Gespot: Kleuren 2011, deel 1

Auteur: , 45 Reacties

Omdat ik door de jaren heen niet heb bijgehouden hoe vaak ik over opvallende kleuren op auto’s heb geschreven, begin ik bij deze met opnieuw tellen. Vorige week zagen jullie alvast een eigenaardige kleur op een Wiesmann GT MF5, namelijk Azzuro California uit de schappen van Porsche.

BMW M5 E61 Touring, Indianapolis Red

Oók al is de BMW M5 een beest van een auto met een beul van een motor, de kleuren waarin de auto vaak te zien is doen de auto haast voorkomen als een leasebak. Enkele mensen hebben gelukkig het lef om anders te zijn. Sterker nog: ze kiezen niet alléén een afwijkende kleur, het is niet eens ordinair en schreeuwerig. Op de zakelijk vormgegeven Duitser zou knalrood waarschijnlijk misplaatst zijn, Indianapolis Red is schitterend. Daarnaast is het ook bijzonder dat het om een Touring gaat, want slechts 5% van alle M5’en werd geleverd als handige stationcar, om bijvoorbeeld mee te kamperen. Zijn concurrent uit Stuttgart, de Mercedes-Benz E63 AMG Kombi, werd eveneens niet veel verkocht, maar dat gold óók al voor de sedan. Audi doet het nog het beste, want van de RS6 Avant C5 en C6 rijden er veel rond. Dat merk heeft dan ook een reputatie opgebouwd door de RS2 en RS4 ooit uitsluitend als stationcar te lanceren.

BMW M5 E61 Touring - Foto: Jim Appelmelk

BMW M5 E61 Touring - Foto: Jim Appelmelk

BMW M5 E61 Touring - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari California Bicolore, Argento Nurburgring/Tetto Nero

Deze Ferrari California heeft van de fabriek de naam “Bicolore” meegekregen, maar de auto is niet op de markt gezet als een gelimiteerde oplage. Leuk aan deze uitvoering is dat de kleurstelling enerzijds niet heel suf is, waar at bij enkele speciale versies vaak toch neer komt op zwart. Anderzijds is het óók geen belachelijke auto geworden. Zoiets komt nog wel eens voor als men uitgekkigheid niet meer weet wat men uit moet kiezen. Argento Nurburgring is overigens wel een all-time-classic, want de tint werd óók op de Ferrari 456 GT al geleverd, en dat is toch wel een hele tijd geleden.

Ferrari California Bicolore - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari California Bicolore - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari California Bicolore - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari California Bicolore - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Gransport, Argento Luna

Constateren dat een kleur vrij bijzonder is, is niet zo moeilijk. Uitzoeken wat het precies is duurt soms echter wel even. Deze Gransport is duidelijk lichtblauw, dus het googlen begint met “maserati gransport blu”, maar de zoekresultaten geven geen enkele hit die ook maar iets weg heeft van dit lichte blauw. Bij toeval liep ik tegen de woorden “Argento Luna” aan, wat letterlijk vertaald iets betekent in de richting van “maanzilver”. De Maserati Gransport is in grove lijnen een 4200 GT. Er zijn dan ook redelijk veel mensen die hun 4200 GT “veredelen” door sideskirts en andere velgen te monteren. Een detail waar veel mensen echter niet aankomen is het viertal uitlaten. De uitlaten zijn duidelijk platter en hoekiger dan die onder de 4200 GT. Andersom kan het ook: een Gransport waarvan de sideskirts vervangen zijn door de beschaafdere dorpels. In Amsterdam rijden zelfs twee Gransports rond in die trim.

Maserati Gransport - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Gransport - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57, two-tone Côte D’Azure Blue

Alsof de Maybach zelf er nog niet suf genoeg uit ziet voor een auto zo duur als een ruime eengezinswoning, heeft men óók niet heel erg hun best gedaan op originele namen voor alle kleuren. Deze auto is bijvoorbeeld volledig in Côte D’Azure Blue geleverd, van buiten, en toch is de auto two-tone. Er zijn echter drie kleuren Côte D’Azure Blue, namelijk “Bright”, “Middle” en “Dark”. Het leuke aan deze kleurstelling is dat Maybach doorgaans of zwart zijn, of van een onooglijke two-tone laklaag zijn voorzien, of een anderszins belachelijke kleur hebben. Deze kleurstelling begint al meer op iets leuks te lijken. De velgen onder de auto zijn eveneens ongebruikelijk, maar misschien wel te prefereren boven de gebruikelijke, truttige plastic-look achtige velgen.

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 57 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 500, matgoud

De Mercedes-Benz SL is op zichzelf al een tikje ordinair (sorry Sacha…), maar de meeste mensen kunnen zich nog beheersen door hem in een fatsoenlijke kleur te bestellen. Op de Köningsallee stond een maand geleden echter een SL die, in tegenstelling tot alle andere SL’s in die omgeving, veel aandacht trok. Hoewel een auto in die kleur lastig te verkopen is, is het wel slim om op de auto met te-koop-advertentie (€79.950, anyone?) daar een dag te parkeren. De SL500 is een redelijk veel verkochte auto die vanwege het bestaan van de SL 600, de SL 63 AMG en de SL 65 AMG relatief weinig aandacht krijgt, maar met 388 pk hoef je je niet te schamen. Waar de matgouden kleur van de auto vandaan komt is niet duidelijk, want het is anders dan de onlangs ingevoerde kleur “Desert Gold”, zoals te zien was op de SLS AMG.

Mercedes-Benz SL 500 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 500 - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 500 - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro, rood koper

Ten opzichte van de meeste “bijzondere” auto’s valt de Figaro buiten de boot, want het is een aaibaar, klein autootje, dus geen racemonster of slee vol leder en wortelnotenhout. Óók kost de Nissan Figaro veel minder dan de meeste andere “bijzondere” auto’s. Hoewel… De Nissan Figaro is een retro-auto waarvan in 1991 aanvankelijk 8.000 exemplaren aan werden geboden. De vraag bleek zo groot dat er nog eens 12.000 exemplaren aan werden geboden. De Nissan Figaro mocht dan wel een kleine opdonder zijn, de opzet van de auto was allerminst als goedkoop te beschrijven. Ook nu zijn ze vaak niet veel minder dan tienduizend euro waard. Alle Figaro’s werden aanvankelijk met het stuur rechts gebouwd, wat verklaart dat er in Londen vrij veel te zien zijn, en op het (Europese) continent erg weinig. In Duitsland is echter een exemplaar omgebouwd. Vorig jaar is deze ingevoerd, wat een relatief grote toename voor de kleine Figaro-populatie van Nederland betekent.

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Nissan Figaro - Foto: Jim Appelmelk

Renault Clio V6 Phase II, Jaune Sirius (Liquid Yellow)

Dat óók hot-hatches compromisloos kunnen zijn, toont de Clio V6 aan. Of niet? Want mag de auto eigenlijk nog wel als hot-hatch worden beschreven? Het was in 2001 dat Renault besloot om iets geks te doen, zoals men al eerder met de Renault 5 had gedaan. Een goedkope, lichte, voorwiel aangedreven hatchback met de motor voorin werd versleuteld tot een achterwiel aangedreven auto met middenmotor. Het resultaat leek een leuke gooi-en-smijt auto te zijn, maar de aanpassingen die nodig waren om van een onschuldige Clio een beest als dit te maken kostte de auto wel 300 kilo, en dat is zeker veel voor zo’n kleine auto. Voor de aandrijving werd gekozen voor de motor uit de meest krachtige versie van de Laguna, een 3,0 liter V6 die in de Clio V6 tot 230 pk werd gekieteld. In de Phase II was dit zelfs 255 pk. Op papier was de auto echter niet veel sneller dan de Clio 172 Cup, een auto die wèl door kon voor praktisch inzetbare, relatief betaalbare, en bovendien lichte hot hatch. Er werden 1.513 exemplaren van de Clio V6 Phase I gebouwd, de Clio V6 Phase II deed dit bijna even goed met een totale productie van 1.309 stuks.

Renault Clio V6 Phase II - Foto: Jim Appelmelk

Renault Clio V6 Phase II - Foto: Jim Appelmelk

Renault Clio V6 Phase II - Foto: Jim Appelmelk



45 reacties

Leuk topic, staat alleen volledig op de hoofdpagina.
-edit: nutteloze bijdrage-
@Apache: Gelukkig jouw debiele reactie niet!
@RickB:

Mijn reactie was alles behalve nutteloos. Ik vermeldde gewoon dat het hele artikel op de voorpagina stond, jullie namen die informatie in acht en herstelden de situatie. Graag gedaan.

En wat jou betreft, RickB, ga je scholen.
@Apache: Je vergeet de bijdrage die erachteraan kwam!
Niet dingen mooier gaan maken!
Figaro : voor 8000 euro heb je er eentje. Staat in Kaatsheuvel.
Met een beetje onderhandelenkan er nog wel wat vanaf.
Aii wat vind ik die Mercedes mooi met die kleur!! :)

Kan iemand mij uitleggen hoe de Figaro aan een blauw (oldtimer?) kenteken komt. Ervan uitgaande dat dit een Nederlandse auto is.
@knalfa: kan je aanvragen bij het RDW. Een maatje van me heeft het op een Import Golf 1 van het 2e bouwjaar ooit.
Nieuw kenteken (qua lettervolgorde) in een oud jasje.
@E34M5Touring:

Ok, maar die Golf 1 is dan ook echt oldtimer neem ik aan. Deze Figaro is uit 1991 en zal dus nooit echt oldtimer worden.

Voor mijn Mercedes uit 1976 heb ik ook gele en blauwe kentekenplaten. Maar dit is echt een oldtimer.
@knalfa: ja maar wel met nwe platen dus huidig systeem, hij is ingevoerd
@knalfa:
gewoon .. kopen ..
en die vieze lelijke gele stinkplaten stop je ergens waar ze nooit meer in contact komen met je gezichtsveld ..
potvers potvers .. zo,n Figaro staat idd al een tijdje op mijn verlanglijstje ..

die dingen zijn idd al een tijdje net effe te duur voor mij ..
maar ik hou em in vizier .. eens zal ik zo,n bakkie bezitten ..
@lincoln: Staat er een op schadeauto’s.nl voor een schappelijk prijsje.
De Clio V6 en de SL500, wat een vette kleuren, die SL kan het goed hebben (vind ik). gave foto’s weer altijd leuk die special color topic’s
@E34M5Touring:

Daar ben ik volledig mee eens! Vind ook mooi hoe de SL in zijn goud kleurtje bij Swarovski word gefotografeerd, dat voegt wel wat toe aan de foto!
Die Clio V6 heeft echt wel de leukste kleur van alle bovenstaande, alleen nogal opvallend.

Dat argento luna kan je toch ook gewoon standaard krijgen bij Peugeot, lijkt me toch niet veel speciaals aan.
Een fel rode kleur op een E60 5-serie staat erg goed hoor. Ik heb een rode in GT5 (ja, ik ben oud en ja, ik speel nog spelletjes) en hij is prachtig.

Zou ik het geld hebben voor een E60 BMW, dan zou het zeker eentje in ’t rood worden.

Hier een rode 5-serie, weliswaar een Hartge M5, maar het gaat voornamelijk om de kleur. Ik zou het wel weten.. ;)

http://www.mmpowergarage.com/images/altkat/E60Coloreffect%20(97).JPG
http://www.m5board.com/vbulletin/attachments/e60-m5-e61-m5-touring-discussion/74446d1226340040-pics-2006-imola-red-m5-e60-hartge-06_-2080708615.jpg

Wat betreft de SL: een supergave kleur, maar een facelift voorkant op een non-facelift auto (en achterkant) is gewoon not done.
@bosnialove:
Mooi M5 in dat rood!

Ik denk dat die SL een nieuwe is, voorkant, zijflank, spiegels, uitlaten en achterbumper zijn van de facelift. Vermoed dat deze man/vrouw gewoon gekozen heeft voor rode achterlichten zoals vroeger standaard het geval was.
@bosnialove: best gaat inderdaad die rode kleur, met name de sedan op jouw foto’s.

De SL heeft volgens mij na een facelift juist vooral een ge-update voorkant gekregen.. Klopt dan wel, maar er is vast iemand die het zeker weet!
@bosnialove: die rode M5 is zo mooi…, schande dat BMW dat op de huidige M5 (of 5 serie) niet aanbiedt.
@bosnialove: Mooi dat rood met zwart dak en zwarte nieren. Staat hem erg goed.
@bosnialove: alleen jammer dat die bovenste foto geen m5 is
@johanhummer9: ghi…mistlampjes, kzag het ook.
@johanhummer9: Dat wist ik al; met de M5 Hartge bedoelde ik de onderste. De bovenste is geen Hartge en ook geen M5. ;)
Die banaan-gele SL is wel nice!
Ik heb hier een Clio V6je, maar dan nog iets extremer qua kleur.

http://i53.tinypic.com/2wnrdsm.jpg” width=”450″ />

Just faptastic.
@gijsso: Poging nummer twee om het goed te doen.
http://i53.tinypic.com/2wnrdsm.jpg
@gijsso: dik!
Dat Indianapolis Red is wel schitterend zeg!
Argento Nurburgring ook. Zooooo licht zilver dat het bijna wit is. Mooi!
Die gouden SL is echt nice!!!
ik zou hem zo willen
appeltje wederom dank voor deze prachtige serie! epic!
lijkt me logisch dat de rs6 avant beter verkocht dan al die andere station wagons… waar denk je anders dat die drugsdealers hun spullen in vervoeren..??
Die indianapolis red is een hele chique kleur, zakkelijke kleur. die mat goude sl vind ik gewoon echt niks hé, bah. maserati 4200 gt kan die blauwe kleur goed hebben alleen de maybach weer niet :P

Ik zal een x foto maken van een champagne (goud) kleurige cayenne turbo
Op de een of andere manier kan die SL dat matte goud wel hebben. Mis in het rijtje overigens de CLK BS in unieke kleur.
De kleur van de SL is een Desgino kleur
“Maserati Gransport, Argento Luna”

De combinatie model en kleur is gewoon meesterlijk :)
(hoort eigenlijk alleen wel cognac kleurig leer in)
Blu Pozzi Ferrari…helemaal dol van !
Wow die merc :O
Leuke topic
Wat overigens wel echt briljant is aan die figaro is z’n interieur. Echt fantastisch gedaan!
Fungelb van de BMW Z1 is ook zo’n kleurtje dat in dit rijtje past. ;)
Wat een geweldige kleur heeft die sl.
SL is echt prachtig. Toch zou ik hem ook willen zien in een matgele kleur.
Waar komt het kenteken vandaan van de SL 500?
@993turbo: Tijdelijke Duitse platen, worden veel gebruikt bij in/export.
OT; Graag vaker zulke onderwerpen! :D
Die Mercedes ziet er erg goed uit…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).