Nobuhiro ‘Monster’ Tajima nieuwe Pikes Peak Suzuki

Auteur: , 34 Reacties

Het is weer bijna tijd voor de jaarlijkse Pikes Peak hillclimb en dus hebben we eindelijk een goede reden om over Suzuki te schijven op autoblog. En uiteraard is Pikes Peak pas Pikes Peak als de 60-jarige Nobuhiro ‘Monster’ Tajima meedoet. Tajima doet sinds 1988 al mee aan Pikes Peak en ook dit jaar verschijnt hij weer met een hele dikke Suzuki aan de start.

Net als vorig jaar heeft hij een “SX4” (herken jij em?) tot zijn beschikking, maar die heeft weinig (of eigenlijk geen) overeenkomsten met de versie die wij kennen. Vorig jaar had zijn motor “slechts” een inhoud van 2.7 liter. Deze SX4 wordt aangedreven door een 3.1 liter grote Twin Turbo V6 die er maar liefst 925 pk/890 Nm uitperst. En weet je hoe lang deze SX4 is? Dit exemplaar is maar liefst 5,2 meter lang en weegt 1.090 kilo.

In 2007 heeft “Monster” met een 1.007 pk sterke Suzuki XL7 het huidige record op Pikes Peak van 10:01:41 en dit jaar zal hij dat record ongetwijfeld willen verslaan. Concurrenten daarvoor zijn onder andere Rhys Millen met een Hyundai en er schijnt ook een 850 pk sterke Dacia Duster te zijn.



34 reacties

BEEST!
wel eens wat anders dan een Alto
Dikke splitter. Zal wel een rede voor zijn dat deze zo dik mogelijk is.
@mrB:

Omdat ze op grote hoogte rijden dacht ik.
Hoe ijler de lucht hoe minder downforce.
Dus dat compenseer je door cartoonvleugels.
…enkele VIP plaatsen op de eerste rij zijn nog beschikbaar op de aan de voorzijde van de wagen gemonteerde zitbank. Zittend op deze unieke plek bieden wij u een fantastisch uitzicht over het parcours. Schrijf u nu in want er zijn maar 3 plekken beschikbaar! Om kans te kunnen maken op deze fantastische aanbieding dient u wel in het bezit te zijn van een kussentje om op te zitten.
Verder zijn er op eveneens extern gemonteerde achterbank ook nog vollop plaatsen beschikbaar. Schrijf u nu in op http://www.mijnsuzukizieternietuit.nl en maak kans!
@stationcar: Thanks, but no thanks. Beste uitzicht wordt al door meerdere GoPro’s gezorgd. Kijk liever veilig op mijn LCD-schermpje. ;)
@stationcar: Haha, ik heb me meteen ingesschreven!
@stationcar: lol!
@stationcar: Probleem bij het laden van de pagina :(
Volgens mij kun je, als je er een dak op zet, gewoon wonen op die achtervleugel.
monteer een stoel op die voorlip en je zit 1ste rij:P
Nou, maak er een straatversie van zou ik zeggen. Voetgangersveiligheid is irrelevant.
@Lan_Evo: Pssst, van de SX4 is al een straatversie ;)
Maar die lijkt toch een ander soort publiek te trekken…
Ze hebben met GoPro een hele coole sponsor, maar ik koop er géén totdat er een externe mic input aan zit.
@Jochempie: Zit er wel aan hoor. Even zoeken op de website en je kan een andere behuizing kopen. (skeleton) waar je geluid in kan prikken.. :)
“over een suzuki te schijven op autoblog” moet schrijven zijn uiteraard
Pikes Peak wordt toch geasfalteerd? Dan is dit zeker de laatste keer.
@Alpinaa: Hoe kom je daarbij? Link zou handig zijn…
@Svensson: Ergens gelezen. Het zand/gravel wat er nu ligt zorgt bij regenval voor veel milieu schade, alles stroomt naar beneden. Bovendien wordt er elk jaar zoveel ton zand weer op de weg gelegd. Onder druk van onder andere de milieupartijen is er besloten om het te asfalteren.
Nog eentje voor de spoilerliefhebbers lol:
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/252685_10150207641397210_336377937209_6968296_7433667_n.jpg
1300 pk dacht ik, sowieso wel een interessante unlimited class, naast deze 4, doet er ook nog een Evo mee volgens mij.
@Lan_Evo: Overtreffende trap :lol: wat een ding
Hoeveel downforce zou dat ding hebben?
wanneer is de pikes peak dit jaar en is er een zender of iets op internet waar ik het kan volgen.
Suzuki’s, Dacia Dusters, Hyundai’s?? Waarom past niemand een supercar aan, wordt dit te duur ofzo?
Die vleugels zijn nodig omdat de lucht boven in de berg zoveel ijler is. Er is dus minder druk op de vleugels. Het formaat is dus vooral om te compenseren voor dat gebrek aan luchtdruk.
Dat is ook een belangrijke reden waarom die auto’s zulke enorme aantallen PK’s hebben, minstens de helft daarvan verdwijnt letterlijk in thin air.
@lemster: Dat klopt inderdaad, maar volgens mij blijven die pk-aantallen redelijk intact omdat de serieuze PikesPeakers al sinds jaar en dag in turbogeblazen karretjes rijden.

En als ik niet abuis ben heeft een turbomotor geen last van lagere luchtdruk. Iig niet zoals een atmosferische eronder lijdt.

Wat die vleugels betreft heb je wel gelijk.
Wow, zeer vet ding!
Komt redelijk overeen met het productie model ja..
@lemster: Mijn eerste gedacht was dat ze zo veel vermogen hadden om te compenseren voor die enorme achtervleugel. Ik dacht dat ze die zo groot maakten omdat ze er tonnen grip nodig hebben en omdat de weg schuin is (–> slechts een deel van de zwaartekracht drukt de auto tegen de grond).

Maar jouw uitleg lijkt aannemelijker. Had er zelf totaal niet aan gedacht.
suzuki hyundai en dacia…waarom nou net de merken die een gemiddelde koper hebben van 120 jaar oud? gaat daihatsu volgend jaar ook?
deze klasse begint echt te groeien bij mij, ergens vind ik het zeer mooi dat zwaaaarrrrr over the top,…
Wel jammer dat ie geen splitter heeft…
http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug

Meest legendarische Pikes peak video ooit!
PP is 1 van de meest haar-op-borst auto evenementen ter wereld. In cartoonachtige boodschappenwagentjes met 1000pk zo snel mogelijk naar boven rauzen.

Heerlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).