out for another go and set the time on his second lap.’

John will be driving the car around the track later today – we’ll bring you the full story later!

http://www.evo.co.uk/news/evonews/269071/megane_trophy_takes_nurburgring_record.html
Ziekelijk snel! Met 265 pk op de voorwielen sneller zijn dan een Cayman S! Gigantisch!
Wow wat een super tijd, Eat that!!
Ik wacht op de volgende Megane upgrade :)
-edit: dank u, de video staat inmiddels in het artikel-
Waarom zet die coureur die turbomotor meteen af ?
Een minuutje stationair had geen kwaad gekund na zo’n volgasrit.
@willemseles: Omdat deze motoren uit zichzelf nog nakoelen, vroeger moest je dit inderdaad zelf doen.
Een stage 2 getunde Opel Corsa OPC haalt deze tijd ook.
Heeft slechts 210 pk en weegt wel een stuk minder, 1150 kg met rolkooi.Dus ik ben niet onder de indruk van Renault. Verder is het onderstel vaak spijkerhard op deze snelle versies.

http://www.rent4ring.de/en/news/opel-corsa-opc-added-to-our-rental-racecar-fleet.html
Ik heb de onboard even bekeken en zo spectaculair ik de tijd vond, zo spectaculair is het onderstuur van die wagen. Dat kun je toch geen rijdersauto noemen? Ga je schamen, Renault! Ik stap over op rwd.
@Jochempie: Ga je schamen Renault? Noem dan eens 1 auto met voorwielaandrijving en ongeveer hetzelfde vermogen die geen last heeft van onderstuur?
@SimonMc: Voor een voorwielaandrijver is er niets fijner dan een Renault Sport auto. Zoals je zelf kan ervaren. Maar dat geglibber over de ring… Brrrr.. Dat lijkt mij echt teveel vermogen voor de voorbanden.
@Jochempie: Ja, prettig rijden is anders.

Doet me altijd denken aan dat Top Gear filmpje, met die Alfa Romeo 147 GTA Autodelta, met 328 pk :

http://www.autoblog.nl/archive/2006/05/13/147_gta_328_pk_captain_underst

Jammer genoeg is het filmpje reeds van Youtube verwijderd, maar dit filmpje van Top Gear gaat over de “gewone” GTA :

http://www.youtube.com/watch?v=N0P54S8ESys
Moet even gezegd hebben: respect voor die supertijd. En respect voor de bestuurder.


Maar even serieus, niet normaal wat een onderstuur. En dan moet je nog bedenken dat ze een van de plakkerigste street legal banden gebruikt hebben. Na elk rondje ring nieuwe banden???

Als je voor straatgebruik een ietsje minder slijtgevoelige band monteert dan verergert het onderstuur nog meer??
@baasbas: En dat is niet normaal voor een voorwielaangedreven auto?
SimonMc [ reply ]
18-06-2011 om 16:01
@willemseles: Omdat deze motoren uit zichzelf nog nakoelen, vroeger moest je dit inderdaad zelf doen.

Zou best kunnen hoor Simon, maar de turboschoep die met 100000 tpm draaide laat ik zelf liever gesmeerd even tot rust komen.
In de 30 km woonwijk of bij snelwegtankstation een minuutje nadraaien. Maarja, mijnes is alweer van 2005.
groet,
Plakkerigste street legal banden?
Gewoon ordi Bridgestone Potenza RE05…
http://koszykopon.pl/galerie/b/bridgestone-potenza-re05_15612.jpg

Zitten onder de Enzo en Porsche Boxster.

Géén ‘street legal’ Toyo Proxes R888 zoals optie onder de Megane R26.R!


En een Ford Focus RS of een andere ‘Hot Hatch’ heeft géén last van onderstuur wil je zeggen!? Zie je veel stuurcorrecties als ie ‘glijdt’; het blijven natuurlijk straatbanden.
Wat een supper tijd heb zelf ook megane rs 250 met 285 pk en 450nm.mij vraag is aan jullie ik heb die 19inch wielen eronder zitten. ik wil dat mijn band plater toont of is. Welke maat zou het best zijn. Er zit nu 235 35 19 onder maar ik wil platter.Ik zit te denken aan 225 35 19 maar kan ook 235 30 19 wat is dan het plattst ik zit te denken aan michelin banden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).