Jaguar E-Type Eagle: de auto die Clarkson wil

Auteur: , 66 Reacties

Zoals zojuist besproken in Top Gear: de bekende Britse Jaguar E-Type specialist Eagle gaat aangepaste en verbeterde Jaguar E-types bouwen.

Klassiek met een modern sausje, dat is wat Eagle’s Jaguar E-Type Speedster is. De nieuwe body staat op een origineel chassis en onder de kap van het beestje ligt een verbeterde 4,7 liter 6-in-lijn die 306 pk levert (en 460 Nm). Dat moet ruim voldoende zijn om de Jag met een drooggewicht van slechts 1008 kilogram leuke prestaties te geven, het zou gaan om een sprint van 0-100 in een slordige 5 seconden.

Het is dus vijftig jaar geleden dat Jaguar de E-Type voor het eerst aan het grote publiek toonde. Daarom onthulde men dit jaar een eigen variant op de auto, de Lightweight Speedster. Alleen de prijs schijnt een nadeel te zijn, Eagle vraagt een half miljoen Britse ponden om deze auto in bezit te krijgen…



66 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dat is snel (en gemakkelijk voor AB standaarden)
Alsof Meneer Clarckson dat niet kan betalen…
Ik weet wel betere dingen voor een half miljoen pond…
@joosthoeve: Ik ook. Geef maar een of twee andere auto’s die bijna even goed zijn en als je echt fan bent van een E-Type, dan koop je toch eentje in perfecte staat voor een ton (zoals monsieur Clarckson vertelde). Heb je evenveel lol van.
@gijsso: Jij misschien, iemand anders niet. Jij hebt er sowieso niet in gereden en Clarkson wel..
@993turbo: Dat niet en hoe geweldig ie ook is, het is een kopie van een icoon en ik kan me wel voorstellen dat je al een kick krijgt wanneer je een origineel hebt.
@gijsso: Ieder zo z’n mening. Als ik genoeg geld had, zou ik zo’n auto wel kunnen kopen. Sowieso zijn er geen mensen die zo’n auto kopen en voor de rest niks hebben dus het geld zal niet heel veel uitmaken. En vind deze net iets mooier, leuker geluid hebben en het is een modernere variant van een prachtige auto.
@993turbo:
ik heb al met een E-type meegereden een rode :) toen ik wat jonger was
@joosthoeve: Rijke mensen zijn zeikerige mensen en die zeggen dat de jag e-type te grap zit en weinig beenruimte = een reden. de JUISTE reden is dat dat je een ruime en een GLOEDNIEUWE 21ste eeuw Jag look-a-like hebt (de beste tot-nu-toe: kogellagers, keerringen, bouten, moeren, metalen) en BETROUWBAARDER dan de orginele jag e-type
Het was wel ontzettend mooi neergezet allemaal! Heb weer een uurtje genoten!
Pareltje.
was weer een heerlijke aflevering :) en tja voor die 5 ton weet ik wel wat leukers te kopen dan een engels hok die de 1e keer niet start (of helemaal niet) ;)
@spykerboy: denk dat dat in scene is gezet :P
Martin Gaus heeft er één meen ik.
Ik vond het helaas echt een armzalige aflevering. Te veel “kijk mij nou” gehalte. En ja Clarkson, die E-type was mooi, maar niet iedereen die kijkt is 60 jaar oud, dus laat die nostalgie maar achterwege.
Het enige segment wat ook maar een beetje relevant was, was met de 1M. Daarvan hebben wij inmiddels al de conclusie genomen dat er betere auto’s te kopen zijn voor die prijs, maar toch kijken we graag wat Clarkson ervan vindt. Wederom een drift en slipfestijn en dat de auto “fun” is moeten we maar op z’n woord geloven, want argumenten+relevante beelden zijn er niet.
@Dev:
Mijn indruk is dat Clarkson gewoon niet zoveel van autos weet. Zijn criteria voor een goede auto lijken wel (in volgorde) 1. niet duits, 2. controleerbaar kunnen driften, 3. veel pks, 4. veel luxe. Ik kan me nog herinneren dat hij een of andere amerikaans pick up testte en ging zeiken over het feite dat het ding geen onafhankelijke achterwielophanging had, wtf, in een pickup? Clarkson is gewoon een entertainer, autos zijn bijzaak, het gaat voornamelijk om hem.
@super: Je brengt punt 1 aan nog geen uur nadat Clarkson een BMW (tip: dat staat niet voor Barbados Motor Werke) de hemel in geprezen heeft.

Rly?!
@bozewolf:
ja, ik weet best wel dat hij af en toe uitzonderingen maakt op de punten die ik noemde en het was ook quasi serieus, hij heeft geloof ik ook zelf een paar duitse autos.
Maar moet je maar eens kijken hoe vaak hij bijvoorbeeld een duitse en italiaanse/britse auto naast elkaar test, de duitse auto in alle opzichten beter is en hij dan toch begint te zemelen over hoe de britse auto hem doet voelen enzo. Het is me ook wel eens opgevallen hoe weinig hij eigenlijk van techniek/wetenschap begrijpt, het gaat allemaal om “gevoel” en dat hij “powerrrr” kan roepen enzo, met autos heeft het weinig te maken, maar met zijn ego alles.
@super: Dat kun je gewoon verwachten van een Brits programma. Die blijven altijd te subjectief, vooral Top Gear. Maar Fith Gear kan er ook wel wat van (al is dit niet zo vaak gelukkig). Moet je eens voor de gein op de BBC F1 gaan kijken. Daar worden de heren Jenson en Lewis de hemel ingeprezen.
@super: Bij een auto gaat het toch ook om het gevoel?:o Of om de auto die het snelst van 0 naar 100 km/h gaat?
@super:
Vertel eens even… Wat zou jij graag willen zien dan?
@Dev: Volgens mij snap jij niet hoe Clarkson auto’s test: namelijk op de manier zoals een normaal persoon hem ook test! Want bijna niemand let 100% op de cijfertjes van een auto, want dan koop je een zuinige Skoda of een Subaru Forester ofzo. En ik ben geen 60, maar wat een geweldige auto’en ik ben zeker wel geïnteresseerd in die nostalgie! Als je zo negatief over Top Gear bent, waarom kijk je het dan? Misschien kun je beter je heil in een vergelijkingssite zonder filmpjes zoeken?
Was idd een leuke aflevering maar 500.000€ voor een jag/eagle nee bedankt
@trisx: £500.000 wel te verstaan.
Weet iemand trouwens of ze de Porsche GT2 RS nog een keer gaan testen bij Top Gear? Zou ik echt gaaf vinden!
Oke de E-type is prachtig, maar er is één mooiere Jag. Eén Jag die nog meer tot de verbeelding spreekt, die nog sneller is, nog mooier is, nog beter is en die een nog veel mooier verhaal heeft. Het is er letterlijk één. Er is er maar één van gemaakt. De XJ13. Zoek hem op, voorkant, achterkant, interieur. Wat mij betreft de allermooiste Jag.

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=jaguar%20xj13&gs_sm=e&gs_upl=401l2722l0l11l9l0l2l2l0l272l1084l0.2.3l5&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1366&bih=673&wrapid=tlif130911949659711&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi
@raphael:

Amen to that
Maar de eigenaar verkoopt hem niet dus die zal je nooit hebben. Hij zou ongeacht de prijs niet te koop zijn.
Zijn anders wel genoeg replica’s van. (niet kitcars maar replica’s)
@raphael: Zo! Je hebt niks te veel gezegd zie ik! Wat een prachtauto zeg!
Ach, als je enkele miljoenen op je bankrekening hebt staan… Ik zou het doen, maar pas nadat er een échte E-type in concoursstaat in de garage stond natuurlijk. En dan mooi ernaast zetten.
leuke kitcar ..

een beetje de enige auto-industrie die Engeland rijk is ..
@lincoln: Zit je toch flink mis. Engeland is een van de grootste autoproducerende landen. In 2010 kwamen er nog 1,4 miljoen auto’s van de band rollen daar. Gigantische auto-industrie. Om nog maar te zwijgen van de tientallen kleine fabrikanten als McLaren, Caterham, Noble, TVR, Aston Martin, Prodrive, Lotus etc. En dan heb je nog de high end F1 fabrieken waar er momenteel 7 van in Engeland zijn die ook nog eens een paar duizend man van werk voorzien. Cosworth is nog steeds een significante producent.
Daarnaast zit het automotive kenniscentrum in Engeland, met de best opgeleide technici en kunde op dat gebied. Ik zou willen zeggen dat Engeland momenteel op automotive gebied belangrijker is dan dat ze de afgelopen 40 jaar zijn geweest. Met commerciele voertuigen erbij produceren ze bijna 2 miljoen voertuigen per jaar, weer op het niveau van de jaren ’70.
@raphael:
noem eens een patent van belang dan ??

niveau van de jaren 70 stelt hedendaags geen reet voor ..
en je wilt de jaren 70 toch niet naar voren halen !!

je bedoelt toch niet de sociale werkplaats BMC !!
en die honderden knutselbedrijfjes die niet meer bestaan omdat ze daar het recht niet toe hebben ..

er zitten nu wel 10-tallen kitcar toko,s die prima spul leveren ..
of het nu om een 32er Ford gaat of een E-type .. leuk spul ..
@lincoln: Ze hebben mclaren nog. ;)
@norge:

er zal echt wel een hoop expertise en vindingrijkheid in Engeland zitten ..

maar net als in Nederland zijn ze te verwent omdat een goede plek te verschaffen ..

noodzaak jongen .. noodzaak ..
Ik zou voor de Singer 911 gaan ipv deze..
@baasbas: ik zou een leuke m5 kopen en van derest van het geld andere dingen doen zoals niet werken…
@baasbas:Ik ook ;)
Mag ik even melden dat ik het een awesome aflevering vond, echt super hoe top gear programma’s maakt!
Heb ook wel weer gelachen bij de nieuwe aflevering! En ik denk dat een mening bij het testen van auto’s altijd subjectief is, alleen stelt iedereen zijn eigen criteria. Er zullen vast wel betere recensenten zijn, maar zeker niet met zoveel humor en prachtig Engels taalgebruik. Bovendien zijn de Britten altijd een beetje chauvinistisch dus neem dat maar voor lief bij Top Gear. Wel mooi dat Clarksons favoriete auto het stuur aan de linker kant heeft zitten…
@ raphael

Zit je toch flink mis.. De UK staat buiten de top 10 autoproducerende landen. 1,4 miljoen is niets in vergelijking met 18 miljoen in China. Bovendien noem je Cosworth een significant producent, maar hoe lang is het geleden dat er een Cosworth een Grand Prix won? Alleen de achterblijvers rijden er nu mee.. Denk toch dat het automotive kenniscentrum zich bevindt in Duitsland. Want met welke motor rijdt het Engelse McLaren ook alweer in de F1? Juist, Mercedes-Benz!
Bloedgeil ding, helaas geen 500k op overschot. Prachtige wagen en de reportage zelf was ook zeer ontroerend en met passie neergezet. Knap van Clarkson.
Wat een beauty!
hier een linkje met de laatste aflevering van top gear http://www.wupload.com/file/34595730/top_gear.17×01.hdtv_xvid-fov.avi
Clarkson wil ‘m hebben, maar ik ook hoor! Ik ben echt absoluut niet van de old-timers! Maar ik vind dit zo’n bloedmooie auto, toch wel 1 van de mooiste auto’s ter wereld! En deze vind ik nog ’s dubbelop. Absoluut heerlijk!
Er was toch laatst een andere bekende tunert/coachbuilder die een ‘nieuwe’ e-type had ontworpen maar waar Jag niks moest hebben? Linkje alstublieft AB, die was namelijk veeeeel mooier, ik geloof dat ‘ie van Zagato was!
@Sciurida: Excuseer, Zagato had er niks mee te maken, het was een Zweed, en dit pareltje waar ik mijn nier voor zou verkopen: http://www.autoblog.nl/gallery/0_Divers/Growler_E_2011_Concept/Growler_E_2011_Concept_01.jpg
@Sciurida:

wowowowowowowow .. eentje die de ouwe mijlenver overtreft ..
@lincoln: Zou die eerst echt geproduceerd moeten worden .
En wat uiterlijk betreft is het niks vergeleken met het origineel.
@norge: mogge ..

ik hou van retro .. ik hou van rond ..
ding is nog mooier dan een BMW Z8 ..

en vele malen sjieker dan het origineel ..
@lincoln: mogge

ja
ja
ja
neeeeeeee johhhhhhhhh!
@Sciurida: Goeiemorgen zeg, dat ding is echt bloedmooi! Vergeet de oude e-type, doe mij deze maar! Is er een speedster variant mogelijk?
Leuke wagen maar wel een pak geld vind ik!
Dus dit is een omgebouwde oude E-type toch? is dat niet sonde van die legende? iemand die me dit even uitlegd?(echt, je rijd dus een oude binnen en krijgt deze nieuw als je 500k geeft?)
Wat is een E- type toch lelijk. Dit ding is daar geen uitzondering op…
Het is op zich wel een leuke auto, alleen het origineel is beter en een stuk goedkoper!
Ik vind de McLaren F1 wel een beter brits product dan de E-type. Veel meer bereikt op sportief gebied. Het is niet omdat er veel filmsterren in reden dat het goed is,hé! Kijk maar naar de Prius, heel hollywood zegt er in te rijden maar ik zou hem nooit kopen.
Ik volg Eagle al geruime tijd en was erg verbaasd dat ze met een ‘eigen’ kitcar zijn gekomen. Ze zijn groot geworden met het verbeteren van originele E-types, en zo een hoop ik ooit nog eens te bezitten!

Een ‘Eagle-E’ is zo ongeveer het hoogste haalbare op autogebied als je het mij vraagt… Ultieme ’60’s stijl met moderne techniek. Ik zou dan ook altijd hiervoor gaan in plaats van Eagle’s eigen kit.

Trouwens, dat gezeur over die prijzen: dat valt mee hoor! Eagle is toonaangevend op het gebied van renovatie en verbeteringen aan klassieke auto’s. Ieder schroefje wordt bekeken en zijn gemiddeld 7 maanden bezig… Kwaliteit kost geld!
Als ik een half miljoen Pond te besteden zou hebben, dan zou ik een Hyundai i30 CW kopen, is namelijk ook mooi, degelijk, robuust en vooral praktisch. Met de overige 485.000 Pond zou ik vervolgens andere dingen doen …
Wat een prachtige auto zeg! Ik vind de prijs behoorlijk hoog, maar als ik het geld over zou hebben dan zou ik niet twijfelen hoor!
Als ze dit nu eens doen met de allereerste generatie ford mustang wil ik wel eens zien wat er uit komt. Net als bij deze jag alle oude kenmerken bewaren maar het toch perfecter en mooier maken, helemaal tof!
@phantom:

50% van alle eerste Mustangs is beter dan toen ze de fabriek uit kwamen rollen ..
en 5% is vele malen beter gedaan dan deze Jaguar ..

dus waar heb je het over ??
Het liefst een echte E-type en geen moderne namaak…
Niet zo mooi als het origineel
@super: Volgens mij is hij ook weg van de sls amg. Hij weet ws we iets van auto’s en heeft er in meer gereden dan jij en ik tesamen. Zijn mening is over het algemeen nogal ongezouten en zelden met feiten onderbouwd. Topgear heeft nogal een hoog entertainment gehalte en als mensen maar lang genoeg roepen dat je leuk bent en het zo goed doet, dan kan je dit natuurlijk gaan geloven. Ik ben het ook lang niet altijd met hem eens, maar who cares. Vlgns mij heeft dhr. Clarkson best een vette baan.
@stefstuntpiloot: Heeft mercedes niet het oosterijkse Ilmore gekocht. Vlgns mij bouwen deze de F1 motoren voo Mercedes.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).