Saab kan salarissen niet meer betalen (aftellen?)

Auteur: , 67 Reacties

Is de boel bij Saab nog te redden? Hoe gaat dit aflopen?

Saab heeft middels een kort persbericht laten weten dat het niet langer in staat is om de salarissen van de medewerkers te betalen. Het zal je niet ontgaan zijn dat Saab financieel aan de grond zit. Torenhoge schulden bij leveranciers, die daardoor niet meer willen leveren. Victor Muller is er nog steeds niet in geslaagd om een financierder te vinden om het tij te keren.

Er zijn momenteel nog altijd diverse gesprekken gaande, maar Saab zegt er wel direct bij dat de uitkomst hiervan onzeker is. Anders dan we Victor Muller kennen (rasoptimist) is dit bericht nog amper optimistisch, eerder realistisch. Wat dit concreet op korte termijn voor de medewerkers betekent, daarover wordt in het persbericht niet gesproken. Krijgt dus ongetwijfeld nog een vervolg.

Dit vraagt natuurlijk om een poll…



67 reacties

Ach ja. Het zat er wel aan te komen.
Tsja… Ik ben benieuwd of ik mijn 9-3, die in april geproduceerd had moeten worden, ooit nog zal ontvangen :(

Overigens is de lange termijn financiering -onder voorbehoud van de noodzakelijke goedkeuringen- al rond, alleen die korte termijn. Het is te hopen dat de sale-and-leaseback constructie snel kan worden afgerond.
@timmy: Ik zou er maar niet te hard vanuit gaan…
@timmy: ik hoop dat je geen voorschot hebt betaald…
@timmy:

thumbs up dat je voor Saab gekozen hebt .. jij bent mijn held ..
@timmy: petje af voor je durf, hopelijk kan je op korte termijn van je Saab genieten.
@timmy:
Ik denk niet dat ik dat gedurfd had, ik duim dat het niet misgaat voor je
@timmy: zoals je zelf al zegt: Die is rond onder voorbehoud!

Denk je dat die Chinezen nu nog steeds staan te springen? Die versnipperen die MOU en kopen de resten voor een prikkie als Saab failliet is.
@timmy: Maar waarom heb je voor een 9-3 gekozen? Er zijn in die klasse toch veel modernere auto’s te krijgen?
@Donstil:
Maar het hoeft niet altijd moderner, sterker, duurder, luxer, groter….
Soms kiezen mensen voor karakter, uitstraling, statement.
@Hubert:

A Voor mensen die zelf een mening hebben: inderdaad

B Voor mensen die voor anderen leven : Not DOne !
-edit: fijn voor je-
@saabtopia:

Wat ga jij eigenlijk doen wanneer het op de fles gaat?
@jack_abarth: wellicht zijn website afbouwen?
@betonstaal:

Opzich wel komisch als je bedankt dat Utopi staat voor droom.

En Marco zong er al over, dromen zijn bedrog :-D
@saabtopia: high-res foto’s plaats je niet direct in een nieuwsartikel amateur, doe daar eerst eens iets aan ipv. bezoekers lokken.
‘Victor Muller is er nog steeds niet in geslaagd om een financierder te vinden om het tij te keren. ‘- Volgens mij heeft Victor een aantal financiers gevonden, alleen liggen overheden dwars (terecht of onterecht).
Feit is dat ze geen geld hebben in de portemonnee.
Victor kan mooi praten, maar weet niet of je vergeten bent dat Spyker ook nooit groene cijfers heeft geschreven…. Victor is gebakken lucht.
@mbfanatic: Dat zal ik niet zo snel zeggen. Hij heeft bij Heerema erg veel succes gehad en dat was niet gewoon geluk. Hij is nu alleen meer bezig met dingen die leuker en uitdagender zijn om te doen. Of het lukt is iets anders, de concurentie in autoland is moordend.
Hij heeft het in elk geval geprobeerd..
Dit gaat wonderdokter VM niet redden. Of tovert hij nog een konijn uit de hoge hoed?
De foto zegt meer dan duizend woorden!
Hij heeft een dood kind gekocht. Het zat er aan te komen en volgens mij is de Final Approach nu wel ingezet. Binnen hier en een kleine maand krijgen we het persbericht over het faillissement.

Toch mooi van Victor dat hij het geprobeerd heeft, de 9-5 ziet er echt geweldig uit!
Spijtig voor de weinige durvers die overlaatst nog een Saab hadden besteld. Misschien kan door een klein mirakel toch nog een deal worden opgezet met de Chinezen, je weet nooit.
@Jack Abarth
Ik denk wenen en daarna naam veranderen in World of Mercedes-Benz een merk met toekomst.
Tja, dit is natuurlijk niet heel verbazingwekkend, maar het zou wel echt heel erg jammer zijn als Saab ten onder gaat. Hoe lullig als het veroorzaakt wordt door de Europese Investeringsbank, het lijkt me toch niet de bedoeling dat door die club bedrijven failliet gaan? Er zijn natuurlijk wel meer oorzaken te noemen en te vinden, maar dit is toch wel een heel zuur aspect van het verhaal.
Nouja, ondanks alles blijf ik toch maar hoop houden dat Muller er weer een draai aan weet te geven. Misschien wel tegen beter weten in, maar toch. De eigenlijke oorzaak van een eventueel failisement ligt sowieso natuurlik niet bij Muller maar bij GM, die Amerikaanse bloedzuigers die Saab gesloopt hebben dat laatste 10 jaar. Muller probeert slechts de boel te herstellen, en eerlijk is eerlijk, ik gun het hem dat zijn lef beloond wordt!
Kunnen ze niet een Griekse ambtenaar vragen of hij z’n pensioen wil investeren. Hebben ze mooi een stabiele geldstroom te pakken, die zelfs na het overlijden van de beste man gewoon doorloopt.
@E34M5Touring: haha juist! Gewoon alles bij die Griekse ambtenaren halen.
dat kunnen ze bij BMW/Audi/MB ook niet ..
daarom is daar gekozen voor “people out robots in” ..
oftewel “menschen raus robotische manschaft wilkome” ..

anyway .. Nederlands personeel te duur en verwent vinden en dan in Zweden gaan beginnen is GEEN GOED IDEE ..
Ik zit hier naast de advocaat van de duivel. Die fluistert in mijn oor dat het weleens een vooropgezet plan zou kunnen zijn. Gewoon de boel laten klappen en dan een nieuwe start maken met een schone lei. Wellicht dat Antonov om die reden niet in het vastgoed is gestapt en kan er straks geroepen worden dat het allemaal de schuld is van o.a. de EIB.
@dennis: zit je naast me, dan?
@Dennis: Antonov mag het vastgoed simpelweg niet kopen omdat de EIB (en andere partijen?) dat tegenhouden. Vladimir zou niks liever doen dan dat vastgoed kopen.
Stenen leveren immers bijna altijd geld op en zeker als je ze voor een prikkie kan kopen.
@robbie: Dus laat je de toko failliet gaan, komt er een curator op en laat je een doorstart maken. Raken een boel mensen hun investering kwijt (incl. de EIB). Antonov heeft wel een gezegd dat hij die hele EIB wel wil uitkopen, dan is Saab van die last af.

Maar ja, als het failliet gaat, kun je de hele zooi voor nog veel minder kopen, haal je het weg uit Zweden, ben je ook van die regering af. Gaat het niet goedschiks…

Risico is wel dat Chinezen meer bieden voor de failliete boedel en dat het de kant van Roewe (euh: Rover) op gaat.
@rahpor: de EIB krijgt zijn geld wel terug hoor ;) Daar staat de Zweedse overheid namelijk garant voor.

De EIB zal hier geen cent op verliezen.
Jammer. Dit ziet er niet goed meer uit.
De 9-5 is nochtans een prachtige wagen. Maar Saab had te lang gewacht om nieuwe modellen te ontwikkelen. Er bleven maar facelifts komen en de mensen verloren interesse.
Hoop toch op een lichtje aan het einde van de tunnel…
Jammer Victor.. Straks ben je alles kwijt.. Spyker, en dan straks ook nog Saab. Je had je gewoon bij Spyker moeten houden…..
“Saab Officially Files For Bankruptcy Protection”

http://jalopnik.com/5157111/saab-officially-files-for-bankruptcy-protection
@Pressman: dat is een bericht uit 2009…
@robbie: zo goedemorgen :)
voortaan eerst die koffie naar binnen werken :+
Had de hoop voor Saab, totdat Pang Da zijn zaakjes in China niet op orde kreeg…Nu is het aftellen, en vervolgens een doorstart met onze ‘pikomlaag’ Antonov.
Stop er dan toch gewoon mee!
Dit is niet meer te redden en als het toch te redden valt gaat het om het logo en wie wil dat? Saab was al lang Saab niet meer enkel een Opel met een duur logootje.
Nou begin ik hem toch echt te knijpen.. sorry voor alle roze bril kijkers.. maar ik denk toch dat het niet meer goed gaat komen.

– Is hun liquiditeit positief? Nee.
– Wordt er überhaupt gewerkt binnen die onderneming? Nee.
– Worden de toeleveranciers betaald? Nee.
– Worden de werknemers betaald? Nee.
– De grote partijen die hun schulden kunnen opeisen.. kunnen ze dat opvangen? Nee.
– Overname partners.. zet dat zoden aan de dijk qua bedragen? Nee.
– M.a.w. is er een lange-termijn financieringsplan? Nee.
– Is er al iets bekend met die onroerend goed leasedeal? Nee.

Enz.. enz.. dus nogmaals.. ik geloof er niet meer in. Om aan al deze verplichtingen te kunnen voldoen, loopt de schuldenlast steeds verder op. De molensteen wordt steeds zwaarder.

En nogmaals ik gun Saab alles. Ik had gehoopt dat het goed komt. Ik denk ook dat VM wel alles er aan gedaan heeft wat hij kan. Toch heb ik een wrange smaak. Ik heb het gevoel dat het allerlei andere partijen beter uit komt dat Saab ploft en het daarom niet vlot komt.

De tijd zal het ons leren.
Ze hebben de afgelopen maand toch niet gewerkt, waarom zouden ze dan salaris moeten krijgen?
@robbie: PS Het bedrag aan salarissen aan sociale premies dat Saab moet betalen zou zo’n 10 miljoen euro zijn.
@robbie:

Omdat Saab wel verwacht dat ze startklaar moeten staan voor een eventueel opstarten productie.
En omdat zo nu eenmaal gaat in de grote mensenwereld.
Je kunt mensen nu eenmaal niet onbetaald thuis laten zetten. Dan moet je ze maar ontslaan.
Het is eigenlijk te schofterig voor woorden wat Victor hier flikt.

Vanaf het begin was het al duidelijk dat het een megalomane operatie was. Net zoals dat met F1 avontuur was. Alleen is dat F1 avontuur minder schrijnend dan wat er met de mensen bij SAAB gebeurd. Hij komt daar met een luchtballon en een hoop louche zakenpartners/deals hoop geven aan al die medewerkers terwijl hij dondersgoed weet dat het niet te redden is. Het is uitstel van executie maar door zijn eigen te grote ego laat hij die medewerkers wel tussen hoop en vrees zitten. Belachelijk! Had de stekker al die maanden geleden er uitgetrokken dan had iedereen tenminste duidelijkheid.
@Rick-dos:

Zo belachelijk is het niet. Victor Muller heeft wel wat betekent voor de meeste SAAB medewerkers die afhankelijk zijn van een inkomen en al is het maar voor 4 of 5 maanden. Ze hebben tenminste nog wat uitgekeerd gekregen, waardoor zij wat langer konden ademen.

OT. Lang niet alle kapitale injecties om bedrijven overeind te houden werken even goed. SAAB moet nu duidelijkheid geven en zich erbij neerleggen dat het een zinkend schip is geworden. Ik beschouw deze dag, de dag waarop SAAB falliet ging.
@bempi:

Dat is mijn punt. Uitstel van executie, de medewerkers hoop geven die er niet is en je als de grote redder opwerpen terwijl je weet dat je dat niet bent. Ik denk dat die medewerkers die 4 a 5 maanden meer stress hebben gehad dan als ze al die maanden geleden opzoek konden gaan naar ander werk.
@Rick-dos:

ach .. de ene zwerver probeert het met Saab ..
de andere multi-national met Rover ..

in beide schoenen zou ik niet willen en kunnen staan ..
@Rick-dos: probeer het positief te zien. Dankzij Victor hebben die mensen in de productie maanden betaalde vakantie gehad en maanden de kans om alvast te solliciteren. De Saab medewerker is beter af. Verspild Europees geld maar ja, het hoeft ook niet allemaal naar Griekenland te gaan.
Als de salarissen niet betaald worden dan zijn er nog meer kandidaten om het faillissement aan te vragen.
the-budel-guy via Android app
we gaan het geld dat voor griekeland bedoelt is gewoon aan saab geven :p . dat merk mag gewoon niet verdwijnen.
Chinesne nemen het toch wel over.
eigenlijk denk ik dat het Aftellen is begonnen, maar dat heb ik vaker gedacht en telkens weet victor weer ergens geld weg te halen, ik denk dat het nog allekanten op kan!
Zal ik de Saab fans dan maar even een hart onder de riem steken?

http://www.youtube.com/watch?v=UtKADQnjQmc

Griffin Up! *proest*
Zo dat lijkt mij het einde van Saab.

Ze hebben het geprobeerd, maar het mocht niet baten. Was het wel gelukt dan had iedereen juichend meegefeest, nu zijn er blijkbaar mensen, die het in één keer een schande vinden, maar dit is ondernemen in zijn puurste vorm.
Een applaus voor Viktor en de zijnen, de klappen komen evenwel hard aan, maar een nieuwe uitdaging is begonnen.

De nieuwe spelletjes gaan gespeeld worden, of zijn al begonnen, iedereen zijn geld er uitgetrokken en voila de nieuwe deals kunnen gesloten worden.

De historie van Saab komt één dezer dagen aan zijn einde, jammer maar helaas, gegokt en verloren, door meerdere factoren. Het is mooi geweest, het merk heeft ook diepe diepe dalen gekend, maar de auto-modellen zijn stuk voor stuk noemenswaardig, niet altijd positief, maar wel opmerkelijk te noemen.

Hartelijk dank voor de bewezen diensten, het is mooi geweest, het doek mag vallen. Liever dat, dan dat het in volledige chinezen handen afglijdt, tot een niets zeggende autoproducent.
op nu.nl staat nu dat de vakbonden dreigen met een faillissement aanvraag. Zij zeggen 7 days
@E34M5Touring: Dat zeggen zij niet, dat zegt de Zweedse wet.

SAAB wordt op z’n knieën gedwongen door Europa, hand in hand met de Zweedse overheid. Zonde van het merk.
@Griffin: Klopt, Maud maakt zich weer eens niet populair… Als zoiets bij VW was gebeurd had Merkel al lang 67712562459912 miljard overgemaakt! Maarja.
@Griffin: Dat is wat ik bedoel met mijn zin: “..Toch heb ik een wrange smaak. Ik heb het gevoel dat het allerlei andere partijen beter uit komt dat Saab ploft en het daarom niet vlot komt..”

Zonde. En zo werkt iedereen tegen..
– Mag Antonov investeren? Nee.
– Kunnen ze dat restbedrag wat nog in kas zit bij de EIB opnemen? Nee.

Enz.. Nog 7 dagen.. :(
@Griffin: sorry that’s what i ment offcourse
-edit: fijn voor je-
@saabtopia: Was je daar vanmorgen ook al niet voor ge-edit? Moeilijk he? De regels van een forum-community respecteren..
He he de soap komt ten einde…stond al vanaf het begin vast natuurlijk. Fietsenmakers moeten geen auto’s gaan maken. Aandeel spijker op dit moment -32%!
@vincenzo:

klopt .. want voor je het weet vliegen ze in de fik ..

o nee .. dat was weer van iets anders !!
dat waren de petjes-verkopende pizza-bakkers ..
Balen! hopen dat onze 95 SC nog geleverd gaat worden in september, oktober maar het ziet er helaas steeds somberder uit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).