BMW 5 Serie nu met vierpitter turbo, 5GT met M-pakket

Auteur: , 40 Reacties

Niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen! Een beetje de ramptoerist uithangen terwijl BMW de volgende zescilinder (528i) inlevert voor een 4-plus-turbo en nog een laatste stukje plastic op de 5GT plakt doen we natuurlijk niet. Dit ongeluk laten we gewoon voor wat het is.

Nieuws wat je liever niet had gehad? Wellicht. In haar enorme TwinPower orgie heeft BMW nu de knoop doorgehakt om de viercilinders in de 5-serie touring en sedan te hangen. Niet alleen in de aller goedkoopste instap 520i maar ook in de snellere ‘midrange’ 528i. Hoewel je er nog steeds goed voor mag betalen is het premium er daarmee natuurlijk wel af. Beiden krijgen de 2.0 TwinPower viercilinder.

In de 5-serie stopt BMW dus net als bij de Z4 2 versies van de viercilinder turbo:

  • BMW 520i, touring en sedan, met 184pk (270Nm bij 1250tpm). Goed voor een 0-100km/u sprint van 7,9 seconden en een topsnelheid van 227km/u. Kleine variaties in specificatie voor de touring en automaat daargelaten. Verbruik handbak: 6,8 liter/100km, automaat 6,4 liter/100km.
  • BMW 528i, touring en sedan, met 245pk (350Nm bij 1250tpm). Deze krijgt een 0-100km/u sprinttijd van 6,2 seconden en een top van 250km/u. Verbruik handbak: 6,8 liter/100km, automaat 6,4 liter/100km.

Hiermee is er nog een handjevol echte BMW’s te krijgen. Waarschijnlijk hebben de modellen niet lang meer. BMW’s Z4 sDrive23i, 130i, 325i en 330i hebben nog een echte ongeblazen zescilinder. Met toffe gasrespons en magistraal geluid. Dat laatste vooral als je het uitlaattraject licht wijzigt. Niet het koppel van een turbo-blok, wel bruut en ongedempt doortrekken.

Mocht het motorgeluid en rijgevoel je allemaal niet zo veel kunnen schelen dan kan je ook nog voor de BMW 5GT kiezen. Nu voorzien van extrahip spoilerpakket. Niet sierlijk, wel heel ‘handig’. Een fijne hoge instap, beter overzicht op de weg en te bestellen met genoeg hulpmiddelen om een blinde te laten rijden. Want op de weg letten doe je natuurlijk niet meer als de auto er niet toe uitnodigt. Gewoon een manier van jezelf verplaatsen, net als de trein.

Deze ubersaaie trein-categorie auto’s krijgt er ook nog een BMW 520d bij. Eveneens een viercilinder, turbodiesel, met een verbruik van slechts 4,5 liter op 100km en een CO2-uitstoot van 119 gram/km. Schijnt met accelereren zelfs niet onder te doen voor de 520i.

Interieur BMW 5GT M Sport



40 reacties

die achterkant is echt lelijk man , holy crap
Wat een verschrikkelijk lelijk hok blijft die 5 GT toch!!!

Je moet wel op je achterhoofd zijn gevallen om voor zo veel geld zoiets lelijks te kopen…
Wat een kutartikel. Had de schrijver hiervan liever geen vooruitgang? Hij kijkt zeker liever tegen de reet van een paard aan, met die lekkere strontgeur en dat fijne geklak van de hoeven terwijl het beest de kar voorttrekt.

Turboblokken zijn beter dan atmosferische op werkelijk ieder gebied.
@elrey85:
Wat een onzin kraam jij uit zeg..
turboblokken zijn beter dan atmosferische op werkelijk ieder gebied? Ben JIJ op je achterhoofd gevallen? verklaar je nader…
@baap:
Meer vermogen, minder verbruik, soepeler, veel koppel bij weinig toeren, geluid beter met dank aan de turbo, lichter en kleiner bij eenzelfde vermogen of veel krachtiger bij een gelijk formaat/gewicht.
@elrey85:

-Geluid beter met dank aan de turbo?? uguhm..eerder gedempt lijkt me..
-veel minder toeren als bij een atmosferische motor..
-geen evenredige koppelkromme..
-turbolag

Doe mij maar een atmosferisch blok!!
@baap:
-Ken je dat typische wastegate-gesis? Dat bedoel ik met turbo geluid. Vind ik beduidend mooier dan dat gerasp van een atmosferische motor.
– Minder toeren, daardoor kun je ‘m lekker lui en toch retesnel berijden. Vind ik alleen maar voordeel.
– Juist die extra duw is schitterend, bovendien is dat bij moderne turboblokken bijna niet meer waar.
– Niet meer bij moderne blokken, en bij de oudjes vind ik dat juist de charme van die blokken.
@elrey85:
dat typische wastegate geluid is niet te horen bij ELK turboblok..

maar goed smaken verschillen uiteraard, geef mij maar het gejank van een hoogtoerig atmosferisch blok dan het gepuf en geram van een turboblok…MAAR daarentegen zijn er ook auto’s met turboblokken die wel geniaal klinken!!! zoals de 5-in-lijn motoren van audi uit vroegere jaren…
http://youtu.be/FyU8b1oT8Go
@elrey85: heb je OOIT al met een 6 in lijn gereden ? Dan zou je deze statement echt niet maken.
@elrey85: Kun je toch niet menen. Ik dacht dat er alleen autoliefhebbers op autoblog zaten? Een atmosferische zes in lijn vervangen door een geblazen vierpitter is gewoon heiligschennis. Normverbruik is je reinste bedrog. Het vloeiende en spontane gevoel krijg je nooit bij een turbomotor! Ik hoop dat ik mij nog een mooie tweedehandse kan vinden. Kocht zelf een audi s3 sportback wegens de lage wegenbelasting (belgie) en beklaag mij die turbomotor elke dag. Leve atmosferische blokken!
Een lelijke auto voor lelijke ouwe mannen.
Hoewel ik ook veel lelijke ouwe mannen in mooie Bimmers zie rijden, zonde.
Goede zet van bmw. Hopen op meer verkopen. Let er wel op dat je niemand met typeaanduiding ziet rijden als ze een 520i hebben :P Ik vind die specificaties van die 528i helemaal niet slecht.. ben eerder verbaasd.
@bmwmaaktrijdengeweldig:

Laten we hopen dat de 520i weer een ovale pijp krijgt zoals die corporate lease van de laatste e90. Dan kunnen ze hun “schrale” vierpitter niet verbergen;)

ON: dit heeft onze dealer helaas al voorspeld. Is al een tijdje bekend. Wel doodzonde dat ze de atmosferische 6inlijn gaan vervangen.
Heel leuk al dat zuinige rijden, maar beter laten ze dat aan de toyotas van deze wereld over.

What’s next? Het verwijderen van de hofmeister kink..
@harrald: Nee, voorwiel aandrijving ;)
-edit: nutteloze bijdrage-
Ben ik een conservatief persoon als ik zeg dat ik niets van die nieuwe vierpitters moet hebben, puur omdat ze er voor zorgen dat de heerlijke zespitters er uit gaan? Afgelopen zaterdag nog een stuk ik een 330i (E46) gereden, alleen al voor het zalige geluid en de mooie loop wil ik een zes-in-lijn onder de kap!
Super! Alleen erg duur, ik vind hem mooi.
1-cylinder, daar is het mee begonnen… prima dit.
Lelijke GT, wat is er mis met een Touring? Die paar cm die je lager zit? Damn!
@elrey85

Scheer je weg man met je Turboblokken zijn beter. Doe normaal man!
Tuurlijk, een 335i is erg leuk, en natuurlijk maakt BMW er elke keer wat moois van. Maar je kan niet ontkennen dat de normale, oorspronkelijke 6-in-lijn blokken die niet aan de beademing liggen gewoon veel beter klinken en lekkerder rijden. Geen dipjes, geen stoot koppel als de Turbo mee komt fluiten enz.

Ontopic : 5-serie GT blijft echt hondslelijk gewoon. En jammer dat BMW nu zelfs 4-cilinders in de vijf gaat leggen. Maarja emissie wetten he..
Dit is toch gewoon een bejaarde ding? Lijkt wel een sangyoung of hoe je het ook schrijven mag. Freude am fahren was het toch?
een 528i 4 pitter die in 6.2 naar de 100kmh gaat man daar had je 14 jaar geleden een dikke 540i voor nodig die
1 op 6 liep
5 serie gt is spuug, maar dan ook spuug lelijk

Ot:
Net zoals de x3 en de nieuwe 1 serie, geen BMW logo waardig.
@ the dgm: je vergeet de x1,bmw heeft aardig wat lelijke gedrochten op dit moment
Ik vind de 5Gt met dat M-pakket er best nog goed uitzien hoor….
Ik zie nog ruimte voor een 523. Zelfde blok maar dan 210 pk. Meer vermogen voor de klant. BMW kan 4 mille extra marge schrijven. Iedereen gelukkig (…).
“Een echte BMW heeft een zescilinder”, wat een kletspraat extraordinaire. Vergis je niet want ook ik kan blij worden van zo’n zescilinder lijnmotor, maar de voorloper van de 3-serie (de 1602/1802/2002) heeft het altijd zonder gedaan, en ga me niet vertellen dat een 2002tii ‘geen echte BMW’ is. En hoe je het ook wendt of keert, ondanks dat de zescilinder nu nog iets beter vertegenwoordigd is in het gamma dan straks, kiest ook nu het gros van de kopers voor viercilinders, al dan niet op diesel. C’est la vie. Pak maar in voor mij zo’n 520i met foutomaat!
Een echte BMW heeft een zes cillinder in het vooronder ja! Als ik een geblazen vier pitter wil hebben koop ik wel een Opel.
Een zes-in-lijn blijft natuurlijk super, maar dit: “BMW 528i, 245pk, 350Nm bij 1250tpm” kun je toch niet echt behelpen noemen. Bovendien BMW kennende (en dat hebben ze zelf ook al bevestigd i.v.m. de vooroordelen) zal ook deze een ultra fijne laufcultur hebben.
@Freewarefreak: Laufkultur, superwoord zeg was ik vergeten. En deze dan: Überholungsprestige
ik rijd zelf een oude 523i en vind die zescylinder errrug lekker rijden. daarentegen is die motor naar moderne maatstaven een fossiel dat veel te veel andere fossiele stoffen wegslurpt.170 pk/245nm bij 2,5l inhoud en gem.verbruik 11/100. doet mij eerder denken aan die oude amerikanen.
Een 4 cilinder turbo in zo’n lomp grote auto? Nee dankje… Kan ik niet mee aan komen op feestjes!
@Cantago: Stel je niet aan. Ik rijd met amechtige viercilinder Renooit-stoterstangenmotortjes en ben altijd op feestjes aangekomen ^^
@nielsvanderweiden: Whehe.. ja Cantago Imago.. who cares.. ;)
@nielsvanderweiden: en zat die motor ook in een auto waar je zo’n enorm bedrag voor neertelt? En die net zo groot is? En toch een beetje als luxe-status-model-auto bedoeld is? Begrijp me niet verkeerd, in de meeste auto’s is een 4-cilinder meer dan perfect! Ook op feestjes!
@nielsvanderweiden: ow wacht… aangekomen op feestjes… haha, lol:P Ik zag hem niet!
ik rijd zelf een oude 523i en vind die zescylinder errrug lekker rijden. daarentegen is die motor naar moderne maatstaven een fossiel dat veel te veel andere fossiele stoffen wegslurpt.170 pk/245nm bij 2,5l inhoud en gem.verbruik 11/100. doet mij eerder denken aan die oude amerikanen.
Hele knappe specs voor de 528! En ja, de 6 in lijn is fantastisch maar ook BMW ontkomt er niet aan. Ik kan me wel ergeren aan het “nu is het geen echte BMW meer” gelul. Zou betekenen dat er ook geen Porsches meer zijn. De 911 was de enige echte en sinds die niet meer luchtgekoeld zijn zijn er geen echte meer…. Kunnen we straks weer zeggen dat vroeger alles beter was.
Ik rij al jaaaaaaaren 4cil turbo…

Doe mij maar een 528i, hoewel ik het geluid van de 6-in-lijn heerlijk vind, telt op het einde van de dag enkel hoever ik met één tank geraak, hoe snel ik door de bocht kan en hoe rap ik van 0 naar de toegestane snelheid geraak.

Zo’n 8 traps automaat lust ik ook wel als hij snel schakelt en ook op de motor kan remmen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).