Porsche 991 krijgt 7-speed handbak

Auteur: , 41 Reacties

We weten dat er een nieuwe Porsche telg onderweg is, de 991. De nieuweling is al vele malen gespot, zowel de coupe als de cabrio. Er heeft ons inmiddels meer informatie bereikt.

Even een aantal feitjes opsommen.

  • 350 pk voor de Carrera
  • 400 pk voor de Carrera S
  • 7-speed handgeschakeld of 7-speed PDK
  • Launchcontrol beschikbaar op handbak(?) en automaat
  • Ruim 6 cm langer en ruim 10 cm langere wielbasis
  • 12 tot 15 procent zuiniger
  • elektronische handrem
  • groot zonnedak
  • standaard 19 inch lichtmetaal op de Carrera en 20 inch op de Carrera S

Je vraagt je nu meteen af hoe je launchcontrol moet voorstellen op een handgeschakeld model. Dan verkeer je in goed gezelschap, want dat vraag ik me ook af. Misschien een foutje van onze bron?

De 991 is ten opzichte van de 997 een stukje gegroeid. Dit was vooral nodig voor de hybride aandrijflijn die het model rond 2016 zal worden toegestopt. Tot die tijd deelt de Carrera zijn motor met de Boxster S. In de 991 krijgt de direct ingespoten 3,4 liter boxermotor 350 pk. In de Carrera S is het blok met 3,8 liter net iets groter en levert 400 pk.

Acceleratie naar 100 km/u doet de 991 Carrera S net als zijn voorganger in 4,5 seconden en de topsnelheid wordt bereikt bij 300 km/u. Met de launchcontrol moet nog wel een halve seconde van de sprinttijd kunnen worden afgesnoept.

De nieuwe 991 staat medio september in Frankfurt op de IAA en zal niet veel langer daarna bij de dealers arriveren. (via: teamspeed)



41 reacties

Lijkt me dat die motor in een boxter s beter tot zijn recht komt, het is tenslotte een lichtere auto.
Alleen 1 vraag, hoe bedien je een 7 bak dan? Immers tot 6 versnellingen is het naar boven/onder en eventueel links/rechts.

Krijg je dan een zelfde soort weerstand als bij BMW voor de achteruit maar dan aan de rechterkant of zo?
@elrey85: BUMP
Dat is toch net hetzelfde als een 5-bak (R onderaan) maar met een ‘kolom’ extra ||||
Ik ben benieuwd hoe het schakelpatroon van zo’n 7-versnellingshandbak er uit komt te zien dan. 4 ‘slots’ boven en 4 beneden? 7e versnelling rechtsboven, boven de achteruit? Of ik weet niet waar de achteruit van een Porsche nu zit? Linksboven of rechtsbeneden?
@andre:
Of het word de eerste productieauto met een sequentiele handbak…
@ramshoek:

Denk het niet, dat jankt als de tering.
@jack_abarth: janken komt dan weer door de rechte vertanding, op een straatauto geen last van…
@Alwood:

Oke, ik wist niet dat een sequentieële bak ook met schuine vertanding bestond.
@jack_abarth: weet eigenlijk niet of ze ook met schuine vertanding bestaan, wellicht voor bijv. Koenigsegg Agera (maar dan met automatische koppeling).
Rechte vertanding is simpelweg voor de racerij omdat het sterker is en je het meer op z’n donder kan geven, schakelen zonder koppelen etc…
@Alwood:

Motoren hebben altijd een sequentieële bak, weet jij toevallig of die recht of schuin getand zijn?
@jack_abarth: Ik dacht dat ze bij motorfietsen ook vaak schuine vertandingen hebben maar het blijkt sterk te verschillen. Volgens mij hebben de grote, rustiger, comfortabeler fietsen een schuine vertanding. Buikschuivers heel vaak een rechte vertanding. Als het goed is kan je het ook wel horen (zoemen).
@Alwood: De reden dat rechte vertanding toegepast wordt in de racerij is pure efficiëntie. rechte vertanding is namelijk iets beter dan schuine, je moet alleen de herrie (je hoort die doorgaans bij een normale auto in de achteruit) voor lief nemen. Bussen hebben ze ook wel eens, maar daar valt het niet zo op omdat de motor ook een bak geluid produceert.
@Seroo: sterkte telt minstens net zo zwaar mee. rechte tanden blijven onder veel meer geweld heel dan de stille kromme vertanding.
kan niet, werkt niet, ouder gerucht…

De boxers zijn absoluut flexibel genoeg om met 6 versnellingen toe te kunnen, met 4 versnellingen zouden ze nog super accelereren.

Een H-pook met 7-bak heeft een veel te groot patroon. Of je moet grote slagen maken of je zit er steeds naast omdat de versnellingen te dicht bij elkaar zitten.

Het enige voordeel wat een 7-bak geeft is ruimte voor een extra overdrive met bijbehorende brandstofbesparing op de snelweg.

Verder heeft een 7-handbak totaal geen markt. Op een paar uiterst vreemde porsche-snuiters na misschien. Geen raceauto zal ooit een 7-handbak gebruiken. Sportief is het evenmin om maar te blijven roeren met het pookje. Het is daarmee ook bijna niet te verkopen.

Mochten ze naar 7 versnellingen en een (nagenoeg) manuele bak gaan zijn er in mijn ogen 2 mogelijkheden.
– Een ‘ouderwets’ overdrive-knopje om de extra versnelling in te schakelen als uitbreiding op een lekkere (racy) 6-bak met lekker korte verzetten.
– Een handgeschakelde sequentiele bak. Zou super zijn als Porsche deze in haar productiemodellen stopt. In twee richtingen kunnen schakelen en toch koppelen. Lijkt me op andere modellen dan een GT3 echter moeilijk verkopen en zonder koppeling is de PDK ook al ‘ok’ en snel te schakelen.
@Alwood: Mee eens! Een relatief korte 6-bak met een overdrive: lijkt me een goed idee.
Maar: een sequentiele bak (met PDK) en dan koppelen aan een pook in het midden, nee, dat wordt me niet. Je verliest dan het enige voordeel van een schakel-bak: dat je zelf in de hand hebt met hoeveel toeren je de versnelling ‘in-koppelt’. Als je die automatisch stuurt zal er altijd een beveiliging inzitten; zal altijd fake blijven voelen; in dat geval zijn die flippers handiger.
Launch control op handbak is geen probleem. Mijn auto heeft het ook: bij de start zet je toeren vast op een bepaalde max. afhankelijk van wegdek etc. dan doe je koppeling dumpen. en auto regelt de spin van ongeveer 10%-20%. dan gaat schakellampje branden en moet je snel doorschakelen naar 2, 3, 4 en dan rij je 240.
Had de 911 GT2 trouwens niet al launch control icm handbak?
@MartijnGizmo: yups, launch assistant. werkt zelfde als ik beschreef. bij stilstand vol gas geven, motor blijft hangen op ingestelde toerental zodat je motor niet opblaast en dan zo snel mogelijk koppeling loslaten.
@hoxha: ik wou zeggen kan me nog voor de geest halen dat Top Gear dat heeft laten zien in een test. volgens mij idd met de GT2
Oke, dus het wordt geen, net als de 997 van de 996 was, ‘major” facelift van de 997! Mooi.
@RickB: goed gezien, rikkert!
Handbak met launchcontrol ? Ghi, tzou dan de eerste zijn, niet ? :-)
Ik denk dat de 7-traps handbak een automaat gaat worden die gewoon NIET automatisch schakelt.
Dus technisch gezien gewoon een PDK-bak, maar de software zo ingesteld dat hij niet vanzelf werkt.
@jack_abarth:

Aanvulling:
Vervolgens met pook op en neer schakelen, of flipperen.
Zoiets verwacht ik…
@jack_abarth: Ja.. eigenlijk het idee van de Audi S-tronic (DSG) bak. Als je die in Manual zet is die ook echt manual. Dus dan loopt ie netjes de rev-limiter in en blijft daar gewoon hangen.. tot je flippert ofcourse.
@Freewarefreak:

En “toevallig” allebei ook nog’s van VAG ;-)

Nu weet ik het zeker…
Trouwens… Elektronische handrem: FAAL!!! uberhaupt slechtste vernieuwing ooit in een auto…
@Alwood: De C4 Picasso’s hebben dat ook, had een klant die 2 zwarte strepen op zijn oprit heeft staan omdat de handrem niet losliet. Komt vaak voor trouwens bij dat model.
Ik had elders gelezen dat de extra wielbasis bedoeld was om de 911 hoger in de markt te zetten. Meer binnenruimte en zo. Ook de Cayman en Boxster worden groter.

Ik ben bang dat de nieuwe 911 vooral groter en comfortabeler gaat worden. Ik geloof niet dat ik dat vooruitgang zou vinden. Ben wel benieuwd hoe ze die 7 bak gaan doen. Sequentieel zou werk heel gaaf zijn.
Hmm, vind hem toch wel weer veel op de 993 gaan lijken, vooral de koplampen. Geef mij toch maar echt liever de classic 3.0 Porsches met dikke Duck en Whale tails!
De 997 GT2 had ookal launch control op de handbak, gewoon koppeling in, gas helemaal naar onder en koppeling laten schieten, dan vertrok die met minimale wheelspin.
10cm!!
Porsche gaat als eerste een handmatige 7 bak introduceren dus, nice! Vraag me trouwens af waarom ze de nieuwe 911 steeds nog camoufleren, een hindoe met staar haalt er nog een porsche uit :)
shit en weer gaan we verder op die 911,iets ander lijntje en klaar is die,maak eens een nieuw desgin!
Ben allang begonnen met aftellen en kijk echt uit naar de nieuwe 911. Van de spyshots kan ik aardig wat afleiden hoe de nieuwe Porscge eruit komt te zien.

Zal zoals gewoonlijk een schitterende bak worden iets langer en de 7 handbak is geweldig nieuws.

Kan niet wachten, komm maar op met de nieuwe Porsche 911 8)
@agera: Porscge=Porsche
Dit staat momenteel op auto car . co.uk,

The PDK double clutch auto has been sharpened up again but it is the manual that might be introduced that breaks new ground. In effect it is a manually controlled single clutch version of PDK which means, for the first time in any manual production car I can think of, seven forward speeds. In fact the first six ratios are identical to the auto, though a slightly shorter, more sporting top gear is fitted.

(weet niet of dit mag, zo niet mijn excuses)

De conventionele versnellingsbak is dus niet meer te vinden in de nieuwe 911. Ben benieuwd hoe het precies gaat werken (vast heel goed).

Hoe jammer het ook is, denk wel dat automaten en semi-automaten de toekomst zijn. met al die hybridetechniek en milieueisen is er geen ontkomen meer aan.
Interieur ziet er erg chique uit trouwens, mini Panamera! :P
De 991 met groot zonnedak ben benieuwd of er dan nog een targa van gaat komen.
Launchcontrol op een handbak? Als dat waar is dan zou dat ideaal voor mij zijn! Alleen ik ben bang dat deze Porsche er weer hetzelfde uit gaat zien als al zijn voorgangers… Waardoor hij instant-saai is. En een elektronische handrem? Dan tel je écht niet meer mee!
Je vraagt je nu meteen af hoe je launchcontrol moet voorstellen op een handgeschakeld model. Dan verkeer je in goed gezelschap, want dat vraag ik me ook af…..

Nou het lijkt me op zich heel simpel.
Je vervangt het op je rem drukken met op je koppeling drukken.
gas vol in, computer regelt het ideale toerental, je laat de koppeling in 1 keer los en presto!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).