Optimist Muller kondigt nieuwe Saabs aan: 9-1, 9-6, 9-7

Auteur: , 72 Reacties

Een nieuwe dag, een nieuw persbericht van Saab over de toekomstplannen en Chinese + Russische partijen die willen instappen maar nog steeds op goedkeuring wachten. Maar hela, zien we daar opeens een aankondiging over nieuwe Saabjes? Ja, die zien we. En hierbij reiken we ook meteen de Optimisme Award 2011 uit aan VM, de man weigert om stilletjes toe te kijken vanaf de zijlijn.

We weten inmiddels dat Saab een aantal intentieverklaringen heeft getekend met Pang Da en Youngman, twee Chinese spelers op de automarkt. Tot voorheen waren deze contracten niet-bindend, en dus bestond er ondanks de goede intenties altijd een kans dat één van de partijen zich zonder duidelijke reden terug kon trekken. Maar vandaag maakt Swedish Automobile bekend dat de overeenkomsten van ‘niet-bindend’ naar ‘hartstikke ontzettend & keihard bindend’ zijn omgezet. Kat in het bakkie? Nog niet helemaal, want de samenwerking tussen Saab en de Aziatische geldschieters (€245 mln) en productiepartners moet nog altijd eerst worden goedgekeurd door B.V. China, B.V. Zweden en de Europese Investeringsbank. Net als Antonov, die ook nog steeds wacht op goedkeuring om te mogen instappen als aandeelhouder en geldschieter. Oh wacht, dat laatste deed hij al via de achterdeur.

Daarnaast wil Saab een nieuwe joint venture met Youngman Passenger Car beginnen. De productielijn in Trollhättan staat nog altijd stil, maar er moeten modellen bijkomen voor de langere termijn. De aandelen in dit bedrijf zullen 50/50 worden verdeeld tussen de twee partijen en mocht alles lukken zoals Victor Muller het wil, dan komen hier drie nieuwe modellen uit voortrollen: de langverwachte Saab 9-1 (premium stadsdinges), de Saab 9-6X en Saab 9-7. Kort samengevat: Saab levert de expertise en het design, Youngman hoest het geld op om dit te realiseren.



72 reacties

Go Victor!!
Het lijkt me in dit kader gepaster om de BV China, de Cooperatie China u.a. te noemen
Inderdaad zeer optimistisch! :o
Ik wacht op de aankondiging dat ze met de Formule 1 mee gaan doen…
@zdev:
Fout, ze nemen straks de hele wereld over !
@zdev: Dat berichte zal al zeker als concept klaar staan in de mailbox.
Nou dat klinkt goed! Ja natuurlijk is het verschrikkelijk optimistisch, maarja, ik snap het wel, tussen alle slechte berichten door ook wat positieve aandacht genereren, er zal toch langzaam aan herstel van vertrouwen gewerkt moeten worden. Simpel zat. Volgens mij was Antonov al een tijdje goedgekeurd als aandeelhouder of heb ik wat gemist en moet er nog meer goedgekeurd worden? http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/1881980/2011/04/28/Antonov-mag-geld-in-noodlijdend-Saab-gaan-pompen.dhtml
@stationcar: Antonov is nog niet door alle betrokken partijen goedgekeurd.
@robbie:
Aha, op die manier. Mmm, nou dan hopen we maar dat dat snel gaat gebeuren…
Hmm, ik hoop dat dit ze lukt,
eigenlijk zouden ze wel moeten beginnen met de 9-1 in plaats van de 9-4X, want ik denk dat de 9-1 wat meer geld in het laatje zal brengen en dat ze dan de rest gaan uitbrengen.
@mclarenf1lm: ik ook! Je laatste opmerking zou misschien opgaan voor Nederland, maar een 9-4X is natuurlijk veeeeeeel belangrijker voor de markten die ertoe doen momenteel: China en de VS.

Verder OT: Zeer goed bericht. Als de goedkeuringen komen, ligt er een supergoede samenwerking a-la-Jaguar (ontwikkeling volledig in handen Jag, centjes van Tata) in het verschiet.

Pang Da heeft dit eerder gedaan met o.m. Subaru en Chrysler, dus ik verwacht vanuit China geen problemen met de goedkeuring. De bottle neck zal i.m.o. bij de stugge EIB liggen.
@mclarenf1lm: de 94 is klaar, de Chinees om het geld van te lenen om de 91 te ontwikkelen moet nog gevonden worden. Bovendien is er na de MINI, DS3, A1 en Mito nog wel wat te verdienen in dit segment?
@mclarenf1lm: ik vind dat je gelijk hebt!
eigenlijk had 9-4x niet hoeven kopen!
voor dat zelfde geld koop je een Land Rover!
En die klanten die zitten te wachten op hun 95, zullen ook wel blij zijn dat over nieuwe modellen wordt gesproken terwijl de productie nog niet eens loopt van de huidige auto’s. VM handelt in lucht
@themenace: ten eerste zijn de voorgestelde modellen geen vervangers van de 9-5, ten tweede zullen ze er echt niet over een paar weken staan! Is allemaal lange termijn werk dit natuurlijk.
@Svenska_Aeroplan_AB: Welke lange termijn? Saab is niet levensvatbaar, ik denk dat op Muller na daar niemand aan twijfelt.
@raphael: En een paar potentiele grote investeerders ;)
@timmy: Echt ja? Of wachten ze tot Saab failliet is om vervolgens alles voor een prikje over te nemen?
@raphael: reken op 2015/2016. De nieuwe 9-6X en 9-7 zullen naar alle waarschijnlijkheid op het nieuwe Phoenix platform komen en dat is nu nog volop(?) in ontwikkeling (voor de 9-3). Pas al de 9-3 gereed is zullen ze in Zweden eens gaan kijken naar andere modellen die op dat platform gebouwd kunnen worden.

Ook is het nog maar de vraag of Saab de capaciteit (en het geld) heeft om 3 modellen tegelijk te ontwikkelen. Dat vraag namelijk zeer veel resources (die Saab als klein merk niet heeft). Er zal dan dus een keuze gemaakt wordt welk model de voorkeur heeft.

Ga er voor het gemak even vanuit dat de ontwikkeling van een nieuw model zo’n 2+ jaar duurt en dat je op minimaal 500 miljoen euro (per model) moet rekenen. Dan heb je een aardig idee wanneer de nieuwe Saab op de markt gaan komen (als ze ooit komen).
@robbie: 500 miljoen per model… dan moet je wel heel veel verkopen om dat eruit te halen.
Haha de fietsenmaker gooit er weer een luchtkasteeltje in.
En dan zijn er ook nog kleuters hier die hem geloven. Hij kan beter weer truien gaan breien, dat kan die vm wel…..naast het incasseren van bonus.
@vincenzo:
Zoals jij ook wel had kunnen weten is de bonus uitgesteld tot de zaken weer goed lopen bij Saab…
@stationcar:

Dan kunnen ze wel fluiten naar hun bonus..
@vincenzo: Gelukkig ben jij er nog met je oneindige wijsheid en volwassen, goed onderbouwde reacties!
Die 9-1 was toch al een tijd geleden voorgesteld? Waarom zijn ze (VM) daar niet mee begonnen? Downsizen is de trend en een volume model is wat ze nodig hebben.

Een lifestyle concurrent zoals de Volvo C30 tegenover de stortvloed aan Golfjes lijkt me een beter plan dan maar door blijven modderen met de 9-5.

Ga door Victor, het moet toch een keer lukken
@FIAT127: Onder GM zijn er een aantal studiemodellen gemaakt van een 9-1. GM vertikte het echter daarin te investeren, en bleef liever geld pompen in Cadillac om te proberen met dit merk in Europa binnen te dringen…

Waarom Saab daar nu nog niet mee begonnen is? Omdat de 9-5, 9-5 Estate en 9-4X klaar stonden. De 9-3 is aan vervanging toe, daarna komt de 9-1. En vergeet niet: de ontwikkelingstijd van een auto is gemiddeld 4 jaar!
@FIAT127: Voor zover ik weet staat de 9-1 al een tijd op de wensenlijst maar was er geen geld voor. Dat is nu dus veranderd (uitgaande van de noodzakelijke goedkeuringen).
@FIAT127: aangekondig? Victor had een of andere schets op zijn Blackberry en hij hoopte ooit een 9-1 te kunnen gaan maken. Er was nog niks definitief (want er was/is geen geld).
@robbie: misschien dat ze eerst de schulden afbetalen en daarna met een goedkoop project beginnen?
of dat ze anders meerde versies en goedkopere van de 9-5 gaan bouwen….
Mooi dat er de laatste tijd (vooralsnog op papier) grote stappen worden gezet op weg naar een levensvatbaar Saab. Ik hoop van harte dat men er in slaagt om de benodigde goedkeuringen te verkrijgen en ik ben heel erg benieuwd wat de invloed van de Chinesen exact zal zijn.

Overigens ben ik vooral benieuwd of de nieuwe 9-3 nog op schema ligt of dat de lancering inmiddels al doorgeschoven is naar 2013…
Ben toch benieuwd hoe het hele Saab gebeuren afloopt straks.
Hartstikke slim toch van VM? De fabriek staat nu stil, dus kunnen ze makkelijk wat extra modellen maken….

Overigens lijkt het mij totaal niet handig om de 9-1 te produceren, het is algemeen bekend dat op kleine auto’s bijzonder weinig tot niets verdiend wordt…
@BobbyD: Een fabrikant moet opzoek naar volume, ze moeten een positieve cashflow gaan genereren, dat lukt niet door 20 stuks van de 9-5 te verkopen.
@raphael: Ik denk dat Saab eerst maar eens moet focussen op het verkopen van de winstgevende modellen. Volume draaien lijkt me echt niet aan de orde, daarvoor hebben ze de supply-chain totaal niet onder controle
@BobbyD: op kleine premium auto’s wordt juist onwijs veel geld verdiend. Waarom denk je anders dat BMW MINI heeft en zelf ook kleine FWD modellen gaat bouwen. En Audi heeft daarom de A1 ontwikkeld en zo kan ik nog wel ff doorgaan…
Het schijnt dat door alle problemen rond Toyota, Muller in gesprek is om via het IMF en de Wereldbank een lening los te krijgen om Toyota over te nemen. Abramovic staat garant voor wat shady financiering, Europa staat voor een paar miljard garant en Muller kan weer lekker bonussen incasseren en zeiken op Nederlanders.
@raphael:
Ik dacht dat VM een bod op Griekenland had gedaan….
@Hubert: Daar valt wel wat subsidie te halen. Als hij zich aanmeld als een gepensioneerde ambtenaar die recent is overleden, heeft Saab genoeg geld voor 10 nieuwe modellen
Te optimistisch! Hoe lang houd saab het nog vol?
hoe lang kunnen ze dat optimisme toch volhouden?
@Svenska_Aeroplan_AB

Ik heb het niet over vervanging van de 95, ik heb het over andere modellen. Verder is het allemaal prima dat jij er nog geloof in hebt, samen met jou nog een paar duizend andere Saab-liefhebbers. En ik moet een beetje lachen om die blinde adoratie welke de realiteitszin een beetje wegneemt.
@themenace:
Liefde maakt blind, misschien moet @Svenska_Aeroplan_AB zijn naam veranderen in Svenska_Aerokasteel ;)
@gt5guidenl: HIHIHI HAHAHA! Wat een geweldige grap jongen!

@menace: is het blinde adoratie als je het gewoon tot in de puntjes volgt? Adoratie wellicht, blind niet hoor!

Denk dat ik mijn reacties een stuk beter onderbouw dan de gemiddelde gemakszuchtige Saab-prammer hier, met die gt5 kneus voorop…
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik weet dat een beetje hopeloos is om op je te reageren, sommige mensen gaan zou eenmaal met oogkleppen door het leven. Allereerst ben ik geen Saab prammer, vind Saab een erg leuk merk en een leuke afwisseling tussen al de standaard leasebakken die ik dagelijks op de snelweg tegen kom. Helaas is de realiteit dat dit merk in de huidige vorm ten dode is opgeschreven. Wie gaat er nog een Saab bestellen en hoeveel Saabs zijn en worden er inmiddels af-besteld na alle vertraging in de productie van de afgelopen maanden. Om bestaansrecht te hebben zijn klanten nodig en VM is zo druk met zijn speurtocht naar geld, dat de klanten volledig over het hoofd worden gezien. Tot op heden is er nog geen target gerealiseerd en zijn de schulden alleen maar toegenomen. Het doet me allemaal een beetje denken aan…uhm…oja..Spyker a.k.a. bodemloze put.

Trouwens dat “jongen” kwam hard bij me aan en “kneus” deed zelfs nog meer pijn. Ik zal het je maar niet kwalijk nemen, deze langzame ondergang van Saab zal emotioneel wel erg zwaar voor je zijn. Veel beterschap kerel!
’t was spannend of SAAB de salarissen zou kunnen betalen.
Nog geen maand geleden.
Geen onderdelen om auto’s te kunnen produceren
Wat heb ik gemist dan?
Saab is een gezonken schip
@ricardo, je bent vergeten om te schrijven over die plannen voor Saabs ruimteprogramma!

Saab is namelijk de eerste autofabrikant die maanauto’s voor het volk gaat bouwen. De productie zal plaatsvinden on the dark side of the moon.

Daar heeft Victor namelijk goede dingen over gehoord.

Ook schijnt het dat maanmannetjes nog veel goedkoper zijn dan Chinezen. Gegarandeerde winst dus!
@Bobby D.

Verklaar de Golf dan eens. Massa is kassa. Maar SAAb moet niet willen concurreren tegen Golf maar tegen kleine audi’s, BMW’s en Range Rovers. Premium met hogere marges is een veiligere methode om je vaste kosten terug te verdienen voor een niche aanbieder.
@FIAT127: Dit is een formaatje kleiner dan de Golf… Je moet je realiseren dat de productiekosten tussen een Polo en Golf nihil zijn!
Niets aankondigen en alle R&D stopzetten is zeker een definitief einde. Victor zal wel moeten dus, zelfs al lijkt het op dit moment erg slecht te gaan.
@Griffin: de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 ligt toch al enkele maanden op zijn gat? Die gaat volgens mij nooit meer op tijd komen (eind 2012/begin 2013).

Als er niet eens geld is om salarissen te betalen kan ik niet geloven dat er wel geld is om een nieuw model te ontwikkelen. Het zou mij verbazen als de nieuwe 9-3 voor Q4 2013 bij de dealers staat.

(onthulling van een pre-productie versie is natuurlijk een ander verhaal)
@robbie: Alleen het productiepersoneel zit thuis, de rest is aan het werk. De ontwikkeling van de nieuwe 9-3 gaat gewoon door maar het zou mij niets verbazen als deze toch wat vertraging heeft opgelopen.
de 1 ziet problemen .. de ander ziet kansen ..

de 1 zit met zijn luie aars te autobloggen .. de ander runt een auto-fabriek ..
@lincoln: goed punt!
Alhoewel ik van harte hoop dat Saab het red, trek ik het bestaansrecht van het merk toch sterk in twijfel.

Persberichten als deze zijn alleen bedoelt zodat stakeholders weer vertrouwen in het merk krijgen. Stakeholders zijn in dit geval: (potentiele) klanten, leveranciers, maar in het geval van Saab/Spyker ook aandeelhouders.

Een organisatie kan niet bestaan zonder dit vertrouwen. Dat is in mijn optiek ook de reden dat Saab het bijzonder moeilijk gaat krijgen: want hoeveel mensen gaan 50.000 euro (van hun eigen spaargeld?) in een auto steken, waarvan ze niet precies weten of het morgen nog bestaat? Helaas echter moet een autofabrikant veel (lees: verdomd veel) auto’s verkopen, oftewel doorloop hebben in de fabriek voordat het winstgevend is. Want het ontwikkelen van een modelletje kost wel een paar honderd miljoen! En een fabriek draaiend te houden (en die van je leveranciers) kost ook nog een miljoenen! Er is dus nog heel wat voor nodig om dit lange termijn plan succesvol te maken.
Maarrrrr… uiteindelijk begint het met ons, de consument, dus steun Victor en koop vandaag nog een Saab!
@consumptieverplicht: goed onderbouwd verhaal. Maar je baseerd je logischerwijs op het (enigszins vertekende) Autoblog verhaal. Het originele persbericht meldt met name dat de intentieverklaring van de nieuwe Chinese partners omgezet is in een contract. Dat is de insteek.

Ergens in een klein achteraf regeltje staan de toekomstplannen voor de nieuwe producten. Hier maakt AB.nl een mooie sappige kop van.

Het feit dat deze contracten getekend zijn is juist een basis voor een solide financiële constructie. Denk aan Tata/Jaguar.
@Svenska_Aeroplan_AB: niet te hard van stapel lopen he ;)

Er is alleen een non-binding MoU omgezet in een binding MoU, maar de term MoU staat nog steeds voor:
Memorandum of Understanding. En de waarde daarvan is niet heel groot…

Een memorandum van overeenstemming of samenwerkingsovereenkomst is een document waarin twee of meerdere partijen een overeenkomst aangaan om een gezamenlijke actie te ondernemen. Het is de meer formele variant van het Herenakkoord maar is eveneens niet juridisch afdwingbaar. Meestal is een memorandum van overeenstemming niet meer dan een intentieovereenkomst om iets samen te gaan doen. Soms bevat het document de basiselementen van een eropvolgend contract, men spreekt dan ook wel van een convenant. Een memorandum van overeenstemming wordt meestal gebruikt omdat een juridisch bindende overeenkomst niet nodig is of niet afdwingbaar is of omdat partijen (nog) geen bindende overeenkomst aan kunnen of willen gaan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_van_overeenstemming
@Svenska_Aeroplan_AB:

“Ergens in een klein achteraf regeltje staan de toekomstplannen voor de nieuwe producten. Hier maakt AB.nl een mooie sappige kop van.”

HET LIGT AAN DE MEDIA!!!!ELEVEN!1

Maar even serieus: ik ga ervan uit dat jij het pb gelezen hebt. Daarin zie je dat het nieuws over de modellen al vrij snel (ergens in het midden) aan bod komt. Vervolgens gaat het over de joint venture die dit mogelijk moet maken, Kortom, die nieuwe modellen zijn hét autonieuws uit het pb. Vandaar dat autosites zich in de titel richten op de modellen, beursgerelateerde sites koppen met binding MoU’s.
Vastgoeddeal is goedgekeurd?
http://www.saabsunited.com/2011/07/eib-aproves-real-estate-deal.html
@robbie:

en toen werd het stil ..
@robbie: ZO! Een mooie dag voor de Saab-adepten…
Zeker in deze patstelling waarbij ‘iedereen op de ander wacht’ kan zo’n goedkeuring alles zomaar in een stroomversnelling brengen! SDE accoord is ook vandaag of morgen verwacht, wéér een stap dichterbij!
@robbie: arme robbie
Eerst zien dan geloven en de auto op de bovenstaande foto hoef ik echt niet te zien, man wat lelijk!
even tussendoor…
die saab hierboven is goed!
Zou wel helemaaaaaal geweldig zijn….
Kom op Victor, laat die azijnpissers maar eens een poepie ruiken!!!
Ps; benieuwd welke van die idioten straks vent genoeg is om zijn/haar excuses aan te bieden…
Of staan ze straks weer langs de kant” I told you so” te roepen, want ” ze hebben altijd vertrouwen gehad…”?
Zolang ze om de dag een halleluja bericht eruit gooien, heeft niemand door dat de keizer geen kleren heeft.
Ik hoop (nogmaals) dat saab het red.
Hoe meer variatie op de nederlandse wegen. hoe beter! :o
@DannyHoff: Ik denk ook dat er nog plaats is op de markt voor “Nordic” design (Deens/Zweeds/Noors), naast Duits, Italiaans en Aziatisch.
Een kleiner model is zeker voor Saab een goed idee. Tegenwoordig verkopen kleine modellen ook in VS. De doorslaggevende factor wordt design IMO. Net zoals VM zegt: mensen vragen een echte Saab. Als de 9-1 een eigen “identiteit” krijgt zoals de Fiat 500, dan zie ik het zitten.
Bij het krijgen van leningen helpt het als je op zijn minst de indruk wekt dat je er iets goeds mee gaat doen en dus levensvatbaar bent en dus perspectief biedt dat de partij die de lening verstrekt zijn geld met rendement binnen krijgt :)
Berichten over nieuwe modellen zijn noodzaak. Ik hoop dat het lukt. Ik ben die saaie Audi A3’s overal op de weg wat beu. Dat lijkt mij bij uitstek volk wat een Saab 9-1 zou overwegen?
ik vindt dat een goed voorbeeld van VM!
niet opgeven maar DOORZETTEN!!
ik denk dat saab 9-5 estate beter gaat verkopen dan de saab 9-4X….
ik vnd de 9-5 estate lekker laag en lang ;D

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).