Zeswielige Covini C6 te zien op Goodwood

Auteur: , 38 Reacties

Naast een driedeurs Astra, gepeperde 5-Serie en een sjonnie-Honda is er ook écht bijzonder spul te zien op het Goodwood Festival of Speed. Alhoewel, bijzonder, deze zeswieler kennen we al sinds 2005. Blijkbaar is de auto nog steeds niet dood, maar van een productiemodel is ook nog steeds geen sprake.

Nee, je kijkt niet dubbel en het staat er echt: zes wielen, drie assen en 440 pk. Uiteraard wordt dit vermogen naar de achterwielen gestuurd, en zijn alle vier (4!) de voorwielen ‘draaibaar’. Volgens Covini staat het toepassen van zes wielen garant voor meer grip en minder last van aquaplaning. En je kan nog eens doorrijden met een lekke band, als je het ons vraagt. De topsnelheid is 300 km/h en de tweezitter schijnt niet meer dan 1.150 kg te wegen.

De laatste keer dat we hier iets van hoorden was drie jaar geleden. Toen werd meer bekend over de productieplannen en besloot het Italiaanse bedrijf er een hard-top van te maken. In de tussentijd was het aardig stil, en nu duiken ze weer op bij het FoS in Groot Brittannië. Hebben ze soms weer productieplannen? Is er al een koper gevonden? (bron: GTspirit)



38 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Je hebt toch juist eerder aquaplaning? Meer oppervlak = minder druk per cm/2?
Waar maak ik de denkfout?
@Pallas: Er zijn ook nog andere factoren zoals aantal wielen met aquaplanning en handelbaarheid bij aquaplanning, maar of die opwegen ?
@Pallas:
De voorste as zal inderdaad niet geholpen zijn. Maar zal wel water afvoeren. Zo is de kans op aquaplanning kleiner bij de 2e as, zeker omdat deze er vlak achter zit.
Nou nou, het is wel ‘Italiaanse-purtser-dag’ vandaag zeg, na het bericht over het allombekende klusproject Fornasari, nu nieuws over Covini. Het enjige probleem is dat het ontwerp inmiddels een jaar of 6-7 oud is, en dat is te zien. Wat niet veranderd is, is de kansloosheid van dit project. Dus Covini, tot over 3 jaar dan maar weer, dan is het misschien iets voor een klassieker festival.
Wat een LELIJK ding 4wielen aan de voorkant
Waar zijn ze mee bezig!!
Ik vind hem gaaf! Andere velgjes, mini achterlichten er af en gaan!
@ Pallas, minder druk is waar maar wel twee keer zo veel oppervlakte voordat je grip verliest. Dus als 1 wiel grip verlies heb je 25% minder grip ipv 50% (over voortrein gesproken dan)
@911GT2:Klinkt aannemelijk, maar ben er nog niet helemaal uit. Zat een keer in een GolfII met brede sloffen, in de stromende regen was er amper mee te rijden, terwijl een standaard AXje onder de zelfde omstandigheden wel bestuurbaar bleef.
@911GT2: Ik kan me vergissen maar ik denk dat we grip als wrijving moeten zien, wat onafhankelijk is van de grootte van het contactoppervlak maar wel afhankelijk is van de massa. Echter ga je de wrijving tijdens een slippartij wel kunnen overdragen aan een ander wiel.
@cdp1193: Klopt, maar als die massa over een groter oppervlak verspreid wordt, is er dus relatief minder massa per oppervlak (druk). Gevolg is minder wrijving.
@wimmm: Laat maar ik praat poep… Je hebt eerder meer wrijving door meer contactoppervlak met de weg.
Aqua planing is eerder dat je niet meer op de weg rijdt maar op het water(wat dus minder wrijving geeft dan asfalt). Met een smaller wiel(meer druk) snijdt je ahw makkelijker door het water heen, dan met een groter contact oppervlak.
Zo kun je ook profileren. Maak een zeswielig voertuig en noem het een Supercar. Kill it with fire!!! :evil:
@AutomotiveDesigner: je haalt me de woorden uit de mond.
Leluk
Hoeveel autos hebben er nu al de naam C6?
@phantom95: vier.
@Pallas: Citroën, Covini, Corvette, en …?

Welke mis ik nog? En begint die ook met ‘C’? :P
@Esprit_de_Flandre: de originele C6 van Citroen uit de jaren dertig, beetje flauw ik geef het toe.
@Pallas: @lincoln: http://img34.imageshack.us/img34/3898/s0006c.jpgRandom foto. Het hobbelpaard (bollen moeten nodig gevuld) is thuis!
@Citrofiel: Faal. Ik wilde een linkje plaatsen, niet de foto. Het is een lange dag geweest…
@Citrofiel:
gefeliciteerd vriend ..

een geweldige basis om helemaal beter dan nieuw te maken ..
tuurlijk piept en kraakt ie aan alle kanten ..
en denk je bij elk geluidje dat ie in elkaar zakt ..

first things first .. alle vloeistoffen en filters vervangen ..
alle scharnierpunten nalopen met grease ..
alles schoonmaken schoonmaken en nog eens schoonmaken ..
kost geen donder bij die dingen ..

WD40 is (vanaf nu) je vriend ..
@Citrofiel:

o,ja .. wie gaat er nou een auto op nummer 13 kopen ..
killer story dude .. thanks for sharing ..
@Citrofiel: Ga in mijn pauze je verhaal even goed lezen. Ben ieder geval erg blij voor je en ook een beetje jaloers… Ik moet het vooralsnog doen met geleende Saxo.
@Citrofiel:

ben zo blij voor je dat het hele plaatje klopt ..
dat er geen verborgen gebreken zijn ..
die veerbollen komen er toch een wel keer aan .. dat weet je van te voren ..

je eerste brikkie jongen ..
doe jezelf een plezier .. en verkoop em NOOIT ..
@lincoln: Ach, wat details nog. Kwam er vanmiddag achter dat de pomp van de achterruitspoeier waarschijnlijk kapot is. Maar goed, alsof je die vaak gebruikt. ;) En nog wat lampjes in het dashboard. Dat wordt wel een rottig klusje denk ik, met het loshalen van dat oude breekbare plastic, maar goed.
En die bollen zijn inderdaad geen probleem. Het voordeel is nu dat ik straks nieuwe bollen heb en de vering dus op zijn opperbest is. Maar eerst morgen hobbelend naar de rdw.

Mijn vader heeft ook nog één van zijn eerste auto’s (Fiat 500C, zijn eerste was een 500A maar die was te slecht en daarna drie 500C’s) en ik weet dat het leuk is. Ik ben inderdaad niet van plan hem weg te doen!
@Citrofiel:

zekering/los contact .. koop zo,n volt metertje ..
zo 1tje met 2 lampjes .. een + en een – lampje ..
weet je in no time wat er aan de hand is ..

dashboard lampjes is takkewerk .. maar onthoud dat alles ook ooit een keer in elkaar is gezet ..
moet te doen zijn zonder je stuurcolom te ontmantelen ..

ik voel je urge to make it better then new .. succes boef ..
@lincoln: De pomp ratelt vreselijk en er gebeurt niets.
Er zal vast veel makkelijk te doen zijn, hij staat nu naast mijn vaders garage dus gereedschap heb ik wel, maar mijn vader is nog drie weken met vakantie en ik vind het toch wel handig toezicht te hebben van iemand met meer verstand van dit soort zaken.
@Citrofiel:
welke studie deed je ook alweer ??
@lincoln: :lol: Goeie. Een beetje werktuigbouwkundige gaat zelf aan de slag. ;)

RDW en douane stelden niets voor, dat komt goed. Nu ga ik maar eens een weekje naar Z-Frankrijk, dus verwacht even radiostilte van mijn kant.
He shit, hij bestaat nog…
dit ding is egt zo lelijk als een geit !
Origineel…
Nou, als je dan met 250 een bocht wilt nemen slippen de voorwielen toch omdat ze dan ongelijk sturen ofzoiets? Dan zouden toch alleen de voor, en achterwielen moeten draaien als een Kraan.
Thanks to an agreement of joint venture between Covini Engineering and PMI SpA, C6W has entered in a small production with the brand PMI COVINI.
Och, de Tyrell P34 was ook zo’n gedrocht met weinig succes (1 GP-overwinning in twee seizoenen): http://www.escala-18.com/images/modelos/True%20Scale%20Tyrrel%20P34%20Scheckter%204.jpg
@RobTWo:

Wat je weinig succes noemt, er zijn zat F1 teams die hun eerste GP nog moeten winnen.
Als je dat dan doet met een zeswielig gedrocht, dan zeg ik: Job well done.
Werkt dat een beetje? 2 voorwielen? Kan me wel voorstellen dat je er iets harder mee door de bocht kunt omdat je 2x zo veel grip hebt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).