Corvette Z06 verpulvert eigen Ring-record

Auteur: , 55 Reacties

Zeven minuten, 22 seconden en 68 honderdste is wat de 2012-versie van de Corvette Z06 nodig heeft om een rondje Nürburgring te rijden. Dat is even 20 tellen sneller dan de vorige 'Ring-tijd van de Z06.

Jep, met een rondetijd van 07:22.68 komt de Z06 wel heel dicht in de buurt van grote broer ZR1, die heeft sinds de laatste meting namelijk nog steeds 7:19.6 seconden nodig voor een ritje over de Nordschleife.

Waarom de Z06 plotseling zoveel sneller is? Dat komt omdat er intern het een en ander gewijzigd is bij de ‘Vette voor modeljaar 2012. De auto heeft het Z07 chassis-pakket gekregen, inclusief Michelin Pilot Sport Cup Zero-banden, keramisch remspul van Brembo, PTM (Performance Traction Management) en Magnetic Selective Ride Control. Tel daarbij op dat deze recordpoging gedaan is met een rollende start, en de vorige officiële tijdmeting van de Z06 uit 2005 begon vanuit stilstand, dan is het verschil van 20 tellen eigenlijk heel logisch en een stuk minder bijzonder dan Chevrolet ons wil doen geloven.

Anyway, natuurlijk is het complete ‘Ring-ritje gefilmd en voorzien van gekleurd deskundig commentaar. De 512 pk sterke V8-beul zie je HIER in actie.

Corvette Z06 verpulvert eigen Ring-record



55 reacties

Die Michelin Pilot Sport Cup Zero-banden zijn toch semi-slicks? Zo rijdt ik ook wel 20 seconden van mijn eigen tijd af…
@Gideon: meteen doen! Videootje zien we graag tegemoet op http://www.autojunk.nl
Verder, Porsche rijdt ook al lang genoeg haar rondjes op slicks…
@Alwood:
Semi-slicks (Sport Cup) zul je bedoelen?
@StijnB: ja, vergelijkbaar met waar de corvette en megane ook op rijden… wat wel vaker gemonteerd wordt onder circuit-georienteerde auto’s.
@Alwood:
I know, maar dat zijn geen echte slicks. Groot verschil daarom vroeg ik het nog eens. Een 997 GT3 RS MKI draait met amateurpiloot op Spa een vroege 1:50, met echte slicks gaan hier nog bijna 10 sec af!
@StijnB: 1:50 zie ik niet echt gebeuren. 2:50 is al serieus straf. Dat doet heus niet elke amateurpiloot hoor.
@Cedric:

Haha, inderaad mijn excuses (nog niet goed wakker) moest natuurlijk 2:50 zijn, 1:50 is F1-niveau :)
@Alwood: Met de A-klasse van mijn moeder word dat dan eerder een crash-videootje… ;)

Maar wat ik bedoel is dat als de het oude record met “gewone” banden gedaan is, en deze met semi-slicks, is het verschil vooral daaraan te danken.
@Gideon:

Maakt niet uit, semi-slicks zijn roadlegal en dus ook voor het record goed.
Die bandjes doen ‘m ’t wel tegenwoordig. Onder de Megane Sport Cup 265 ook al zo’n significant verschil..
Maar ja, er zijn nog hopies mensen die zeggen dat een Corvette geen goede wegligging heeft.
@rufctr01: vaak zijn ze op het circuit zeer goed maar op de weg dan weer wat minder. De meeste merken vinden een betere mix, maar zeggen dat ze alleen maar rechtdoor kunnen is te kort door de bocht
@E34M5Touring: jep, grootste kritiek op de Z06 was zijn snoeiharde rit bij vooral slecht wegdek. Met de Magnetic Selective Ride moet dat heel erg verbeterd zijn.
@Alwood: Did not know that, is het een vergelijkbaar systeem als dat van Audi?
@E34M5Touring: officieel hebben Chevrolet of Cadillac volgens mij de ‘magnetic ride’ uitgevonden, het past de demperkarakteristiek aan op comfort. Ik weet eigenlijk niet hoe het bij Audi precies zit maar de GM-versie heeft in ieder geval wel een redelijk breed bereik… Hij zou zowel echt comfortabel als echt hard moeten kunnen staan..
@Alwood: Ok ga Augustus naar de States voor een leuke sportscar toch maar is gaan kijken bij Chevy tnxs for the info
Tsja, een auto helemaal pimpen voor een snel rondje, dat lijkt me niet zo spannend. Ben eerder benieuwd hoe snel een ‘standaard’ 2012 Z06 (zo uit de showroom) er uiteindelijk over doet. Waarschijnlijk een stuk minder snel..
@rechercheur: dit is een Z06 zoals die voor modeljaar 2012 uit de fabriek komt rollen, ze hebben er echter veel meer gadgets in gestopt. Sommige waar je misschien extra voor moet betalen.
@Alwood:

Je moet niet alles geloven ….

Ik ben er namelijk sterk van overtuigd dat GM deze auto wel even wat stakker heeft afgesteld, wellicht een rolkooi gemonteerd (= stijver), wat luxe onderdelen heeft weggelaten (= lichter), misschien een rolletje duct tape heeft opgemaakt om wat gaten af te plakken (= aërodynamischer), etc.
@rechercheur: in ieder geval zijn de opgesomde extra’s gewoon af fabriek op de Z06 gezet… wat ze verder voor truucjes uithalen geen idee. Tussen de snelste fabrikanten zal er wat dat betreft niet zo’n verschil zitten. Dat je zelf met je Z06 7:22 kan rijden is natuurlijk maar sterk de vraag.
@Alwood:

Let wel; dit youtube filmpje is natuurlijk gewoon reclame in z’n meest commerciële vorm. Ik wil wel eens een foto zien van het interieur van deze Z06. Zou dat helemaal standaard zijn, incl. alle luxe zoals airco, dik soundsysteem en andere overbodige zware ballast, of is het een uitgekleed interieur met rolkooi, lichtgewicht Recaro kuipstoel, en verder alle luxe verwijderd? Dat scheelt je zo 50-75 kg op het totaal gewicht. En wat ze allemaal verder nog hebben gedaan om deze Z06 Ring-ready te maken …
@rechercheur: 75 kilolichter maakt misschien 1 à 2 seconden uit? dus dit gaat nergens naar toe.
@maxx1:

Zo’n 75 kg minder gewicht + rolkooi t.b.v. de stijfheid + diverse andere ‘niet standaard zaken’ maakt wel degelijk een wereld van verschil op de ‘Ring. Los van het feit dat 75 kg op de ‘Ring wel wat meer winst oplevert dan 1 à 2 seconden. Dat zit ‘m met name in later kunnen remmen (minder gewicht wat rechtdoor wil).

Een rondje ‘Ring door de fabrikant zelf gereden (GM in dit geval) is natuurlijk altijd dubieus, ze vertellen er namelijk niet bij wat ze aan de auto veranderd hebben. Daarom hecht ik meer waarde aan rondetijden gereden door “onafhankelijke” coureurs zoals bijv. Marc Basseng of Horst von Saurma. Dit youtube filmpje is niets meer dan een commercial van 8 minuten. Wakker worden!
@Alwood: ik denk dat je geen enkele van de zo geclaimde ring record tijden kunt bereiken als gewone sterveling , om op de lilit van een Z06 te gaan rijden moet je denk ik al heel wat rijtalent hebben :p , maar dat geld evenveel voor de 911 gt2 rs of de pagani zonda R of eigelijk, elke auto in die lijst , ik denk dat het verschil tussen een proffesionele piloot en een amateur zeker 30 seconde verschil ligt op de ring
Om een en ander even in perspectief te zetten: dit is wel héél erg snel.

Sneller dan:
-Nissan GT-R (mk2)
-Porsche GT2
-Porsche Turbo S
-Maserati MC12
-Gumpert Apollo
-Pagani Zonda Clubsport
-Porsche GT3RS 4.0

En dat met de bekende oude ongeblazen 7.0 512pk V8! Volgens mij hebben ze heel veel ervaring opgedaan met de GT-racers…
@Alwood: maar nog niet sneller dan de GT2 RS! Booyah
@sebasjuhh: jep! erg netjes van Porsche, hoewel ik me af vraag wat voor levens moe figuur er in die RS heeft plaatsgenomen ;)
@Alwood: idd, ik wil daar overigens graag een video van zien!
@sebasjuhh: Don’t hold your breath for that one! ;)
Erg jammer dit….. zo lang de Corvette het zo goed blijft doen, zullen de Amerikanen nooit door krijgen dat de rest gewoon troep is.
Ik heb het gevoel dat ik dit filmpje met commentaar al eerder heb gezien…
@laucas: dat heb je ook, filmpje ging alleen over de zr1.
:D
@g40freak: inderdaad, toen hij iets zei over de piloot, net hetzelfde als bij dat filpje van de zr1.
Wel een leuk filmpje. De verbetering is idd niet heel vreemd als er semi-slicks +vliegende start bij zijn gekomen. Ik vind het beeld van het filmpje alleen heel vervelend. Word er bijna zeeziek van. maar 1.8g is ziek!
Dus nu zijn de Corvettes echt de koningen van de Ring. Zo’n beetje de snelste met beide modellen.

GT2 RS? Eerst zien dan geloven. Nooit bewezen dat ie zo snel is geweest.
@bozewolf:

De Porsche 911 GT2 RS heeft officieel 7:18 nodig voor een rondje Nordschleife ….
Na 3 minuten filmpje afgezet. Vervelende vent die er doorheen zeurt. Maak er dan een docu over ofzo.
Het gaat wel lekker vlot, maar voor onervaren chauffeurs/coureurs is dit geen ideale auto want het kost nogal wat moeite om hem in bedwang te houden bij uitkomen van de bochtjes. Wat een beest.
@pier: Ik denk inderdaad dat de gemiddelde Jan Lul zoals wij een beter rondje doet in een GT-R oid dan in deze Corvette inderdaad. Relatief licht, achterwielaandrijving en een slordige 750 nm aan koppel uit 7 liter geweld.

Niet het recept voor beheersing :)
niet te vergeten, de auto is ook minimaal 100kg lichter dan de ZR1, wat zich ook duidelijk tijdens remmen terugverdiend..
@CSL: Absoluut, scheelt zo’n 100 kilo. Maar op zich wel logisch aangezien de Z06 ook meer het circuitspeeltje moet zijn tov de ZR-1.
Wel ziek dat een de ultime Corvete (ZR1) maar 76000 euro kost in VS. Daar heb je hier niet eens een BMW 1M voor. Laat staan het enorme brandstofprijs verschillen.
“…recordpoging gedaan is met een rollende start”
Ik ben aardig moe en ik kan er misschien helemaal naast zitten maar is dit niet het domste wat ik ooit heb gelezen?
De tijd begint toch pas na een bocht te lopen.
Of je daarvoor nou vanuit stilstand start of rollend start, met 50meter of 20km aanloop boeit toch geen flikker. Je komt toch altijd met de zelfde snelheid uit die bocht.
En het is toch niet normaal als je voor de lijn eerst stil gaat staan en dan pas optrekken. Slaat toch nergens op of licht het aan mij?
@GOD: Kan je je sterk in vergissen. Een rolling start heeft al het gevolg dat je met snelheid over de startlijn begint itt een normale start, zelfs al is dat vlak na een bocht, het kan toch enkele seconden sparen.
@xilver:

Hij bedoelt als de snelheid hetzelfde is bij het ingaan van de bocht, hoeft het geen zak uit te maken.
Pfff, wat een autosportkenners hiero! …

Op deze Z06 liggen Michelin Pilot Sport Cup Zero-banden, en zoals helemaal in het begin van het (reclame-)filmpje te zien is, start de Corvette ergens halverwege het (heeeeeel lange) rechte stuk, en begint direct te zigzaggen over de baan; om de banden op te warmen. Dus een rollende start heeft met name als gevolg dat de banden op temperatuur zijn, alvorens de eerste bocht in te gaan.

De tijd begint inderdaad pas in bocht 1 te lopen, dus het is niet zo dat de auto normaal vanuit volledige stilstand zou starten.
Die Z06 en de ZR1 zijn zo’n brute machines… De enige Amerikaanse wagens die ik effectief zou overwegen om aan te schaffen, zo’n brute wagens! En blijkbaar nog gebouwd ook.
@xilver:

Ze zijn gebouwd?
Shit, dat is een verbetering!
@carmasterr: Goed gebouwd ;-) Thx voor op te merken :D
@carmasterr: hihi,ja vond ik altijd zo vervelend aan een Corvette, je moest hem altijd nog zelf ineen steken. :P
Zit net een stukje te lezen m.b.t. die Michelin banden, zijn blijkbaar speciaal voor deze Corvette ontwikkeld en is een semi-slik. Op het Virginia International Raceway-circuit pakte General Motors al zo’n slordige drie seconde winst door alleen deze band te monteren. Dan hebben we het over een baantje van zo’n 5 km, de ‘Ring is bijna 23 km. Dan is het ook niet vreemd dat je 20 seconde van je eigen tijd af weet te snoepen, met dank aan Michelin.
De roep vanuit de Corvette scene was al tijden groot om nog eens een keer een serieuze poging op de ring te maken, zeker met de performance upgrades. Mooi dat het nu gedaan is en wat serieuzer lijkt me ook dan de eerste pogingen.

Zijn weer mooie tijden voor de gevestigde orde om zich op stuk te bijten.
Leuk allemaal die ringtijden, maar ik word er niet anders van als een Corvette een seconde langzamer is dan een Porsche of andersom…ik weet toch al welke ik zou kopen.
Hoe snel zon Porsche ook is, ik kom er niet aan.
yeah baby, give it to me uh uh uh uh , love it.
Monsterauto’s
De Michelin Pilot Sport Cup banden zijn gewoon road-legal en elke nwe Z06 en ZR1 wordt hiermee afgeleverd.
De auto’s waar deze tijden mee zijn ze gezet zijn 100% standaard.

Check ff dit filmpje, hoezo omgekeerde wereld?

http://www.motortrend.com/roadtests/coupes/1011_2011_chevrolet_corvette_zr1_2010_porsche_911_turbo_comparison/index.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).