Deze auto’s vallen buiten de BPM-vrijstelling

Auteur: , 48 Reacties

Zoals inmiddels bekend gaat het belastingstelsel voor 'milieuvriendelijke' auto’s flink op de schop. De regels en uitstootnormen worden de komende jaren strenger, waardoor steeds meer rijdende mueslibollen niet langer van de regels kunnen profiteren. Regels die de verkoop van deze zuinige wagentjes nou net zo'n boost gaven.

De Bovag is in de boeken gedoken en heeft de plannen van staatssecretaris Frans Weekers vertaalt naar een overzicht waarin te zien is welke auto’s nou wel en welke juist niet meer aan de subsidiekraan van de overheid komen te hangen. Voor de milieubewuste geldbewuste leaserijder is er slecht nieuws: vanaf 2015 zijn alleen auto’s als de Opel Ampera en Nissan Leaf nog BPM-vrij. Tenzij fabrikanten voor die tijd nog andere modellen lanceren die onder de gestelde norm zitten qua CO2-uitsoot. Die nieuwe normen kan je overigens HIER vinden.

Nu is het zo dat dertig procent van nieuwe auto’s BPM-vrij is, de overheid verwacht dat dit in 2015 is gezakt naar 10 a 12 procent.

De complete lijst met modellen staat in dit PDF’je van de Bovag.

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling

Deze auto's vallen buiten de BPM-vrijstelling



48 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Dacht dat de Fisker Karma ook volledig elektrisch was? Ben ik verkeerd verbonden?
Hoe zit het met de wegenbelasting voor deze auto’s?
Is daar al meer over bekend?
@Mich : de fisker is een hybride.
en dieselen is dus ook over, dat kan dus niet meer met 14% bijtelling.
@Mich:

Range extender. De auto rijd in principe puur op electromotoren, maar het accupakket wordt bijgeladen door een verbrandingsmotor :)
@Mich: De Fisker Karma kan – naar verluidt – zo’n 80 km elektrisch rijden, daarna springt de range-extender bij. De 83 gram uitstoot is berekend over een rit van 200 km volgens de Europese norm.
Overigens klopt het overzichtje van de Bovag niet helemaal. De Karma zou volgens de Bovag in 2015 niet meer in aanmerking komen voor de vrijstelling, maar met 83 gram zit-ie dan nog precies aan de goede kant van de grens (die bedraagt in dat jaar namelijk 83 gram of minder).
dus met “geen belasting betalen” zit je tegenwoordig aan de “subsidie-kraan” ..

that,s a fucked up interpretation ..

als die denkwijze al in je gestel zit dan vind je het ook niet vreemd meer dat de regels tijdens het spel veranderd worden ..

maar goed dat ik uitgeburgerd ben ..
@lincoln: uitgeburgerd, dat lijkt mij ook wel wat. is er een cursus?

ot: was te verwachten, volgens de regels van Reagan:
http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/r/ronaldreag109938.html
@Simpson:

wowowow .. wat een gave site ..
ik ben verlopig wel effe zoet ..
@Mich: Je hebt zeker gelijk! Net als de Tesla Roadster, die staat er ook niet bij!
@theblackstig: De Tesla Roadster – net als de komende Tesla Model S – zijn volledig elektrisch en blijven dus wel degelijk vrijgesteld van belastingen.

Ze staan gewoon niet in de lijst. Ik denk dat het komt omdat de productie van de Roadster wordt gestaakt (Lotus bouwt het chassis niet meer) en de Model S nog niet te koop is (duurt nog ruim een jaar).
Ter info, Autodisk heeft op haar site http://www.nieuweautoprijzen.nl/ alle doorrekeningen ook al inzichtelijk gemakkelijk het weekend na lancering brief.
Hehe al die l*lletjes die een Prius hebben…
@audir8v10: Die hebben het goed gedaan want die hebben geen BPM betaald en blijven de lage ijtelling gedurende het gehele leasecontract houden.
Voor 1 januari 2014(!) een Prius gaan rijden, loont dus nog steeds.
@audir8v10: Eén ding is zeker: jij blijft op jouw fiets ook gevrijwaard van belasting!
@mattraket: gelukkig wel en erg makkelijk in de stad met een slokkie op. Zou prettig zijn geweest als de belasting op mijn auto lager zou zijn geweest, maar als het petrolhead laat ik de keuze van mijn auto niet afhangen of er wel of geen wegenbelasting over wordt betaald. Ieder zijn ding en als iemand graag een Prius rijdt vanwege de belasting, prima. Vind het dan nog steeds een hondslelijke auto.
@audir8v10:

your nick-name says it all ..
@lincoln: Nog 3 maandjes tot mijn Fisker komt, #2 in Nederland, yeah. Maar dat hoef je niet te geloven natuurlijk.
BTW, je moet vooral op de site http://www.nieuweautoprijzen.nl/ meest vervuilende auto’s bekijken en dan zien wat de brief met nieuwprijzen doet in deze categorie (lees: ze worden in theorie goedkoper)
@jasperverweij:
Dat verschil is wel enorm, bij een Veyron loopt het verschil op tot bijna drie ton!!!
Nou, fijn dat deze regels ook alleen voor Nederland gelden. Alsof Europesche & wereldwijde automakers een model gaan maken speciaal voor ons.
[
Als dit de uitvoering van het plan ‘om Nederland koploper te laten zijn met EV’ is. Dan houd ik mijn hart vast voor de oldtimer-regeling.
[
Nederland word in steeds rapper tempo een land waar onoverzichtelijkheid, on-eenheid & overvloed aan regels er komen door mensen met een wijzend vingertje.
[
Simpel word het in ieder geval niet…. & maar vreemd vinden dat er weinig gedaan kan worden…. Je bent dagen bezig met uitzoeken hoe&wat je mag!
Wat gaat er nou gebeuren / veranderen voor de mensen die al zo’n auto hebben? Moeten die voor bijv. Een Ibiza ecomotive vanaf 1 juli 2012 weer bijtelling / wegenbelasting betalen?
@ds3thp: Als ik het goed begrijp, houderschapsbelasting: ja, bijtelling loopt tot einde leasecontract.
-edit: nutteloze bijdrage-
best wel terecht dat de regels strenger worden. Doel was dat de autofabrikanten moesten innoveren om dat ‘vreselijke’ CO2 te reduceren. Nu is het gewoon dat iedereen goedkoper rijd… Innovatie moet blijven door gaan.
Waar blijft de Mercedes 190?
Lol @ Mues Lee! In de trant van: “nu is het tussen jou en mij, marrrs.”
Ja, tuurlijk mag je BPM vrij rijden, maar wacht, dat kost onns geld, stoppe! Dit is nou typisch Nederland, alles wat uiteindelijk veel geld kost(kost ze geen reet) draaien zeweer net zo snel om als het gekomen is. triest
@The360box: En terecht! Stoppen die belachelijke geldverspillingen.
@The360box: Het doel van de regeling was de uitstoot omlaag te krijgen. Dat is gelukt. Zo goed zelfs dat over een paar jaar 2/3 van de auto’s aan de norm zou voldoen. Dan kost het niet alleen veel geld, maar schiet het ook zijn doel voorbij. Er is dan fiscaal geen reden meer om nog verder te zakken dan 95 gram.

Het is dus best logisch om die norm mee op te schuiven met de technologische vooruitgang en er ieder jaar een paar gram af te halen. Dan zorg je ervoor dat je de vooruitgang fiscaal blijft stimuleren en niet tegelijkertijd een gat slaat in de rijksbegroting.
@mattraket: die kerel (360doos) begrijpt geen fck van wat je zegt, probeer het even in puber-taal te vervormen!
@sebasjuhh: een welgemeende poging tot opvoeding :-)
@mattraket: Jij kan zo de politiek in, je bent net zo ge-brainwashed als hun. Hoe kom je er nou bij dat de uitstoot omlaag gegaan is, je leest teveel de telegraaf of juist niet.
Maar ja, je praat als een modelburger (robot) en dat is precies wat de regering wil hebben.
@amateur: De gemiddelde uitstoot per verkochte auto is de afgelopen jaren fors omlaag gegaan, en daar hebben de fiscale stimuleringsmaatregelen flink bij geholpen want hele volksstammen kozen voor een kleinere, zuinigere auto om te profiteren van BPM-vrijstelling, wegenbelasting-vrijstelling en een lagere bijtelling. Als je de feiten wilt ontkennen, houdt het op.
@mattraket: Ik heb het over de uitstoot in het algemeen, dus van alle auto´s en niet alleen de recente verkochte exemplaren. Circa 5% van ons totale wagenpark is milieu vriendelijk.
Ook zijn er meer mensen die sinds die mooie regeling, auto zijn gaan rijden.
Dus tel uit je winst, dan heb natuurlijk ook nog de nodige fabrieken en andere vervuilers.
Geld dit ook voor mensen die bijv. vorig jaar een Mito hebben gekocht, tot nu geen wegen belasting hebben moeten betalen maar vanaf 2012 wel? Of alleen voor auto’s die na het overstap punt gekocht zijn.

Blijven de financiele regels gelden van de tijd waaruit de auto is gekocht, of moet iedereen gaan betalen ongeacht onder welke omstandigheden/wetten/regelingen de auto gekocht is?
Jammer dan, geen Fisker Karma of Tesla voor mij.
Blijf lekker V8 rijden.
@zdev: Een Tesla blijft vrij van belasting, een Fisker Karma in elk geval t/m 2015. Geen reden dus om lekker op je fie.. eh, in je V8 te blijven rijden.
@zdev: jij zou daar alleen voor de vrijstelling in gaan rijden? :P

Fisker Karma lijkt me potentieel nog best een leuke auto trouwens. Wel even een proefritje regelen eerst…
Goed bezig Nederland, de prijzen van vervuilende auto’s gaan omlaag en die van niet vervuilende omhoog. Echt weer een top idee.

Precies zoals @zdev zegt, voor autoliefhebbers totaal geen reden om ook maar een moment na te denken over een (iets) minder vervuilende auto. Dus voor ons is het natuurlijk een top idee daar niet van ;)
@JeanJacque: prijzen van schone auto’s gaan omhoog. Dat is wél logisch, want:
– vraag en aanbod terug in balans brengen
– leegloop van schatkist vertragen
30%… De gemiddelde Nederlander is dus toch gierig!
De echte petrolhead heeft hier toch maling aan en vele van jullie zouden een petrolhead zijn.
Ik heb het nooit zo interessant gevonden, die bijtelling. Iets als overheidsgeneuzel, over milieu en goed doen voor de toekomst, in de meest onzinnige vorm van denken en doen. Ik heb er ook niet mee te maken, ik heb een auto alleen voor privedoeleinden nodig.
Erg handig deze voor als ik mijn eerste bakkie mag aanschaffen! Dank dus
Nog een paar mandjes wachten nog jongens dan zijn we van de Opel corsa reclame af!
@ErikkNL: alleen zullen ze dan vast gaan adverteren met de Ampera
Moet je dan ook meteen wegenbelasting gaan betalen zodra je auto niet meer BPM vrij is? Dat vind ik namelijk niet terug.
Net of 10-12% van alle nieuwe auto’s in 2015 elektrisch is? Ik geloof er helemaal niks van!
Goed nieuws! Weer lekker betalen voor ellende auto’s (zoals de Prius) en alle dikke auto’s (Lamborghini’s, Ferrari’s, Rolls Royce’s, enz) worden zomaar €50.000,- goedkoper! Heerlijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).