Goodwood dawn of the V12: FF, Aventador, Huayra

Auteur: , 60 Reacties

Langzaam maar zeker naderen we het punt waarbij grote motoren op de rode lijst komen te staan. Met uitsterven bedreigd. Een paar supercarfabrikanten maken nog twaalfcilinders, op het Goodwood Festival of Speed reden de 3 nieuwste even voorbij.

Vier cilinders en een bescheiden inhoud, dat is het gebod. Geen probleem als je daar een turbo op wil zetten, dat is goed voor het rendement.

Ferrari, Lamborghini en Pagani kunnen daar niet zo veel mee, acht is eigenlijk het minimum. Het bestaan van de merken draait om veel geluid, een onafgebroken versnelling en bijbehorend astronomisch brandstofverbruik. Want hoe meer euro ongelood je in een kleine ruimte stopt, des te beter het klinkt. Reden genoeg voor de Italiaanse merken om anno 2010 met een spiksplinternieuw veelcilinder te komen.

Een 6,3 660pk/683Nm V12 voor de Ferrari FF. De Lamborghini Aventador haalt 700pk en 690Nm uit een 6,5 V12. Pagani doet het even helemaal anders. Met 6 liter rond maar met twee turbo’s is de Pagani Huayra goed voor 700pk en 1000Nm.

De Pagani Huayra is wel de enige in het trio met achterwielaandrijving. Ondanks de 1000 koppels is de Aventador echter een mierenzucht eerder bij de 100km/u. Het USP van de Ferrari is natuurlijk de grenzeloze ruimte voor een hond. Hoe dit allemaal terugkomt in het geluid? Oordeel zelf.



60 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
He een Z3m roadster
Stuk voor stuk mooie geluiden. Die Pagani is alleen zo lelijk als de nacht: bleh!
De Ferrari vind ik mooi omdat ie anders is, prachtzet van Ferrari om die te maken.
@raphael: dat vind ik nou ook, alleen omdat ie vierzits is vind ik em al cool.
@raphael: FF F#king Fet ;)
Geluid van de Ferrari is echt het lekkerst!!!
@baap: Geluid van Lamborghini is het beste
@audirs6ravant: nope… :)
Die pagani is echt zo lelijk en hij laat scheten bij het schakelen, echt een misser waar de zonda oh zo goed was!
Is en nu niemand bij pagani die achter zijn oren loopt te krabben van. Hmm die zonda klonk geweldig maar die huarya klinkt als een stofzuiger met rommel
Is zijn ventilator.
@Kvgorp: dat zelfde idee had ik ook. leek wel een fartmachine.
Ik hoor de Pagani amper, beetje jammer. Wat is die Aventador toch gaaf zeg :-)
ik mis toch het gejank van de Lamborghini, maar alsnog kies ik em wel
1x Aventador aub!
Die avantador is echt de beste, maar die huayra klint echt niet.
Die Aventador is toch wel een hele toffe wagen!
En wat een geluid!
ik vind het drie supermormels! staat veel mooier spul imo in die paddocks!
de 12 cilinder op uitsterven ??

toch raar dat er dan nog mensen zijn die denken dat er anno nu meer van die onrendabele troep gemaakt wordt dan ooit !!
de spiegels van die pagani..afzichtelijk gewoon…
@hjhj: ja erg lelijk. Het doet mij denken aan bladeren. Of van die gele dingen in koeien oren
Zo zie je maar weer dat voor sportwagens atmosferische motoren toch het lekkerst zijn. Die Pagani Huayra is de enige met turbo’s… en die klinkt dan ook voor geen meter. Turbo’s gaan altijd ten koste van het geluid (en karakter en beleving) van een auto…
En volgens mij is dat in dit segment auto’s best belangrijk…
@F355GTB: het geluid van turbo druk in de auto is anders te mooi imo
@kjeld: No it isn’t.
@F355GTB: ben ik het niet helemaal mee eens, want een F40 (V8 met 2 turbo’s) klinkt wel degelijk!. Heeft meer te maken dat de geluidsnormen tegenwoordig zoveel scherper zijn, met name in Amerika waar de Pagani ook verkocht gaat worden. Daarom klinkt deze voor geen meter!
Die pagani valt echt vies tegen, terwijl de zonda nog een droomauto was!
Mooie opnames van het festival…de M5 zou daar toch ook worden getoond / bereden ?
Ik vind de Huayra niet eens echt lelijk zo eigenlijk, maar het geluid is toch een erg groot deel van de beleving vind ik. Erg jammer dat dat ding gewoon écht niet als een supercar klinkt!
De Aventador doet het gewoon goed: ziet eruit als een supercar, klinkt als een supercar, gaat als een supercar.
volgende keer de volgorde van de filmpjes andersom!
eerst die stofzuiger en dan dat heerlijke geluid van die ferrari!
Jammer maar alle drie niet! Ik sluit me echt aan bij de anderen die het al zeiden. Zonda was en is nog steeds lekkerder dan de Huayra.

Daarom heb ik een zwak voor Porsche, zei ontwikkelen steeds nieuwe techniek, meer vermogen en koppel in extremere modellen (zoals GT2 RS en GT3 RS), maar het design blijft behouden en verandert haast niet wat ik schitterend vind.
Dat hadden ze bij Pagani ook moeten doen, de Zonda behouden, op den duur een facelift niet te veel rommelen en niet radicaal veranderen en het fantische geluid van de Zonda bewaken.

Het geluid van de Huayra is echt ondermaats.
@agera: eeehm het geluid van porsche is dan ver onder de maat, daar komt nog een 2.0tdi bovenuit!
Ik vind het alle 3 lelijke auto’s. Doe mij dan maar een 599 GTO, een LP670-SV en een Cinque Roadster als ik moet kiezen voor deze 3 merken.
Waarom schakelt die malloot in de aventador nou? Dat is echt nergens voor nodig op dat laatste stukje onder de brug waardoor hij ons het genot van 8000 jankende toeren ontneemt! Hij gaat toch 2 meter verder vol op de rem… Beetje jammer
Huayra doet zijn naam eer aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Huayra-tata
Ik vind ze alle 3 tegen vallen!
De ferrari is nog redelijk te doen, maar de aventdador…
De voorkant + zijkant zijn super, maar de achterkant is zo’n aanfluiting.. belachelijk.
De Pagani is juist andersom, de achterkant vind ik mooi, maar de voorkant is lelijk.. daarnaast klinkt de Ferrari als enige nog goed. Aventador is niet het gejankt wat we willen en de pagani is een stofzuiger.
Doe dan maar.. geen een, ik ga wel voor een agera!

PS: Is het jullie opgevallen dat de pagani bij het remmen de vleugels niet goed gelijk omhoog gaan? Rechts staat veel hoger van links.. Fout of zal het zo horen? ik denk fout
http://rawautos.com/wp-content/uploads/2011/01/BMW-Z3-M-Coupe-002.jpg

Kijk een Ferrari FF.

Schande dat er zo’n Ferrari komt.
@barryb: zeik niet man. De FF is een prachtwagen en helemaal van deze tijd. Sluit ook volledig naadloos aan bij z’n doelgroep. Lamborghini-liefhebber of niet, I’ll have the FF. En de 458 is ook al zo’n pareltje. Ferrari is goed bezig, heel goed zelfs.
@kingdecay: Ferrari FF is een schande voor het merk. De 458 is net zo lelijk, ook al begin ik daar steeds meer aan te wennen. De achterkant van de 458 met al dat plastic .. verschrikkelijk.

Het is duidelijk dat jij niet erg hoge eisen stelt. Next een Ferrari SUV toch? ;)
@barryb: Een SUV? Daar ben ik nog steeds niet helemaal uit emotioneel gezien, al neig ik eerder naar een “ok”. Economisch en toekomstgericht gezien is het the way to go natuurlijk. Kijk, Ferrari is een autobouwer. Een SUV is ook een auto, hoe je ’t ook bekijkt. Als Ferrari erin slaagt om er voldoende “Ferrari” in te verwerken waardoor hun SUV zich onderscheidt van de rest zoals hun andere producten dat doen dan zie ik op zich niet in waarom niet.
@barryb: en ik denk dat ik toch wel iets hogere eisen stel dan jij. Maar laten we het bij auto’s houden ;)
@barryb: Schande voor het merk. Ken je het merk en de geschiedenig eigenlijk wel? dit is niet de eerste keer dat ze zoiets maken. past helemaal in hun traditie en wat klinkt dat geweldig!
@barryb: wat een schande he…die duitsers hebben natuurlijk ook de shooting break uitgevonden. En de 458 draait ook geen rondjes om de duitse hokken en de concurrentie van de FF??? Ohh wacht, die is er niet….
@barryb: weet je, in verschillende discussies komt telkens naar voren dat de Aventador en Lamborghini’s in’t algemeen, een showwagen is. Iets waar je ’s zondags een uurtje mee op je plaatselijke PC Hooft gaat paraderen en ’s avonds aan de disco pussy gaat scoren. De FF daarentegen is voor heel snel, uiterst comfortabel en toch ietwat discreet op virtueel eender welke bestemming toe te komen.

Dat je lievere het ene dan het andere hebt is allemaal goed en wel, maar een wagen dom afzeiken zonder het echte doel van die wagen voor ogen te houden is eh ja, dom dus. De FF is in de eerste plaats functioneel vormgegeven, en dat hebben ze daar in Maranello mooi voor elkaar gekregen. Ondanks het onconventionele design zijn ze er nl. toch in geslaagd zeer uitgesproken Ferrari-kenmerken in het ongebruikelijke design te verwerken zonder daarbij te overdrijven of de algehele proporties van de auto te verkrachten.

Laten we eerlijk zijn, een schreeuwerige supercar bedenken kunnen we allemaal, als kind deed ik iig niet veel anders. Maar het aangename aan het nuttige koppelen en daarbij ook nog ‘ns één van ’s werelds meest legendarische heritages hommeren en respecteren is een staaltje vakwerk van de bovenste plank.
@kingdecay: Doe je reacties ff wat korter a.u.b., had nu al moeite om door je stof heen te komen. Waarom? Omdat het me niet echt kan interesseren wat je te zeggen hebt. Voeg ik ff toe voordat dat je WEER opmerkelijk conclusies verzint. Weer vraag je? Ja weer .. zie hier:

” Dat je lievere het ene dan het andere hebt is allemaal goed en wel, maar een wagen dom afzeiken zonder het echte doel van die wagen voor ogen te houden is eh ja, dom dus. ”

Waar hou ik het doel niet voor ogen? Omdat ik het niet genoemd heb? Ik ben TEGEN het doel van de wagen. Het is GEEN Ferrari. Omdat de Ferrari nieuwe markten aanboort dan is de auto automatisch goed? Omdat de sales potentieel goed kunnen zijn maakt de auto goed/mooi? Daarnaast is het ook gewoon een lelijke auto. Maar ik denk dat jij de BWM Z3 Coupe ook mooi vond?

Voor MIJ betekend Ferrari wat anders dan wat de FF is. Wat? Kan me niet echt motiveren om dat allemaal te typen en weer een reactie te krijgen van hier tot Tokio .. die me toch al vrij weinig kan interesseren. Dus ik laat het hierbij. Gegroet. :roll:
@barryb: je hebt gelijk, m’n excuses, foute interpretatie van je reactie van mijn kant. Maar ja, ik vind de Z3M ook mooi ja :) Omwille van het “anders zijn” aspect. En z’n gemene smoel helpt ook wel.
@kingdecay: Freewarefreak heeft gelijk. Persoonlijke smaak is waar het omdraait.

Net als de 458 heb ik de Z3 coupe een gedrocht gevonden. Lets agree to disagree ;)
@kingdecay: Prachtig zoals je het verwoort. Respect! En waar!

Toch blijf ik hem ook lelijk vinden. Uiterlijk, emotie, gevoel, dat blijft altijd een kwestie van persoonlijke smaak. Dat zijn discussies die je samen nooit kunt winnen. Dat verzand altijd in onderling elkaars mening opdringen.

Er zullen vele elementen voldoen aan de Ferrari gedachte, absoluut. Maar een echte Italiaanse schoonheid zoals Pininfarina die vroeger uit de pen liet vloeien heb je toch al lang niet meer gezien. En kijk daar heb je er weer één.. een persoonlijke mening. ;)
Ik ben geen sound-fetisjist, maar de Huayra is idd. wel een zware teleurstelling als je ’t filmpje beoordeelt. Maar je moet ook niet altijd op die filmpjes vertrouwen, ik heb zelf al enkele keren gehad dat een auto IRL stukken beter klonk dan ik had verwacht. De AM V12 bv., in veel filmpjes vind ik die motor enorm tam klinken, maar als je erin zit en je trekt het ding open dan klinkt dat toch echt wel ff anders. Ik geef de Pagani het voordeel van de twijfel iig.
“..om anno 2010 met een spiksplinternieuw veelcilinder..”

Moest dit toch echt even twee keer lezen.. “huh !?! een viercilinder?” ;)
Die Ferrari is zo vet! Als je die auto koopt ben je gewoon klaar, hoef je nooit meer een andere te kopen. Dat ding heeft alles wat je nodig hebt.
@robskilov: ja totdat ie op de snelweg in de fik vliegt, daar zijn ferraris het beste in, het voordeel is wel dat het hoopje as mooier is dan wat het ervoor was.
@audirs6ravant: weet je waar ze ook het beste in zijn?? In 16 F1 titels…en jouw audi ding nou? Je bekerhouder zit op de juiste plaats en ze winnen Le Mans…en nu??
@ kingdecay; Heb je gelijk in wat betreft de functionaliteit van die ff, maar die nieuwe ferrari’s gaan hard achteruit wat betreft design.

De f355,f40,f50,550 maranello,enzo etc waren gewoon prachtwagens…
@phantom: Hoe kan je nou vooruit gaan in design als je achteruit blijft kijken? Dan krijg je zo’n Volkswagen verhaal.
De 250 SWB was ook een prachtwagen, en ik weet zeker dat je over 15 het zelfde zegt over de 458.
De Huayra klinkt inderdaad behoorlijk tam, ook al komt dat voor het grootste gedeelte door die turbo, ik denk ook dat het voor een deel door de uitlaat komt. Er zijn genoeg auto’s met turbos die wel heerlijk klinken, dus ik geef hem nog even het voordeel van de twijfel tot ik hem met een ander uitlaatsysteem heb gehoord.
Ferrari FF, bah. Ik vind hem lelijk omdat het gewoon een simpel designtje is. Door naar achter getekend en dan laten ophouden. De 458 is nog wel te onderscheiden.
gelukkig is smaak iets heel persoonlijks…
jongens vergeet niet dat de Bugatti Veyron van buiten ook tamelijk tam klinkt. daar hoor je ook niemand over klagen. maar ik snap het wel, want de Zonda had een geweldig geluid en dan valt de Huyara wel erg tegen. dat klopt. het overall design is ook niet echt super mooi maar kijk eens naar het oog voor detail, dat is gewoonweg geweldig. dat overstijgt zelfs de Zonda! prachtig ambachtelijk gemaakt.
Heb het even gevraagd aan MrShmee150 zelf wat hij vond van de Pagani en dit was zijn antwoord:

I can’t really judge because we didn’t hear the Huayra heading into high revs
De FF klinkt geweldig, de Aventador klinkt nog veel beter! Alleen wat zacht… En in de lage toeren mag er ook wel wat meer geluid uit komen. De Huayra vind ik echt een zware teleurstelling! Waarom zo’n geluid? Waar is dat jankende dat zo kenmerkend is voor Italiaanse raspaarden? Waar is die V12 Zonda sound? Erg jammer… Doe mij maar de Aventador!
Lamborghini Aventador,wat een parel,wat een geluid, de Hurayra of hoe je het ook schrijft, ben nog niet gewend aan het design. En de ferrari,wat voor koeketrommel is dat, ferrari f(ucking) f(ugly). Lelijkste ferrari ooit. Plak er tenminste een kont achter,de voorkant is nog te doen.
Alle negatieve berichten over de huayra woden weggespoeld met de zonda 760 rs

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).