Gespot: Daily drives

Auteur: , 43 Reacties

Auto’s met de meest opvallende looks krijgen zonder meer de meeste aandacht, maar er zijn ook nog erg leuke auto’s die iets subtieler gevormd zijn en topprestaties combineren met praktische inzetbaarheid. Running costs blijven natuurlijk hoog vanwege de krachtige motoren, maar je kunt er in ieder geval je bagage in kwijt.

Alpina B3 3.3 Touring

Naast het feit dat Alpina leuke, onopvallende en relatief betaalbare alternatieven biedt voor de auto’s die de Motorsport divisie van BMW bouwt, zijn er óók nog auto’s die je mist in BMW’s eigen gamma. 280 pk is dan wel een hoop minder dan de 343 van de M3, maar doorgaans zijn er niet veel mensen die hier echt mee zitten. Waar je wel mee zou kunnen zitten, is het feit dat de M3 E46 alléén als cabriolet en coupé werden geleverd. De B3 is er óók als sedan en Touring. Alpina bouwde de B3 3.3, en later de iets krachtigere B3S met 3,4 liter zescilinder. Er was niet veel enthousiasme voor dit model, want er werden maar 2.296 Alpina E46 B3’s gebouwd tussen 1999 en 2003. Deze zilveren Touring is één van de 415 exemplaren (B3, B3S en B3 Allrad Touring samen). Hij is het beste te vergelijken met de Audi S4 en de Mercedes-Benz C43 AMG.

Alpina B3 3.3 Touring - Foto: Jim Appelmelk

Alpina B3 3.3 Touring - Foto: Jim Appelmelk

Alpina B3 3.3 Touring - Foto: Jim Appelmelk

Alpina B3 3.3 Touring - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan

Audi’s RS lijn dateert van 1994, toen de RS2 werd gebouwd. Deze was er alléén als Avant, wat op den duur het gezicht van de RS-lijn maakte. De RS4 B5, die in 2000 voor het eerst op straat te zien was, was er eveneens alléén als Avant. Het zette creatievelingen aan het denken, want op veel fora zijn projecten te vinden van mensen die hun eigen RS4 B5 Sedan proberen te bouwen. Met de RS6 C5 kwam Audi op het idee om de RS lijn uit te breiden naar sedans, maar het bleef erg zeldzaam. Deze sedan (erg optimistisch “Limousine” genoemd) bleef echter wel acht keer zo zeldzaam als de vertrouwde Avant. De RS6 die we inmiddels al meer dan drieëneenhalf jaar kennen kwam een jaar later beschikbaar. Ook hier zijn er tot nu toe relatief weinig van gebouwd. Het witte exemplaar is gefotografeerd in Amsterdam, het zwarte exemplaar stond vlakbij een CLS 55 AMG en een Rolls-Royce Phantom in – waar anders – Londen, aan Grosvenor Square.

Audi RS6 Sedan - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan - Foto: Jim Appelmelk

Audi RS6 Sedan - Foto: Jim Appelmelk

BMW 1M

Alsof de BMW 135i niet al genoeg snelheid te bieden had, kwam BMW aan het einde van vorig jaar met de M versie van de 1 Serie Coupé op de proppen. Wat!? Inmiddels is dat natuurlijk geen flitsend nieuws meer, maar een opvallend concept is het wel. Of er veel mensen zijn die de auto wilden hebben was dan ook niet meteen duidelijk, maar inmiddels heeft BMW aangekondigd dat de 1M Coupé alweer is uitverkocht voor dit jaar. Er zijn er dan ook al minstens 4 in Nederland verkocht, drie in de beeldige kleur Valencia Orange Metallic, zoals afgebeeld, en één in Alpinweiss. Er zal ongetwijfeld wel iemand zijn die de opvallende auto in het onopvallende Saphirschwarz wil hebben. Voorin ligt een zescilinder in lijn motor, met een inhoud van 3,0 liter. Atmosferisch doet men niet meer bij BMW, dus er zitten twee turbo’s op. Het vermogen moet rond de 340 pk liggen, laten we er vanuit gaan dat dit een erg grove richtlijn is, er wil nog wel eens een exemplaar afwijken. Hockenheim deed de auto een tiende seconde sneller dan de BMW M3. Hoewel ik zelf niet direct zou zeggen dat dit verschil niet significant is, vind ik het heel erg netjes. Mocht je opeens helemaal enthousiast geworden zijn, dan kun je er voor tachtigduizend euro een aanschaffen.

BMW 1M - Foto: Jim Appelmelk

BMW 1M - Foto: Jim Appelmelk

BMW 1M - Foto: Jim Appelmelk

BMW 1M - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XKR 75th Anniversary

Om iets te vieren bracht Jaguar deze gelimiteerde oplage van de Jaguar XKR uit. Maar wat is er nou 75 jaar geleden gebeurd? Twee jaartallen die direct te vinden zijn, zijn 1922 en 1945, respectievelijk de oprichting van Swallow Sports en de officiële omdoping tot de naam “Jaguar”. De naam werd echter al gevoed sinds 1935, aangezien men niet geassocieerd wilde worden met “die andere SS”. Vanaf dat jaar heeft men gerekend, en dus is de Jaguar XKR 75th Anniversary een ode aan de naam Jaguar. Wat is er nou zo speciaal aan deze oplage? Allereerst hoef je niet meer te kiezen welke van de 13 tinten je het mooiste vindt, want Jaguar heeft “Stratus Grey” al voor je uitgekozen. De V8 spuugt 530 pk uit, wat 20 méér is dan wat de XKR normaal al levert. Wat ik zelf de leukste features van deze oplage vind, zijn de stijvere dempers, de sport uitlaten (Autoradio? Wtf!), en gave rode remblokken. Er komen waarschijnlijk 5 exemplaren naar Nederland. Daarnaast heeft Jaguar nog een aantal andere versies in de aanbieding gedaan, zoals de XKR 175 Edition die exclusief voor Amerika is.

Jaguar XKR 75th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XKR 75th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk

Jaguar XKR 75th Anniversary - Foto: Jim Appelmelk

Lexus ISF

Het leuke aan snelle Daily Drives is dat ze vrij onopvallend zijn. Lexus gooit wat dat betreft roet in het eten door de opvallende configuratie van de uitlaten. Uitlaten náást elkaar is inderdaad vrij standaard, maar dit zegt wel iets over het spreekwoord “Never change a winning team”. Bovendien zit er in elke uitlaatmond een kleine uitlaat. Het is iets dat wel meer fabrikanten doen, maar goedkoop blijft het wel. De auto valt uit de toon bij andere Japanse auto’s door het feit dat hier een heuse V8 met een inhoud van 5,0 liter in ligt. Deze is overigens wel uitgerust met VVT-iE, een systeem voor variabele kleptiming, wat er voor zorgt dat de auto óók bij hoge toeren nog een berg vermogen in huis heeft, namelijk 416 pk. Zou de auto het op kunnen nemen tegen de gevestigde orde in Europa?

Lexus ISF - Foto: Jim Appelmelk

Lexus ISF - Foto: Jim Appelmelk

Lexus ISF - Foto: Jim Appelmelk

Lexus ISF - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS

Er is heel veel keuze wanneer je een snelle, luxe sedan aan wil schaffen voor twee ton. Je zou een Mercedes-Benz S63 AMG kunnen kopen, of een S600. BMW levert de 760i. En om dit cliché af te maken: Audi levert een A8 W12 om de rest te beconcurreren. Wie, zoals ik, in slaap valt van de zogenaamde “Duitse degelijkheid”, een fenomeen dat, naast het feit dat het niet eens helemaal “degelijk” is, óók nog dezelfde emotie over brengt als een grijze baksteen, kan voor iets anders kiezen. Maserati biedt de Quattroporte aan in verschillende smaken, waarvan de Sport GTS veruit de lekkerste is. De auto is agressiever dan zijn brave broertjes, maar niet op een heel uitgesproken en ordinaire manier. Eerder zou je er een paar keer omheen lopen om te zien wat er nou precies anders aan is. De koplampen komen iets gemener over omdat de behuizing zwart is. De velgen staan in het rijtje “als eerste te veranderen…”, en dus is dat ook hier gebeurd. De Sport GTS wordt gekenmerkt door een eigen model lichtmetaal. Voor een mooie soundtrack zorgt een tweetal brede uitlaten, waar andere versies uitademen door twee dubbele ronde pijpen. De V8 produceert inmiddels 440 pk.

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Maserati Quattroporte Sport GTS - Foto: Jim Appelmelk

Vauxhall VXR8

Vauxhall is van origine een Brits automerk. Één van de oudste automerken, wel te verstaan. Vauxhall bouwt al auto’s sinds 1903, en is daarmee nog een jaar ouder dan Rolls-Royce. In 1857 bouwde men overigens al motorblokken. Het merk bouwde een naam op, waardoor het slim was om de naam op den duur te gebruiken voor rechtsgestuurde Opels, die in licentie werden gebouwd vanaf 1970.
De VXR8 is echter een model zonder evenknie bij Opel. Het is echte Muscle Car aangezien het een relatief betaalbare sedan met plenty power is. Zet hem dus niet naast een peperdure RS6, want dat is geen nuttige vergelijking. De VXR8 kost in Groot Brittannië £35.105, wat op een Nederlandse prijs van rond de €70.000 zou neerkomen. Hiervoor krijg je een ruime sedan met een atmosferische 6,0 V8 uit de Corvette, die 411 pk levert. In de auto zelf zit je overigens niet verkeerd, de sportstoelen passen goed bij hetgeen waar de auto voor is bedoeld. Men heeft goed begrepen dat een begrenzer ècht niet nodig is, de VXR8 haalt 270 km/u. Historisch gezien is de Lotus Carlton de vader van de VXR8.

Vauxhall VXR8 - Foto: Jim Appelmelk

Vauxhall VXR8 - Foto: Jim Appelmelk

Vauxhall VXR8 - Foto: Jim Appelmelk

Vauxhall VXR8 - Foto: Jim Appelmelk



43 reacties

Ik mis toch enkele wagens.
@C220AMG: Zeker de C63 AMG? :D
@ascari15: Ook :P
@ c220AMg : da’s zekr waar.
Ik zou altijd voor de Maserati Quattroporte Sport GTS gaan.
Want wat een schoonheid en wat een geluid.
Echt niet normaal dat geluid.
@ascari15: Helemaal mee eens! Wat een auto!
“Hockenheim deed de auto een tiende seconde sneller dan de BMW M3. Hoewel ik zelf niet direct zou zeggen dat dit verschil niet significant is, vind ik het heel erg netjes.”

Het verschil is niet direct significant gok ik zo?

Verder, zéér mooi werderom. Voor mij de Lexus!
Voor mij de Mas. Alhoewel de Alpina ook wel wat heeft.
Er was niet veel enthousiasme voor dit model, want er werden maar 2.296 Alpina E46 B3’s gebouwd tussen 1999 en 2003.

Dat is best veel hoor.
@Larick:

Van de Lamborghini Gallardo zijn er 10.000 gemaakt in 7 jaar.. Om maar iets te noemen.
Die BMW 1M is een persmodel. De auto met hetzelfde kenteken stond een tijdje geleden ook in de Autovisie.
Ik zag laatst zo’n is-F rijden, komt wel echt een heerlijk geluid uit!
Een Maserati Quattroporte Sport GTS is gewoon DE auto die ik zou rijden als ik er maar één mocht kiezen. Luxe, discreet, krachtig, bloedmooi, sportief maar ook stijlvol, een geweldig geluid uit de uitlaten en met passievol Italiaans bloed!
@Cantago: Amen!
Haha die mensen kijken zo van “haha zie die jochies foto’s maken”
@Donstil:

Volgens mij is appeltje geen jongetje :)
Wat doet die opel daar tussen al die luxe karretjes?
@luis: Ja want de 1 en 3 serie zijn idd mega luxe karretjes, over de ISF maar niet te spreken…
@911GT2:

Ik weet niet waar jij op doelt maar het verbaast me dat je die lexus in dezelfde lijn durft te vermelden als de bimmers.

Die is echt stukken luxueuzer en comfortabeler dan een 3-serie maar heeft nog minder imago.
@Hupke: Datzelfde geld dan dus ook voor de ‘opel’ toch… Die heeft bakken power, en top performance, maar minder imago…
@911GT2:

Ik weet niet hoe goed die ‘opel’ afgewerkt is. Die hebben daar nu niet een super reputatie voor. Da’s meestal toch eerder cheap gedaan toch? Ik moet zeggen, ik heb er nog nooit ingezeten dus ik kan echt niet oordelen. Wel geen vanzelfsprekende auto in onze contreien. Lijkt me eerder iets voor in australië ofzo.
Toch wel opvallend, die twee vrouwen in die bimmer M1
Ik zie dat de doelgroep ook in de M1 rijd…
@Bisazza: En dat is?
@jzaero: Chicks met grote ballen :P
Quattroporte GTS <3
Ik snap niet wat die Duitsers daar tussen doen.
Appeltje, een S63/65 AMG slaapverwekkend noemen getuigt van weinig smaak.
ik zie 2 dames in die M1… dat zijn de beste dames die je kan hebben :) een mooie sporter rijden :D
als we ook een XKR als daily gaan gebruiken dan kan een maserati corsa ook nog ertussen gezet worden……….. :D
Voor mij de IS-F. Gezien en beluisterd. Wat een gave machine. 8-bak automaat die manueel ook razendsnel schakeld! Wel vanaf het 2011 model. Want die heeft een volle dif. Schijnt toch echt beter te bulderen door scherpe bochtjes… De M3, RS4 en C63 AMG zijn zeker ook echt mooie 400+ PK wagens. Maar De Lexus is toch wel een erg zeldzaam geziene sportsedan. En een beetje exclusiviteit is voor mij persoonlijk een extra waarde. Overigens heeft de IS-F voor Europa 423 pk’s, maar who cares.
Trouwens: De XKR 75th blabla -> rode remblokken? Dan heb je een scherp oog hahaha! Rode remklauwen bedoel je denk ik. Ook onder het kopje ‘Lekker belangrijk, iedereen weet wat je bedoeld’. Maar toch… :-P
Het is een 1M en geen M1…
Doe mij de Alpina maar trouwens. Blijft mooi.
rs6 natuurlijk
Zo’n vauxhall of aanverwanten zou ik ook nog best wel eens willen bezitten, al is het alleen maar omdat niemand anders hem heeft
Doe mij die meiden maar ;)
en als het dan niet anders kan
de witte RS6
Die witte Quatroporte is echt schitterend.
Die Quattroporte is zelfs naast een CLS AMG nog geweldig
doe mij maar een audi rs6 met 950 pk van essing tuning :D en dan KNALLEN
Panamera turbo?
ik mis de 850csi
Ik vind de lijnen van de CLS van linksachter prachtig. Nog steeds mooier dan de nieuwe CLS. De Maseraties met meerspaaksvelgen zijn ook schitterend. De 1M vind ik verschrikkelijk.
toch de mooiste blijft de zwarte maserati! geluid,kracht,power alles!
Als ik mocht kiezen dan werd t toch de IS-F en eigenlijk mis ik de Aston Martin DBS in t rijtje ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).