Peugeot is momenteel druk bezig met de opvolger van de 207, deze 208 zou over 9 maanden al op de markt moeten komen. Gelukkig hoeven we niet zo lang te wachten om meer over deze auto te weten te komen. Er is namelijk al de nodige informatie (en een foto) gelekt!
Het design van de nieuwe Peugeot 208 is overduidelijk gebaseerd op de HR1 Concept die we vorig jaar in Parijs zagen. Het Franse magazine AutoPlus heeft namelijk een foto weten te bemachtigen waarop duidelijk te zien is dat de neus heel erg duidelijk is geïnspireerd op het design van de HR1 en uiteraard ook een beetje op dat van de SR1 en SxC.
Ook kunnen we jullie alvast wat informatie geven over de techniek die dit nieuwe kleine leeuwtje gaat krijgen. Peugeot kondigde in 2010 al aan dat ze vanaf 2012 nieuwe driecilinder motoren gaan gebruiken. In eerste instantie zal dat een 1.2 liter grote kleine motor zonder turbo zijn, maar vanaf begin 2013 zal Peugeot-Citroen ook een 1.0 en 1.2 versie met turbo in productie nemen. In totaal verwachte PSA zo’n 320.000 geblazen driecilinders op jaarbasis te gaan bouwen voor verschillende Peugeot & Citroen modellen.
Hoeveel pk’s de 1.2 zonder turbo gaat krijgen is nog niet bekend, maar de versie met turbo zal zo’n 140-150 pk krijgen. Ook schijnt Peugeot de nieuwe 208 lichter en kleiner te willen maken dan de huidige 207. Overigens is het nog lang niet zeker dat de nieuwe “naam” 207 + 1 = 208 gaat worden. Peugeot denkt er namelijk over na om er een andere “code” aan te hangen. Welke dat precies gaat worden is nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal het iets worden in de lijn van de namen die Peugeot conceptcars de afgelopen tijd kregen: HR1, SR1, EX1 en SxC. (via: whatcar.co.uk)
33 reacties
http://img.autoplus.fr/news/2011/07/01/1442752/450%7C300%7Cb469a91f2f4d88ded37c0316.jpg
Daarentegen: 150pk uit een driepitter… Serious business!
Zoals ik het begrijp zal PSA (Peugeot-Citroen) de volgende versies gebruiken:
1.2 zonder turbo
1.0 met turbo
1.2 met turbo
BMW zou gebruik maken van een 1.5 met turbo en die motor zou de huidige 1.6 (met en zonder turbo) moeten vervangen die nu door MINI wordt gebruikt en ook (nog) in de nieuwe 1 Serie zit. Verwacht dat BMW deze nieuwe 1.5 turbo driecilinder vanaf 2013 gaat uitrollen. Zowel als benzine- als dieselmotor.
Daarnaast is een turbo erop ook niks, zal wel veel lag inzitten als je 150 pk uit een 1.2 gaat persen. Twinscroll of twinturbo zal wel te duur zijn. Sowieso rijdt turbo kut, er zit altijd lag in…
Dan koop jij toch fijn die 1.2 zonder turbo. Steken mensen die koppel en pk’s kunnen waarderen je wel voorbij.
Bij Auto Plus hebben ze heel veel photoshop licenties en veel te veel fantasie.
Ik heb echt nog nooit iets uit dat blad voorbij zien komen wat er bij het uiteindelijke productie model ook maar een klein beetje in de buurt kwam.
Zal dus bij de komende 208 wel weer niet anders zijn…
Zou ook goed zijn als Peu eindelijk het gewicht naar beneden krijgt, want de huidige 207, zo ook de 308, zijn veels te zwaar, in vgl met de concurrenten
Over het algemeen zou het namelijk goed moeten gaan, maar het kan voorkomen dat je sessie net verlopen is oid.
De huidige 207, 3-deurs 1.6-16v weegt 1175 kilogram…. de huidige Ford Fiesta, 3-deurs 1.6-16v weegt 945 kilogram… VW Polo, 3-deurs 1.4-16v (geen 1.6 beschikbaar) weegt 970 kilogram. Peugeot heeft een beetje last van obesitas, een kilo of 200 minder zou geen kwaad kunnen.
Aan de foto in de eerste reactie kan je duidelijk zien dat de 208 compleet niet lijkt op een mini-SUV.
200 kilo eraf is echt wel het minimum. Liever meer, Peugeot moet terug naar de 205!
Ach, terug naar de 206 is voldoende, de mijne weegt 949 kilo (precies goed voor de wegenbelasting) en heeft wel moderne luxe aan boord zoals airco, 8 airbags, veiligheidskooi, elektrische alles etc. etc.
Standaard zit er al van alles op en aan een Peugeot, wat je bij VW eerst nog uit de optielijst moet bij bestellen.
Dat scheelt ook een boel gewicht hoor :-)
http://users.telenet.be/kvgorp/Kiten/Peugot%20face.jpg