VW hippiebus geveild voor $217.800

Auteur: , 65 Reacties

Jep, 217.800 dollar. Het staat er echt. Voor een stuk blik uit 1963.

Het gaat om een Volkswagen Samba Microbus om precies te zijn. Een exemplaar dat zo fraai gerestaureerd schijnt te zijn dat hij mooier is dan toen hij uit de fabriek kwam. De auto werd geveild op de Barrett-Jackson veiling in Orange County. Dit hippiebusje won onlangs nog de “Best Bus Award” tijdens een VW Classic evenement.

Hoe dan ook: tof ding. Nu nog even een Porsche blok erin, het dak choppen, de boel flink verlagen en wat dieselolie over de lak voor die ultieme “rat-look” en hij is helemaal af.



65 reacties

Er was toch ook zo’n bus die een paar jaar geleden in de Gumball mee reed. Ook lichtelijk opgevoerd. Als je de verhalen mag geloven is hij zelfs nog onder een boete uitgekomen: “maar agent, deze bus gaat neit harder dan 110; natuurlijk heb ik geen 180 gereden, dat heeft u verkeerd door gekregen”
@gregorius: prachtig toch!
Wauw. Wat een geld. Wat een bus. En inderdaad, er mist iets zoals ‘ie daar staat.
Ik zou er liever een Wankel in lepelen overigens.
@rotarypowah:
Klopt, je kunt die hippies met niets meer jennen dan hun favoriet busje 1) kapitalistisch maken 2) er een motor inlepelen die veel verbruikt!
@StijnB: hippies die nu nog een Samba bus rijden wonen gewoon in een grachtenpand of villa in de heuvels en werken gewoon bij een bank/verzekeringsmaatschappij/beleggingsmaatschappij.
Die spiegels onder de bodem zijn wel cool. Hoe doen ze dat als ‘ie rijdt?

;)
@Svenska_Aeroplan_AB: normaal gesproken is het als er iets onder een auto ligt om lekkende olie op te vangen. Misschien toch niet perfect gerestaureerd? ;)
@mashell: Wat dacht je van om aan te tonen dat de onderkant ook onder handen is genomen ;)
@mashell: hahaha, ja dat is het! Maar dan nog, als ‘ie gaat rijden? touwtjes eraan?
@Svenska_Aeroplan_AB: You’ve got to be kidding me..
@NielsGP: inderdaad zoals rickb zegt , zijn jullie allemaal zo dom ofzo?
@johanhummer9: ze bijten goed, bedoel je.
@rotarypowah: Goei vis weer :)
@Svenska_Aeroplan_AB: Trouwens vraagje: Hoeveel eieren zitten er in een dozijn? (kleine tip: het correcte antwoord is niet “twee kleine pakjes!” ;) )
@NielsGP: Een groot dozijn of een klein dozijn?
@NielsGP: Oh, en niet te vergeten, zijn het kleine of grote eieren?
Hmmm ik ben een liefhebber van T1 busjes maar niet zo dat ik er 2 ton euro tegenaan gooi ;)
Nu we toch een beetje vrij topic hebben: Hoe zit het met die Autoblog goodies die alleen te winnen zijn via facebook/hyves die rotzooi, geen enkel zinnig persoon maakt daar gebruik van.
@Dev: Ik wil er best een paar maar k zie er niks van op facebook
@Dev: Inderdaad!
@blacksquad: Redelijk irritant om een bericht over “trouwe bezoekers” te zien en dan vervolgens naar Facebook te moeten. Krijg je me voor geen goud op. Feit dat je al jaren Autblog.nl bezoekt doet er schijnbaar niet toe als je niet ook op FB zit.
@Dev: +1
@Dev: Je bent niet de enige die zich dat afvraagt.
In Duitsland staat er een te koop voor 50.000,- euro! Ook een sloot geld!
Geweldig gaaf bussie, althans, ziet er solide en netjes uit. Vooral leuk zijn die kleine raampjes bovenop de bus.
Ik hou niet van overgerestaureerde auto’s, zeker zo’n busje verliest een hoop charme. Die moet juist een beetje patina hebben.
Idioot (te)veel geld, maar het is ook wel een top exemplaar.
Een Samba is ook niet zomaar een VW-bus: dit is zo’n beetje de heilige graal onder de T1’s. Er is geen sprake van een beperkte oplage maar ik denk dat het aantal originele Samba’s met de bijbehorende typische accessoires en onderdelen wel erg klein is.

Evengoed vind ik het ook een smak geld hoor, begrijp me niet verkeerd…
Ik betwijfel of zelfs een liefhebber het er voor over heeft, die krengen kosten al een paar duizend als ze volledig doorgeroest en niet meer in rijdende staat zijn. Kost een godsvermogen, en je kan zoveel belachelijk betere dingen doen met 218.000 euro.
mijn samba is een kleine 10 jaar geleden ook gejat. die was niet zo gerestaureerd, lekte olie, en ging niet harder dan 90, maar was toch nog getaxeerd op 22.000 gulden.
van het verzekeringsgeld heb ik later een body gevonden in de states (echt alleen de body)
die wacht nu in een garage op een liefdevolle behandeling. zal nog wel wat jaren duren, maar de onderdelen lopen gestaag binnen (de sambaraampje zijn nog wel het lastigst te vinden) de motor zou best eens een impreza blok kunnen worde (tsja, betrouwbaarheid is ook wel fijn)
@wimbers: Gaaf!
@wimbers:

In mijn kever ligt ook een Impreza blok! Alleen rijdt nog niet helaas, under construction;)
217800 dollar voor zo’n stuk schroot? Die mensen die hem gekocht hebben zijn wel heel erg raar!
Waanzinnig veel geld voor een wel (eerlijk is eerlijk) waanzinnige bus. Als je dat originele artikel leest in de link dan zie je dat hij tot in de perfectie is gerestaureerd. Er staat dat de bus letterlijk beter is als nieuw. Er zijn nu vele dingen in concoursstaat die af fabriek die concoursstaat niet hebben. Hij is eigenlijk “te mooi”.. dit is dus gewoon een “trailerbitch”.. die moet inderdaad binnen op een spiegel in een collectie staan. Rijden is letterlijk zonde..
Ooit mee gereden in de echte wereld, toen ze nog werkpaardjes waren en ik moet zeggen dat ik het de grootste pokkedingen vind ooit uitgevonden door de mensheid. Ok ’t waren toen al ouwe krengen maar toch :
– geen vermogen
– roeren in de olie (heet schakelen bij andere auto’s)
– zijwindgevoeligheid is legendarisch
– wegligging van een zwangere eend
– verwarming? alleen de handeltjes ervoor maar voor de rest afwezig
– tochtige rotcabines
Hij werd vervangen door een FIAT 238, van de hel naar de hemel; Yes met een FIAT.
@desjonnies: He, nog nooit van gehoord, die Fiat 238. Leuk ding.
@desjonnies: Hey wat leuk! :) Ook die heb ik altijd verschrikkelijk gaaf gevonden. In mijn jeugd zag je die ook net zo vaak als een VW busje. De bakkerij bij ons om de hoek had een hele vloot lopen van deze in het grijs. Vind die zeker zo mooi als een T1. Ik snap toch niet wat dat is met mij.. heb volgens mij een beetje een busjes-tick..

http://farm5.static.flickr.com/4068/4390372618_63f382058e.jpg
@Freewarefreak:
Voor een 238 mag je dat van mij best hebben, voorwielaandrijving, lekkere wagen om mee te rijden en kan ook nu nog goed mee in het verkeer.
Maar met een T1 ben je op de snelweg aan de Goden overgeleverd……
@desjonnies:

tis jammer dat het onmogelijk lijkt om er een 1.3 jtd automaatje met voortrein in te leggen omdat de voorwielen te ver naar achteren staan ..
en het motorblok tussen je stoelen komt te staan ..
logischerwijs het proberen niet waard ..

maar lijkt me wel een geweldig restauratie ding ..
zo er niet snel mijn geduld voor verliezen iig ..
@Freewarefreak:

ken em wel .. was me alleen nooit opgevallen ..

check .. weer eentje voor op mijn verlanglijstje ..
Goh, Blijkt een VW toch niet zo duur in de aanschaf als wat sommige proleten hier altijd beweren…
Geduld is een schone zaak.
@TSI-tje: Haha! Alsof de gemiddelde polo blue-motion binnen 20 jaar nog een cent waard is…
@NielsGP: Dat riepen ze ‘vroegâh’ ook over een T1 Bus.
My point exactly….
@TSI-tje: Oooh dan zal ik voor 50 euro even een oude vw polo kopen als investering! NOT.. Die bus is zo gestegen in waarde omdat het een cultstatus bereikt heeft (jeweetwel 60’s, hippies, wiet, sex overal), en heeft daarom eigenlijk niets te maken met volkswagen als merk zoals jij beweert door bijna te stellen dat alle volkswagens collectors items zullen worden!
Belachelijk, normaal betaal je 15000 dollar voor een VW busje in nette staat. Toevallig is een kennis van me bezig zo’n auto naar Nederland te halen.
ik zoek nog zo’n bus om te misbruiken als surf bus om de wereld over te rijden.
@mrdj: Me too ! :) Lijkt me echt vet om te doen
Heel mooi gedaan, ik denk niet dat je ze beter zal vinden. Sambabusjes zijn sowieso al absurd duur, maar deze spant de kroon. Hoor eigenlijk in een museum thuis.. Ik zou het geld er persoonlijk niet aan besteden..
Kijk, die dingen hebben ontegenzeglijk CHARME.
De dakruitjes, het linnen schuifdak, allemaal schattig.
Echter staat het rijden in geen verhouding tot zijn tijd genoten, de Renault Estafette in Alouette uitvoering ziet er hetzelfde uit (gewoon jatwerk dus) maar is vloeistofgekoeld en heeft voorwielaandrijving en kan nu nog lekker meedoen in het verkeer.
Zelfde geldt voor the legendarische Citroen HY bestellerts, ok, harder dan 90 gaat ie niet maar ook deze configuratie wint het gewoon van de T1.
Zag vorige week een paar bejaarde Engelse Hippie’s met zo’n ding tussen Gent en Antwerpen onderweg.
Het spijt me, maar zoiets wil je jezelf niet aandoen, iedere truck met oplegger moest in zijn remmen omdat het bejaarde echtpaar met een gangetje van 65 – 70 op de rechterbaan tufte.
@desjonnies: De T1 is er vanaf 1950, de Estafette vanaf 1959. Hoe wil je dat jatwerk noemen? ;)
@Citrofiel:
Jatwerk van Renault !
@desjonnies:

2 Juni gaat @Citrofiel zijn BX ophalen ..

on-topic ..
die bus heeft exact dezzelfde kleuren combi als mijn Olds aka vulgaire hufter mobiel ..
Heb de mijne nu al bijna 10 jaar, een 1958 Samba 23 raams. Toen waren T1 busjes nog relatief betaalbaar maar de prijzen waar ze de afgelopen paar jaar voor weg gaan is gewoon triest. Handelaren hebben de prijzen flik omhoog gegooid en mensen betalen het er ook nog voor.
@lawrence-william: Ik zou een gat in de lucht springen als ik zo een investering had gedaan! Jij vindt het “gewoon triest”? :D
@lawrence-william: Inderdaad Niels, die opmerking snap ik ook niet. Da’s toch geweldig? Je hebt een zwaar gewild collectors item. Koesteren, je hebt altijd bekijks, want populair.. en mocht je hem weg willen doen.. katching.. cashen maar.. ;)
@Freewarefreak:
Ja, als investeerder. Als echte liefhebber zal je deze ook liever vaker op de weg zien. En wens je dat deze terecht komen bij medeliefhebbers en niet investeerders. Ten derde zullen ook de prijzen van wisselstukken de hoogte in gaan, en dat raakt je als eigenaar wel…
Prachtige wagen ,ben een tijdje al op zoek naar zoiets .
Wel tegen een normale prijs ,dan maar niet zo overgerestaureerd ;)
koop ik liever een Q7 V12 TDI voor
Mijn schoonbroer heeft er eentje in pickup versie. Heeft maar een paar duizend euro gekost. Alleen het opknappen heeft een paar jaar geduurd. Stukken zijn nog makkelijk te krijgen. Hij viel wel regelmatig stil maar dat zou opgelost moeten zijn.
BMW 730d E65
-Lucht,airco en motorgeluid.
@quattroporte: oeps ik zit verkeerd.
Zie bovenstaande reactie.
Graag uw bod op deze auto, denk aan de abnormale prijzen die zelfs voor de bus worden geboden.
USD 217.800 voor een hippiebusje. Helemaal in de spirit van een ware hippie…
Niet te geloven dat niet alleen zo’n busje zo anders is nu, maar ook hun voormalige hippie eigenaren zijn net zo geworden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).